Skrevet av Emne: Kortisol i kroppen  (Lest 2209 ganger)

Utlogget echris

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

Kortisol i kroppen
« : 24. september 2012, 22:03 »
Hei

Sittet å lest om kortisol-nivå i kroppen og hvordan den bryter ned muskulaturen i kroppen og sitter igjen med noen spørsmål.

Akkurat nå kjører jeg 5-splitt med høy intensitet for å forbedre utholdenheten min (Kjører Greg Plitt sitt program med fantastiske resultater). En vanlig økt er mellom 60 og 90 min. Har også valgt å legge inn lett kardio på kveldene (rask gange) i 60 min.

Næring, søvn og treningsprogram er under full kontroll men det jeg er usikker på er hvilen jeg får fra dag til dag er tilstrekkelig med kardio på kveldene. Kjører styrke kl 10 og kardio kl 22.

Mitt spørsmål er dette:

Vil dette bli for mye med tanke på kortisol-oppbygging i kroppen?
Hvor lang kan en økt med høy intensitet være før kortisol-nivået blir for høyt?

Takk for svar! Føler dette er det siste jeg mangler før jeg har kontroll på treningen og livsstilen min.

-Emil

Utlogget StorePål

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 41

Sv: Kortisol i kroppen
« #1 : 25. september 2012, 12:30 »
Ikke bekymre deg for kortisol

Utlogget echris

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

Sv: Kortisol i kroppen
« #2 : 25. september 2012, 13:32 »
Ikke bekymre deg for kortisol

På hvilke grunnlag kan du si at jeg ikke skal bry meg om kortisolnivået i kroppen?
Har trent i snart 4 år og det siste jeg mangler å få kontroll over er hvilen. Hvis kardio om kveldene har negativ effekt på det jeg gjør og hemmer fremgangen så vil jeg helst vite det. Hvis musklene blir mer nedbrutt dag til dag og ikke får nok hvile pga jeg kjører for hyppig, så er jo det en faktor som spiller en stor rolle i sluttresultatet.

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Kortisol i kroppen
« #3 : 25. september 2012, 19:52 »
Godt spørsmål. Du tar dette med trening ett steg videre fra kcal inn, kcal ut og protein, fett og karbo. Det tror jeg er veldig smart!
Når det gjelder spørsmålene dine, så kan jeg si følgende.
Kortisol er på toppen mellom 45 og 60 min ut i en intens økt. Så da er det greit å holde øktene under den tiden, hvis du er bekymret for kortisol.
Når det gjelder rask gange er ikke dette så intenst at du vil ha en enorm oppbygning av stresshormonet i kroppen. Dessuten holder du den økten på 60 min, som er greit.
MEN, nå skal du høre. Hva er du ute etter gjennom treningen? Hvis tilfellet er at du vil miste fett, så må du begynne å se på en annen faktor i kortisol/ikke kortisol-likningen, nemlig veksthormon. For du skjønner, veksthormon skilles ut etter styrketrening. Jo mer muskler i arbeid, desto mer veksthormon, og jo mere tunge base øvelser desto mer veksthormon igjen. Dette er økt i ca en halvtime etter treningen, så går det sakte men sikkert nedover. Så hvorfor nevner jeg veksthormon? Vel, veksthormon hjelper til å frigjøre fett for forbrenning. Det er jo vel og bra, men hva har det å si for kortisol? Nå kommer gullkornet her. Måten man motarbeider kortisol på etter disse 45-60 minuttene med hard trening er ved å innta karbohydrater for å øke insulinnivået i blodet. Insulin "hemmer" kortisol. MEN, insulin "hemmer" også veksthormon, så da taper du fordelene veksthormon har i samme slengen. Så hva er da fasitsvaret? Det er ikke noe svart og hvitt svar. En må se på hva en er ute etter. Kortisol er i hovedsak katabolt for musklene og veksthormon for fettet. Er du på deff så er kanskje det greit å vente til litt etter treningen før du hiver i deg noe mat, mens om du vil legge på så mye muskler som mulig uten at du nødvendigvis skal være så slank, så er det kanskje greit å glefse i seg noe raskt rett etter de 45-60 minuttene.
Håper det var et bedre svar enn det andre svaret du hadde fått her.
Dessuten, en liten bonusinformasjon. Jeg skal ikke skrive det ut her, men søk på veksthormon og niacin. Da finner du flere studier som vil vise veldig imponerende utfall. Spesielt interessant for de som er ute etter å gå ned et par kilo.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget echris

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

Sv: Kortisol i kroppen
« #4 : 25. september 2012, 20:27 »
Takk for et fantastisk svar! Skal gå nøye igjennom treningsprogrammet mitt og revurdere noen småting. Planen er å øke utholdenheten i muskulaturen og samtidig redusere fettet i kroppen (gjør dette med å legge endel kardio inn i selve styrkeøkten samt kardio i form av gåing på kveldene før jeg legger meg). Vil kjøre det til fettet er på et akseptabelt nivå. Deretter kjøre på med 2 splitt program som jeg har kjørt tidligere for å bygge.

Skal lese meg opp om veksthormon og niacin, kanskje det kommer noen flere spørsmål etter hvert Smiley 

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Sv: Kortisol i kroppen
« #5 : 21. oktober 2012, 21:28 »

Utlogget Daniel-1989

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 387
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 387

Sv: Kortisol i kroppen
« #6 : 01. november 2012, 16:44 »
hormon-utskillelse er ekstremt undervurdert. Tenker på dette masse selv.

Hormonene styrer effektiviteten av kaloriene do tar opp, og av treningen du bruker tid på. Så absooluuut noe å tenke på.

jeg syns det virker litt tøft, spes med å trene så seint. Men det spørs jo når du legger deg / står opp.. / om du klarer å sovne etter å ha trent så fort.

personlig klarer jeg ikke å sove lett hvis jeg har trent så seint. Men hvis du klarer det burde det ikke være noe problem.

Du burde hvertfall ha minst 8 timer i søvn i gjennomsnitt. Les litt om kosthold angående kortisol, veksthormon, testosteron og insulin. Så kan du spise mat som vil gi deg mest utbytte av veksthormon, testosteron, og minimalisere kortisol utskillelsen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!