Skrevet av Emne: paramora sin treningslogg - Siste bilder på s. 14 og 15  (Lest 34340 ganger)

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Hei paramora. Jeg har et spørsmål. Hva synest du om Goblet Squat? Jeg har byttet om til litt Goblet Squat nå i det siste, og føler jeg har respondert bra i form av økt styrke i core og fremside lår - men er litt usikker på om den kan erstatte knebøy? Goblet Squat er ihvertfall en sinnsykt deilig øvelse Grin
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Om du har respondert bra i form av økt styrke i core/fremside lår, så foreslår jeg at du fortsetter med den. Men som alternativ til knebøy ville jeg funnet andre øvelser. Problemet med goblet squat er at du ikke kan bruke så veldig mye vekt i den, siden du tross alt holder vekten foran deg med armene. Om du ikke har makset ut på hantlene/kettlebellsene allerede, så vil du gjøre det over tid, og da må du før eller siden finne et annet alternativ for å opprettholde fremgangen.

Gode alternativ til knebøy: Frontbøy, trap bar knebøy eller beinpress. Om du skal erstatte en baseøvelse, tenk alltid store flerleddsøvelser hvor du er stabil og kan håndtere mye vekt. Core-trening er bra, men jeg foretrekker å fokusere mer på slikt etter at jeg har gjort ferdig hovedøvelsene. Ikke misforstå... Du bruker masse core/kjernemuskulatur i øvelser som knebøy og markløft, men jeg går alltid for at hovedøvelsene mine skal være mest mulig stabile. Skal jeg belaste kroppen supertungt, vil jeg føle meg trygg slik at jeg kan presse meg, og da du være stabil. Jeg bruker f. eks alltid belte når jeg kommer til tunge nok vekter (110 kg+ i bøy, 140+ kg i mark) for å øke stabiliteten. Jeg vil ikke la utslitt kjernemuskulatur begrense hvor mye jeg ellers kunne fått ut av en øvelse som mark eller bøy. Jeg kan trene øvelsene uten belte også, men jeg foretrekker beltet likevel. Da tør jeg dra på langt mer på de tyngre settene. Samme grunn som at jeg også bruker reimer i mark - hvorfor la et utslitt grep begrense deg når du bare kan bruke reimer?

Goblet squat er derfor noe jeg ville kjørt mot slutten av en lårøkt. F. eks kunne jeg valgt å kjøre goblet squats i stedet for gående utfall på slutten av en lårøkt, en øvelse jeg typisk kjører når lårene allerede er ganske slitne, og ikke orker så mye. Grunnen er at du da vil ha et bedre forhold mellom styrken din til å holde/stabilisere vekten, og hvor mye krutt du har igjen i underkroppen. F. eks kjører jeg personlig gjerne gående utfall med 17 - 20 kgs hantler til failure helt mot slutten av en økt, med dype, kontrollerte steg. Det er god trening for omtrent alt, fra både underarmer, nakke, kjerne og ikke minst lår/sete/legger. Men jeg kjører ikke en slik øvelse i starten... Da kunne jeg sikkert løftet dobbelt så tunge hantler, men det ville bare blitt rot... Det er bare ikke en hovedøvelse. Til det er den for ustabil og knotete.

Kjør stabile, tunge øvelser som bøy og mark i starten av øktene dine, og kos deg med goblets på slutten heller. Det vil være mitt råd. Wink

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Takker for respons. Da gjør jeg det.. Varierer jeg heller mellom frontbøy og knebøy.. Det er sant det du sier om hantler, og at det er begrenset tilgang.. Sist tok jeg 5x5 med 42 kg hantlen, og jeg tror maks er 46-48 kg... Sad
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Bare hyggelig! (:

Høres fornuftig ut! Husk at du også belaster underkroppsmuskulaturen med betydelig færre kilo i goblet squat kontra en tyngre øvelse som f. eks knebøy eller frontbøy, fordi du må holde vekten selv. Ingen kan holde 100 kg slik som man gjør i goblet squat (vel... Noen kan sikkert... Tongue ), derfor er arm/skulder/kjernestyrke svært avgjørende for hvor mye vekt man kan bruke. Er man ute etter en best mulig lårøkt, og kjører en øvelse som goblet squat med 5x5 på en vekt som kanskje er 30-40 kg under det man kan bruke i knebøy, så snyter man seg for mye god underkroppstrening.

Det kan fremdeles være utfordrende å utføre øvelsen, men at noe er utfordrende er ikke synonymt med god trening for å bli større/sterkere alltid. Nå sier jeg ikke at du tror dette, men jeg ville bare legge det til, for andre som også måtte lese loggen (ikke at det er noe galt i å tro det... Jeg tenkte nok det selv også før!). Når jeg først er i gang, så forklarer jeg like godt litt mer om akkurat disse tingene - for her er det en del jeg kan si egentlig, sånn generelt rundt hva som er gode og mindre gode øvelsesvalg når målet bare er å bygge kroppen sterk + stor eller stram (så dette gjelder både menn og kvinner! Wink )...

For at en øvelse skal virkelig være effektiv til å bygge muskler og/eller bare styrke, kreves det at du gjør den så tung at du ikke kan ta mer enn toppen ca. 12 reps med god teknikk (toppen 5-6 reps om målet er ren maksstyrke). Hvordan gjør du det? IKKE ved å gjøre den mer ustabil/ta den på ett ben/balansere en penn på hodet mens du gjør den for å utfordre kjernen/balansen mer osv.

Du gjør det ved å LØFTE MER VEKT.

Klarer du å løfte en vekt 12 ganger med god teknikk, er vekten sannsynligvis for lett til å skape noen særlig endring i tverrsnittareal (dvs. muskelstørrelse) eller styrke (med mindre målet er utholdende styrke, altså løfting over 15 reps), og du må øke vekten. Her er det mange som går seg ville... Istedet for å bare øke vekten i en stabil øvelse som fungerer prima, velger de å ta en god øvelse og gjøre den vanskelig selv på lav belastning.

Hva mener jeg med det?

- Push-ups med ett bein på en ball.
- Knebøy på et wobble board.
- Dips i slynger.
- Bruke wobble board i beinpressen.
- Hantelpress på ball.
- Mer wobble board.
- Mer baller.
- BALLER.
- VAGLEBRETT!!
- BALLER!!!

...

Til slutt er galskapen komplett. ^^

Dette er det viktig å passe seg for. Jeg har sett ganske mange guruer og personlige trenere som setter kundene sine til å gjøre slike ting før de har bygget fundamentet. De begynner å fomle med detaljene før grunnmuren er der, enkelt sagt. De begynner å fokusere på øvelser som bygger omtrent kun balanse, når kunden egentlig mangler ALT. Vanlig knebøy med stang hadde vært mer enn godt nok. Den ville bygget balanse OG styrke samtidig, og utvikler utøverens evne til å koordinere samspillet av muskelgrupper i en sammensatt bevegelse SAMTIDIG som det stilles krav til å stabilisere. Det er dette som kalles funksjonell trening i mitt hode, IKKE dette:



Et hvert program bør i hovedsak bestå av stabile, tunge flerleddsøvelser/baseøvelser som knebøy, markløft, benkpress, benktrekk, skråbenk, pull ups, militærpress, smal benk, stangcurl etc. Eller andre varianter av disse, som frontbøy, trap bar markløft, beinpress, hantelpress, hantelroing osv. Frivekter bør generelt benyttes over maskiner for å utvikle en kropp for et langt og funksjonelt liv, spør du meg, men maskiner kan fint brukes her og der også. Særlig om målet bare er større muskler. Det viktigste er at det er øvelser som går over flere ledd hvor man kan flytte mye vekt. Slike øvelser har alltid mye styrkepotensial, og vil gjøre en person sterkere om man bare følger en enkel og basic progresjonsplan. Eksempel på ettledsøvelser/isolasjonsøvelser som IKKE bør være førsteprioritet, vil være f. eks pushdown, sidehev og shrugs. Disse kan ha sin plass, spesielt for en estetikkfiksert person, men bør aldri få overskygge basen.

Viss man løfter en vekt på ustabilt underlag, vil man kanskje tro at man kontraherer veldig hardt. Man kan bare prøve å ta push-ups i slynger, dersom man aldri har gjort dette før... Du vil definitivt stramme og stresse. Bare se på stakkaren på bildet over her, som tar knebøy på en treningsball med joggesko!

Men du gjør ikke dette fordi motstanden er stor - du gjør det fordi ustabiliteten er stor! Smiley

Så neste gang du trener push-ups i slynger, og repetisjonen går veldig seint, er det godt mulig at det er fordi kroppen jobber med to ting på samme tid: 1) Løfte deg fra A til B, og 2) passer på at du holder balansen, og dermed ikke kan tillate større fart på bevegelsen uten at du mister kontroll. Iallfall om du ikke har problem med vanlige push-ups, og du sliter fra repetisjon én når du tar de i slynger.

Ustabilitet er selvsagt noe som kan trenes opp, men alt til en viss grad. Du blir aldri stabil nok i utfall til at den kan erstatte knebøy. På tunge nok vekter, blir dette en knotete øvelse som bare ikke KAN erstatte knebøy. Velg heller beinpress eller knebøy i Smith-maskin, om du må. Noe som er stabilt og hvor du kan legge på 1,25 kg på hver side av stangen hver uke.

Det er også viktig å trekke inn mekanisk drag i denne sammenhengen. Mekanisk drag er, sammen med metabolsk stress, en av de best dokumenterte måtene vi kjenner til som vi VET at fungerer for å gjøre en muskel større/sterkere/strammere. Nå blir det litt mer avansert her, men kort, kort sagt: Mekanisk drag er noe som beskriver strekket/draget i lårmuskulaturen når den utsettes for den eksentriske delen av en repetisjon med f. eks 80% av 1RM i et knebøy. Eksentrisk = når du senker en vekt. Jo høyere % av 1RM du løfter på, jo høyere mekanisk drag vil du skape i den eksentriske delen fordi mer vekt vil strekke i kjøttet. Så kommer det en viktig ting: Det mekaniske draget er også det som sørger for små rifter i muskulaturen når du trener den, og det er disse riftene (såkalte mikrorupturer) som så bygger seg opp igjen og gjør at muskelen blir både større og sterkere. Man kan også si det på en annen måte, som kanskje flere har bedre kjennskap til fra før: Når det mekaniske draget er stort, skaper du større skader på muskelfibrene (riftene/mikrorupturene skjer i muskelfibrene).

Når du hører kroppsbyggere snakker om å rive ned muskelfibre, så er det dette de prater om. "Tear down those fibres!", som de sier til hverandre i alle disse kroppsbyggerfilmene... De trener mao. så tungt som de gjør for å skape mest mulig mikrorupturer i muskulaturen. Det er dette som gjør en muskel større. Sterkere. Strammere. Flottere. Mer estetisk. Mer sexy. Alt det der.

Så HVORFOR, spør jeg meg, driver personlige trenere med dette:



... Og dette:



... Når målet til kunden BARE ER Å SE BRA UT NAKEN!?

Svaret: Gimmick.

Det er bare det. Det selger. Det er populært. Først var det "kårtrening" alle pratet om. Så var det "funksjonell trening". Folk som egentlig ikke aner hva de prater om, som går rundt som pripne eksperter og prater høyt for å bli sett og hørt. Om noen år slutter de nok å trene. Da er det vel ikke trendy lenger.

Er det ikke et stort mekanisk drag der, vil ikke disse riftene kunne dannes fordi motstanden simpelthen er for lav. Du må løfte tyngre. Da gjelder det å løfte på en måte som er stabil, ellers vil du ikke kunne klare å løfte en tung nok vekt til å kunne skape nok rifter, som så kan sørge for at musklene vokser!

Så det er viktig å ikke glemme dette, og ha det i bakhodet hver gang du spør deg selv hvilke øvelser du vil ha i programmet ditt, hvilke øvelser du vil fokusere på i et lengre tidsperspektiv m.m.:

For at en øvelse skal være effektiv, kreves det at den er så tung at den kan skape et stort nok mekanisk drag som trengs for å trigge det du er ute etter!

Ustabilitet kan føre til at en øvelse blir mer utfordrende, men ikke nødvendigvis bedre. Ustabilitet er kun bra til en viss grense når målet er å bli større/sterkere/strammere... F. eks er knebøy mer ustabil enn beinpress, men samtidig stabil NOK. Man kan trene tungt NOK til at den er minst like god som beinpress. Siden den er litt ustabil i tillegg, rekrutterer den i tillegg flere muskler enn beinpress, som gjør at man kan diskutere om den også er bedre enn beinpress av den grunn. Her er det i grunnen både fordeler og ulemper ved begge øvelser, spør du meg. Det samme prinsippet gjelder selvsagt også alle andre øvelser hvor dette dilemmaet dukker opp ("Hvilken øvelse er best?"). Man må spørre seg hva man er ute etter. Som kroppsbygger er det nesten hipp som happ. Velg den tryggeste, er mitt råd.

Så er det viktig å legge til at alt har sin plass, likevel. Trening med veldig ustabilt underlag kan definitivt være nyttig for enkelte målsetninger, og av og til kan de også være med på å styrke hovedøvelsene som knebøy, markløft, benkpress osv. Du har f. eks denne øvelsen som brukes bl.a. av styrkeløftlegende Louie Simmons' atleter, som et supplement til å utvikle en sterk benkpress:

http://www.youtube.com/watch?v=Ne-Eo9aLsRM

Problemet oppstår når noen som bare vil komme i god form ser dette og tenker "Denne skal jeg starte brystøkta mi med!! Ser jo dødsvanskelig ut!". Wink

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Press-økt
Skrå hantelpress
17 kg x 10
27 kg x 8
43 kg x 7
43 kg x 4
42 kg x 5
37 kg x 6
37 kg x 5

Flat hantelpress - Ultrastrict.
32 kg x 10
32 kg x 9
32 kg x 8

Flat hantelflies
22 kg x 10
22 kg x 10
22 kg x 8
22 kg x 10 - mindre knekk i albuene enn på de andre settene.

Franskpress
30 kg x 10
32,5 kg x 10
35 kg x 10

1-arms tricepsekstensjons bak hodet
12 kg x 7 og 9 reps (høyrearm, så venstrearm)
12 kg x 6 og 8 reps (høyrearm, så venstrearm - tydeligvis litt sterkere i venstre triceps. luls.)

Kick-back
12 kg x 12

Sidehev
12 kg x 15
12 kg x 15
12 kg x 12
12 kg x 12

Ganske fornøyd med 7 reps med 43 kgs-hantler i skråbenkpress i dag! Smiley

Nytt sammenligningsbilde...


Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Litt hverdagsmotivasjon for alle som måtte lese loggen min:

http://www.youtube.com/watch?v=lsSC2vx7zFQ

Følg drømmene dine og nekt å gi deg før du har nådd målene dine, uansett hva de er og hvor vanskelig det kan virke noen ganger! Smiley

Utlogget kassa86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 77

igjen.. du skriver veldig bra paramora! Smiley Og gratulerer med å ha oppnådd en idealfysikk(i mine øyne)! Cheesy hvor høy er du?

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Fantastisk innlegg paramora. Ditt 300'honnør her herved gitt.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Skriver fra verandaen her, så gjør det kort, men vil bare si TUSEN HJERTELIG TAKK for komplimentene! At du synes jeg har idealfysikken, kassa86, made my day! ^^ Jeg er 180 cm høy! Og jeg takker og bukker for honnør nr. 300, A. Holstad! Slikt varmer! (:

Ha en fin dag videre! Nå skal jeg nyte sola. Utrolig fint vær her på sørlandet om dagen! Håper det er like fint der dere er. :-)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Trekk-økt
Markløft
50 kg x 12
90 kg x 5
130 kg x 5
155 kg x 4
170 kg x 5

Hantelroing
42 kg x 12
42 kg x 12
42 kg x 12

Pull ups, athletic fitness godkjent
Kroppsvekt (87 kg) x 12
Kroppsvekt (87 kg) x 7
Kroppsvekt (87 kg) x 6

Hantelcurl
17 kg x 10
17 kg x 10
17 kg x 9- (litt cheat på 2 siste reps! ^^)

Hammercurl
14,5 kg x 10
14,5 kg x 10

aaah... dat dere bizeps pump ^^

Foroverlent sidehev
14,5 kg x 12
14,5 kg x 12
14,5 kg x 12

170 kg x 5 reps i markløft i dag! Cheesy Og det var LETT! Følte at jeg hadde 6 inne, og da har jeg alltid egentlig minst 7 (føler at jeg har 1 ekstra = har 2-3 ekstra). ^^

Kun 5 timer søvn også i natt, så dette var over all forventning!

Kcalinntak ligger om dagen litt høyere enn sist jeg oppdaterte på den fronten... Vært oppe i 3700 - 4000 den siste uken. Av og til nede på 3500, av og til litt over 4000 (men ikke for mye over 4000... Tror jeg lett gainer mer overflødig om jeg lar det bli en vane). Overrasket over hvor godt formen holder seg. Popper ut blodårer på skuldrene i varmen nå (vanlig fenomen btw, for de som ikke er kjent med det... Når det er varmt, sender kroppen mest mulig blod lengst ut fra kjernen av kroppen, for å holde temperaturen nede... Det betyr at man ofte vil se noen ekstra blodårer når man er i et varmt miljø. Evt at blodårene bare blir større/tydeligere Smiley Og vice versa når det er kaldt... Da trekker den blodet nærmere kjernen, og du vil føle deg flatere/se mindre vaskulær ut. En grunn til at det er viktig å varme litt ekstra godt opp når det er kaldt, da det er vanskeligere å få varmen når det er kaldt... Er du ikke varm nok, er det lettere å få skader).

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Underkropp-økt
Knebøy, styrkeløftstil til godkjent dybde
50 kg x 12
90 kg x 5
102,5 kg x 5
102,5 kg x 5
102,5 kg x 5
102,5 kg x 5
102,5 kg x 5

Olympisk knebøy helt ned
85 kg x 10
85 kg x 10
85 kg x 10
85 kg x 10
85 kg x 10

Gående utfall med hantler (dype steg)
17 kg per arm x 25 steg per bein
17 kg per arm x 18 steg per bein

Stående tåhev på kloss
50 kg x 15
50 kg x 20
50 kg x 20

Done!

Føltes bra ut i dag. Føler at jeg har truffet ganske riktig på vekten. Det er lett å velge feil vekter i øvelser som bøy og utfall, på bekostning av teknikk (uten at man selv kanskje merker det). Men dette virker bra. Masse inne enda, og sånn bør det være. Tar det gradvis, og prøver å opprettholde like bra teknikk i hver eneste økt. Fornøyd med valget av øvelser også. Kjører du hardt på disse øvelsene, kjenner du det godt i muskulaturen etterpå. All underkroppsmuskulatur brenner som juling etter utfallen for eksempel (setemuskulaturen spesielt! ^^).

Så det er bra. Kan faktisk se at beina begynner å komme seg. De var lenge mitt svake punkt, men de begynner omsider å catche opp med resten. Så det er bare å fortsette. Smiley

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

7. juni - Bryst, skuldre og triceps
Skrå hantelpress
17 kg x 12
27 kg x 7
37 kg x 2
44,5 kg x 6 - Personlig beste!
42 kg x 5
42 kg x 5
38 kg x 5
38 kg x 5

Flat hantelpress
34,5 kg x 10
34,5 kg x 7
32 kg x 8
32 kg x 10

Flat hantelflies
22 kg x 10
22 kg x 10
22 kg x 10

Triceps curl-press (en egen øvelse jeg har funnet opp selv. Forklares under)
37,5 kg x 7 curl + 3 press
37,5 kg x 7 curl + 3 press
37,5 kg x 4 curl + 6 press

Kick-back
12 kg x 12
12 kg x 12

Sidehev
13 kg x 15
13 kg x 12
13 kg x 12
12 kg x 12

Done!

God økt i dag! Smiley Hadde masse energi og bra trykk. Merker hvor mye lettere det er å trene nå som det er skikkelig varmt ute. Blir noe helt annet enn når det er 10-12 grader, og man må kle på seg med flere lag for å holde varmen oppe. ^^

Ang. triceps curl-press, så er dette en øvelse hvor jeg har kombinert franskpress med smalbenk i én øvelse, slik at jeg starter øvelsen med å kjøre franskpress til failure. Når jeg når failure, går jeg rett inn i smalbenk. Dermed kaller jeg den bare for curl-press. Anbefales å prøve! Kjører ikke smalbenken til failure, men passer på å få inn et visst antall reps bare. Pleier å gå for 10 reps til sammen. Utrolig god øvelse som er god for å belaste triceps kanonbra. Du orker ikke mye volum på triceps etter denne øvelsen. Foretrekker denne langt mer enn franskpress. Gir god overbelastning, samtidig som du får inn mye tid under spenning (eller "time under tension", som de fleste kaller det).

Og et bilde jeg knipset midt i økten. Viktig å dokumentere pumpen! Tongue Crappy mobilkvalitet, forresten.. ^^


Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Hehe. Ja, sist jeg fulgte med deg, hadde du en rastaneger som avatar, og du fortalte at det var drømmefysikken i din verden. Utifra bildene kan det se ut som du begynner å nærme deg faretruende fort, så stå på like hardt videre, Paramora Smiley


Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Haha, tusen takk, Mercenary! Hyggelig å høre fra deg igjen! Smiley Det har skjedd en del siden sist, ja. Det er vel en kombinasjon av forbedring i alt, både på trenings- og kostholdsfronten. Fokuset i treningen nå er alltid å få progresjon i en eller annen flerleddsøvelse og få inn en viss mengde volum, og ikke tenke for mye på resten, mens fokuset i kostholdet er primært å treffe på riktig inntak av de ulike næringsstoffene/kcalinntaket (og mindre på at alt skal være "perfekt" mat, som kylling, ris og brokkoli fem ganger om dagen). De to tingene i kombinasjon + godt med søvn så jeg alltid stiller fresh, har vært svært avgjørende for å faktisk klare å ta ting til det neste nivået.

Her er forresten også dagens økt:

8. juni - Rygg, biceps og bakside skuldre
Markløft
50 kg x 12
90 kg x 5
130 kg x 5
150 kg x 2
160 kg x 10 - PR!

Stangroing
105 kg x 10
102,5 kg x 10
100 kg x 10

Pull ups, athletic fitness godkjent teknikk
Kroppsvekt (88 kg) x 15
Kroppsvekt (88 kg) x 12
Kroppsvekt (88 kg) x 7

Hantelcurl
18 kg x 10
18 kg x 10
17 kg x 10- (gir øvelser et lite minus på slutten om jeg slurvet med teknikken på de 2-3 siste repsene av settet)

Hammercurl
14,5 kg x 10
14,5 kg x 10

Foroverlent sidehev
14,5 kg x 15
14,5 kg x 13
14,5 kg x 15-

Gøy å slå ny rekord i markløft med å krysse 160 kgs grensen i markløft på 10-repperne. Forrige pers lå på 157,5 kg. Teknikken føltes også veldig bra ut. Det er egentlig ikke ryggen som er begrensningen for meg i slike sett, men snarere at det er så tungt i skuldre- og nakkepartiet, at jeg må passe på å ikke presse meg for hardt på slike lange sett. Står man for lenge med så mye vekt i hendene, blir belastningen enormt stor i nakken/skuldrene, og muskulaturen blir følgelig svært sliten etterhvert... Blir det da så tungt at man mister oppspennet i skuldre/nakke, kan det fort komme en skade. Så det er her jeg alltid har hovedfokuset når jeg kjører 10 reppere i mark. : - )

Ellers... Jeg vil også bare bruke en liten ekstra anledning i dag for å takke alle som følger loggen min. Det er virkelig hyggelig å se at såpass mange har hengt seg på etterhvert som det har blitt flere sider her. Alltid gøy å kunne få tilbakemeldinger og innspill fra andre som trener og driver med mye av det samme, og som har mer erfaring som jeg kan lære av. Og det er bare hyggelig når folk stiller meg spørsmål, så fortsett med det om det er noe dere lurer på. Jeg hjelper alltid de som ønsker det med glede.

Så takk for det, dere det gjelder! Smiley

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Dagens økt:

9. juni - Lår, legger og mage
Knebøy (olympisk stil)
50 kg x 12
80 kg x 5
110 kg x 5
110 kg x 5
110 kg x 5
110 kg x 5
90 kg x 10
90 kg x 10
85 kg x 10
85 kg x 10

Gående utfall med hantler (dype steg)
18 kg per arm x 20 steg per bein
18 kg per arm x 20 steg per bein

Stående tåhev med stang (på kloss)
50 kg x 20
50 kg x 20
50 kg x 20

Benhev
Kroppsvekt (88 kg) x maks
Kroppsvekt (88 kg) x maks
Kroppsvekt (88 kg) x maks

God økt i dag! Smiley Droppet styrkeløftstilen i bøyen i dag, og kjørte kun olympisk stil i alle settene (pleier å kjøre de første 4-5 settene med styrkeløftstil). Synes dette var mer komfortabelt. Stangen trives bare langt bedre på nakkemuskulaturen enn på baksiden av skuldrene for min del, i tillegg til at jeg har ganske lav mobilitet i skuldrene som følge av en del år med styrketrening med lite fokus på å opprettholde mobilitet enkelte steder. Dermed presser det på skuldrene å skulle få skuldrene bak og inn i riktig posisjon for å kjøre skikkelig styrkeløftstil. Det presser også i albuene. Så jeg tror jeg bare holder meg til den olympiske stilen en stund fra nå av.

Ellers var resten veldig greit. Holder det enkelt. Ikke for mye øvelser, men fokus på noen få, gode øvelser som gir bra med muskelmasse og funksjonell styrke på samme tid. Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!