Skrevet av Emne: Push-ups forskning: 300 reps gir volum?  (Lest 1458 ganger)

Kraz

  • Gjest
Push-ups forskning: 300 reps gir volum?
« : 17. november 2012, 22:11 »
Da jeg leste en artikkel på iform.no om push-ups (Kilde: http://www.iform.no/pub/art.php?id=2155#.UKf1L-SPjaI), kom jeg til å tenke over noe...

Mot slutten av artikkelen hevdes det at om man tar 300 push-ups gir dette større brystkasse enn om man skulle ta 20-30 push-ups. Noe som ved første øyekast virker naturlig.
Av en bestemt grunn, begynte jeg plutselig å lure på om dette ikke er noe som strider imot allmennkunnskapen: 3-6 reps for styrke, 8-12 reps for volum, 15+ reps for utholdenhet.

Om det er sånn at man kun trener utholdende styrke ved over 15reps, burde musklene da vokse? Burde de ikke bare beholde samme størrelse, eller ev. gå ned i volum ettersom det krever mer kondisjonering å trene så mange reps? Akkurat som når man jogger i over 1t., så tærer dette på muskelmassen.

Med andre ord:
Er det noen som har svar på hvorfor brystkasse fortsetter å vokse ved over 15 reps push-ups (utholdende styrketrening), når jeg har lært at man kun trener muskelens evne til kondisjonering, og ikke volum ved denne formen for trening?

Tror selv at brystkassa vokser (som det står i artikkelen), men forstår ikke hvordan...
Lurer veldig på dette! Smiley

Utlogget Küngen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

  • slå mæ på taska å kaillj mæ Aud!
Sv: Push-ups forskning: 300 reps gir volum?
« #1 : 17. november 2012, 22:22 »
Man tærer ikke på muskelmasse av å jogge i over 1 time.

Angående push-ups så blir ikke kassa nevneverdig større. Ihvertfall ikke i mitt tilfelle.
20år

103kg
190cm

benkpress: 165 raw
markløft: 280 raw
knebøy: 195 raw
Hang-ups: 26 strikte

svak, sur og ferbainnja!

Utlogget awf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 303

Sv: Push-ups forskning: 300 reps gir volum?
« #2 : 17. november 2012, 22:27 »
Da jeg leste en artikkel på iform.no om push-ups (Kilde: http://www.iform.no/pub/art.php?id=2155#.UKf1L-SPjaI), kom jeg til å tenke over noe...

Mot slutten av artikkelen hevdes det at om man tar 300 push-ups gir dette større brystkasse enn om man skulle ta 20-30 push-ups. Noe som ved første øyekast virker naturlig.
Av en bestemt grunn, begynte jeg plutselig å lure på om dette ikke er noe som strider imot allmennkunnskapen: 3-6 reps for styrke, 8-12 reps for volum, 15+ reps for utholdenhet.

Om det er sånn at man kun trener utholdende styrke ved over 15reps, burde musklene da vokse? Burde de ikke bare beholde samme størrelse, eller ev. gå ned i volum ettersom det krever mer kondisjonering å trene så mange reps? Akkurat som når man jogger i over 1t., så tærer dette på muskelmassen.

Med andre ord:
Er det noen som har svar på hvorfor brystkasse fortsetter å vokse ved over 15 reps push-ups (utholdende styrketrening), når jeg har lært at man kun trener muskelens evne til kondisjonering, og ikke volum ved denne formen for trening?

Tror selv at brystkassa vokser (som det står i artikkelen), men forstår ikke hvordan...
Lurer veldig på dette! Smiley

Du kunne jo sendt en mail til artikkelforfatteren og spurt etter noen sårt trengte kilder for alle de påstandene han kom med.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Push-ups forskning: 300 reps gir volum?
« #3 : 17. november 2012, 22:35 »
De reps-områdene må forstås grovt. Du stimulerer til vekst og ved 15-20 reps og det er ikke så dumt å ta noen slike sett i uken. Heller ikke dumt å trene 3-6 reps av og til.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!