Skrevet av Emne: Forbud mot sumomark?  (Lest 13137 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Forbud mot sumomark?
« #30 : 09. september 2012, 00:49 »
Noen her inne er ikke særlig happy for regler og reguleringer, men styrkeløftsporten har enormt mange regler. Mange ganske meningsløse, der man forbyr ting som man ikke tjener noe på. Andre regler forbyder ting man kan tjene noe på å utføre, men det vil være likt for alle. Her er et knippe ting som ikke er lov. Noe er fornuftig å forby, andre ting ikke like fornuftig:
http://www.youtube.com/watch?v=vZsx-IQrkME
http://www.youtube.com/watch?v=C0E-Pgu1cMw (1.17 inn i filmen)
http://www.youtube.com/watch?v=vUWsnfeALDI&feature=related (brett grep)
http://www.youtube.com/watch?v=m-P4BRs2rdE
http://www.youtube.com/watch?v=RrYPs4UygxA

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Forbud mot sumomark?
« #31 : 10. september 2012, 16:48 »
Jeg ser ikke helt problemstillingen her. Hvor man er sterkest av sumomark og tradisjonell mark, er noe som blir avgjort av hvor man er sterkest i kroppen. Bein = sumomark. Rygg = tradisjonell. Grovt sagt.

Det er heller ikke en kjempekort løftebane i sumomark. Og om dette virkelig var et problem man ville gjort noe med, så hadde det vært mer rettferdig å beholde øvelsen, men heller ha løfteren til å stå på en kloss. Slik at løftebanen ville blitt lengre. Uansett, det hadde bare blitt rot. Løftebanen er som den er. Den avgjøres av genetikk og størrelsen på vektskivene man bruker. Det er ingen universallov som sier at all styrke testes best med 20 kgs vektskiver som er akkurat så og så store i diameter, f. eks. Visse standarder må man bare ha for å gjøre det praktisk og testmulig.

Ellers skjønner jeg godt frustrasjonen over at enkelte løfter med 10 cm løftebane i benkpress. Jeg tenker at det burde være mulig å gjøre noe med akkurat det - problemet er bare at det er en hake med alle løsninger jeg kan komme på. Konklusjonen er alltid: Det blir for mye rot - bare behold det som det er.

Sumomark ser forøvrig ekstremt TØFT ut, spør du meg. Det er absolutt ikke uestetisk. Uansett har dette ingenting å si, og det går ikke utover publikummertallet, vil jeg absolutt tro. Dette blir så klart spekulering, men de fleste styrkeløftfrelste mennesker har respekt for sumomarken, ikke omvendt...



Et sterkt sumomarkløft er imponerende uansett hvordan du vrir og vender på det.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Forbud mot sumomark?
« #32 : 10. september 2012, 18:29 »
For en tilskuer så blir det vel litt mer forskjell på knebøy og vanlig markløft enn på knebøy og sumomark. Sumomark ser jo ut som knebøy på sett og vis, bare med stanga et annet sted.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Forbud mot sumomark?
« #33 : 10. september 2012, 18:50 »
Paramora, jeg elsker deg  Kiss
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Forbud mot sumomark?
« #34 : 10. september 2012, 20:58 »
Paramora, jeg elsker deg  Kiss
Hahahaha!!! Jeg LER foran skjermen!! Cheesy Jeg elsker deg også, selvsagt!

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Sv: Forbud mot sumomark?
« #35 : 03. oktober 2012, 10:45 »
Som konvensjonell markløfter og gammel grinebiter forbeholder jeg meg selvsagt retten til å kalle sumo-mark for tulle-mark, jeg innser dog at den er kommet for å bli.

I stedet for å diskutere hvor vidt sumo bør være tillatt (det er å piske en død hest), synes jeg det er mer relevant å diskutere dømmingen av de respektive løftestilene. Etter å ha observert dømming internasjonalt gjennom en årrekke mener jeg å ha grunnlag for å si at man slipper unna med langt dårligere uttretting i sumo enn i konvensjonell mark. Det blir ikke like tydelig at man henger litt med øvre del av ryggen i sumo som i smalmark. Det samme gjelder bøy i knærne. Noen løftere spekulerer i dette og skyter fram hofta i det stanget har passert knærne, og jeg har dessverre sett flere få godkjent løft med lutet rygg og bøyde knær. Det hadde aldri passert i konvensjonell mark.

TT


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Forbud mot sumomark?
« #36 : 03. oktober 2012, 15:06 »
Hvorfor er det begrenset grepsbredde i benk, men du kan stå hvor bredt du vil i mark (til du møte skivene selvsagt)? Hvordan er det i bøy, kan man stå så bredt man vil? Kan man legge stanga så langt ned på ryggen som man vil?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!