Skrevet av Emne: Egg til lunsj?  (Lest 6251 ganger)

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Egg til lunsj?
« #15 : 04. desember 2012, 15:12 »
Jeg synes det er fornuftig av Rita å tenke på helse, så det er sagt.
Jeg tror også at statens ernæringsråd og Olympiatoppen er de beste på kosthold. Legg merke til at Olympiatoppen er langt mindre ekstrem med tanke på proteiner en den vanlige bolemann.
Men, jeg mener at det er viktig å bruke hele egget av en bestemt grunn:
Det går mye energi og ressurser i å produsere et egg, og verdens goder er ikke jevnt fordelt. Miljøet rundt oss sliter også. Å kaste deler av egg fordi de ikke passer in i muskel-og sixpack-planene våre er idiotisk.

Jeg tenker først og fremst på helse når jeg (og veldig mange med meg) anbefaler å spise hele egget.

Jeg tror ikke Statens ernæringsråd er de beste på kosthold siden de ikke tar hensyn til veldig mye relevent forskning som sier noe annet enn dem. "Steinalderkosthold" er nok det beste i et eveolusjonsperspektiv siden menneskeheten ikke har hatt tid til å tilpasse seg et kosthold på kornprodukter og pulvertilskudd...

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Egg til lunsj?
« #16 : 04. desember 2012, 16:26 »
Jeg tenker først og fremst på helse når jeg (og veldig mange med meg) anbefaler å spise hele egget.

Jeg tror ikke Statens ernæringsråd er de beste på kosthold siden de ikke tar hensyn til veldig mye relevent forskning som sier noe annet enn dem. "Steinalderkosthold" er nok det beste i et eveolusjonsperspektiv siden menneskeheten ikke har hatt tid til å tilpasse seg et kosthold på kornprodukter og pulvertilskudd...
Jeg sa det var fornuftig å tenke på helse, ikke at hun hadde rett  Wink. Ja, egg har masse bra egenskaper, nei, jeg tror ikke alle har godt av det.
Statens ernæringråd har peil. Steinalderkosthold, etc, er ofte gimicks og det er ikke så rart at veletablerte, ikke-kommersielle eksperter ikke kaster seg på vær eneste nye idè.
De fleste artikler jeg har lest om dietter "with a twist" bruker enkelt imageri som feks "spiste bare kjøtt i steinalderen", og linker det opp mot anekdotiske korttids-studier, der de bare går ut fra at de parametrene som er satt er signifikante.
Videre så er det dette med at korn: Bærekraftig med tanke på omverdenen. Animalske matkilder: Mye mer ressurskrevende.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Egg til lunsj?
« #17 : 04. desember 2012, 16:40 »
Jeg tenker først og fremst på helse når jeg (og veldig mange med meg) anbefaler å spise hele egget.

Jeg tror ikke Statens ernæringsråd er de beste på kosthold siden de ikke tar hensyn til veldig mye relevent forskning som sier noe annet enn dem. "Steinalderkosthold" er nok det beste i et eveolusjonsperspektiv siden menneskeheten ikke har hatt tid til å tilpasse seg et kosthold på kornprodukter og pulvertilskudd...

Her er du ute på tynt vann. For det første er rådene laget for ola nordmann med ellers normal helse og lav til moderat fysisk aktivitet. Rådene må justeres dersom det foreksempel gjelder idrettsuttøvere eller folk med kronisk sykdom etc. Dette er noe de fleste her inne ikke vet/glemmer.

Videre er det noen av de fremste folkene på ernæringsfeltet som setter sammen rådene. De går gjennom utallige forskningsartikler for å sette grenseverdier for hvert eneste lille ernæringskomponent. Dette gjør de med alle energigivende næringsstoffer, vitaminer, mineraler og sporstoffer. Arbeidet de legger ned er vanvittig omfattende og reflekterer i stor grad det som er konsensusen i litteraturen.

Mennesker er i tillegg svært tillpassningsdyktige. Mutasjoner som har forekommet med tiden har gjort oss både i stand til å spise korn og melk. Derfor er det bre enighet om at argumentasjon om gener og korn/melk ikke holder.

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: Egg til lunsj?
« #18 : 04. desember 2012, 17:48 »
Har aldri egentlig skjønt den steinalderkost logikken. På den tiden spiste man til en hver tid det som var tilgjengelig. Ikke pga det var optimalt, men for å overleve. Prøve å sette opp noen form for makrofordeling med tanke på såkalt steinalderkost funker heller ikke siden det var årstidene som avgjorde hva som var tilgjengelig.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Egg til lunsj?
« #19 : 04. desember 2012, 18:11 »
Hvis jeg går ned 1kg kroppsfett i uken er det ca 150g fett rett i blodstrømmen min hver dag. De grammene jeg får i meg av å spise egg hver dag blekner i forhold til den mengden. Dessuten er vel lipidprofiler like lett påvirkelige av store mengder karbohydrater som fx fra frukt, knekkebrød og ris, som jo fortæres i store mengder på diett? Ikke?

Videre mener jeg å ha lest at kolesterol er vanskelig å påvirke, enten man bruker medisin eller reduserer fettmengden i kosten. Det eneste som gir stor og varig reduksjon er mindre sukker, evt kraftig vektreduksjon? Orker ikke lete kilder, det er tross alt bare en nettdebatt  Wink
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget thenatural

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 84

Sv: Egg til lunsj?
« #20 : 04. desember 2012, 20:01 »
Jeg er enig med Kassen i alt han skriver unntatt det med at det er lavkarbo som er svaret. Jeg har vært der og det er effektivt til å begynne med når det gjelder vektreduksjon, men veldig krevende mentalt å følge og bivirkninger som obstipasjon og forhøyete nivåer med stresshormoner.

Egg! Du verden så hardfør myten om egg og kolesterol er. Fra barnsben av har jeg elsket å spise egg og opplevde egg/kolesterolets hysteri bli født i Norge på 80-tallet. Da var det så mye oppmerksomhet rundt kolesterolnivåene og egg ble demonisert. Jeg tenkte jeg ville få målt mine egne nivåer, sånn bare for egen interesse, men legen følte ikke at det var riktig ressursbruk fordi jeg bare var i begynnelsen av 20-årene.
Men da jeg fortalte ham at jeg i januar måned hadde spist 332 egg (ja, hele egg, silly), så ble prøven tatt og den var helt normal.

Nå er jeg 47 og spiser egg som bare det. Er nå inne i en fin periode med vekttrening hjemme og spiser 10-15 hele egg pr. dag. Det er når jeg kombinerer det med å spise egg og andre rene matvarer og trening, at jeg opplever at kroppsfettet reduseres. Jeg tenker at kroppen da får det den trenger og ikke skriker etter junk-food.

Et kjapt søk viser at man i Norge offisielt anbefaler et kosthold med under 300 mg. kolesterol. 2 egg av den størrelsen jeg spiser, veier 100 gram og gir 372 mg. kolesterol. Så personlig spiser jeg godt over 10 ganger så mye kolesterol som anbefalt, og det kun fra eggkonsum. Men det bekymrer meg ikke, fordi:

Kolesterol er ikke årsak til hjerte-og karsykdommer og kroppen hos personer som ikke lider av familiær høyt kolesterolnivåer, regulerer det fint selv.
Flere studier har vist at eldre med moderate og høye konsentrasjoner av kolesterol lever lengre enn eldre med lavt kolesterol.

Og... av spesiell interesse i dette forumet:

"And now we have research showing that after an intense workout, blood cholesterol levels drop markedly and incoming dietary cholesterol is eagerly snatched by damaged muscles like water to a dry sponge. When Reichman and his team subjected volunteers to eccentric exercise, they found it took two days of eating a high cholesterol (800 mg/d) diet to normalize the large reductions in blood cholesterol caused by the workout.

Intense resistance exercise causes muscle damage which must be repaired if improvements in strength and performance are to be realized…and cholesterol is intimately involved in this repair process."
 
(Anthony Colpo)

Så en treningsøkt bryter ned kolesterolet i kroppen og da er det jo veldig lurt å hive innpå så mange hele egg som man lyster for de beste resultatene.

Ref.:

1.    Riechman SE, et al. Statins and dietary and serum cholesterol are associated with increased lean mass following resistance training. Journals of Gerontology: Series A, Oct, 2007; 62 (10): 1164-1171.

Utlogget Kassen aka strictboy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 399
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 399

  • Injuries!
Sv: Egg til lunsj?
« #21 : 04. desember 2012, 20:08 »
Her er du ute på tynt vann.

Alt for å skape litt dabatt ut av ingenting...
Kjøp ellers et eksamplar av tidligere anbefalte VOF og se at de lærde strides.

Mennesker er i tillegg svært tillpassningsdyktige. Mutasjoner som har forekommet med tiden har gjort oss både i stand til å spise korn og melk. Derfor er det bre enighet om at argumentasjon om gener og korn/melk ikke holder.

Folk flest i verden tåler vel ikke melk så godt? I nord-Europa tåler vel flertallet melk, mens spesielt i Asia tåler det store flertallet ikke melk...

Jeg er enig med Kassen i alt han skriver unntatt det med at det er lavkarbo som er svaret.

Jeg har vel ikke helt påstått at lavkarbo er svaret men heller at man ikke bør være så redd for å få mer av næringen/energien sin fra fett...
Ellers et bra innlegg.

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Egg til lunsj?
« #22 : 04. desember 2012, 21:03 »
I Norge så blir det anslått at egg ikke utgjør noe særlig stor forskjell for kolesterolet og den eneste gruppen som blir anbefalt å holde seg unna egg/ikke spise mer enn 2 egg er mennesker med påvisst hyperkolesterolemi og som behandles for dette. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan ta noen forhåndsregler.

Angående kolesterol burde folk se på denne http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0140673606687709-gr5.jpg

evt lese i rapporten.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!