Skrevet av Emne: 5x5 og BJJ  (Lest 10522 ganger)

Utlogget Chripson

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

5x5 og BJJ
« : 14. desember 2012, 09:24 »
Jeg trener en del Brasiliansk Jiu Jitsu og styrketrening nå. Har drevet med diverse styrketrening i kanskje 2 år (ca 4 ganger i uken). Men jeg har aldri prøvd ut noen skikkelige programmer (HIT, 5x5 etc). Det siste året har jeg drevet litt med Brasiliansk Jiu Jitsu, og nå vil jeg prøve å finne et program som vil være en bra combo med Jiu jitsuen.

Jeg tenker å fortsette med å trene styrke ca 4 ganger i uken. så blir det også Jiu jitsu ca 4 ganger i uken. Hvilket program vil dere tro passer best? Jeg har lest at 5x5 skal være bra, men er litt usikker på om det er nok utholdene styrketrening i programmet?


Noen som har forslag for et bra program?


Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: 5x5 og BJJ
« #1 : 14. desember 2012, 10:53 »
Jeg ville forsøkt å trene litt eksplosiv styrketrening. Det kan være en bra kombo med kamsport. Da blir du sterk, rask og får kraft i slagene.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Chripson

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: 5x5 og BJJ
« #2 : 14. desember 2012, 11:19 »
Jeg ville forsøkt å trene litt eksplosiv styrketrening. Det kan være en bra kombo med kamsport. Da blir du sterk, rask og får kraft i slagene.

Nå er det ikke låv å slå eller sparke i brasiliansk jiu jitsu. Det går ut på å avslutte kampen med "submissions". Kampene starter stående og ender somregel med at en driver å kravler oopå hverandre. Så  det er viktig å være sterk i hele kroppen.

5x5 er vel ikke så bra med tanke på eksplosivitet. Men en kamp varer i ca 5 min å i 4,5 av disse går det mye ut på å dra i motstanderen


Utlogget schooshitz

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: 5x5 og BJJ
« #3 : 31. januar 2013, 09:24 »
Tror ikke det er så mange som trener BJJ her, du burde antageligvis prøve i Atama Forum på mixedmartialarts.com eller grappling-forumet på Sherdog.

Jeg kan alikevel gi deg kortversjonen av det de vil fortelle deg: glem styrketrening, det du trenger er å rulle mer. Men vil du uansett trene styrke eller ikke har mulighet til å rulle mer, løft tungt med hele kroppen, dvs. Starting Strength-opplegg. Glem "funksjonell" trening.

Videre vil de også fortelle deg at det kan være en ulempe å være for sterk når en trener BJJ. Det vil alltid være et fokus på å bruke teknikk fremfor styrke, og dersom en bruker for mye styrke kan dette hindre deg i å utvikle deg i BJJ. Dette vil selvfølgelig kunne kompanseres med at du LAR VÆR å bruke for mye styrke når du trener, men dette er noe du må være oppmerksom på. Jeg vet ikke hvor du trener, men på Frontline i Oslo er det flere gode eksempler på folk som er utrolig sterke, men som alikevel er veldig tekniske og går inn for å ikke bare knuse folk med vekt og styrke.

Når det er sagt, så trener de fleste som hevder seg i konkurranser styrke i tillegg til BJJ.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!