Skrevet av Emne: NM enkeltøvelser på Valhalla den 15 desember 2012, klokken 13:00  (Lest 43101 ganger)

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510


Hvor mye uten klister? klistre utgjør ivertfall 50-60 kg. og det er jo ikke stein det er sementkule det er snakk om, ikke meningen og være vrang men ute etter gode svar og ny lærdom. skulle likt og sett en stein konkurranse uten klister.... ser man på disse gutta fra 80\90 tallet som var i verdenstoppen og tyngste steinen de hadde var 140 kg og ikke alle som greide den heller. sier jo litt. steinløftingen dere legger fram idag kan vel nesten sammenlignes med markløft? kanskje jeg er litt vel pirkete menmen, lufter tankene likevel. Foresten hvor mye tar marius i mark?

Folk har blitt latterlig sterke nå kontra 80/90 tallet. Stokk og apollons før tok det beste nesten ikke noe sammenlignet med idag... er vel faktisk så ekstremt at mange av det beste -90kg ikke er langt unna vektene de tok...
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget evlinn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 114
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 114


Hvor mye uten klister? klistre utgjør ivertfall 50-60 kg. og det er jo ikke stein det er sementkule det er snakk om, ikke meningen og være vrang men ute etter gode svar og ny lærdom. skulle likt og sett en stein konkurranse uten klister.... ser man på disse gutta fra 80\90 tallet som var i verdenstoppen og tyngste steinen de hadde var 140 kg og ikke alle som greide den heller. sier jo litt. steinløftingen dere legger fram idag kan vel nesten sammenlignes med markløft? kanskje jeg er litt vel pirkete menmen, lufter tankene likevel. Foresten hvor mye tar marius i mark?

250 kg med drakt.

Utlogget Jokke101

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

Har du prøvd å løfte stein uten klister selv? Hva skal du frem til her egentlig?


Har ingenting jeg skal\vil frem til bare lufter tankene mine og ser hva andre mener\sier. løfter for øvrig stein uten klister. kula er noe rundt 80 kg støpt på frihånd i 2 omganger. 

Utlogget Jokke101

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

250 kg med drakt.

Akkurat 250 kg med drakt og steinen var 190 kg. hva vil det bli da uten drakt? 220 kg 230?

ikke rare forskjellen fra markløft det vel. men er jo morro og greie tyngre steiner så skjønner fornuften i og bruke klister Smiley men stemmer det over? iforhold til mark uten drakt? drakt hjelper vel noen kg?
sikkert individuelt kanskje?

Utlogget Bjorheim93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 571
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 571


steinløftingen dere legger fram idag kan vel nesten sammenlignes med markløft?

Kan nok sammenliknes, men jeg løfter fks kun 170kg stein og løfter 260kg markløft(da uten drakt)
Gymmen Treningssenter, Nærbø

Knebøy:          220kg (29.10.14)
Benkpress:      145kg (06.11.14)
Markløft:         320kg (09.10.22)

Treningslogg:
www.minlogg.cow.no
Youtube konto:
http://www.youtube.com/user/bjorheim1993/videos

Utlogget Jokke101

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

Atlas stein uten klister er en helt annen øvelse. Grepet på steinen blir helt annerledes og armstyrke blir en avgjørende faktor, i motsetning til hvis man løfter MED klister. Dette er altså hvis det aldri har vært brukt klister på steinen. Det meste jeg har sett noen løfte på denne måten er Biffmaister, som løfta en helt glatt stein på ca 150kg.
http://www.youtube.com/watch?v=9pyGLMTLI9U&list=UUFYA7D4Kb-_1c3vASr4LjOQ&index=36&feature=plcp
Mener Kaz tok noe sånn som 165kg i stokk på 80 tallet, så det er jo ikke så aller verst.
Apollons ble vel først introdusert på Arnolds i 2002. Da var det kun Mark Henry som greide (den orginale apollonsvekta på) 167kg Smiley



Greit i forhold til de andre øvelsene sammenlignet med idag. angående stein så kan man si at det er veldig imponerende og kanskje kan det være mere spennede og se hva folk greier uten klister? eller er dette noe jeg innbiller meg?

Utlogget Jokke101

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

Kan nok sammenliknes, men jeg løfter fks kun 170kg stein og løfter 260kg markløft(da uten drakt)


Veldig imponerende. har alldri prøvd med klister på stein så vet ikke hvor mye bedre det er men teoretisk kan jeg jo tenke meg til at det er vesentlig stor forskjell. men sikkert individuelt etter det du skriver her så er det jo ikke likt for alle. tross noen har lengre armer løftebane osv. så blir vel kanskje i fleste tilfeller kanskje feil og sammenligne veldig opp mot markløft, klart noen likhetstrekk finner man.

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510


Mener Kaz tok noe sånn som 165kg i stokk på 80 tallet, så det er jo ikke så aller verst.
Apollons ble vel først introdusert på Arnolds i 2002. Da var det kun Mark Henry som greide (den orginale apollonsvekta på) 167kg Smiley

Ja det er sant, jeg tok vel i litt mye der. Men visst du ser bort ifra Kaz og de på top 5 så var det helt andre vekter. Poenget var bare at folk er mye sterkere nå Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget widarrr

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 378
  • Honnør: 133
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 378

  • WSM-2012

Veldig imponerende. har alldri prøvd med klister på stein så vet ikke hvor mye bedre det er men teoretisk kan jeg jo tenke meg til at det er vesentlig stor forskjell. men sikkert individuelt etter det du skriver her så er det jo ikke likt for alle. tross noen har lengre armer løftebane osv. så blir vel kanskje i fleste tilfeller kanskje feil og sammenligne veldig opp mot markløft, klart noen likhetstrekk finner man.
glemte du blå skrift på dette innlegget?
Hordalands sterkeste man nr 2 2009
Nm -105kg klasse nr 9 2009
Nm -105kg klasse nr 2:) 2010
Morsø sterkeste mann nr 1 JAA 2010
hordalands sterkeste mann nr4 2010
Strongmann på vektertorget åpen klasse nr 1 :D2011
Norges mester i hantel press 2011 95kg
Norges sterkeste mann 2011 7 plass Cheesy
2 plass hordalands 2011
3 plass showlift 2011
2plass fitnessmessen2012
3plass kvallik NSM 2012
9plass NSM 2012
8plass nordens sterkeste
VERDENS STERKESTE MANN -105 2012

Utlogget OleMartin..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 781
  • Honnør: 401
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 781

Folk har blitt latterlig sterke nå kontra 80/90 tallet. Stokk og apollons før tok det beste nesten ikke noe sammenlignet med idag... er vel faktisk så ekstremt at mange av det beste -90kg ikke er langt unna vektene de tok...

Sannheten er vel at folk spesialiserer seg i øvelsene da, virker ikke som om folk skjønner det siden de ikke løftet så vanvittig mye på 80 tallet. Styrken er ikke så forskjellig untatt i markløft.
å da snakker vi de sterkeste nå kontra de sterkeste på 80 tallet som kazmaier som feks var den første i verden til å ta 300 kg i benk. Kazmaier hadde også en vanvittig skulder styrke så er jo klart at han hadde fått opp store tall i stokk og appolons hvis han fikk samme trenings muligheter som vi har i dag.Er jo bare å ta hvem som helst som er sterke nå og la de teste noen øvelser i strongman som krever teknikk, da går det til helvete.


Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sannheten er vel at folk spesialiserer seg i øvelsene da, virker ikke som om folk skjønner det siden de ikke løftet så vanvittig mye på 80 tallet. Styrken er ikke så forskjellig untatt i markløft.
å da snakker vi de sterkeste nå kontra de sterkeste på 80 tallet som kazmaier som feks var den første i verden til å ta 300 kg i benk. Kazmaier hadde også en vanvittig skulder styrke så er jo klart at han hadde fått opp store tall i stokk og appolons hvis han fikk samme trenings muligheter som vi har i dag.Er jo bare å ta hvem som helst som er sterke nå og la de teste noen øvelser i strongman som krever teknikk, da går det til helvete.



Jupp ,sant det. Men tar det for gitt av folk skjønner at det er snakk om strongman øvelser når det er det tråden handler om. Styrken generelt er det nok ikke så stor forskjell på. Men det skal jo sies at jeg regner med at folk spesialiserte seg i øvelsene før også... regner ikke med at dem beste stilte opp uten å ha testet litt først... Selvom dem ikke var like "innført" i øvelsene.
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Jokke101

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

glemte du blå skrift på dette innlegget?


Jupp beklager skal huske det neste gang  Wink

Utlogget Bjorheim93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 571
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 571

Når kommer vektøkningene i de forskjellige øvelsene, Knut?
Gymmen Treningssenter, Nærbø

Knebøy:          220kg (29.10.14)
Benkpress:      145kg (06.11.14)
Markløft:         320kg (09.10.22)

Treningslogg:
www.minlogg.cow.no
Youtube konto:
http://www.youtube.com/user/bjorheim1993/videos

Utlogget Bjorheim93

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 571
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 571

Menn åpen klasse
Bjørn Richard Støle
Andrè Sagmo - Toten Sterkmann Klubb

Menn under 105kg
Vidar Daae Vikøyr
Stian Lønnum Thue - Gymmen Strongman Team
Morten Aamodt - Gymmen Strongman Team
Jørgen Aukland - Drammen strongman (vurderer sterkt)

Menn under 90kg
Hans Jørgen Rulffs Kristiansand Strongteam
Tim Enersen Drammen Strongman Klubb
Marius Halvorsen
Kenneth Friberg, Ytre Sandsvær himert og tjuvfiskar lag.
Rick Henry Eskeland - Gymmen Strongman Team
Mattis Bjorheim - Gymmen Strongman Team
Frode Øie - Gymmen Strongman Team
Stein Ådneram
Even Sagedal
Anders Hauge Hognestad - Gymmen Strongman Team

Kvinner åpen klasse
Kikki Berli-Johnsen


Kvinner -70
Miriam Halvorsen
Janne Grandalen Flo
Luna Anette Løndal
Malin C. Stokke - Gymmen Strongman Team
Elisabeth U. Hjørnevik
Linn Evensen
Gymmen Treningssenter, Nærbø

Knebøy:          220kg (29.10.14)
Benkpress:      145kg (06.11.14)
Markløft:         320kg (09.10.22)

Treningslogg:
www.minlogg.cow.no
Youtube konto:
http://www.youtube.com/user/bjorheim1993/videos

Utlogget K. Bjorvatn

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 148

  • Valhalla is my home
Når det gjelder vektene den 15 desember, regner jeg med å øke med 5kg for hvert forsøk i hantel løft (både til boks og over hode).  Er litt usikker enda på hvor jeg bør starte for jentene, men guttene starter på 50kg.
I Apollo Axle øker jeg med rundt 9kg, og regner med å starte på rundt 40kg
Er ikke helt ferdig med Power Stairs, men kommer nok til å øke med minst 10kg for hver forsøk.  Begynner vekta vil bli 95kg.  Alle får 3 forsøk

Når det gjelder diskusjonen om steinløfting med eller uten klister, kunne vi like gjerne ha en diskusjon om hvem som hadde vært beste i langrenn hvis en sluttet å smøre skia, eller hvem som hadde vært best på å løpe 100m uten piggsko.
Klister gjør det enklere å løfte runde stein, spesielt for personer som har kortere armer eller svake handledd.  Desto større diameter på steina desto viktigere klisteret blir.  Det har blitt brukt klister på steina siden midten av 90 tallet. På Valhalla kommer jeg alltid til å tillate å løfte stein med klister.  Hva andre arrangører velger å gjøre er opp til de.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!