Skrevet av Emne: Kan drastisk plutselig økning i matinntak være farlig? + råd for vektoppgang  (Lest 2742 ganger)

Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Tenkte å begynne trene igjen. Tidligere problemer har vært underernæring. Måtte slutte trene sist fordi at som student så hadde jeg ikke nok penger til mat for å kunne trene (75kr dagen i matbudsjett).

Har nå nok penger til mat så da kan jeg endelig begynne igjen. Vil jo helst ha optimalt med næring å hente fra kroppen, så planen er å overspise de første ukene. Dette tror jeg også er nødvendig ettersom jeg kun veier 70kg og er 1.84 høy.

Spørsmålet er: Når jeg ikke har spist skikkelig på ett år (Kun spist for "survival") kan det da være farlig for kroppen å hoppe fra 1000-1500 kalorier for dagen til 3500+ ?

Er super-ectomorph så er naturlig tynn. Så vektoppgang er 1. prioritet. Vet ikke om metabolismen min er fucked eller hva, men da jeg trente skikkelig sist for mange år siden spiste jeg som ett monster og klarte ikke komme forbi 85kg i vekt.

Internett er ikke mye hjelp, virker som om alt KUN handler om folk som vil NED i vekt. Som selvfølgelig er helt for jævlig for oss som spiser som hester uten å klare øke.

Dette var pretty much min daglige kost da jeg stoppet å gå opp i vekt på 85kg sist (Dette før jeg begynte studere og matbudsjettet røk):

Hver dag uansett:

3 egg.
2 bananer.
1 liter H-melk.
1 liter skjokomelk blandet med proteinpulver etter trening.
2 bokser tunfisk.
Middag: Enten 1 boks joikakaker med 3 poteter ELLER 400gram kyllingkjøttdeig med ris.
1 pose cachew nøtter.
Skiver med peanøttsmør.

+ Variert med forskjellige mellom-måltider av forskjellige slag.

Jeg spiste dette SLAVISK hver dag itillegg til flere andre måltider men stoppet på 85kg til tross for å øke mat inntaket.

Råd/tips er velkommen!


Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Ditt energi-inntak har med andre ord sannsynligvis ligget langt under ditt reelle behov:o) Anbefaler en økning opp til 2500 kcal noen dager og deretter til 3500 kcal. Dette er ikke farlig, men kroppen din trenger å venne seg til mye mat igjen. Du vil samle vann i en liten periode, men samtidig vil også muskelmassen din øke sammen med trening og et mer energirikt kosthold. Fettlagring høres det ikke ut som om du har det helt store problemet med. Dersom du trener mange timer per uke, kan det være at du tåler mer kalorier.
Forslag til artikkel-linker:
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2168
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2368
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Må bare understreke at studentbudsjett er ingen unnskyldning for å ikke spise skikkelig! Sunn og bra mat er ikke dyrt!






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Takker for svar rita!

@Slux: Skulle likt å se deg komme med et matbudsjett på 1500kr måneden som innebærer 2500+ kalorier for dagen og nok proteiner.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Er student selv, og veier 82 kg, trener 4 ganger i uken og går fremdeles opp i vekt (Ligger godt over 3000kcal). Bruker 1750 kr i mnd til mat, og unner meg ganske dyre middager (som jeg lager selv).

Det kan virke utrolig, men med litt planlegging og kjedelig kosthold blir det faktisk veldig billig!

Budsjett (med omtrentlige kcal verdier og priser).
1L H-melk = 460 kcal (12 kr)
300 g havregryn = 1100 kcal (4kr)
100 g gainer = 350 kcal (13 kr)
200 g pasta =  760 kcal (5 kr)
150 g kjøttdeig = 480 kcal (13 kr)
100 g cashewnøtter = 430 kcal (7 kr)

Sum: 3570 kcal, til 54 kr.
Merk, dette er ikke noe kostholdsråd, men mer en kjapp regneøvelse over at man kan ligge over 3500 kcal til en billig penge.

Selv spiser jeg
Frokost: 100 g nøtter, 150 g frokostblanding + melk, 100 g gainer, 1 glass juice, 1 glass biola
Lunsj: Gårsdagens middag
Middag: Middag, ofte pasta, kjøtt, fisk o.l + 100 g gainer
Kveldsmat: Et halvt brød med røkt mør/røkt laks

For 1750 kr i mnd .

Ett tips er å sette opp ukesplan over alt du spiser, så du bare trenger å handle en gang i uken. Da kan du sette sammen ukesmenyen slik at du bruker samme ingredienser over flere dager (grønnsaksgryte dagen etter du har spist fisk med grønnsaker f.eks). Lurt å handle på rema 1000, da det er billigest der, men benytte seg av tilbudene på råvarer fra bunnpris, og fylle fryseren med mat. Lager du dobbel porsjon når du lager middag (billigere) kan du evnt fryse ned eller spise rester til middag minst en gang i uka.







Svak, bitter og dopingfri



Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

wow! Ser lovende ut faktisk Smiley I stand corrected.

Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577

Bare å leite på forumet, fins mye om studentmat her.
trur jeg har skrivi det før en plass, men: BLOKKSEI MANN!!!!
20 spenn for 100 gram med høyklasseprotein. sleng inn proteinshaker, egg, smør, ris, havregryn, nøtter, tran, kreatin, karbopulver og frossengrønnsaker så er det både sunt og billig.

regna på månedsforbruket her om dagen:
31x 625 gram blokksei 600 spenn
180 egg 440 spenn
1,5 kg smør 100 spenn
31x grønnsaksblanding 500 gram 370 spenn
5-6 kg ris 50 spenn
null til noen kg havregryn 0-100 kr
tran 100 spenn
rapsolje 20 spenn

1800 kr på det meste, ganske nøyaktig 2500 kcal om dagen uten havregryn og shake, over 3000 kcal om dagen med havregryn, shake og karbopulver.
lett for budsjettsprekk hvis du blir lei. kjenner til den. har julekalendersnus så jeg ikke blakker meg på det. lag vin sjøl hvis du skal på fylla. evt øl. høgg smaker det uansett. holder ihvertfall jamn kroppsvekt på 105-110 kg på det her avhengig av kardio.

og ja, kjøper inn 1 gang i månan, har enorm fryser.

proteinpulver og karbopulver kjøpes i bulk på starten av semesteret.

23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!