Skrevet av Emne: NRK-profil mener proteinpulver er inngang til doping  (Lest 50868 ganger)

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Synest det er artig at artikkelen starter med Andersen som sier:
Sitat
Når en 18-åring merker resultater av proteinpulveret og deretter stagnerer vil vedkommende fort hive seg på bølgen av andre unødvendige og fristende produkter.
Og avslutter med en ernæringsekspert som mener:
Sitat
imidlertid at ingen trenger tilskudd som protein.
og at
Sitat
Uansett hvor mye man trener, så klarer man å få i seg det man behøver gjennom et vanlig kosthold. Får du i deg altfor mye protein, kan det gå ut over nyrene, sier kostholdseksperten.

Det jeg får ut av denne artikkelen er at proteinpulver funker kjempebra, men en bør holde seg unna.
Det er kjempe lett å få i seg mye proteiner uansett, men det er skadelig.
Informativ artikkel, og "ekspertene" virker veldig opplyste.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Man kan få inntrykket av at det er det at noe fungerer som er problemet. Proteinpulver fungerer derfor er det feil. Da kan man vel sette igang å kritisere alt av trening som fungerer med det samme. Enkelte blir jo enormt muskuløs med liten fettprosent bare av å trene systematisk og spise passe mye mat.

For 20 år siden så ville folk sagt det samme om hard styrketrening, at det er potensielt skadelig, at ingen har bruk for mer muskelmasse, at det fører til at du blir kroppsfiksert og så baller det på seg med steroider osv.
Men per idag så er det meste av treningsformer blitt stuereint så da setter de en eller annen treningsekspert til å være talerør for overformynderiet når det gjelder hva de fortsatt synes om helt ufarlige ting som proteinpulver.

Og de vet bedre enn det pjattet om at økt proteininntak fører til nyreproblemer. Det er bare det at de ikke gidder å fortelle oss hvor mye som skal til før det faktisk er tilfelle. Det blir politikk uten reelle fakta i bånn.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget ArneBaron

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 108
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 108

Jaja spising av mat er veien til så mangt...

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Det jeg får ut av denne artikkelen er at proteinpulver funker kjempebra, men en bør holde seg unna.
Oi, jeg håper du bare spiller dum nå..?

"Han mener resultatene som folk får mens de går på proteinpulver kommer av at man blir mer bevisst generelt og ikke på grunn av selve tilskuddet. "

Er det noen spesiell grunn til at du ikke tok med det i det flotte resonemanget ditt?
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
En kommentar til Yngvar Andersens observasjon om at en del norske toppidrettsutøvere klarer seg uten proteintilskudd.

En typisk toppidrettsutøver trener så mye at han godt kan få problemer med å få i seg nok mat til å beholde kroppsvekten på grunn av den ekstremt høye forbrenningen all treningen fører med seg :

http://www.dagbladet.no/2011/12/09/sport/langrenn/knut_gabrielsen/spiseproblemer/therese_johaug/19354964/

"Å få inn nok energi er en utfordring i alle utholdenhetsidretter. For disse utøverne her handler det nesten ikke om spising. Det er fôring. Det er store mengder du skal få i deg."

En toppidrettsutøver med et energiforbruk på noe sånt som 6000 kcal per dag får i seg dobbelt så mye næring fra et normalt kosthold som en vanlig person, inkludert protein. Med et proteinfattig kosthold med 10% protein så får han fortsatt i seg 140 gram protein per dag som er 1.5-2 gram per kilo kroppsvekt ! Og proteinbehovet hans øker ikke i takt med forbrenningen.

Så selv om en toppidrettsutøver får i seg store mengder protein bare han får i seg nok mat, så er ikke det samme tilfellet for en person med normal forbrenning og spesielt ikke når denne personen prøver å gå ned i vekt. På en slankekur med 2000 kcal per dag vil kroppen fortsatt ha det samme behovet for protein som før og nå blir det vanskelig å få i seg nok protein gjennom et ordinært kosthold ettersom proteinprosenten må opp for å dekke behovet.

Det er en annen sak som typisk ikke diskuteres i media, hva som skjer med proteinbehovet når folk spiser mindre for å gå ned i vekt.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Hva er egentlig et normalt kosthold ?

Hvis jeg tar fruktjuice, melk og sukker og lager en milkshake, er det "vanlig mat" ?

Hva hvis jeg tar fruktjuice, melk og proteinpulver og lager en milkshake, hva er det ?

Det kalles "sunnere mat", jeg byttet ganske enkelt ut en av ingrediensene med en annen.

Hva er smør for noe, er det en matvare eller er det et melkeekstrakt (sånn som proteinpulver), dvs. et kosttilskudd og dermed fyfy ?

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Jeg kan si meg enig i noe av artikkelen egentlig. Men jeg vinkler det en litt annen vei. Det er alt for mye fokus på kosttilskudd når det gjelder trening med vekter. Ungdom som er de mest påvirkelige og desperate vil nok fort havne i fella når bransjen døper varene sine som "Extreme brutal power", "Release the Animal in your motha fucking blood", "Ultra Crazy Anal-stack" o.s.v.. En kamp om å være mest attraktiv og selge sitt produkt.

Skal vi alle være helt ærlige med oss selv, så vet vi jo at kosttilskudd er unødvendig Smiley
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Jeg kan si meg enig i noe av artikkelen egentlig. Men jeg vinkler det en litt annen vei. Det er alt for mye fokus på kosttilskudd når det gjelder trening med vekter. Ungdom som er de mest påvirkelige og desperate vil nok fort havne i fella når bransjen døper varene sine som "Extreme brutal power", "Release the Animal in your motha fucking blood", "Ultra Crazy Anal-stack" o.s.v.. En kamp om å være mest attraktiv og selge sitt produkt.

Skal vi alle være helt ærlige med oss selv, så vet vi jo at kosttilskudd er unødvendig Smiley

Det er en annen sak, at spesielt utenlandske produsenter markedsfører div. produkter inkludert proteinpulver som om det var en slags "steroider light". Eller en del av den samme greia. Men det går på markedsføring (inkludert emballasjen) og ikke på produktet i seg selv.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Oi, jeg håper du bare spiller dum nå..?

"Han mener resultatene som folk får mens de går på proteinpulver kommer av at man blir mer bevisst generelt og ikke på grunn av selve tilskuddet. "

Er det noen spesiell grunn til at du ikke tok med det i det flotte resonemanget ditt?
Skal innrømme at jeg hadde glemt dette da jeg las artikkelen tidligere. Uansett kommer det ganske klart frem at dette bare er synsing fra hans side. Videre lurer jeg på hva han mener med mer bevisst generelt? Er det kostholdet han da tenker på?

Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701


Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Idiotien kjenner ingen grenser.

Sitat
Innehaver av Exolo, Lill-Jorid Andreassen, sier hun flere ganger har ringt bekymringsmeldinger til foreldre for å informere om at barna deres bruker proteinpulver.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6442022.ece

Mange herlige påstander i kommentar-feltet også...

Sitat
Ungdom på proteinpulver er totalt unødvendig, ja voksne for den saks skyld også. Noen påstår at det er for å få i seg nok protein rett etter trening, men da har man vel misforstått totalt.

Ja, det er riktig at kroppen trenger næring direkte etter trening, men da i form av karbohydrater for å fylle opp glykogenlagrene i muskulaturen så raskt som mulig. Proteiner er først og fremst viktig å få i seg innen 2 timer etter trening, men ikke like viktig som karbohydrater direkte etter trening.

Virkelig? Ja ja... haters gonna hate, fatties gonna fat.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Jeg skjønner hvordan sånne ting oppstår blant folk som ikke har peiling. De ser at poden bøtter inn kreatin og proteinpulver og blir svær og aggressiv på et øyeblikk og det de ikke ser er bolet som trøkkes et annet sted enn på kjøkkenet. Og så får det nyinnkjøpte kreatinet og proteinet skylda. Og så har du varianten der ungdommen får problemer med både det ene og det andre og klarer å overbevise omverdenen om at det er kreatinet som har forårsaket leverskaden eller at det er et eller annet kosttilskudd som har forårsaket hormonproblemene.
Men at trenings- og kostholds-ekspertisen fyrer oppunder slike vrangforestillinger istedenfor å imøtegå de med en kunnskap som reflekterer virkeligheten, det forstår jeg absolutt ikke.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Yngvar fikk my støy for dette innlegget sitt og det er helt ufortjent.

I følge olympiatoppen er det ikke noe vitenskapelig belegg for å si at kroppen kan ta til seg mer enn 2 gram protein per kilo kroppsvekt.

I bygge og kraft miljøer hevdes det ofte at kroppen kan ta til seg opptil det dobbelte. Det er godt mulig det er mulig for folk som doper seg og dermed har en unormal hormon balanse m.m

For folk som trener rent har Olympiatoppen mest sansynlig rett.

Med bakgrunn i dette er det ved normalt kosthold ikke noe problem å få i seg nok proteiner.
Jeg veier selv 100kg med lav fettprosent og har aldri tatt ett eneste tilskudd av noe som helst. Det er ikke noe problem å få i seg nok igjennom mat og drikke.

Det har blitt ett voldsomt fokus på kropp blant unge og det markedsføres tungt att proteintilskudd er ett must for å få i seg nok protein til å fremme muskelvekst.
Dette er helt feil. Vanlig kost eller en liten justering av egen diett holder for 99% av alle som trener.
Men når man ser på annonseringen på denne siden og andre skulle en tro det var umulig  å bygge muskler uten.

Min påstand er at det aldri har vært så mye bruk av kosttilskudd blant unge i dag, og det har aldri vært så mye doping blant unge i dag.
Det er antagelig en sammenheng enten man liker det eller ikke.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Yngvar fikk my støy for dette innlegget sitt og det er helt ufortjent.

I følge olympiatoppen er det ikke noe vitenskapelig belegg for å si at kroppen kan ta til seg mer enn 2 gram protein per kilo kroppsvekt.

I bygge og kraft miljøer hevdes det ofte at kroppen kan ta til seg opptil det dobbelte. Det er godt mulig det er mulig for folk som doper seg og dermed har en unormal hormon balanse m.m

For folk som trener rent har Olympiatoppen mest sansynlig rett.

Med bakgrunn i dette er det ved normalt kosthold ikke noe problem å få i seg nok proteiner.
Jeg veier selv 100kg med lav fettprosent og har aldri tatt ett eneste tilskudd av noe som helst. Det er ikke noe problem å få i seg nok igjennom mat og drikke.

Det har blitt ett voldsomt fokus på kropp blant unge og det markedsføres tungt att proteintilskudd er ett must for å få i seg nok protein til å fremme muskelvekst.
Dette er helt feil. Vanlig kost eller en liten justering av egen diett holder for 99% av alle som trener.
Men når man ser på annonseringen på denne siden og andre skulle en tro det var umulig  å bygge muskler uten.

Min påstand er at det aldri har vært så mye bruk av kosttilskudd blant unge i dag, og det har aldri vært så mye doping blant unge i dag.
Det er antagelig en sammenheng enten man liker det eller ikke.

Proteinpulver er mat og en del billig pulver koster mindre i forhold til næringsverdi enn en god del matvarer. Når det gjelder andre kosttilskudd så er jeg enig med deg, folk bruker mye penger på ting og tang som godt kan ha liten eller ingen effekt. En del kjøper en hel haug produkter og får en eller annen effekt men de vet egentlig ikke fra hva så de bruker tusenvis i måneden.

Det går så klart an å få i seg hvilken som helst mengde protein ved å spise vanlig mat. Du kan jo spise bare mager kjøtt og fisk hele dagen hvis du vil. Det er derimot enklere å få i seg mer protein ved å spise normalt pluss supplere med proteinpulver. Synes jeg. Men det blir en personlig preferanse, folk får gjøre det ene eller det andre ettersom de vil.

Når det gjelder dine 100 kilo med lav fettprosent og ingen tilskudd så er det hyggelig for deg men det er ikke sikkert at det er like enkelt for alle å oppnå slike resultater. Dessuten så høres det ikke ut som du har prøvd å gå ned mye i vekt samtidig som du skal få i deg nok protein på et definitivt kaloriunderskudd.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
En leverandør selger 9 kilo proteinpulver til 999 kroner. Proteininnholdet er rundt 80%. Det blir ca 139 kroner per kilo rent protein. Prøv å få i deg det gjennom vanlig mat til samme pris. Kjøtt og fisk inneholder typisk 20% protein som betyr at du må kjøpe 5 kilo for å få i deg 1 kilo protein. Så kom ikke og si at proteinpulver er bortkastede penger.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!