Skrevet av Emne: Trening alene  (Lest 1557 ganger)

Utlogget Guttungen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Trening alene
« : 30. september 2012, 23:23 »
Hei  Smiley
Lurer på om det er noen øvelser med vekter jeg kan løfte tungt (nær min grense) uten å trenge et medmenneske som kan sikre meg. Jeg trener vanligvis knebøy, benkpress mm, men tørr ikke å presse meg helt ut siden jeg har ingen til å sikre.
Hva burde jeg gjøre?

Takk for all hjelp Smiley

Utlogget JosteinT.J.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 370
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 370

  • Hulk to be
Sv: Trening alene
« #1 : 01. oktober 2012, 00:17 »
Markløft er en fin øvelse som ikke krever spotter Smiley

Utlogget drgs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Trening alene
« #2 : 01. oktober 2012, 00:21 »
alle øvelser under 150 kg kan trenes uten spotter

Utlogget Guttungen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Trening alene
« #3 : 01. oktober 2012, 20:08 »
Markløft er en mulighet, ja Wink Hva mener du med at alle øvvelser under 150 kg kan trenes uten spotter? Jeg løfter mye mindre enn 150, men føler alikevel at jeg trenger hjelp på de 2 siste når jeg presser meg.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Trening alene
« #4 : 01. oktober 2012, 20:12 »
Bare å være litt mindre pingle og ta ting litt på sparket. Om du ligger klemt fast under 150kg er det helt utrolig hvor kreativ man blir Smiley Har selv sjelden spotter når jeg presser meg i benk, knebøy osv.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Keiseren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 65
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 65

Sv: Trening alene
« #5 : 01. oktober 2012, 20:33 »
Militærpress er jo en fin en for skuldre såklart. Føler du at du på død og liv mååå presse ut alt på hvert eneste sett så er det jo bare å kjøre litt pushpress når du ikke klarer flere "ordentlige" reps. Spørsmålet er vel heller om du MÅ presse deg så mye at du feiler/nesten feiler på hvert eneste sett? Etter litt trening får du en rimelig god ide av når du ikke klarer flere reps (uten å eventuelt jukse med teknikken).

Akkurat hva man trener med av vekter (ant kg) spiller selvfølgelig ingen rolle, da det er totalt uinteressant for deg hva andre ser på som tungt. 85% av maks er 85% av maks, enten maksen er 50, 100 eller 250kg.

Utlogget Seeebb

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Trening alene
« #6 : 03. oktober 2012, 11:21 »
Lurer på hvor mange ganger jeg har ligget under benkpressstanga og vippa vektene til siden.. Hvis du ikke fester vektskivene så kan du bare tippe den og all vekten "renner" av, lager et jævelig med bråk hvis det ikke er "puter" på gulvet.. men så får du tatt deg helt ut også alene;)

Ps er litt ubehagelig første gangene, og ser jævelig dumt ut.. men det funker ihvertfall for meg:)

Utlogget Mvpkimrkv

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

  • "Discipline weighs an ounce, regret weighs a ton."
Sv: Trening alene
« #7 : 03. oktober 2012, 11:35 »
"Alle øvelser under 150 kg"WTF.. Dette var en av grunnene til at jeg forlot dette forumet i utgangspunktet, nykommere kommer inn og spør om noe som kan være konstruktivt for deres lærdom. Også er det alltid en eller flere vittige personer..


Press-øvelser som innebærer bruk av hantler/manualer og kabler er en løsning, da man lett kan drop'e disse om man ikke klarer mer. Markløft som ovennevnt trenger ingen spotter, nedtrekk i både bred og smal variant og stangroing. Knebøy kan man lett komme seg ut av da man lett nok dropper stanga bak og trer frem, eller ved frontbøy dropper stanga foran og trer bak. Utspark(leg-extension), beincurl og utfall.. Kort sagt det aller meste av press og dra -øvelsene er fult mulige å gjennomføre alene.
Jeg vet at om jeg skulle gjennomført benken på den måten som nevnes her ovenfor ville trolig studio-eieren halshugd meg, ikke alle er like glade for røff behandling av deres utstyr på denne måten. Pluss at du vil trolig være han de andre egentlig bare rister på hodet av og ikke skjønner hvorfor du ikke spurte de om å spot'e istedet.
Om du trener på et studio vil jeg garantere at det alltid er en god sjel som mer enn gjerne kan spot'e deg.
"It is not the critic who counts, not the one who points out how the strong man stumbled or how the doer of deeds might have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred with sweat and dust and blood; who strives valiantly; who errs and comes short again and again; who knows the great enthusiasms, the great devotions, and spends himself in a worthy cause; who, if he wins, knows the triumph of high achievement; and who, if he fails, at least fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who know neither victory nor defeat."

IG- mvpkimrkv

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Trening alene
« #8 : 03. oktober 2012, 12:13 »
Du er her enda, så langt jeg kan se!
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Mvpkimrkv

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

  • "Discipline weighs an ounce, regret weighs a ton."
Sv: Trening alene
« #9 : 03. oktober 2012, 15:04 »
Har alltid vært tilhenger av Treningsforum, jeg kom tilbake med håpet om at trolle-bølgen som traff forumet en gang tidligere var passert. Også fordi jeg mener forumet er en stor kilde på nyttig informasjon.

Erfarne forummedlemmer som troller hverandre kan være det samme, men når nye medlemmer kommer med et spørsmål og forventer konstruktive svar, stikker enkelte hver sin spiker i kista for den generelle moralen på forumet ved å komme med vittige utspill.
Dumme spørsmål krever dumme svar - greit nok å komme med en kommentar på noe som kanskje fortjener det, men et seriøst spørsmål fra noen som vil lære krever ikke dumme svar.
"It is not the critic who counts, not the one who points out how the strong man stumbled or how the doer of deeds might have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred with sweat and dust and blood; who strives valiantly; who errs and comes short again and again; who knows the great enthusiasms, the great devotions, and spends himself in a worthy cause; who, if he wins, knows the triumph of high achievement; and who, if he fails, at least fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who know neither victory nor defeat."

IG- mvpkimrkv

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Trening alene
« #10 : 03. oktober 2012, 15:40 »
Mye sprøyt her av folk som aldri har brukt 10 sekunder på å tenke ut en teknikk for å hjelpe seg selv.

Benkpress går helt fint å trene alene. Når stanga ligger på brystkassa og du ikke får den opp, så gir du den et støt med selve brystkassa samtidig som du dytter den ned mot hofta og reiser deg opp. Da sitter man med stanga i fanget. Litt vanskelig å beskrive teknikken, men det er NULL stress. Gjort det MANGE ganger, også med over 150kg. Det gjør ikke vondt (i det hele tatt), og hvis du regner det som en repetisjon, så er det absolutt den letteste av dem alle.

I knebøy er man avhengig av å ha et stativ som man kan tippe mot og legge stanga på plass når man ikke greier å reise seg opp. Altså er det ikke alle stativer dette går an på. Ellers nevnte kimDKvam en teknikk. Kan sikkert funke, men jeg har uansett "riktig" stativ tilgjengelig, så jeg slipper å slippe vektene i gulvet.

Som alle andre (tydeligvis), så trodde jeg også at det var "dritfarlig" å trene tungt på benk alene, helt til den dagen jeg brukte noen minutter på å faktisk PRØVE ut teknikker for å redde meg selv, framfor å tro.
Det blir som de to svære vektløfterne på et treningsstudio jeg besøkte engang. De så meg gjøre dette i benk med relativt tung vekt. Etterpå spurte de meg hvorfor jeg ikke ville ha hjelp. Jeg svarte at det er like lett som en vanlig repetisjon. De bare rista på hodet og svarte "jævli mye vits i å ødelegge brystkassa bare fordi du ikke vil ha hjelp ..." Vel, kanskje greit å prøve selv, framfor å tro at en som helt åpenbart har snøring på teknikken egentlig ikke vet hva han driver med?

Utlogget mike93

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

Sv: Trening alene
« #11 : 21. oktober 2012, 21:18 »
Manualer i benk og for skuldre gjør det kjapt litt lettere om det blir for tungt, bare tipp de ned til siden så er du klar hvertfall Smiley Og eller går det vel egentlig greit, bøy er det jo bare å stå ett sted med sånn sikring under, så er du safe der også Smiley lykke til!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!