Skrevet av Emne: Rart kne  (Lest 3927 ganger)

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

Rart kne
« : 09. juli 2004, 02:07 »
Har fått litt vondt i kneet den siste tiden. Kjenner det litt når jeg løfter, og etter treninga danner det seg en liten væskefylt pose under kneet. Til vanlig kjenner jeg det hvis jeg belaster det ene benet (høyre) mye ved for eksempel å lande etter jeg har hoppet og hvis jeg klemmer rett under kneskålen.

Noen som vet hva dette kan være og om det er farlig? Hva bør jeg gjøre? Har hatt en del treningsfri fra bøy og mark uten at det hjalp.
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

Utlogget Alexick

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

  • Seeing is believing.
SV: Rart kne
« #1 : 09. juli 2004, 02:12 »
kan høres ut som du har betennelse eller noe i kneet, da er det lurt å ta det med ro og ta en tur til legen slik at infeksjonen ikke spres videre...
har hatt det i achilleshelen selv, tok meg halvannet-to år før det gikk bort, men det  var også sammenhengende med voksesmerte... hehe

men ta en tur til legen og sjekk opp det derre du, sikkert det beste...
Det er bedre å være tjukk enn tynn... problemet er bare at jeg er tynn... Smiley

ML: 4x160
KB: 5X150
BP: 1X130

Utlogget Afroman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

SV: Rart kne
« #2 : 09. juli 2004, 02:40 »
Kan ikke være sånn Slatters som di kalle d her æ bor ? mange som har slutta på fotball laget mitt pga "slatters" Smiley

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Rart kne
« #3 : 09. juli 2004, 13:43 »
Har fått litt vondt i kneet den siste tiden. Kjenner det litt når jeg løfter, og etter treninga danner det seg en liten væskefylt pose under kneet. Til vanlig kjenner jeg det hvis jeg belaster det ene benet (høyre) mye ved for eksempel å lande etter jeg har hoppet og hvis jeg klemmer rett under kneskålen.

Noen som vet hva dette kan være og om det er farlig? Hva bør jeg gjøre? Har hatt en del treningsfri fra bøy og mark uten at det hjalp.

Alltid vanskelig å si noe uten nærmere beskrivelse, men kan gjøre et forsøk.

A) Forhåpentligvis er det en slimposebetennelse nedenfor kneskjellet. Symptom på slik skade er hevelse i slimposen under kneskjellet og smerter når kneet belastes i bøyd stilling. Det er også typisk at trykk direkte mot slimposen når senen er avspent gir smerter.
Du må:
-avstå fra symptomgivende trening
-gå til fysioterapeut
-hvis langvarig: reaksjonsdempende medisin, evt kortison i slimposen ved injeksjon
-forsiktig opptrening-bruk varmebandasje på kneet ved trening.

B) Det er forhåpentligvis IKKE-om du er voksen- patellofemoralt smertesyndrom (dessverre vanlig blant ungdom, men mest hos løpere). Denne skaden går vanligvis over av seg selv hos unge, etter en tid uten trening. Hos voksne har dessverre skaden en lei tendens til å bli kronisk.
Det er ikke uvanlig at  man får vann i kneet ved denne skaden.

Behandling:
-sterk reduksjon av treningsmengde
-fysioterapi
-gradvis opptrening, særlig vekt på musklene rundt kneledd
-bruk av varmebandasje

Lykke til

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

SV: Rart kne
« #4 : 09. juli 2004, 16:41 »
Det var kjipt å høre. Jeg bestiller legetime så fort som mulig. Kan jeg trene noe som helst på beina? Markløft?

Tusen takk for godt svar, 25årstrening!
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Rart kne
« #5 : 09. juli 2004, 16:53 »
Det beste er nok å holde seg unna ALLE øvelser som involverer kneet, til du har fått sjekket det ordentlig ut.

Bedre føre var - prinsippet er godt å følge i slike tilfeller!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

SV: Rart kne
« #6 : 09. juli 2004, 17:00 »
Det beste er nok å holde seg unna ALLE øvelser som involverer kneet, til du har fått sjekket det ordentlig ut.

Bedre føre var - prinsippet er godt å følge i slike tilfeller!
Jepp, det er jeg veldig enig i, selv om jeg synes at det er veldig synd at jeg ikke får trent annet enn overkroppen.Cry Men får se det positive i det; full fokus på å styrke benken Wink
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Rart kne
« #7 : 12. juli 2004, 02:22 »
veldig flott svar 25årstrening - er du fysioterapeut eller noe slikt?

hadde tenkt å foreslå selv at det kunne være slimposebetennelse.

hkid: få det sjekket! I mellom tiden ro ned med trening...men litt trening gjør ikke noe så lenge du ikke kjenner smerte. du kan også prøve å kjøle ned kneet når det gjør vondt - demper smerte og hevelse.
 Men vær forsiktig med kortisolsprøyter og andre betennelsesdempende midler.
de demper betennelsesreaksjonen ( som egentlig er en viktig og naturlig prosess), men svekker også vevet som er betent ( ifht hvis betennelsen fikk gå sin gang).
 Håper du finner ut av det iallefall.
 riktig god bedring!

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

SV: Rart kne
« #8 : 12. juli 2004, 19:27 »
veldig flott svar 25årstrening - er du fysioterapeut eller noe slikt?

hadde tenkt å foreslå selv at det kunne være slimposebetennelse.

hkid: få det sjekket! I mellom tiden ro ned med trening...men litt trening gjør ikke noe så lenge du ikke kjenner smerte. du kan også prøve å kjøle ned kneet når det gjør vondt - demper smerte og hevelse.
 Men vær forsiktig med kortisolsprøyter og andre betennelsesdempende midler.
de demper betennelsesreaksjonen ( som egentlig er en viktig og naturlig prosess), men svekker også vevet som er betent ( ifht hvis betennelsen fikk gå sin gang).
 Håper du finner ut av det iallefall.
 riktig god bedring!

Hei. Kjenner absolutt ingen smerte, så jeg trener så lenge jeg ikke merker noen forandringer. Trener lette enn vanlig da, fokuserer på teknikk Smiley Så får jeg heller benytte tiden til å bli super stor og sterk i overkroppen.
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!