Skrevet av Emne: Klar for en forandring!  (Lest 1646 ganger)

Utlogget GoodFella

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Klar for en forandring!
« : 24. oktober 2012, 23:13 »
Heisann, er ny på forumet her, så fant ut at jeg måtte lage en bruker her, med tanke på at det ser ut som at man kan få mye hjelp og tilbakemeldinger når det kommer til treningen Smile

Til saken: Jeg er en gutt på 17 år som rett og slett er utrolig lei av å være overvektig, den følelsen i å måtte gjemme seg i klær på sommeren osv, trekker bare selvtilliten min lenger og lengre ned Undecided
Men, har nå bestemt meg for å endre på dette  Angry
Er ca 194cm høy og veier ca 120-122 kg  what
Målet mitt er egentlig bare å gå mye ned i vekt og bygge litt musker, tenker ikke bodybuilder klassen, men noe alla fitness, egentlig bare komme seg i god form å se bra ut  Smiley
Vil også sette meg selv et mål og det er å gjøre alt dette uten treningssenter bare for å gi meg selv en ekstra utfordring!
Har også 9-10kg med protein pulver stående som jeg brukte den tiden jeg trente mye for en stund siden, om dette kan komme godt til bruk  Smiley
Så lurte på om noen kunne hjelpe meg med å gi meg noen tips, sette opp en liten plan for meg og gjerne gi meg litt tips om kosthold så jeg kan klare å holde meg seriøs under denne "reisen" jeg nå skal ta, og fortelle meg åssen jeg kan redusere fett prosenten min betraktelig, og så fort som mulig uten å skade meg selv Smiley

Håper på svar!  Smiley
:-)

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Klar for en forandring!
« #1 : 24. oktober 2012, 23:36 »
Like høy som meg :-)

Skal du få til å gjøre dette helt på egenhånd, uten senteradgang og kun med informasjon fra internett kommer det til å kreve mye dedikasjon og innsats fra din side. Og det er ikke gjordt på to måneder.

Jeg vil gi deg etpar pekere:
Bra grunnleggende om kosthold: https://www.tn.no/assets/content/file/RYP_Magasin_0712_web.pdf
The shit når det gjelder kondisretta hjemmetrening med lite utstyr (ikke bry deg om hvordan utøverne ser ut): http://www.bodyrock.tv/
http://www.7weekstofitness.com hvis du vil ha program med fornuftig progresjonsopplegg på for eksempel armhevinger.

Utlogget GoodFella

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Sv: Klar for en forandring!
« #2 : 25. oktober 2012, 00:52 »
Hehe Smiley

Takk for svar! Men jeg kan jo selvfølgelig gå litt til innkjøp av manualer, boksesekk osv, men vil bare gjøre det uten senter Smiley Noen ide om hva jeg burde handle da, for å få tempoet høyere på vekt reduseringen og  musker bygningen ? Smiley

Og protein pulveret mitt, skal jeg bruke dette kun etter trening, eller kan jeg bruke det som mellommåltid,  eller ved siden av mat på morgenen osv? Smiley
:-)

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Klar for en forandring!
« #3 : 25. oktober 2012, 01:14 »
Hehe Smiley

men vil bare gjøre det uten senter
Er det noen spesiell grunn til dette? alle må starte en plass å de fleste på forskjellige kommersielle treningssentre er ganske grønne på alt som heter styrketrening...

Er vel nok utfordring i seg selv å gå ned de 20-30 kiloene du sikkert må ned, om du i tillegg ikke skal gi deg "lov" til å ha tilgang til skikkelig utstyr...
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget GoodFella

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Sv: Klar for en forandring!
« #4 : 25. oktober 2012, 02:16 »
Hehe, Er egentlig bare for moro skyld, selvom jeg vet det går fortere med senter så vil jeg bare ta den utfordringen Smiley Er et par "venner" av meg som tror de er "hulken" bare fordi de er på Elexia et par dager i uken og de sier hele tia, at jeg ikke klarer det uten senter osv, så vil bare vise dem hva som faktisk går ann med innsats Smiley Høres sikkert dumt ut, men hehe  Wink 
:-)

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Sv: Klar for en forandring!
« #5 : 25. oktober 2012, 13:33 »
Kroppshevstang, noe ala TRX/Jungle gym og en litt tung kettlebell gjør det mulig å gjøre veldig mye hjemme.

Utlogget GoodFella

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Sv: Klar for en forandring!
« #6 : 25. oktober 2012, 21:08 »
Takk for innspill  Smiley
:-)

Utlogget lysbringeren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 47

Mine tips for vektnedgang
« #7 : 25. oktober 2012, 22:06 »
Mine råd vil være:

- Skriv ned hva du spiser hver dag og vær ærlig når du skriver lista. Da ser du sikkert hva du burde kutte ut, eller spise mindre av. Start også gjerne en logg her, da får du sett selv hvordan du trener og hvordan du spiser på sikt. Og med mulighet for andre å komme med oppmuntring og forslag til endringer.

-Beveg deg mer i hverdagen. Hvis du tar buss, gå av bussen noen stopp tidligere og gå resten av turen. Eller hvis du liker å sykle så gjør det. Har du hund, luft den på lange turer  Selv om du begynner å trene så vil de timene du trener bare være en liten del av døgnets totale timeantall. Så da hjelper det lite hvis du bare sitter stille resten av tida.

- Ikke ha det for travelt: Man blir ikke overvektig over natta, så ikke vent at du skal gå ned veldig mye på kort tid, det er lett å bli utålmodig. Gjør heller forandringer som er sannsynlige at du blir å holde på sikt.  Starter du for hardt er det lett å bli lei når de forventede resultatene uteblir. Ting tar tid.

-Prøv heller å begrense usunn mat istedet for å kutte den helt ut, ha feks en dag i uka der du kan spise noe godt. Men igjen, begrens deg.

-Still deg spørsmålet: Hvorfor skal jeg spise nå?  Er jeg sulten nå eller har jeg bare lyst på noe av andre grunner? At det smaker godt, at jeg kjeder meg eller noe annet.

- Ikke sett deg til matbordet skrubbsulten. Da er sjansen for at du klarer å stoppe akkurat når du mett ganske dårlig.

-Ikke ta det så tungt hvis du skulle "sprekke" en gang. Det er summen av alle forandringene du gjør som er viktig, ikke at du tok en sjokolade eller en pizza en dag.  Tenk langsiktig. Kroppen din blir å takke deg hvis du begynner å spise sunnere og trene mer, selv om du kanskje ikke ser resultatene uka etter.

-Sett deg konkrete kortsiktige realistiske mål. Feks at du skal klare et visst antall repetisjoner av en øvelse, løpe en distanse på en bestemt tid, eller at du skal klare å gå ned et visst antall kg over en tidsperiode.

-Vei deg hver dag om morgenen. Det vil gi deg en indikasjon om hvordan du ligger an.

-Spis deg mett når du har tilgang til sunn mat laget fra bunnen av. Feks å dra sulten på bytur er å be om bråk: Usunn mat er lett tilgjengelig, lukter fryktelig godt og den er billig. Begynn å spise frokost og ta heller med deg matpakke enn å kjøpe mat ute. Det blir også billigere.

-Ikke kjøp ferdiglaget mat som feks frossenpizza eller hamburgere fordi det er billig og lettvint. Det er en grunn til at den er så billig. Du kan lett lagere sunnere alternativer selv.

-Hvis du føler deg dratt mot en viss type usunn mat eller godteri så tenk over følgende: Er dette noe jeg trenger mer av eller har jeg spist nok av den i livet mitt?

-Slutt med (eller kutt kraftig ned på) brus, sjokolademelk og juice. Drikk mye vann istedet. Husk at sukker er sinnsykt vanedannende.
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" Benjamin Franklin


"Alt under 100 kg er femi" Tommy Steine

Utlogget fjordingen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

  • http://painofdiscipline.com/
Sv: Klar for en forandring!
« #8 : 28. oktober 2012, 00:42 »
Hei!

Det krever viljestyrke å ta det første skrittet med å innse at du trenger å forandre deg. Å det første skrittet har du allerede tatt. Det første skrittet er starten på en fantastisk reise, hvor reisen vil ta deg er opp til deg selv.

Jeg skal peke deg i riktig retning, men det er du som må gjøre jobben.
Det er en ting jeg vil du skal gjøre først, sett deg et mål inni hodet ditt. Et mentalt mål. kan du se for deg hvordan du vil se ut når du har gått ned det du vil?

Jeg vil at du skal se på dette som en livsstilsendring, ikke en slankekur. Ikke fokuser på raske resultater, fokuser på varige resultater.

Jeg vil at du skal forplikte deg til å følge planen jeg gir deg i 12 uker.

Du skal spise 6 måltider om dagen. Hvert måltid skal hovedsakelig posjoneres ut i størrelsen av din egen knyttneve.

Altså en knyttneve med karbohydrater, å en knyttneve med proteiner. 50/50 fordeling.
Så skal du ha en knyttneve med grønnsaker til minst 3 av måltidene dine.

Dette er karbohydrater du kan spise:

Poteter, søtpoteter, brun ris, grov pasta, grovt brød, mais, eple, appelsin, jordbær, melon, fullkorn pita, fullkorn tortilla wrap, havregryn, villris og couscos.

Dette er proteiner du kan spise:

Protein pulver, Eggehviter, Biff, Kyllingfile, kalkun bryst, svin indre filet, torsk, laks, ørret, krabbe, hummer, reker, kokt skinke, diverse kalkun pålegg, tunfisk, mager cottage cheese, mager kesam, kalkun bacon.

Du kan spise alt av grønnsaker ved siden av.

Hvis du absolutt ikke vil trene på en gym, så vil jeg at du gjør følgende:

3 dager i uken tar du en 20 minutters løpetur en slags intervall økt.
Du starter med å gå i 2 minutter, så lett løping i et minutt, så litt tyngre løping i et minutt, enda tyngre løping i 1 minutt, så springer du det du kan i et minutt. Så går du ned til lett løping igjen å gjør dette i 4 omganger helt til det har gått 18 minutter, så det 19 minuttet skal du gi alt du har, å da mener jeg absolutt alt!! Det 20 minuttet skal du gå.
Det er alt du trenger å gjøre denne dagen.

De tre andre dagene skal vi fokusere på styrke. Siden jeg ikke vet hva du har av utstyr, så går vi for en form for sirkel trening der du bruker hele kroppen din. Trene med egen kroppsvekt rett og slett.

Kan gi et eks på en sirkel runde: hoppetau 50 hopp, 10 sprawl, 10 pushups, 10 hangups, 10 dips, 10 uftall, 10 knebøy max crunch max benhev. så 2 minutter pause, så kjører du på igjen. kjør 3 runder med dette i starten.

Spiser du som dette, å trener som dette så skal jeg garantere deg at kiloene vil rase av iløpet av 12 uker.
Men husk dette... Forandring starter innenfra, hvis du ikke dedikerer deg fullt ut til å gjøre dette, så kommer du til å mislykkes. Husk selvdisiplin er nøkkelen som skal sette deg fri.
På lørdager så har du treningsfri, da kan du spise det du vil, se på det som en mental bonus Smiley

Lykke til =)

Hvis det er noe mer du lurer på så for all del, det er bare å kontakte meg Smiley

Utlogget GoodFella

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Sv: Klar for en forandring!
« #9 : 31. oktober 2012, 17:12 »
Takk for innspill alle mann! Cheesy
:-)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!