Skrevet av Emne: Hvor mye er for mye?  (Lest 1086 ganger)

Utlogget Kuhn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Hvor mye er for mye?
« : 30. desember 2012, 11:20 »
De siste årene har jeg stort sett fokusert på å gå ned i vekt. Er ganske god på denne biten også. Har gått ned rund 40 kg, så jeg forstår hva dette krever (i hvert fall sånn delvis).
Etter siste runde med slanking, så forsvant en del muskler også i og med at jeg ikke trente nok styrke. Dette er selvfølgelig dumt, men man lærer av sine feil.

Problemet er at når jeg nå skal begynne å trene styrke igjen, så syntes jeg det er fryktelig vanskelig å vite hvor mye jeg skal få i meg. Vil ikke spise for lite, så kroppen ikke har noe å bruke. Samtidig er det en sperre i hodet mitt fortsatt som sier: Om du spiser mye, så blir du feit.

Syntes med andre ord at dette nåløyet for å spise riktig virker ekstremt lite, så trenger derfor litt råd.

Litt fakta:
Kjønn: Mann
Alder: 28 år
Høyde: 180
Vekt: 87 kg

Idealvekten min er sikkert rundt 80 kg. Var på 82 i sommer, og hadde fortsatt en del å gå på da, men muskler var også fraværende i denne perioden. Spist mer og trent mer styrke i høst, før en altfor lang juleferie satt inn.

Har en stillesittende jobb, men ambisjoner om å trene styrke 3-5 ganger i uken.

Leste på Nybegynnerguiden og kom frem til følgende:

Kcal: 3400
Proteiner: 35% (ca 160-180 gram)
Karbs: 40%
Fett: 25%

Innspill og råd setter jeg stor pris på.

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Hvor mye er for mye?
« #1 : 30. desember 2012, 11:48 »
Hei.

Jeg tror at dette er noe du bør prøve deg litt fram på over tid. Vei deg ca hver 3-4 uke (på morgenen så målingene blir til omtrent samme tid på døgnet) og ta det derfra.  Ikke bli en av de paniske som veier seg hver dag eller hver 5.dag, forandringene som skjer over så kort tid er alt for ubetydelige til at de er noe å bry seg om.

I så måte er det jo en stor fordel om du klarer å spise relativt jevnt slik at du lettere kan justere kosten ettersom hvordan det går. Det viktigste i forhold til å beholde muskelmassen er å få i seg nok proteiner. 160-180 gram proteiner virker som et bra inntak, noe mer trengs neppe heller. Om 3400 kalorier er for mye eller for lite kommer jo veldig ann på ditt øvrige aktivitetsnivå. For min del synes jeg det høres mye ut hvis målet er å gå ned til 80kg, men jeg relaterer det selvfølgelig kun til erfaringer rundt egen kropp og vekt.

Styrketrening 3-4 dager i uka, noe kondisjonstrening og et proteinrikt og kontrollert kosthold er en meget god vei for å komme i bedre form. Prøv å unngå de store "kalorisprekkene" og hold styrketreningsnivået oppe så skal det mye til for at dette går galt.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Kuhn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Hvor mye er for mye?
« #2 : 30. desember 2012, 12:43 »
Trenger ikke gå ned i vekt nå. Pri 1 nå er å legge på meg muskelmasse så effektivt som mulig. Så kan jeg heller senke vekten/fettprosenten nærmere sommeren på en mer fornuftig måte enn sist.

Målet er å ha et inntak som er maksimalt i forhold til å legge på seg muskler, men ikke overflødig.  Det er vel et punkt der inntaket blir høyere enn hva man kan konvertere til muskler.
Er ikke ute etter å legge på meg kun musker. Skjønner vekten vil gå opp med økt inntak av kalorier. Bare vil øke på rett måte.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!