Skrevet av Emne: Forbud mot sumomark?  (Lest 13147 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Forbud mot sumomark?
« #15 : 08. september 2012, 14:43 »
Spydigheter kommer når man drar opp slike debatter, dette er tidenes mest piskede hest og argumentene for det er så ekstremt ute på vidda at de sitter og drikker kaffe med en same. Det finnes garantert en milion tråder om dette, å søke før man oppretter en ny tråd er gull.
Tåler du ikke spydigheter anbefaler jeg å logge av internett.

Jeg ønsker ikke dine meninger på denne tråden, Hernes. Vær så snill og ikke kommenter mer. Ønsker en høflig og respektfull tone på den tråden.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Forbud mot sumomark?
« #16 : 08. september 2012, 14:50 »
Jeg ønsker ikke dine meninger på denne tråden, Hernes. Vær så snill og ikke kommenter mer. Ønsker en høflig og respektfull tone på den tråden.

Beklager å høre at du ikke tåler spydigheter når du nekrobumper tidenes mest ihjeldebatterte sak på tf foruten benkpress-skjorter og løftevei i benkpress. Lykke til videre med å debattere med folk som er helt enige med deg, blir sikkert særs givende.
Non Plus Ultra

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Forbud mot sumomark?
« #17 : 08. september 2012, 14:55 »
Og her kommer Emiiil med verdens mest saklige argumenter igjen. Styrkeløft-verdenen gråter nok over å miste din anerkjennelse.

Ditt forslag vil da altså være å innføre et centimeterkrav i løftebanen, som dommerne måler med målebånd før hver løfter utfører løftet? Tidenes plan altså  woot

Ikke ett argument, ikke ett krav. Bare min mening:)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Forbud mot sumomark?
« #18 : 08. september 2012, 15:46 »
Og her kommer Emiiil med verdens mest saklige argumenter igjen. Styrkeløft-verdenen gråter nok over å miste din anerkjennelse.

Ditt forslag vil da altså være å innføre et centimeterkrav i løftebanen, som dommerne måler med målebånd før hver løfter utfører løftet? Tidenes plan altså  woot

Maksvinkel i grepet og ryggen ned på benken hjelper mye. Hvis man vil være veldig praktisk men samtidig ekstra slem så kan man jo innføre krav om at underarmene skal være vertikale eller innenfor vertikalen i løpet av løftet. Vet ikke om Jennifer Thompson's løft kvalifiserer helt etter den standarden men det er iallfall ikke så langt unna.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget TheThomas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 67

Sv: Forbud mot sumomark?
« #19 : 08. september 2012, 15:59 »
Maksvinkel i grepet og ryggen ned på benken hjelper mye. Hvis man vil være veldig praktisk men samtidig ekstra slem så kan man jo innføre krav om at underarmene skal være vertikale eller innenfor vertikalen i løpet av løftet. Vet ikke om Jennifer Thompson's løft kvalifiserer helt etter den standarden men det er iallfall ikke så langt unna.

Enig med deg her, skulle akkurat til å skrive det samme. Har sett så mye absurde løfteteknikker som tillater løftere å presse når albuene står 45 grader over vertikalen, slik som på bildet du linket. Blir for dumt.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Forbud mot sumomark?
« #20 : 08. september 2012, 18:53 »
Siden dette er mitt innlegg nr. 1000 så tenkte jeg at jeg skulle poste denne videon med Lamar Gant som løftet 5 ganger sin egen kroppsvekt i markløft. Han har så kort overkropp og så lange armer at du tror han er halvveis når han allerede er ferdig ! Snakk om å ha kroppsbygningen på sin side.

http://www.youtube.com/watch?v=PSVqlh7ePb8

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget OlavMG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Forbud mot sumomark?
« #21 : 08. september 2012, 19:26 »
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å delta i den diskusjonen, men jeg blir provosert og vil komme med ett poeng.

Styrkeløft er ikke bare rå styrke! Man må huske på at en idrett, som det styrkeløft er, har mange aspekter, et av dem er teknikk. Uansett om det gjelder sumo markløft, grepsbredde i benk, oppspenn etc. Så blir det helt idiotisk og skulle sette begrensninger sånn at man ikke har teknikkvariasjoner. Det gjør idretten mer kompleks og interessant det at man kan variere i teknikk og utnytte sine styrker.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Forbud mot sumomark?
« #22 : 08. september 2012, 19:35 »
Hvis man ikke hadde noen regler mht grepsvidde så ville et eller annet slangemenneske klart å få løftebanen ned i null. Det at maksimal grepsvidde er den samme for alle utøvere betyr bare at de med kortere armer kan bruke en bredere grepsvinkel og minske løftedistansen og involveringen av triceps. Det er helt klart urettferdig. Med maksimal grepsvidde satt proporsjonalt med den maksimale spennvidden utøveren selv klarer å lage med armene ut til siden så ville reglene blitt mye mer rettferdige mht grep.
Ellers så er det et utgangspunkt for all idrett at folk er bygd forskjellig. Men at det skal være lov å vrenge ryggen så mye som i det bildet jeg linket tidligere i denne tråden og dra fordel av det, det synes jeg er rimelig drøyt. Det blir mer et freakshow enn noe annet.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget emiiiil

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 340
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 340

Sv: Forbud mot sumomark?
« #23 : 08. september 2012, 19:38 »
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å delta i den diskusjonen, men jeg blir provosert og vil komme med ett poeng.

Styrkeløft er ikke bare rå styrke! Man må huske på at en idrett, som det styrkeløft er, har mange aspekter, et av dem er teknikk. Uansett om det gjelder sumo markløft, grepsbredde i benk, oppspenn etc. Så blir det helt idiotisk og skulle sette begrensninger sånn at man ikke har teknikkvariasjoner. Det gjør idretten mer kompleks og interessant det at man kan variere i teknikk og utnytte sine styrker.

Skihoppere kan feks ikke bruke samme ski! Hvorfor, urettferdig iht til noen utøvere! i De aller fleste idretter finnes det begrensinger iht til fysikk og regler som gjør at alle skal konurrere på så like vilkår som mulig.

man nå er det kanskje veldig skjeldent hvor disse eksteme styrkeløfterne er like gode i alle 3? De har kanskje en øvelser som er "hoved" ?

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Forbud mot sumomark?
« #24 : 08. september 2012, 19:49 »
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å delta i den diskusjonen, men jeg blir provosert og vil komme med ett poeng.

Styrkeløft er ikke bare rå styrke! Man må huske på at en idrett, som det styrkeløft er, har mange aspekter, et av dem er teknikk. Uansett om det gjelder sumo markløft, grepsbredde i benk, oppspenn etc. Så blir det helt idiotisk og skulle sette begrensninger sånn at man ikke har teknikkvariasjoner. Det gjør idretten mer kompleks og interessant det at man kan variere i teknikk og utnytte sine styrker.
Ikke bli provosert, jeg er ikke ute etter å provosere noen med mitt innlegg. Ser helt klart poenget ditt. La ting være enkelt med få regler. Jeg har ikke noe veldig til overs for sumomark, men er langt unna en kampsak for meg. Er vel ikke noen stor fordel å løfte sumo i forhold til "vanlig" mark.

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Forbud mot sumomark?
« #25 : 08. september 2012, 20:35 »
Hernes, du har helt rett i alt du sier. Men ikke vær kjip mot de andre, de er sarte sjeler.
Heiden, Sfv, og dere andre: Jeg skjønner jo at Hernes blir provosert. Jeg mener, meningene deres er så jævlig sytete. "Armenes avstand på oppadstdstigende bør ikke overstige bredden på skuldre, justert for gjennomsnittlig bredde for løfters høyde. Eventuelle forskjeller i løftebane bør utjevnes med påkrevde innleggsåler..."
Det er greit med meninger, jeg har mine om utstyr feks (det er juks), men prøv å forstå at noen meninger, særlig de som er veldig teoretiserte, bare virker som noe man har funnet på fordi man ikke har tatt seg tid til å stille på stevne selv, og derfor har for mye tid ledig.
 Hadde dere vært opptat av å få en godkjent 150-benk på klubbstevne så hadde dere ikke tenkt på om cosinus tilsvarer riktig hypotenus i armhulen, dere hadde bare gjort alt som var mulig for å få til benken.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Forbud mot sumomark?
« #26 : 08. september 2012, 20:56 »
Hvis jeg skulle drevet med styrkeløft så ville jeg selvfølgelig ha makset alt innenfor reglene. Jeg kunne sikkert kommet opp i over 300 i markløft hvis jeg hadde gått hardt inn for det siden ungdomsårene. Ikke noe vits for en gammel mann på 41 å prøve på det nå.
Men jeg synes at det cosinus greiene dine blir bare tull. Det er bare snakk om å gjøre forutsetningene likere sånn som emiiiil snakker om. Noen må klare seg med flat rygg og normalt grep, andre kan krumme ryggen opp i absurde høyder og starte med armene nærmest horisontalt. Det er ikke like forutsetninger. Greit, du kan påstå at absurd bøyelighet i ryggen skal være en vesentlig del av benkpress men da blir det vanskelig å se likheten til andre kraftsporter. Da må du over i rytmisk sportsgymnastikk eller noe sånt for å sammenligne. I mellomtiden så høres all sytingen og klagingen fra den andre siden ut som et forsøk på å hegne om the establishment, det bestående, det konforme. Uavhengig av hva det nå egentlig går ut på. Og da blir jeg fan av Eric Heiden med en gang, som den bråkmakeren han blir oppfattet som, selv om han neppe har konkurrert i styrkeløft heller.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Forbud mot sumomark?
« #27 : 08. september 2012, 21:12 »
Hvis jeg skulle drevet med styrkeløft så ville jeg selvfølgelig ha makset alt innenfor reglene. Jeg kunne sikkert kommet opp i over 300 i markløft hvis jeg hadde gått hardt inn for det siden ungdomsårene. Ikke noe vits for en gammel mann på 41 å prøve på det nå.
Men jeg synes at det cosinus greiene dine blir bare tull. Det er bare snakk om å gjøre forutsetningene likere sånn som emiiiil snakker om. Noen må klare seg med flat rygg og normalt grep, andre kan krumme ryggen opp i absurde høyder og starte med armene nærmest horisontalt. Det er ikke like forutsetninger. Greit, du kan påstå at absurd bøyelighet i ryggen skal være en vesentlig del av benkpress men da blir det vanskelig å se likheten til andre kraftsporter. Da må du over i rytmisk sportsgymnastikk eller noe sånt for å sammenligne. I mellomtiden så høres all sytingen og klagingen fra den andre siden ut som et forsøk på å hegne om the establishment, det bestående, det konforme. Uavhengig av hva det nå egentlig går ut på. Og da blir jeg fan av Eric Heiden med en gang, som den bråkmakeren han blir oppfattet som, selv om han neppe har konkurrert i styrkeløft heller.


Er helt enig. Jeg opplever gang på gang "kraftige" reaksjoner når "vedtatte" sannheter blir stilt spørsnål ved og forandringer blir forslått. Blir like overrasket hver gang. Er greit å være uenig, men å hisse seg opp og komme med spydigheter er helt  unødvendig. Da er det bedre å la vært å si noe.

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Forbud mot sumomark?
« #28 : 08. september 2012, 21:25 »
Hvis jeg skulle drevet med styrkeløft så ville jeg selvfølgelig ha makset alt innenfor reglene.


Litt av poenget mitt. Du driver ikke med det selv, og perspektivet ditt blir litt anderledes fordi du ikke har så godt grunnlag for å vurdere viktigheten av sportens aspekter (min påstand). Problemet med det jeg påstår her er at jeg samtidig mener at man har rett til å tenke selv uavhengig av om man er utøver selv eller ikke.

Jeg kunne sikkert kommet opp i over 300 i markløft hvis jeg hadde gått hardt inn for det siden ungdomsårene.


ikke drit deg ut.


Men jeg synes at det cosinus greiene dine blir bare tull. Det er bare snakk om å gjøre forutsetningene likere sånn som emiiiil snakker om. Noen må klare seg med flat rygg og normalt grep, andre kan krumme ryggen opp i absurde høyder og starte med armene nærmest horisontalt. Det er ikke like forutsetninger. Greit, du kan påstå at absurd bøyelighet i ryggen skal være en vesentlig del av benkpress men da blir det vanskelig å se likheten til andre kraftsporter. Da må du over i rytmisk sportsgymnastikk eller noe sånt for å sammenligne.


Nei, det er Cosinusgreiene DINE. Du overtenker alt, alltid, men har som regel ikke prøvd det selv. Forutsetningene er ganske like, men folk er bygd forskjellig, og i en idrett vil folk alltid utnytte mulighetene. det er en del av gamet.

I mellomtiden så høres all sytingen og klagingen fra den andre siden ut som et forsøk på å hegne om the establishment, det bestående, det konforme. Uavhengig av hva det nå egentlig går ut på. Og da blir jeg fan av Eric Heiden med en gang, som den bråkmakeren han blir oppfattet som, selv om han neppe har konkurrert i styrkeløft heller.



Enig at det er mange som er jævlig konservative, ta feks utstyr, selv om det er bevist at du blir dummere av å bruke det, er det mange som bruker det. Honnør. Det er bare at jeg og Hernes har grunner til at vi ikke synes man trenger forandre reglene, vi synes det blir for mye styr for ingenting.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Forbud mot sumomark?
« #29 : 08. september 2012, 21:47 »
Bare ikke dra det her for langt, utstyrstull og benkpress-akrobatikk er det jeg er interessert i. Ikke sumomark eller hva det nå måtte være. Bare så det er sagt.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!