Skrevet av Emne: 60m, eller 100m sprint? Ev. annen effektiv kondisjonstrening?  (Lest 9597 ganger)

Kraz

  • Gjest
Har begynt å trene sprinttrening 2 dager i uken! Smiley
Legger opp treningen slik at etter oppvarmingen, fullfører jeg 4stk 60m sprint m/6min aktiv hvilepause (jogging) imellom hver sprint. Har lest at man skal ha 1min aktiv hvilepause for hver 10m man sprinter .

Noen formeninger om hva man får ut av treningen om man trener på 60m sprint, fremfor 100m sprint? Hva får man mest ut av, sånn kondisjonsmessig + gå ned i vekt?

Lurer på om noen har erfaringer med denne form for trening, og kanskje noen tips til hvordan løpestilen burde se ut for å bli så rask som mulig, ev. andre tips til denne formen for trening?

Begynte med dette for å komme i bedre kondisjonsmessig form, i tillegg til å forbrenne litt fett, men om det er andre metoder/former for kondisjonstrening dere vet om som fungerer bedre for å komme "fort" i god form, vil jeg veldig gjerne høre om dette!
(PS: Trener styrketrening 3x i uka. Er ikke på 4x4 intervall nivå enda, bare så det er sagt).

Setter pris på alle svar! Wink

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

I treningssammenheng kan det være mer effektivt å løpe 60m fremfor 100m. Du blir mye mer sliten av 100m, så det begrenser seg hvor mange løp du kan ha på ei økt.

Hvis du løper maks er 6 min bra på 60m. 1 min per 10m når du løper maks er nok fornuftig. Tror ikke det er så lurt med aktiv pause, ville ha gått rolig i pausen.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Ok, men sett at jeg går istedenfor å jogge ved pausene:
- øker ikke sjansene for å få melkesyre?
- og mister jeg ikke en del av kondisjonsdelen?
Bare lurer Smiley
Tror ikke du bør blande kondisjon og sprinttrening. Løper du 60m er du klar til å løpe maks etter ganske kort tid. Er nok ikke melkesyre som er problemet, antakelig er det at nervesystemet skal bli uthvilt.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Rein sprinttrening har ikke noe utholdenhetselement i seg. Helt maksimale løp kan man ikke ha mange av og pausene må være lange. Vi du løper 60m maks er som regel 5-6 løp nok. Pausen bør være fra 5-10 min. Da bør sitte i ro eller gå rundt.

Submakse løp kan du ha flere av, f eks 2 til 3 serier med 5x60 på 90-95 % av maks. 2-3 min pause mellom løpene og 10-15 min mellom seriene. I pausen er du helt rolig.

Driver du og løper rolig i pausene vil det nok gå utover farta på løpene og da blir det mer en utholdenhetstrening, med raske drag inn i mellom. Er nok fin trening for en distanseløper, men nok ikke så bra for en sprinter.

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Takker for supre svar! Herlig at noen med kunnskaper kan dele dem med andre! Smiley

Noen tips til å sjekke hvordan man finner ut hvor mange % pulsen er på?
- Hvordan vet jeg når jeg løper 90-95 % av makspuls?

Hvordan vil du anbefale å periodisere treningen for å få gode resultater v/å trene sprint?
- Når burde jeg trene submaksimal sprinttrening, og når burde jeg trene rein sprinttrening?
Det er ikke 90-95 % av makspuls, men av maksimal hastighet. Ikke så lett å vite hvor fort det er, man må bare kjenne litt på det. 90 % er ca 0,8-1,0 sek over maks. 95 % er 0,3-0,5 sek over maks.

Begynn med å løp en del mengde i starten. f eks 2-3 serier med 5x60m 90-95 %. 2 min pause mellom løpene og 12 mellom seriene. Så etter en par mnd kan du ta færre løp og maksimal hastighet. F eks 5x60m 96-100 % 5-10 min pause. To slike økter per uke.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!