Skrevet av Emne: Er tricking, parkour og freerunning det samme?  (Lest 8157 ganger)

Kraz

  • Gjest
Er tricking, parkour og freerunning det samme?
« : 30. oktober 2012, 18:14 »
Noe jeg har lurt på veldig lenge nå:
Hva er forskjellen på tricking, parkour og freerunning?
Ser ikke forskjellen. Virker som det er glidende overganger, men jeg er sannelig ikke sikker. Noen som kanskje er i miljøet og kan oppklare dette for meg? Smiley

Utlogget Mjødmann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 90

Sv: Er tricking, parkour og freerunning det samme?
« #1 : 30. oktober 2012, 19:00 »
tricking og freerunning har visse fellestrekk, men tricking er mer "kampsportbasert" og består av å gjøre mest mulig imponerende bevegelser, hovedsakelig basert på "spark", med rotasjon og flips, mens freerunning er mer basert på flips og parkour relaterte bevegelser, gjerne i urbant miljø. Freerunning skal se imponerende ut, rett og slett, litt turn-aktig, men mye fler og anderledes bevegelser og man kan gjerne bruke løyper med hindre.
I parkour er det meningen at man skal komme seg fra A til B raskest og mest mulig effektivt, og omfatter teknikker som skal hjelpe deg å overkomme div. hinder så effektivt som mulig. Å ta backflip over et hinder er ikke parkour om det er raskere å bare hoppe over, men jeg tror de fleste som driver med dette blander parkour og freerunning, men også tricking i mindre grad.

Google it, så finner du nok svar, ligger tusenvis av filmer på youtube.

Parkour og freerunninggrupper finner du nok i de fleste byer om du leter litt, pleide før å være "sommerjam" landssamling, vet ikke om de fortsatt arrangerer det. og jeg tror det er en eller flere grupper sørpå som driver med tricking også, om det er i forbindelse med turn eller kampsport vet jeg ikke, da plyogulv (turn gulv med sprett) er greit å ha for trickere, da tricking foregår på bar bakke, mens parkour utøves ute i byen eller innendørs konstruerte "hinderløyper"

Nå er ikke jeg noen ekspert, satser på at noen andre svarer bedere, men drev en del med dette for noen år siden, vurderer å starte litt igjen for meg alene, da jeg har flyttet fra den gamle treningsgjengen. Har blitt såpass tung at jeg sikkert blir å skade meg om jeg prøver på gamle kunster  Grin

Utlogget wirspern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 66

Sv: Er tricking, parkour og freerunning det samme?
« #2 : 17. januar 2013, 22:35 »
Heisann! overrasket at tricking kom opp her på forumet!
<mjødmann har nok forklart det meste, men jeg vil bare si og gjøre deg klar over at freerunning og parkour ikke kan måle seg med tricking.
Det er kanskje noe mer krevende å gjøre noen få moves i freerunning, men i tricking setter vi sammen kampsport kicks, flips og en liten dæsj breakdance! helt fantastisk.

Her er en video av en tricker:
http://www.youtube.com/watch?v=nO76MqeloYw

Utlogget rubenevo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Er tricking, parkour og freerunning det samme?
« #3 : 29. januar 2013, 20:03 »
Drevet selv med dette i et par år, men gått litt stille i det siste året pga tid og ingen jeg kjenner som driver med det.
Free Running: Du kan stoppe opp og gjøre triks og "showe" litt. Vise deg fram på en måte.
Parkour: Komme deg så fort og effektivt som mulig fra A til B, med kroppen og omgivelsene som eneste hjelpemiddel

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!