Skrevet av Emne: Opp i vekt! Begynne å trene.  (Lest 2060 ganger)

Utlogget Appelsin

• Nykomling
  • *
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

Opp i vekt! Begynne å trene.
« : 06. juli 2004, 01:02 »
Hei, jeg er en gutt på 18år, er 179cm høy og veier _59_ kilo. Jeg har ganske høy forbrenning.

Jeg kan ikke så alt for mye om trening, dvs. det med karbohydrater, proteiner og fett osv. er det en plass jeg kan finne ut hvor mye kalorier jeg trenger på en dag? Hvordan skal jeg starte? Har noen noen seriøse tips, hva jeg skal spise, når jeg skal spise.. Matlysten er ikke alltid på topp Undecided, og jeg er ikke alltid hjemme, det er mange ganger jeg er ute i flere timer uten mat. Og som nå, i ferien så står jeg som regel opp etter klokka 12 om ettermiddagen, flere ganger etter 15.00. og da blir det ikke mye frokost, og når foreldrene mine kommer hjem blir det ikke middag før 17-18. og jeg spiser ikke mye til kvelds. Hva bør jeg begynne med, noen seriøse tips? Hva bør jeg gjøre? Noe info jeg bør lese?

Helst lange og seriøse svar, Takk på forhånd, uansett svar!  Smile

Drikke Food
..

Utlogget TornBlackRaven

• Superavhengig
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Kvinne

• Burning Angel
SV: Opp i vekt! Begynne å trene.
« #1 : 06. juli 2004, 02:56 »
heisnn ja

Hvis du skal klare å legge på deg, må du dytte innpå med mat, og få skikk på hva du gjør. Vil du dette seriøst, anbefaler jeg deg at du snur døgnet ditt litt....
Det var introen....

Jeg vil anbefale deg at du spiser kl: 12.30,  15.30, middag: 18.00,  21.00 og noe proteinfyllt og fettfylt kl22-23.

Dette er i minste tilfelle... hvis du ikke står opp tidligere.

Gå inn på dinkost.no. der har du kalkulatorer for hva du burde ha i deg om dagen, og hva du burde forbrenne om dagen...osv...

Du burde spise MYE kjøtt, fisk, melk, egg... da dette inneholder mye proteiner.
Få også i deg GROVbrød, pasta, ris, korn, salat, grønnsaker og frukt. da dette er sunne karbs. frukt og grønt har ganske kjappe karbs (høy gi) men det er fortsatt sunt
oljer, fet fisk, +div.

Mat lyst har ingen av oss fortida, tror jeg. men du spiser gruelig lite!!! Hvis du skal legge på deg.... legg deg minst 500kcal mer enn du trenger i løpet av en dag... og begynn å trene litt. da skal du se det hovedsakelig er muskler....
Lag deg en jevn fordeling på 40/40/20 p/k/f

Ved å finne denne fordelingen gjør du sånn her: la oss si du skal ha 2500 kcal. det er totalen.... så tar du andelen til karbohydratene (eks 800kcal) da tar du 800*100/2500 da vil du få E%
Formel: energi*100/total kcal

Les fakta om protein/fett/karbs øverst her. les litt rundt på forumet generelt. det er MYE ba stoff her...

Husk at det er viktig å få i seg nok næring... når du trener er det ikke usunt å spise junk food, men rett og slett å ikke spise nok;)
Bare si ifra hvis det er noe mer... jeg prøver så godt jeg kan
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Utlogget TornBlackRaven

• Superavhengig
  • Utlogget Utlogget

• Burning Angel
« #2 : 07. juli 2004, 01:42 »
Hehe. ville ikke akkurat anbefalt det nei.. Dårlig med proteiner, transfett og antakelig vis ikke veldig sunn pasta....

Fisk og egg er både protein og fettfylt... fant egentlig ut at det er ikke sååå utrolig mye mettet fett i egg....

Hva proteiner gjelder, er alt renskåret kjøtt et pluss.... biff, kylling, fisk, kalkun, svin osv.... Er det hvitt, er det fett;)
Eller skalldyr; som reker... mange bruker tunfisk som prot kilde. Det inneholder ikke fett, og 23-25g prot. pr 100 gr.

For å få i deg det sunne fettet du trenger, vil jeg anbefale deg å kanskje lage en kylling salat med nøtter, frø eller kjerner, og lag dressingen selv (altså med olje og krydder) Da har du et sundt og godt måltid!

Du kan også slenge i deg GROVbrød (ikke kneip nei;)) med makrell i tomat....

Du kan selvfølgelig slenge andre kjøttvarer/skalldyr i salaten. bare kreativiteten som stopper deg...

De sunneste nøttene er vel mandler og hassel... tror jeg?
Men peanøtter (med skall) casew nøtter, pistasj og andre "rene nøtter funker også fint...

Du kan f.eks spise havregryn m. kruska kli, skummet melk, linfrø og prot pulver til frokost.... Det er en sunn og mettende start på dagen.

En liten pekepinn: ferdig laget "kjøpe mat" er som regel ikke veldig sunt.

Har du dårlig tid, eller liten lyst til å lage mat kan du lage en STOR posjon med f.eks denne salaten jeg nevnte, du kan steke/koke opp ris og kylling som du varmer opp, eller spiser kaldt.. I det hele tatt, lag en stor porsjon av måltidet du skal spise og del det opp til flere måltider...

Wok er også et veldig godt alternativ.. men husk at du må planlegge måltidene dine. Skal du ha ris og pasta er dette gode karbs, men det er MYE karbs, så det skal ikke veldig mye til, før fordelingen i måltidet er veldig skevt.

En neve nøtter og litt reker eller noe sånt er et godt siste måltid;)

Utlogget Caepp

• Fast besvarer
  • Tungvekter
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

« #3 : 08. juli 2004, 19:49 »
Vil bare legge til at ubehandlede nøtter som nevnt ovenfor er veldig bra. Mye sunt fett og en god del protein! Smaker heller slett ikke værst!

Enda et av tipsene ovenfor; Tunfisken, får du i deg dette uten å plages altfor ille, så bare hiv innpå! Proppfullt av proteiner..du kan f.eks steke det å blande med hot taco saus så kjenner du ikke smaken så godt! Du kan kjøpe det i dagligvarebutikken til en 4-5 kroner boksen!  Afro

Utlogget Appelsin

• Nykomling
  • *
  • Utlogget Utlogget

« #4 : 12. juli 2004, 19:15 »
Ville bare skrive opp det jeg spiste i går, og kanskje få vidre noen råd og tips

Til frokost:
100g havregryn, Hel melk. 1 banan i skiver, noen rosiner(slumpet oppi Smiley)
3 egg
Appelsin Juice som drikke

Lunsj:
4 skriver (ca. 130g) med hakket makrell i tomat.
Appelsin Juice som drikke

Mellommåltid:
1 banan

Middag:
Det mor lager  Grin (i går var det mexikansk gryte med ris)
1egg
Vann

Middag 2:
100g Kyllingfile
100g Ris
2egg
Vann/Juice

Kveld:
2 brødskiver med skinke.
Juice

Er det noe jeg bør forandre på eller legge til, eventuelt fjerne?
Trener ikke enda, vil få i gang et bra kosthold, planen er å begynne om en uke, og handle en gainer.
Takker for alle tips og svar!  Food
..

Utlogget RobRio

• Erfaren bruker
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

• Diett
« #5 : 12. juli 2004, 19:36 »
Hvordan spiser du egga? koker dem,steker dem eller helt råe?
ser bra ut fra min side det der hvertfall Smile
Diettbilliba

Utlogget Müller

• Nykomling
  • *
  • Utlogget Utlogget

« #6 : 17. juli 2004, 15:18 »
Dersom du ønsker litt spekk på kroppen før du trener kan du spise dette:

Frokost: tre skiver med brunost og et stort glass h-melk
Mellommåltid 1: en halv grandis
Middag: 2 hamburgere med ekte kjøtt (rå hamburgere kan du kjøpe på f.eks Rema 1000), dressing og div. grønnsaker, evt. hva mor lager (om det er poteter i bildet, så pass på å spis nok av disse, pasta eller ris synes jeg personlig det er lettere å bli mett av) Smiley
Mellommåltid 2: en omelett av 4 egg, en halv boks bogskinke og f.eks. løk, gressløk e.l.
Kveldsmat: tre skiver med peanut-smør og et stort glass h-melk

Evt. kan du kjøre på med et brødmåltid istedet for et varmt måltid, om du har litt dårlig tid. Du kan også helle litt soyaolje i h-melka (den er uten smak), for å få et ekstra lag med spekk. Smiley Du kan også få i deg noe mellom måltidene om du greier det, som f.eks. banan, juice, sjokolade, nøtter e.l., men jeg tror strengt tatt ikke at du trenger det, når du er så tynn som du er. Du vil fyke opp i vekt om du følger dette kostholdet uansett. Det gjorde ihvertfall jeg.

Utlogget TornBlackRaven

• Superavhengig
  • Utlogget Utlogget

• Burning Angel
« #7 : 22. juli 2004, 17:33 »
litt uenig i det siste der. Mettet fett skal visstnok være godt å begynne på, men det finnes grenser.

Jeg syns du hadde en god start selv jeg... ikke spis alle plommene, og bytt ut h-melken til ekstra lett iallefall... til kvelds burde du ha TYNNE brødskiver og MYE kjøttpålegg hvis du på død og liv skal ha brød der.
100gr ris var vel også litt i meste laget.
100gr kylling filet er jo ikke en hel filet en gang! Få i deg nærmere 150-200gr kylling, og litt mer grøntfor. eller var det du som hatet pesten av grøntfor?

Utlogget lettvekt

• Leieboer
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

• SuperSize Me!
« #8 : 27. juli 2004, 23:41 »
Kjære meg!

Gutten er 179 cm høy og 53 forbannede kilo.

For å være alvorlig så vil jeg med en gang si at du i første omgang ikke en gang trenger å være bekymret for å få i deg verken TYKKE brødskiver på kvelden eller eggeplommer.

Stapp ned med det du måtte komme over i løpet av dagen. Om du vil stå i en halvtime og spikke på en salat, eller stappe en ferdigmiddag i mikroen og vente i fire minutter velger du selv. Men du er 179 cm høy og 53 kilo - logikken taler for seg selv.

Om du trener fornuftig samtidig som du er grådig brutal på maten, så vil ikke kroppen din bli ruinert uansett de ti første kiloene i alle fall. Når du nærmer deg en vekt du er mer komfortabel med, så vil det være et mer passelig tidspunkt å justere matvanene.

Med en slik vekt ville i alle fall ikke jeg drevet og pint meg gjennom bokslass med tunfisk og salat, samt null karbs etter Barne-TV.

Du må regne med et par strekkmerker eller fem. Men for Guds skyld så skal du vite at du kan spise med god samvittighet.

PS: Ingen vits i å vente med treninga. Begynn å tren, i det minste lett, så skal du se at vekten peker i din retning før du vet ordet av det. Jeg gikk opp omtrent ti kilo den første måneden (og jeg som syntes at JEG var tynn, med 170 cm og 63 kg).
1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

Utlogget lettvekt

• Leieboer
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

• SuperSize Me!
« #9 : 27. juli 2004, 23:43 »
Spis, spis!

Kjøp deg et par bøtter med weightgainere som du drikker ned mellom måltidene. Det hjelper på, og er kjekt å ha i stunder hvor du verken har matlyst eller tid til å steke kotelettene.

Blir du lei gaineren kan du koke deg et par nuddelpakker eller ta en skål havregryn og noen egg som mellommåltid. Funker like greit. Pleide selv å steke meg nakkekoteletter mellom måltidene - billig. Tar ikke mer enn ti minutter.

Jeg kan også forresten nevne at matlysten er noe som kommer med at du endrer matvanene dine. Jeg tipper at du spiser veldig lite, selv om du selv trolig vil hevde at det har noe med rask forbrenning å gjøre. Jeg trodde selv på den forklaringen i 20 år før jeg endret matvanene og begynte med seriøs spising. Når du blir vant med 8 måltider om dagen så blir du sulten raskt, enten du vil eller ikke.
1,618034 = symmetri. Puff the magic dragon.

Utlogget TornBlackRaven

• Superavhengig
  • Utlogget Utlogget

• Burning Angel
« #10 : 28. juli 2004, 23:55 »
men det er fortsatt informasjon om hvordan det sunt kan gjøres, om han velger å gjøre det nå, eller senere, er opp til han. Han spurte om kostholdstips

Utlogget Appelsin

• Nykomling
  • *
  • Utlogget Utlogget

« #11 : 15. august 2004, 15:20 »
Hei, er tilbake nå, vært på ferie en stund. Jeg har satt sammen et lite kosthold program.

06:30          Frokost                  
   Havregryn 1dl=40gr
    Melk hel
   Banan(Gul) 1stk=110gr
11:05   Lunch                  
   Brød, fullkorn 1 skive=40 gr
   Skinke kokt     
14:00   Ettermiddagsmat                  
   Kyllingfilet 1stk=120g
   Ris
   Egg 1stk=55gr
18:00   Middag
      Kan være alt mulig!
21:00   Kvelds
   Kyllingfilet 1stk=120g
   Ris
   Egg 1stk=55gr
23:00   Før leggetid
   Brød, fullkorn 1 skive=40 gr
   Skinke kokt

..

Utlogget Baahh

• Elite medlem
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

« #12 : 15. august 2004, 16:15 »
honnør lettvekt.

Appelsin: skal du opp i vekt må du konsentrere deg om karbohydrater og sundt fett.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=13459.0 den kan jo være verdt å lese

Utlogget Baahh

• Elite medlem
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

« #13 : 16. august 2004, 00:25 »
Leste igjennom kostholdsplanen nå. Denne går du vel opp i vekt med? Det er jo nesten 4000kcal...

Utlogget pebba

• Nykomling
  • *
  • Utlogget Utlogget

« #14 : 25. august 2004, 12:40 »
ja, det eneste du kan gjøre er å spise spise spise, og hvis du har tid spise,

hvis du MÅ så kan du tyvspisa i it timen.  Smiley

gooogogogoog Food Food Food
All or nothing.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!