Skrevet av Emne: Utkast til artikkel  (Lest 2865 ganger)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Utkast til artikkel
« #15 : 10. juli 2004, 16:32 »
Bare for å kaste ut en tanke her... for de som tror på såkalte pateologiske dietter, hva var ph verdien hos steinalder menneskene? Vil tro den ofte var ganske lav? Må ikke vi nødvendigvis være tilpasset til å leve med et både surt og basisk kosthold? Vet denne artikkelen dreier seg om optimale prestasjoner/ hormonnivå, mere generelt (helsemessig?) ment.

bra tema, og artikkel. Ph er ikke så "in", men det betyr ikke at det ikke er viktig.

Du kunne f.eks lagt til en tabell med ph verdier på diverse matvarer, og for sikkerhets skyld ( da mange tar ting veldig "svart-hvitt") opplyst om at det er den totale balansen som teller, dvs at ikke egg er "dårlig" fordi det har lav ph verdi.

stå på  Smiley

forresten, du skulle heller valgt idrett som utdanningsvei, objektive mennesker er en mangelvare  Wink

Takk for tilbakemelding.  Smile
"Steinaldermenneskene" hadde antagelig ingen grad av acidosis, da deres karbohydratinntak stort sett var basert på grønnsaker, frukt og bær. De spiste riktignok en del kjøtt også, men trolig ikke i så store mengder at det påførte skade (tipper jeg, dette er ren gjetting fra min side).

I den meste av forskningen blir dette sett på som et moderne problem, som en konsekvens av hvordan kostholdet ser ut i moderne tid. For å sitere Wiederkehr et al, "There is experimental evidence to support the notion that even mild degrees of acidosis, such as that occurring by ingestion of a high animal protein diet, induces some of these metabolic and endocrine effects. The possible role of diet-induced acid loads in nephrolithiasis, age-related loss of lean body mass and osteoporosis is discussed."

Jeg har sett en liste hvor ulike matvarer blir vurdert, som jeg vil inkludere i den ferdige artikkelen, men siden jeg ikke for øyeblikkelig har tilgang til journalen den ble publisert i, var det vanskelig å ha med noen kvantifiserte data i dette utkastet. Jeg er også enig i at man ikke må fordømme noen matvarer på grunnlag av dette, men i stedet betrakte sitt kosthold under ett. De fleste vil uansett ikke ta skade av å innta mer grønnsaker.

I USA er det forresten populært å bruke såkalte "buffere", for eksempel kaliumsitrat, i store mengder, for eksempel opp til 15-20 gram før trening. Dette kan redusere dannelsen av melkesyre, fra McNaugton et al (2001) "We would suggest using chronic ingestion as a means to improve high intensity work rather than the acute ingestion of sodium bicarbonate. The ingestion of sodium bicarbonate  (LurePer: en buffer), over a period of six days, significantly improved work output two days after bicarbonate ingestion ceased."
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
SV: Utkast til artikkel
« #16 : 10. juli 2004, 16:53 »
ang det med melkesyre (nå blir dette veldig fort og galt), det er ikke nødvendigvis noe en må minimere så mye som mulig. Muskulær utmattelse, den "brennende" følelsen er ikke forårsaket av melkesyre ( vet at du vet det). Når tilstrekkelig oksygen igjen blir tilgjengelig, blir melkesyre rekonvertert til puryvat, og gir energi. I tillegg kan melkesyre og puryvat brukes til å lage "ny" glukose i muskelen.

mangler det meste av info om emnet nå, men det er diskutert mye på supertrainingforumet. Prøver å finne en bok av Owe Anderson ( eller noe i den duren) som heter Lactate Lift Off, den skal visstnok inneholde en del info om dette. Melkesyre har fått et ufortjent dårlig rykte  Smiley

slike buffere vil derfor kanskje ikke øke ytelsen i alle sammengenger, spes der innhentingsperiodene er tilstrekkelig lange til å nå "aerobe nivåer" igjen

ps, mangler per nå tilstrekkelig kunnskap til å diskutere dette på et tilfredstillende plan, bare "tenker høyt" her.
question everything

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Utkast til artikkel
« #17 : 10. juli 2004, 17:04 »
Du har helt sikkert rett, dette har jeg ikke undersøkt spesielt flittig.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Hr. Kules

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 551
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 551

SV: Utkast til artikkel
« #18 : 15. juli 2004, 00:20 »
Takk. Jeg er sivilingeniør.

Hvilket fagfelt?
"THE FLYER HAS A CUTE KITTEN DRAWN ON IT! IT REPRESENTS VIOLENCE AND CARNAGE"
-- Pokey the Penguin

Nameless

  • Gjest
SV: Utkast til artikkel
« #19 : 15. juli 2004, 12:27 »
Orker du sende meg førsteutkastet på PM? Har ikke hatt tid til forum de siste mnd. Virket som en spennende artikkel.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Utkast til artikkel
« #20 : 16. juli 2004, 11:29 »
Orker du sende meg førsteutkastet på PM? Har ikke hatt tid til forum de siste mnd. Virket som en spennende artikkel.

Jepp.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Utkast til artikkel
« #21 : 25. desember 2004, 15:46 »
Bump

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Utkast til artikkel
« #22 : 31. desember 2004, 21:46 »
Har vært "død" en liten perioden, får se hva jeg får gjort framover. Smiley
I positiv nitrogenbalanse.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!