Skrevet av Emne: Nybegynner som lurer på det med antall rep  (Lest 1961 ganger)

Utlogget 2barnsmamma

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Nybegynner som lurer på det med antall rep
« : 21. august 2012, 21:23 »
Heisann

Jeg er ganske fersk når det gjelder målrettet styrketrening, og er fortsatt virkelig en nybegynner og litt sånn søkende i hvilken øvelser jeg bør gjøre osv. Jeg er en 2 barns mamma som bor alene. med andre ord jeg kan trene når jeg har barnefri. I ukene med kidsa sliter jeg med å få tid, og mulighet til å trene.

Men når man trener styrke så er det jo veldig mange som skal gi deg råd. Men vil lufte et spørsmål her. Jeg er virkelig nybegynner, men når jeg tar benkpress med fast stang.... Jeg har jo jobbet meg opp fra 30 pund, til 45 til nå å klare 60 pund 10 x 3 rep.

Jeg har begynt å prøve på 75 pund, men det er maks 10 rep.  Jeg klarer ikke å løfte igjen, selv om jeg tar god pause. Hva er best å fortsette med 60 pund 3 x 10 rep... eller 75 pund maks 10 rep. så fortsetter selvsagt med 60 etter det, men jeg klarer ikke å gå helt ned i 90 graders vinkel i albuene, fordi jeg er bare ikke sterk nok ennå... Mange sier mange rep og lette vekter andre sier tungt å få rep.... Jeg ønsker ikke å bli en person med store muskler, men litt markerte hadde vært stas.

Når jeg trener starter jeg alltid med jogge/sykle alt fra 30 min til en time. Med påfølgende styrketrening i 40-50 min, hvor jeg veksler mellom vekter, og slynketrening. Bruker mest slynge for rygg, skuldre og bekken. Vekter på armer, bryst, lår og leger. Jeg har rundt 14 ulike øvelser jeg tar idag med 3 x 10 til 5 x 10 rep...

Utlogget Anabolisen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Nybegynner som lurer på det med antall rep
« #1 : 22. august 2012, 18:02 »
Om du skal bli sterk så løft tungt med lange pauser, om du vil forbrenne fett, få bedre utholdenhet og mere muskelmasse så løft heller litt mindre mange ganger med korte pauser mellom hvert set er det generelle! For å bygge muskler så bør du ta cardiotreningen en annen dag en stryketreningen.

No pain, no gain!

BP: 100 kg
KB: 130 kg
BC: 50 kg
MP: 65 kg

Vekt: 81 kg
Høyde: 175 cm

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Nybegynner som lurer på det med antall rep
« #2 : 22. august 2012, 18:10 »
Hei.

Så lenge du klarer å øke vektene fra uke til uke, eller fra måned til måned bør du trene 3x10 reps.

Etterhvert når du stagnerer kan du begynne å trene med færre reps, for eksempel 5x5.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget olasal13

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 21

Sv: Nybegynner som lurer på det med antall rep
« #3 : 06. november 2012, 10:16 »
Grovt sett ka vi si som dette:

Styrke: 1-12 repetisjoner.
Muskelvekst: 6-15 repetisjoner.
Muskulær utholdenhet: 20+ repetisjoner.

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Nybegynner som lurer på det med antall rep
« #4 : 06. november 2012, 10:35 »
Det er ok med oppvarming på sykkel i 10-15 minutter. Ellers er jeg enig i at kardio kan legges på en annen dag eller som en egen økt med noen timers mellomrom før du trener styrke. Uansett så trener du det som er prioritert først - dersom det er styrke så gjørdet og avslutt heller med 20-25 minutter på sykkelen:o)
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!