Skrevet av Emne: Treningsopplegg for en nybegynner  (Lest 760 ganger)

Utlogget Della

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Treningsopplegg for en nybegynner
« : 30. desember 2012, 02:17 »
Hei.
Er 20 år og er for tiden i militæret, men er snart ferdig. Jeg vil fortsette/ øke aktivitetsnivået jeg har nå.
Er som dere sikker skjønner, ny her, og har vel generelt lite peiling på trening. Så derfor henvender jeg meg her. Har forsåvidt trent en del mtp at jeg er i militæret, men lite på treningsrom med unntak av den siste mnd. Og trenger litt veiledning for et bra treningsprogram jeg kan begynne på når jeg dimmer i januar.

Har vært i militæret i snart 1 år nå, med mye aktivitet, og noe trening på eget initiativ. Så har vel egentlig et bra utgangspunkt. Men trenger retninger for hva jeg bør trene når, hvor lang hvile for hver muskelgruppe etc. Vil bygge muskler, ikke bli overdrevent stor, og gå ned i fettprosent. Kunne tenke meg et styrketreningsprogram hvor man forbrenner en del fett, såkalt kardio?
Hvis noen også har tips på kosttilskudd som dere vet av egen erfaring funker, så er det bare å komme med det også.
Hva bør man ta før trening, og hva bør man ta etter trening?

Forslag/ tips for en nybegynner settes stor pris på!


Della




Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
Sv: Treningsopplegg for en nybegynner
« #1 : 30. desember 2012, 19:57 »
Du har vel det generelle målet om å bli mere muskler og mindre fett, som så mange flere også har!
Det er et greit utgangspunkt å begynne med også får du heller sette deg noen mere spesifikke mål senere.

Du sier at du vil ha et treningsprogram hvor man forbrenner fett?
Dette kan sies på en veldig enkel måte: Så godt som all styrketrening forbrenner fett. Det er kostholdet ditt som sier noe om hvordan dette påvirker fettprosenten. Energi ut vs energi inn. Skal du ned i vekt legger du deg på et underskudd, skal du opp i vekt legger du deg på et overskudd.

Ift til styrketrening hvor du sikkert ønsker å bli sterkere så kan dette være en noe vanskelig balanse mtp hvordan du skal legge opp kostholdet ditt på en mest gunstig måte. Det enkleste kan være å begynne å trene med det kostholdet du har i dag (legg gjerne ut mere info om dette) og heller regulere dette underveis når du kjenner mere på kroppen hvordan dette fungerer.


Utlogget Della

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Treningsopplegg for en nybegynner
« #2 : 31. desember 2012, 02:22 »
Du har vel det generelle målet om å bli mere muskler og mindre fett, som så mange flere også har!
Det er et greit utgangspunkt å begynne med også får du heller sette deg noen mere spesifikke mål senere.

Du sier at du vil ha et treningsprogram hvor man forbrenner fett?
Dette kan sies på en veldig enkel måte: Så godt som all styrketrening forbrenner fett. Det er kostholdet ditt som sier noe om hvordan dette påvirker fettprosenten. Energi ut vs energi inn. Skal du ned i vekt legger du deg på et underskudd, skal du opp i vekt legger du deg på et overskudd.

Ift til styrketrening hvor du sikkert ønsker å bli sterkere så kan dette være en noe vanskelig balanse mtp hvordan du skal legge opp kostholdet ditt på en mest gunstig måte. Det enkleste kan være å begynne å trene med det kostholdet du har i dag (legg gjerne ut mere info om dette) og heller regulere dette underveis når du kjenner mere på kroppen hvordan dette fungerer.



Ja, har vel strengt tatt ingen andre mål enn å generelt komme i bedre form. Når jeg har kommet til det stadiet hvor jeg er kommet godt inn i rutinene, så kan vel videre mål bli satt..

Det med kosthold er litt vanskelig nå med tanke på at jeg er i militæret, spiser det jeg får servert i messa, og det er ikke alltid det er like sunt. Men er i aktivitet og trener nesten hver dag, så sånt sett så kompenserer jeg for det lille usunne jeg spiser i messa. Og nå er det ikke sånn at de bare server drittmat i messa heller.
Men når jeg kommer hjem så kommer jeg til å ha et strengere fokus på kosthold. Har så og si sluttet å spise godteri og drikke brus nå, men har 1 dag i uka hvor jeg unner meg noe godt. Hvordan kosthold jeg kommer til å begynne med når jeg er ferdig i militæret, kan jeg komme tilbake til når den tid kommer.

Kommer vel ikke til å endre kostholdet mitt veldig drastisk. Men kommer til å generelt spise sunnere, bytte ut ferdigmat med sunnere alternativer, og gå ned på godteri og brus.
Vet ikke helt hvordan kostholdet vil se ut mtp mengder protein, karbohydrater, fett osv enda, men hvis jeg generelt begynner å spise sunnere, begynner å trene mer regelmessig og etter en plan, så vil jo selvfølgelig resultatet komme deretter. Men har du noen tips til kosttilskudd jeg kan ta før og etter trening? Har prøvd å lese meg opp en del, men er så mye forskjellig å velge i mellom.. Har lest at man bør ta proteinpulver type Whey etter trening, for å komme raskere i en anabol fase (Tar ikke helt feil her eller?). Har en del bekjente som har prøvd kreatin, som skal være et bra tilskudd å ta før trening, men de har opplevd at de fikk mye mer kviser i ansiktet, så dette er noe jeg er litt mer skeptisk til.. Ellers har jeg også hørt at fettforbrenningsprodukter kan være gunstig, men her er jeg veldig skeptisk, ettersom jeg tror ikke på nye superprodukt som skal få en slank raskt. Men er dette noe som kanskje er mer aktuelt om man har et generelt sunt kosthold og trener regelmessig, at det kan være et greit kosttilskudd for å det lille ekstra?

Hvis noen andre også har "svaret" på det jeg lurer på her, så er all info bra info (Selvfølgelig saklig).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!