Skrevet av Emne: Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort  (Lest 34678 ganger)

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort
« : 22. desember 2012, 00:40 »
Tråkket kraftig over for en måned, så kraftig at jeg ikke klarte å gå på den før etter en uke. Den fungerer bra nå men jeg kan ikke se at hevelsen er blitt mindre de siste to ukene. Noen som har formening om hvor lang tid en hevelse skal vedvare etter et kraftig overtråkk? leddbånd og sener er mest sannsynelig intakte

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort
« #1 : 26. desember 2012, 17:59 »
Ankelen tar alltid tid, hvis funksjonsnivået er blitt normalt og det ikke tilkommer noe misfarging, smerter etc så må du bare vente litt til. Hvis det går flere uker og du ikke har tatt rtg av ankelen tidligere, så hadde jeg tatt det for å utelukke brudd. Er det fortsatt ømt hvis du presser lett med hånda rundt på ankelen? Virker den mer ustabil en tidligere? Hvis du sammenlikner med den andre foten/ankelen, er de like sett bort ifa hevelsen?
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Sv: Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort
« #2 : 26. desember 2012, 18:13 »
Tråkket kraftig over for en måned, så kraftig at jeg ikke klarte å gå på den før etter en uke. Den fungerer bra nå men jeg kan ikke se at hevelsen er blitt mindre de siste to ukene. Noen som har formening om hvor lang tid en hevelse skal vedvare etter et kraftig overtråkk? leddbånd og sener er mest sannsynelig intakte

Som aktiv utdøver kan jeg ihvertfall bekrefte at jeg i løpet av min karriere har vært borti flere kraftige overtråkk som har tatt opp til et par måneder før skaden er helet! (reparert!) Det har sannsynligvis blitt delvise avrivnigner på flere strukturer (muskulatur og strekk på sener!) og hevelsen fungerer da som en slags beskyttelse fram til dette har grodd totalt (full helning!) Dette kan ta opp til 12 uker i ekstremtilfeller!
Hvis du har hatt stor bedring siste ukene, kan gå (tilnærmet) smertefritt og har grei bevegelighet er det neppe brudd! Det viktigste er å holde deg i bevegelse, gjerne sykle litt! (innendørs!) og unngå nye overtråkk!! Husk å trene balanse (vippebrett etc!) etter at du har blitt bra igjen....du er skadeutsatt ca 6 uker etter at du har blitt helt bra!

Dette var informasjon fra en aktiv utdøver!
Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort
« #3 : 26. desember 2012, 23:39 »
Hevelse vil du unngå, det "beskytter" ikke men hindrer/forlenger tilheling, det er derfor man ønsker tidligst mulig kompresjon, hvile, elevasjon og avkjøling! Vedvarende hevelse er vanlig og er ofte et tegn på :

1) dårlig konservativ behandling (RICE)
2) udislosert enkle brudd

Jeg vil uansett anbefale en undersøkelse, uavhengig av hva andre her inne har av erfaringer da det sier lite om akkurat din skade;-)

-legen
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Aktivutdøver

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 128

Sv: Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort
« #4 : 27. desember 2012, 00:50 »
Hevelse vil du unngå, det "beskytter" ikke men hindrer/forlenger tilheling, det er derfor man ønsker tidligst mulig kompresjon, hvile, elevasjon og avkjøling! Vedvarende hevelse er vanlig og er ofte et tegn på

Enten er du en tvilsom lege, eller så forstår du ikke hva jeg skriver! En hevelse fører til at det er vanskelig å bevege den skadede kroppsdelen (ankelen!) slik at bevegeligheten innskrenkes! På denne måten sørger altså hevelsen for at intensiteten i det den som er skadet holder på nedsettes. Dette er i mange tilfeller nødvendig for å forhindre forverring av den oppståtte skade! Imidlertid skjer det ofte at selve hevelsen blir større enn det som egentlig er nødvendig for å beskytte skadestedet, det vil si at reaksjonen er større en selve skaden som har oppstått! Derfor er det viktig med tidlig RICE!

At du fortsatt vil ta røntgen av en ankel som i følge den skadede "fungerer bra" sier jo bare litt om hvorfor helsevesenet har store utgifter! At han evt bør få undersøkt om han kan ha brukt for en ortose el er noe annet! Som lege burde du vite at sjansen for en ny skade kan mer enn halveres - gjennom spesielle balansetreningsprogram, eller ved å bruke tape eller ortoser!

Dette var informasjon fra en aktiv utdøver!
Jeg er aktiv utdøver! Jeg velger heller å kalle meg aktiv utdøver enn å vise hvem jeg er! Grunnen til det er at mange åvervåker aktive utdøvere! Det er alikevel viktig for meg å presisere at jeg er aktiv utdøver!

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort
« #5 : 27. desember 2012, 21:53 »
Jeg har vel ikke så mye å fare med her siden kompetansenivået ditt helt klart går legevitenskapen en høy gang Wink Men siden vi først er i gang så kan jeg jo avslutte med å blomstre litt med kunnskapen jeg ikke jobber med hver dag:

a) hevelse er uønsket, uansett hvordan du vrir og vender på det. Dette er en fysiologisk reaksjon på vevsskade som innebærer en inflammasjon, noe som bl.a fører til at kapillærene (små blodårer) lekker ut plasmavæske i vevet og skaper en hevelse. I tillegg vil det ofte være en indre blødning på skadestedet.  Dette vil i sum føre til at det er et stort trykk som omkranser det skadene området, trykket øker ytterligere etter hvert som mengde blod/væske øker og huden strekkes over skadestedet. Dette hindrer blodtilførsel i de blodårene (pga kompresjon) som direkte supplerer det skadene vevet, noe som i sin tur hemmer tilheling (som er avhengig av frisk blod som tilfører oksygen, næringstoffer og andre nødvendige tilhelingsfaktorer). I tillegg vil en inflammasjon gjennom frigjøring av cytokiner føre til økt smerte og stivhet ved skadestedet som følge av en hevelse, når den vedvarer kan det også dannes arrvev, noe som kan komplisere tilhelingen av det skadede vevet ved at det mister litt av sitt tidligere funksjonsnivå og f.eks gir et stivere ledd, kroniske smerter etc.

b) det er helt riktig som du skriver at en hevelse innskrenker bevegelsen til den skadene ankelen, men det er helt feil at man vil opprettholde en hevelse som "beskyttelse" for å forhindre en forverring. Hevelsen skal vekk så fort som mulig, det er derfor det er viktig å benytte seg av RICE prinsippet de første 48 timene. Dette senker hevelsen, og som du ser under punkt a) så er dette i seg selv smertelindrende, samt at kroppen kan starte tilheling raskere. Når hevelsen er avtatt vil man ha en adekvat smerteterskel som man kan bruke som indikator for hvor stort bevegelsesutslag man skal gjøre under opptrening. Hvis man i tillegg starter mobilisering av leddet så tidlig som mulig (optimalt 48 timer...altså etter at hevelsen er avtatt), så øker dette tilheling ytterligere ved at man øker blodsirkulasjon til det skadene vevet, samt forhindrer at leddet blir stivt. Raskt RICE etter en skade gir betydelig mindre hevelse enn hvis man unlater dette, men det er fortsatt viktig å fortsettelse av elevasjon og evt bruk av kompresjonsbandasje utover de første 48 ukene. Noe hevelse vil man alltid ha men disse tiltakene hindrer en forverring.

c) hvis du leser innleggene mine en gang til så ser du at jeg skriver "flere uker", jeg referer da til en tidsperiode med hevelse som har vedvart utover de 4 uker som trådskriver skriver innledningsvis. En hevelse på et skadested som har vedvart i 4-8 uker uten endring er innebærer i de aller fleste tilfeller en underliggende årsak som man må gjøre noe med. Her kan en enkel fraktur være en årsak. Et enkelt brudd som ikke er dislosert og som sitter på plass krever ikke nødvendigvis noen spesiell behandling i seg selv, men litt målrettet teiping eller immobilisering gir bruddet nok ro til å gro. At ankelen "fungerer bra" innebærer flere momenter en at man kan bevege den, og det er på ingen måte en indikator på om ankelen er frisk eller ikke, men det kan si noe om hvor alvorlig skaden er. Vedvarende hevelse eller smerter er argumentet mitt for å anbefale en undersøkelse og evt kontroll røntgen når tilhelingen åpenbart ikke er normal.

d) når det gjelder utgiftene til helsevesenet så er det nok en generell forståelse blandt fagfolk at en legeundersøkelse og evt røntgen for å finne korrekt diagnose på sikt koster mindre, enn å måtte operere bort og/eller skrive ut smertestillende over flere år pga kroniske smerter, som følge av at pasienten fikk diagnosen sin på google. Pasienter synes også å sette pris på å slippe dette.

e) du mener at jeg som lege mener burde vite at riktig opptrening kan halvere sjansen for en ny skade, det kommer vel klart frem i punktene over at jeg fikk med meg dette under studiet, men hvis du fortsatt er i tvil så kan jeg jo understreke at dette gjøres for å redusere tilhelingstiden, motivirke utvikling av et stiv ledd og styrke stabiliteten som følge av strukne sener og tiden med immobilisering/redusert aktivitet. Hvis man skulle være så uheldig å ha ett underliggende brudd, så vil derimot behandlingen være annerledes, da er primærmålet å behandle bruddet ved immobilisering før man starter opptrening.

Avslutningsvis så må jeg presisere at jeg ikke har noe grunnlag for å diagnostisere noen over nettet, jeg uttaler meg på generelt grunnlag basert mine erfaringer. Hvis man opplever noe unormalt som skaper bekymring, selv noe så triviellt som et overtråkk, så er en legeundersøkelse en god løsning.

PS.Det heter "utøver", ikke "utdøver"  Wink
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget GunnarP

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 208
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 208

Sv: Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort
« #6 : 27. desember 2012, 22:08 »
Hadde ikke kroppen hatt behov for hevelse ved skade så hadde den ikke gjort det. Ellers ikke så begynner evolusjonsteoriene å få seg en kraftig skudd for kjølen. Er nå min mening.

Utlogget Ms Nutrition

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

Sv: Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort
« #7 : 27. desember 2012, 22:20 »
Jeg har vel ikke så mye å fare med her siden kompetansenivået ditt helt klart går legevitenskapen en høy gang Wink Men siden vi først er i gang så kan jeg jo avslutte med å blomstre litt med kunnskapen jeg ikke jobber med hver dag:

a) hevelse er uønsket, uansett hvordan du vrir og vender på det. Dette er en fysiologisk reaksjon på vevsskade som innebærer en inflammasjon, noe som bl.a fører til at kapillærene (små blodårer) lekker ut plasmavæske i vevet og skaper en hevelse. I tillegg vil det ofte være en indre blødning på skadestedet.  Dette vil i sum føre til at det er et stort trykk som omkranser det skadene området, trykket øker ytterligere etter hvert som mengde blod/væske øker og huden strekkes over skadestedet. Dette hindrer blodtilførsel i de blodårene (pga kompresjon) som direkte supplerer det skadene vevet, noe som i sin tur hemmer tilheling (som er avhengig av frisk blod som tilfører oksygen, næringstoffer og andre nødvendige tilhelingsfaktorer). I tillegg vil en inflammasjon gjennom frigjøring av cytokiner føre til økt smerte og stivhet ved skadestedet som følge av en hevelse, når den vedvarer kan det også dannes arrvev, noe som kan komplisere tilhelingen av det skadede vevet ved at det mister litt av sitt tidligere funksjonsnivå og f.eks gir et stivere ledd, kroniske smerter etc.

b) det er helt riktig som du skriver at en hevelse innskrenker bevegelsen til den skadene ankelen, men det er helt feil at man vil opprettholde en hevelse som "beskyttelse" for å forhindre en forverring. Hevelsen skal vekk så fort som mulig, det er derfor det er viktig å benytte seg av RICE prinsippet de første 48 timene. Dette senker hevelsen, og som du ser under punkt a) så er dette i seg selv smertelindrende, samt at kroppen kan starte tilheling raskere. Når hevelsen er avtatt vil man ha en adekvat smerteterskel som man kan bruke som indikator for hvor stort bevegelsesutslag man skal gjøre under opptrening. Hvis man i tillegg starter mobilisering av leddet så tidlig som mulig (optimalt 48 timer...altså etter at hevelsen er avtatt), så øker dette tilheling ytterligere ved at man øker blodsirkulasjon til det skadene vevet, samt forhindrer at leddet blir stivt. Raskt RICE etter en skade gir betydelig mindre hevelse enn hvis man unlater dette, men det er fortsatt viktig å fortsettelse av elevasjon og evt bruk av kompresjonsbandasje utover de første 48 ukene. Noe hevelse vil man alltid ha men disse tiltakene hindrer en forverring.

c) hvis du leser innleggene mine en gang til så ser du at jeg skriver "flere uker", jeg referer da til en tidsperiode med hevelse som har vedvart utover de 4 uker som trådskriver skriver innledningsvis. En hevelse på et skadested som har vedvart i 4-8 uker uten endring er innebærer i de aller fleste tilfeller en underliggende årsak som man må gjøre noe med. Her kan en enkel fraktur være en årsak. Et enkelt brudd som ikke er dislosert og som sitter på plass krever ikke nødvendigvis noen spesiell behandling i seg selv, men litt målrettet teiping eller immobilisering gir bruddet nok ro til å gro. At ankelen "fungerer bra" innebærer flere momenter en at man kan bevege den, og det er på ingen måte en indikator på om ankelen er frisk eller ikke, men det kan si noe om hvor alvorlig skaden er. Vedvarende hevelse eller smerter er argumentet mitt for å anbefale en undersøkelse og evt kontroll røntgen når tilhelingen åpenbart ikke er normal.

d) når det gjelder utgiftene til helsevesenet så er det nok en generell forståelse blandt fagfolk at en legeundersøkelse og evt røntgen for å finne korrekt diagnose på sikt koster mindre, enn å måtte operere bort og/eller skrive ut smertestillende over flere år pga kroniske smerter, som følge av at pasienten fikk diagnosen sin på google. Pasienter synes også å sette pris på å slippe dette.

e) du mener at jeg som lege mener burde vite at riktig opptrening kan halvere sjansen for en ny skade, det kommer vel klart frem i punktene over at jeg fikk med meg dette under studiet, men hvis du fortsatt er i tvil så kan jeg jo understreke at dette gjøres for å redusere tilhelingstiden, motivirke utvikling av et stiv ledd og styrke stabiliteten som følge av strukne sener og tiden med immobilisering/redusert aktivitet. Hvis man skulle være så uheldig å ha ett underliggende brudd, så vil derimot behandlingen være annerledes, da er primærmålet å behandle bruddet ved immobilisering før man starter opptrening.

Avslutningsvis så må jeg presisere at jeg ikke har noe grunnlag for å diagnostisere noen over nettet, jeg uttaler meg på generelt grunnlag basert mine erfaringer. Hvis man opplever noe unormalt som skaper bekymring, selv noe så triviellt som et overtråkk, så er en legeundersøkelse en god løsning.

PS.Det heter "utøver", ikke "utdøver"  Wink

Det var et langt svar på et enkelt spørsmål!! Smiley du er vel medisinsk trent du?
Ok. Owned.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort
« #8 : 27. desember 2012, 23:58 »
Det var et langt svar på et enkelt spørsmål!! Smiley du er vel medisinsk trent du?

Svarer mitt var vel egentlig lenger opp, siste innlegg var kun ment til Aktiv utdøver ;-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Jodaja

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 194

Sv: Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort
« #9 : 28. desember 2012, 18:59 »
Takk for et meget utfyllende svar Glucifer:), Honnør!


Utlogget Steffesa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Overtråkket ankel, hevelsen vil ikke bort
« #10 : 28. desember 2012, 19:03 »


Honnør gitt Smiley Godt å se at leger også kan noe om ledd og tilhelningsprossesser Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!