Skrevet av Emne: Kreatin-dosering, hvordan måle 2gram?  (Lest 2078 ganger)

Utlogget Crowe

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Kreatin-dosering, hvordan måle 2gram?
« : 30. november 2012, 22:32 »
Var inne på "Kreatin"-stickyen og der sto det:

"Q: Hvordan skal jeg bruke kreatin?
A: Nye og oppdaterte studier viser at den gamle oppladningsmetoden ikke lengre holder mål. De nye studiene konkluderer med at best oppladning får man gjennom å innta kreatin i en oppladningsfase på 2gram 10ganger daglig i 1-3 dag(er) for så å gå over til en vedlikeholdsdose på 2g 3-4ganger daglig. Hvorfor? Kreatin transportøren nedreguleres kraftig etter dag 2. Når muskelcellen er full, har det ikke noe å si om du tar inn 5 eller 20g kreatin, den vil ikke kunne ta mer inn, og kreatin vil bli skylt ut i urinen som kreatinin. Derfor senker man dosene etter dag2 så slipper man å sløse unødig med kreatinet.
Del opp inntaket gjennom hele dagen. Eksempelvis frokost – før trening – etter trening – kvelds."


Jeg har ikke vekt, så hvor mye er egentlig 2 gram kreatin? Er det en hel teskje, en halv eller 1 1/2 ?
Jeg har Creatine Monohydrate.

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Sv: Kreatin-dosering, hvordan måle 2gram?
« #1 : 30. november 2012, 22:45 »
Øyemålet mitt pleier noenlunde å være i orden, så jeg vil anta at en toppet teskje er 2gs Wink
Men så er noen teskjeer dypere enn andre...
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Kreatin-dosering, hvordan måle 2gram?
« #2 : 30. november 2012, 22:50 »
Ikke vet jeg hvem som skrev den stickyen, men jeg ville sluttet å tenke på det. Ser det er mange som bekymrer seg for om kaffe og magesyre eller sur drikke ødelegger kreatinen. Det spiller ingen rolle.

En måleskje er 5g, akkurat som alle stenger er 20kg. Det er ikke alltid sant, men det spiller INGEN rolle  Wink

Noen mennesker responderer bra på en "loading" fase. Den eneste måten å finne ut av det på er som følger:

1. En gang du tar kreatin, ta 5g, en gang om dagen. Noter om du merker framgang.
2. Neste gang du tar kreatin, ta 5g fire ganger om dagen. Noter om du merker noen forskjell fra sist.

Merker du ingen forskjell kan du trygt nøye deg med 5g. Merker du forskjell kan du kjøre 4x5g i startfasen hver gang du tar kreatin.

Mer komplisert trenger det ikke være. Er du redd for å få for lite, eller at juice/kaffe/magesyre/mayakalenderen ødelegger kreatinen din: Ta mer!

 Cheesy
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Kreatin-dosering, hvordan måle 2gram?
« #3 : 01. desember 2012, 15:31 »
En toppet ts er som regel 5 g. 2 g blir vel litt over en halv ts. Men når det kommer til stykket er det ikke en grusom brøler om du hiver i deg 3 eller 4 g istedenfor 2.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!