Skrevet av Emne: Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?  (Lest 4581 ganger)

Utlogget Halbakken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?
« : 05. november 2012, 23:50 »
Som topic sier, hvilke muskelgrupper kan man kjøre sammen i ei økt og hvilke bør man ta hver for seg?
Hvor lenge bør man hvile mellom hver muskelgruppe? Smiley

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?
« #1 : 06. november 2012, 09:37 »
Dette vil variere litt ut ifra hva slags program/prinsipp du trener etter. Dvs. antall treningsdager i uka, sett, reps, oppsett av muskelgrupper, osv..

Hvis du ser på ulike programmer så finner du programmer som trener de samme muskelgruppene på hver økt opptil tre dager i uka mens andre "byggersplitter" trener ulike muskelgrupper fordelt på seks dager i uka. Det er imidlertid vanskelig å isolere en muskelgruppe fullstendig da mange øvelser har et primærområde som trenes med flere sekundærområder.


Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?
« #2 : 06. november 2012, 11:12 »
Trening til utmattelse(dropsett, supersett, forced reps(krever lengst restitusjonstid)) krever lengre pause for muskulaturen og etter hvert som man blir sterkere og legger inn flere sett/øvelser vil behovet for hyppighet reduseres. Nybegynnere tåler å trene hver muskelgrupppe ofte nettopp fordi det er få sett og øvelser.

Det er vel i prinsippet ikke noen muskelgrupper man ikke bør trene sammen, men det kan lønne seg å være litt strategisk med hensyn til blodbanen - sånn sett kan f.eks bryst og rygg raskere bli klare for belastning om de trenes sammen enn om man trener skuldre og deretter legger...om det var spørsmålet?Smiley
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?
« #3 : 06. november 2012, 11:57 »
Det er lett å se hvordan erfaring og kunnskap innen emnet gjør svarene ulike!  Smiley

Til trådstarter; finn deg et ferdig program. Ikke bruk infoen du får her til å forsøke å finne opp kruttet på nytt..

Utlogget Halbakken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?
« #4 : 06. november 2012, 15:36 »
Masse nyttig svar her, tusen takk alle :-)

Skjønner at det ikke er noe lett svar på det her, mye kommer vel an på kropp og trening vil jeg tro.
Har ikke funnet noe nytt program nå som jeg syns virker "artig". Har hittil trent 4 dager i uka, både styrkeløfter, "byggeprogram" og litt annet. Er vel ute etter noe som gjør deg stor men samtidig gir deg styrke :-)

Noen tips til program??

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?
« #5 : 06. november 2012, 17:17 »
Masse nyttig svar her, tusen takk alle :-)

Skjønner at det ikke er noe lett svar på det her, mye kommer vel an på kropp og trening vil jeg tro.
Har ikke funnet noe nytt program nå som jeg syns virker "artig". Har hittil trent 4 dager i uka, både styrkeløfter, "byggeprogram" og litt annet. Er vel ute etter noe som gjør deg stor men samtidig gir deg styrke :-)

Noen tips til program??

5X5 eller 3X5, har selv prøvd og bruker fremdeles sistnevnte.
Søk etter starting strength, rippetoe, så finner du mye info om programmene. Det er blant annet et eget underforum for 5X5 på treningsforum.

Utlogget Halbakken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?
« #6 : 07. november 2012, 00:38 »
Har tidligere kjørt 5x5 program, syns det funka veldig greit! Brukte et program fra iForm, et såkalt Powerbuilding program. Kjører for tiden nå programmet fra StrongLifts.com, er et greit program det, men har fått en kjip strekk i ryggen som gjør at øvelser som roing med stang, markløft og til tider knebøy, vonde og vanskelige. Føler da i tillegg at jeg kanskje bør trene med et program som går litt mer ut på isolasjons øvelser med baseøvelser i tillegg. Noen tips bortsett fra 5x5 og 3x5? :-)

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?
« #7 : 07. november 2012, 01:18 »
"Artig" er viktig, men husk å finne et program der artig også er nyttig.
I min erfaring så er det som funker best type rippetoes 3x5, stronglifts-varianten e.l.
Isolasjonsøvelser virker for meg som at man bruker masse tid og krefter på noe som kommer av seg selv når man trener baseøvelser.
Hvis du er skadet blir jo saken en annen. Men når du er bra igjen må du tilbake til basene tror jeg. Det er klart, jeg kjenner vel folk som ble store selv om de ikke kjørte bøy og mark, men da kjørte de andre baseøvelser. Dessuten var de bola. Men jeg tror de ville blitt store uten bol også.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?
« #8 : 07. november 2012, 01:28 »
Tips annet en 5x5? Ja 3x3, hehe.
Neida, en variant som mange sterkinger kjører er jo denne: sett deg et mål for dagen, feks 3-4 tunge reps i benpress: Så kjører du noen få reps på feks 200 kg. så legger du på 40 og kjørrer noen få reps til, det begynner å bli tungt, men ikke drepen. Så legger du på 20 til, skriker høyt, og klarer å presse ut 3 repetisjoner. Ferdig. Neste øvelse.
Skjønner? De kjører set i pyramide der de første settene ikke er så vanskelige, på den måten får de inn lit arbeid/volum, men sparer seg til det siste tunge settet.
Denne metoden har flere fordeler: Du kan variere antall reps fra gang til gang. Du kan se an formen, sånn at hvis de "lette" settene er tunge vet du at det kanskje ikke er noen vits i å gå supertungt.
Og det blir artig, fordi du kan variere litt med øvelser og sånt.
Ulempen er jo at du må stole på deg selv og ta deg tid til å bli kjent med egen kropp.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget Halbakken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?
« #9 : 07. november 2012, 14:57 »
Sant så sant!
Sjekket litt ang Rippetoes, det virket som et spennende konsept. Kan være greit for meg å starte såpass lett og bygge meg oppover i vekt også mtp skaden jeg har, Den begynner gudskjelov å løsne nå med hjelp av kiropraktor. Gir det et forsøk jeg Wink

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Hvilke muskelgrupper bør/bør ikke trenes sammen?
« #10 : 07. november 2012, 21:02 »
Ja gjør det. Men en ting. Jeg tror ikke det er viktig å begynne lett, det er noe andre har lagt til, Rippetoe nevner ikke noe om det i bøkene sine, og jeg har aldri gjort det selv. Men om du er skadet så skader det ikke å begynne lett.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!