Skrevet av Emne: Riktig teknikk, bare tull?  (Lest 4134 ganger)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Riktig teknikk, bare tull?
« #15 : 06. oktober 2012, 17:01 »
99,99% enig i dette, godt sagt. Men siden dette tross alt er "Kroppsbygging og Fitness"-forumet, så er en sentral del av det å lære å bygge også å lære seg å benytte "body English" riktig Smiley
Jeg tror Andre er enig i dette, ut fra hva jeg skjønte. Poenget hans er nok at bruk av "body english", eller teknikk som ikke er "100%", kan være fint for å bli sterkere fordi det tillater personen å løfte tyngre - og mange sliter med å bli større nettopp fordi styrken deres holder dem tilbake. Se på teknikken til Jeff Willet f. eks - perfekt mellombalanse mellom å løfte tungt (= bli sterk) og samtidig ikke skade seg (= overdriver ikke, tar ikke bort stresset fra muskelen han prøver å trene).

Å trene øvelser med "perfekt teknikk" kan fungere bra en stund, man når man stagnerer i en øvelse med "perfekt teknikk" - så kan det være lurt å aktivere andre muskler enn hovedmuskelen, slik at disse kan fungere som synergister i løftet. Det blir på en måte som en spotter hjelper deg i den tyngste delen av løftet, for å gjøre mostanden mer balansert gjennom hele bevegelsesbanen. Dette kan for mange være nyttig for å presse seg videre, fordi de klarer å belaste hovedmuskelen med ytterligere belastning enn ellers. Konsekvensen av dette er: Ny stimuli = ny vekst = økt styrke og masse.

Lærdom: Bruk en teknikk som gjør at du kan løfte tungt og trygt.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Riktig teknikk, bare tull?
« #16 : 09. oktober 2012, 23:57 »
Jeg tror Andre er enig i dette, ut fra hva jeg skjønte. Poenget hans er nok at bruk av "body english", eller teknikk som ikke er "100%", kan være fint for å bli sterkere fordi det tillater personen å løfte tyngre - og mange sliter med å bli større nettopp fordi styrken deres holder dem tilbake. Se på teknikken til Jeff Willet f. eks - perfekt mellombalanse mellom å løfte tungt (= bli sterk) og samtidig ikke skade seg (= overdriver ikke, tar ikke bort stresset fra muskelen han prøver å trene).

Å trene øvelser med "perfekt teknikk" kan fungere bra en stund, man når man stagnerer i en øvelse med "perfekt teknikk" - så kan det være lurt å aktivere andre muskler enn hovedmuskelen, slik at disse kan fungere som synergister i løftet. Det blir på en måte som en spotter hjelper deg i den tyngste delen av løftet, for å gjøre mostanden mer balansert gjennom hele bevegelsesbanen. Dette kan for mange være nyttig for å presse seg videre, fordi de klarer å belaste hovedmuskelen med ytterligere belastning enn ellers. Konsekvensen av dette er: Ny stimuli = ny vekst = økt styrke og masse.

Lærdom: Bruk en teknikk som gjør at du kan løfte tungt og trygt.

Du har gode poeng her, men hvorfor ikke lære selve grunndynamikken til de som vil lære?

Det at man skal bli "sterk" (som er et meget relativt begrep) FØR man trener som en bygger mener jeg er et sirkelargument.

Omtrent hver gang noen spør om benkpress kommer det opp en video av Dave Tate. Hvilket jeg synes er et utmerket utgangspunkt.

Men hvorfor ikke lære from the get go at action på bicepscurl med stang kan begynne omtrent like mye i hælene som mark gjør, og har like mye med stabilisering og kroppskontakt å gjøre som det benk har, og lære å få det meste ut av øvelsen?

Hvorfor ikke lære hvordan man får det meste ut av side laterals samtidig som man lærer å kjøre en solid, stående skulderpress?

Det er dette rare skillet mellom "å bli sterk først" vs. "og så trene som en bygger" blir jeg ikke helt blir klok på...

Innser at jeg egentlig svarer på mange flere (foregående på forumet) innlegg enn akkurat ditt her, paramora, BTW Smiley
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Toreto

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 342
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 342

Sv: Riktig teknikk, bare tull?
« #17 : 10. oktober 2012, 00:06 »
Så har vi Kai Greene på helt andre siden. Fyren som trener med "babyvekter" og kun fokuserer på form. Contraction - extraction.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!