Skrevet av Emne: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram  (Lest 7102 ganger)

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« : 19. desember 2012, 05:19 »
Jeg har vurdert å starte opp med et Dietmar nybegynnerprogram etter å ha trent 5X5/3X5 over en lengre periode. Vektene i baseøvelsene har gått jevnt opover samtidig som teknikken har gått nedover..

Programmet som jeg har kjørt frem til nå har ikke stagnert enda med unntak av militærpress hvor det ble brått stopp. Jeg har forsøkt Dietmar nybegynner tidligere (kanskje 7 år siden?) og fikk da øynene opp for markløft samtidig som jeg økte bra på alle øvelser.

Det som jeg lurer på med dette innlegget er hvor jeg bør sette målsetningene mine?
Per dags dato tar jeg følgende:

Knebøy: 110kg (m/belte)
Benkpress: 90kg
Markløft: 140kg (m/belte)

Dette er løft jeg klarer uten å sette livet på spill. Kanskje jeg kunne tatt mere men da med livet og teknikken som innsats.



Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #1 : 21. desember 2012, 21:09 »
Relativt lite feedback mtp at det er et underforum for styrkeløft..
Tenker jeg bare får gi det et forsøk på egen hånd!

Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #2 : 29. desember 2012, 12:45 »
En økning på 2,5 - 5% i forhold til utgangspunktet er som regel bra! Da blir treningsvektene passe tunge, ikke for lette (lett!) og ikke for tunge (brenner CNS - aka sentralnervesystemet!). Dette vil sannsynligvis føre til at du vil maksimlalisere maksen og løfte mer enn de innsatte målene når du makser!
Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget Ms Nutrition

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #3 : 29. desember 2012, 13:46 »
En økning på 2,5 - 5% i forhold til utgangspunktet er som regel bra! Da blir treningsvektene passe tunge, ikke for lette (lett!) og ikke for tunge (brenner CNS - aka sentralnervesystemet!). Dette vil sannsynligvis føre til at du vil maksimlalisere maksen og løfte mer enn de innsatte målene når du makser!

Skjønner ikke hva du praterom. Vil han skyte og treffemakspongtet sitt? Eller vil han få bedre makspongt?
Ok. Owned.

Utlogget GunnarP

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 208
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 208

Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #4 : 29. desember 2012, 17:39 »
Relativt lite feedback mtp at det er et underforum for styrkeløft..
Tenker jeg bare får gi det et forsøk på egen hånd!

Etter det noen sa driter styrke løftene for det meste i teori og trener mer istedenfor. Regions trenerne tar seg av resten. Så derfor tipper jeg det er lite feedback. Men nå vet jeg ikke navnene på regions trenerne så jeg vet ikke hvem som svarer.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #5 : 29. desember 2012, 18:23 »
Jeg har vurdert å starte opp med et Dietmar nybegynnerprogram etter å ha trent 5X5/3X5 over en lengre periode. Vektene i baseøvelsene har gått jevnt opover samtidig som teknikken har gått nedover..

Programmet som jeg har kjørt frem til nå har ikke stagnert enda med unntak av militærpress hvor det ble brått stopp. Jeg har forsøkt Dietmar nybegynner tidligere (kanskje 7 år siden?) og fikk da øynene opp for markløft samtidig som jeg økte bra på alle øvelser.

Det som jeg lurer på med dette innlegget er hvor jeg bør sette målsetningene mine?
Per dags dato tar jeg følgende:

Knebøy: 110kg (m/belte)
Benkpress: 90kg
Markløft: 140kg (m/belte)

Dette er løft jeg klarer uten å sette livet på spill. Kanskje jeg kunne tatt mere men da med livet og teknikken som innsats.




Det er veldig vanskelig å svare på uten å kjenne deg som utøver - mange går på en smell av den høye mengden, og burde deretter ha stilt det lavere. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg stilt målene noen kilo (5-10) høyere og heller justert etterhvert.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #6 : 29. desember 2012, 21:02 »
Etter det noen sa driter styrke løftene for det meste i teori og trener mer istedenfor. Regions trenerne tar seg av resten. Så derfor tipper jeg det er lite feedback. Men nå vet jeg ikke navnene på regions trenerne så jeg vet ikke hvem som svarer.

Godt mulig!

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #7 : 29. desember 2012, 21:06 »
Det er veldig vanskelig å svare på uten å kjenne deg som utøver - mange går på en smell av den høye mengden, og burde deretter ha stilt det lavere. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg stilt målene noen kilo (5-10) høyere og heller justert etterhvert.

Jeg gikk i utgangspunktet for en 10% økning, men endte opp med å runde det godt av oppover på både knebøy og markløft. Dette kan selvsagt då dårlig men da får jeg heller justere ned etterhvert. Eneste unntak måtte være dersom jeg skulle gå på en smell umiddelbart. Det er vel lite trolig.. Det er tross alt "LIGHT WEIGHT BABY" !

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #8 : 29. desember 2012, 23:51 »
Som sagt, mange blir overrasket av den store mengden. Vektene betyr lite når det er mange flere sett enn man vanligvis er vant til - men nå har kanskje du en del bedre treningsbakgrunn og dermed er "berget"! Smiley Lykke til med programmet!






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #9 : 30. desember 2012, 00:25 »
Som sagt, mange blir overrasket av den store mengden. Vektene betyr lite når det er mange flere sett enn man vanligvis er vant til - men nå har kanskje du en del bedre treningsbakgrunn og dermed er "berget"! Smiley Lykke til med programmet!

Takk for det!
Joda, jeg har mange år med trening bak meg, men herregud så mye tull det har vært..
Så lenge jeg klarer å opprettholde kontinuitet og spiser nok så skal det gå bra. Blir jo selvsagt noen avbrekk som kan medføre komplikasjoner men det får jeg heller ta fortløpende

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #10 : 30. desember 2012, 14:37 »
Dietmarprogrammer er fint sånn sett, man slipper å tenke - bare å "stick to the script" så blir en i form ved programmets slutt.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #11 : 31. desember 2012, 02:56 »
Dietmarprogrammer er fint sånn sett, man slipper å tenke - bare å "stick to the script" så blir en i form ved programmets slutt.

Til Slux eller eventuelle andre med mere erfaring enn meg;
-Hvordan stiller du deg til beltebruk mtp støtteøvelser? Brukes belte på alle øvelser og sett eller spares det til de aller tyngste settene? "Train as you fight" er et noe innprentet uttrykk jeg sitter inne med (ja, yrkesmilitær..). Sånn sett så skulle beltebruk være "good to go" på de aller fleste settene.
-Nakkepress? Dette er en øvelse som jeg har hørt flere anbefaler at unngås. Dette er foreløpig med så lette vekter at det er tvilsomt at det er snakk om noe skadevirkninger, men hvordan gjennomføres det av de "aktive" utøverne?

Jeg husker ikke på hvordan jeg gjorde det sist jeg trente Dietmar, så grønn som jeg er så spør jeg her!

På forhånd takk for svar!

Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #12 : 31. desember 2012, 10:59 »
Til Slux eller eventuelle andre med mere erfaring enn meg;
-Hvordan stiller du deg til beltebruk mtp støtteøvelser? Brukes belte på alle øvelser og sett eller spares det til de aller tyngste settene? "Train as you fight" er et noe innprentet uttrykk jeg sitter inne med (ja, yrkesmilitær..). Sånn sett så skulle beltebruk være "good to go" på de aller fleste settene.
-Nakkepress? Dette er en øvelse som jeg har hørt flere anbefaler at unngås. Dette er foreløpig med så lette vekter at det er tvilsomt at det er snakk om noe skadevirkninger, men hvordan gjennomføres det av de "aktive" utøverne?

Jeg husker ikke på hvordan jeg gjorde det sist jeg trente Dietmar, så grønn som jeg er så spør jeg her!

På forhånd takk for svar!

Jeg er ikke Dietmar, men jeg er aktiv utdøver!

Jeg vet (av erfaring!) at de aller fleste (aktive utdøvere jeg kjenner) kun bruker belte på de tyngste settene! En ting er at du skal trene som du sloss, men hvis du trener så bra at du slår en infanterist med bare hendene, tenk hvor lett det da blir å slå infanteristen når du i tillegg får en pistol i hånd! (eksempel!)!

Nakkepress! I så godt som alle program jeg har sett av Dietmar (mange!) er det brukt frontpress og ikke nakkepress! Jeg vil tro at programmet du kjører er ganske gammelt! Derfor hadde jeg nok gjort som det er gjort i de fleste programmer! Skiftet til frontpress (og justert opp prosenten litt da man (generalisering!) er sterkere i frontpress enn nakkepress!
Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #13 : 31. desember 2012, 12:03 »
Dietmarprogrammer er fint sånn sett, man slipper å tenke - bare å "stick to the script" så blir en i form ved programmets slutt.

Eller skadet ;-) ok ok ok jeg er i dårlig form.....

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Målsetninger for Dietmar nybegynnerprogram
« #14 : 01. januar 2013, 20:14 »
Jeg er ikke Dietmar, men jeg er aktiv utdøver!

Jeg vet (av erfaring!) at de aller fleste (aktive utdøvere jeg kjenner) kun bruker belte på de tyngste settene! En ting er at du skal trene som du sloss, men hvis du trener så bra at du slår en infanterist med bare hendene, tenk hvor lett det da blir å slå infanteristen når du i tillegg får en pistol i hånd! (eksempel!)!

Nakkepress! I så godt som alle program jeg har sett av Dietmar (mange!) er det brukt frontpress og ikke nakkepress! Jeg vil tro at programmet du kjører er ganske gammelt! Derfor hadde jeg nok gjort som det er gjort i de fleste programmer! Skiftet til frontpress (og justert opp prosenten litt da man (generalisering!) er sterkere i frontpress enn nakkepress!

Takker for bra svar, bortsettfra pistolsammenligningen.!

Programmet er kanskje gammelt men noe nyere er ikke å oppdrive fra styrkeløfts hjemmesider. Jeg skal uansett ta med dette videre og vurdere fremover om jeg skal kun kjøre frontpress, istedet for å veksle mellom foran og bak.
Sammenligningen med pistol funker forøvrig dårlig. Skal du bruke pistol i kamp må du trene med pistol til vanlig.. Uansett, jeg skjønner poenget ditt!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!