Skrevet av Emne: NRK-profil mener proteinpulver er inngang til doping  (Lest 51069 ganger)

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

En leverandør selger 9 kilo proteinpulver til 999 kroner. Proteininnholdet er rundt 80%. Det blir ca 139 kroner per kilo rent protein. Prøv å få i deg det gjennom vanlig mat til samme pris. Kjøtt og fisk inneholder typisk 20% protein som betyr at du må kjøpe 5 kilo for å få i deg 1 kilo protein. Så kom ikke og si at proteinpulver er bortkastede penger.
Dette er jo helt uvesentlig. Mener du at man skal spise proteinpulver i stedet for kjøtt og fisk?..eller skal man spise proteinpulver i tillegg?
Hvis man får i seg nok protein ved et variert kosthold av kjøtt og fisk...Hva skal man da med de 9 kiloene med pulver?

Er det ikke rart at mange styrkeløftere klarer seg helt fint uten tilskudd, mens de fotballspillende treningsforum-ekspertene på 67kg er helt avhengig av proteinpulver, ZMA, og kreatin?
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Samtidig er det svært mange styrkeløftere som tar en del tilskudd. Olaf Dahl drikker vel 5-6 shakes daglig b.la. En klarer jo seg fint uten tilskudd, men samtidig er det vanvittig mye mer praktisk. Istedenfor å trøkke i meg ekstremt mye mer mat enn det som er vanlig når jeg vil opp i vekt tar jeg heller to-tre shakes. Kan lett gå på å en smell å bli matlei om en absolutt ikke vil ta shakes Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Dette er jo helt uvesentlig. Mener du at man skal spise proteinpulver i stedet for kjøtt og fisk?..eller skal man spise proteinpulver i tillegg?
Hvis man får i seg nok protein ved et variert kosthold av kjøtt og fisk...Hva skal man da med de 9 kiloene med pulver?

Det var ikke det jeg sa. Jeg sa følgende :

Sitat
Det går så klart an å få i seg hvilken som helst mengde protein ved å spise vanlig mat. Du kan jo spise bare mager kjøtt og fisk hele dagen hvis du vil. Det er derimot enklere å få i seg mer protein ved å spise normalt pluss supplere med proteinpulver. Synes jeg. Men det blir en personlig preferanse, folk får gjøre det ene eller det andre ettersom de vil.

Jeg er definitivt fan av et variert kosthold. Jeg spiser selv fisk stort sett hver dag jeg spiser hjemme og ikke ute. Selv om proteinpulver er et melkeprodukt så drikker jeg også en del melk. Å hoppe over normal mat til fordel for proteinpulver er neppe et tema for de aller fleste. Spørsmålet er om man på død og liv skal mekke seg et kosthold uten proteinpulver som tilskudd, som om det var et poeng i seg selv. Da kan du vel heller starte med å utelukke en del faktorer som det gir mening å utelukke, som herdet fett, mettet fett, sukker, alskens konserveringsmidler og generelt overprosessert mat av alle slag.
Jeg får inntrykket av at en del folk styrer unna proteinpulver og alle former for kosttilskudd for å føle seg "ordentlig rein", som om det gjør deg til mindre dopingmisbruker av den grunn. Vel, hvis bruk av proteinpulver gjør at folk føler seg fristet til å begynne med doping i tillegg så foreslår jeg at de styrer unna det. Eller kanskje til og med slutter med trening også siden det sannsynligvis er der problemet starter. I alle andre tilfeller så blir det absurd.  


Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Samtidig er det svært mange styrkeløftere som tar en del tilskudd. Olaf Dahl drikker vel 5-6 shakes daglig b.la. En klarer jo seg fint uten tilskudd, men samtidig er det vanvittig mye mer praktisk. Istedenfor å trøkke i meg ekstremt mye mer mat enn det som er vanlig når jeg vil opp i vekt tar jeg heller to-tre shakes. Kan lett gå på å en smell å bli matlei om en absolutt ikke vil ta shakes Smiley

Dagens middag for mitt vedkommende :

Laks
Pasta
Milkshake av smoothie, melk og nøytralt proteinpulver

Merker knapt forskjell på om det er proteinpulver oppi den milkshaken eller ikke, den gir kanskje drikken litt mer substans.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Når det gjelder dine 100 kilo med lav fettprosent og ingen tilskudd så er det hyggelig for deg men det er ikke sikkert at det er like enkelt for alle å oppnå slike resultater. Dessuten så høres det ikke ut som du har prøvd å gå ned mye i vekt samtidig som du skal få i deg nok protein på et definitivt kaloriunderskudd.


Mitt poeng er at det for majoriten er overflødig og at fokus er for mye på tilskudd og ikke på trening, restitusjon og normalt kosthold.

De fleste har ikke behov for protein tilskudd ved vanlig kosthold. De får i seg nok gjennom mat og drikke i forhold til sin egen kroppsvekt. (ref. olympiatoppen)

Pulver i tillegg til normalt mat inntak gir for mange motsatt effekt av de de ønsker, nemlig mere fett på kroppen. Det er det motsatte av målsettingen til de fleste.

Det å opprettholde muskelmasse mens man slanker seg er ikke lett. Jeg har pratet med nok folk oppigjennom til å vite at det er vanskelig.
Du har rett i at jeg ikke har forsøkt å gå ned i vekt. Jeg har stabil vekt som har gått sakte oppover igjennom mange år med trening med lav fettprosent året rundt.

Det finnes andre veier en min, men for de aller fleste holder det med litt kunnskap om mat og drikke og vilje til å pushe seg på trening over tid for å bygge mer enn nok muskulatur.
Det er det som bør kommuniseres til ungdommen. Hardt arbeid over tid (dvs år) gir resultater.
Ved for mye fokus på tilskudd får en del helt feil fokus og henger seg for mye opp i pulver, gram, kalorier, samt antall minutter før, under og etter økt at ting skal konsummeres.

At 16 åringer spiser pulver m.m i øst og vest er feil fokus. Behovet er i all hovedskap bransjeskapt. Det er bare å se på annonseringen på f.eks denne siden.

Yngvar sier i realiteten at det er flere pulverspisere prosentmessig som doper seg blant de som trener aktivt enn blant det som "bare" spiser "vanlig" mat og trener aktivt.
Det har han antagelig helt rett i.

Det jeg skriver er ikke ett angrep på de som spiser pulver, men noe å ha med seg når man som voksen snakker med unge om kosthold og trening. Vanlige hobby mosjonister trenger det ikke. De fleste idrettsutøvere trenger det heller ikke.




Utlogget .......1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 701
  • Honnør: 552
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 701

Yngvar sier i realiteten at det er flere pulverspisere prosentmessig som doper seg blant de som trener aktivt enn blant det som "bare" spiser "vanlig" mat og trener aktivt.
Det har han antagelig helt rett i.

Idiot. Dette er jo en selfølge, og det skyldes at folk som doper seg, er villig til å ta i bruk alle midler som gir et bedre resultat, inkludert proteintilskudd.

Å bruke dette som argument for at bruk av proteinpulver vil føre til doping, vitner om uvitenhet, eller idioti, jeg vet ikke... kanskje begge deler.

Foreslår at du tar de 100 kg dine med bullcrap og fortsetter diskusjonen på et annet forum, som VG Nett Debatt, hvor sånne som deg og Yngvar fremdeles har noe troverdighet igjen... de fleste på dette forumet har egne erfaringer med proteintilskudd (noe du ikke har, og derfor strengt talt ikke kan bidra seriøst i denne diskusjonen), og jeg vil tro det er for det meste positive erfaringer.

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Enough said.

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Forøvrig. Er det noen som har lagt merke til de abnormalt store ørene hans?



Og de store tennene...


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Mitt poeng er at det for majoriten er overflødig og at fokus er for mye på tilskudd og ikke på trening, restitusjon og normalt kosthold.

De fleste har ikke behov for protein tilskudd ved vanlig kosthold. De får i seg nok gjennom mat og drikke i forhold til sin egen kroppsvekt. (ref. olympiatoppen)

@@@Olympiatoppen opererer med opptil 2 gram protein per kilo kroppsvekt. For en mann på 80 kilo blir det 672 kalorier fra protein per dag. Hvis han trener en del og forbrenner såpass som 3000 kalorier per dag så blir det 22.4 prosent protein fra kostholdet. Det er en del mer enn det Ola Nordmann typisk får i seg. Det betyr i praksis at han enten må passe på å spise mer proteinrik mat enn det som er vanlig, eller at han må supplere med proteinpulver, eller begge deler. Her bør det være frihet, etter min mening.

Pulver i tillegg til normalt mat inntak gir for mange motsatt effekt av de de ønsker, nemlig mere fett på kroppen. Det er det motsatte av målsettingen til de fleste.

@@@Det avhenger av hvor mange kalorier han inntar totalt sett i forhold til hvilket behov han har, ikke av sammensetningen i kostholdet.

Det å opprettholde muskelmasse mens man slanker seg er ikke lett. Jeg har pratet med nok folk oppigjennom til å vite at det er vanskelig.
Du har rett i at jeg ikke har forsøkt å gå ned i vekt. Jeg har stabil vekt som har gått sakte oppover igjennom mange år med trening med lav fettprosent året rundt.

@@@Hvis han (eller hun) på 80 kilo som jeg diskuterte over så har tenkt å gå ned 1 kilo per uke så må det til et kaloriunderskudd på 1000 kalorier per dag. Han må nå klare seg med 2000 kalorier per dag, men proteinbehovet går ikke ned hvis han har tenkt å beholde muskelmassen. Han trenger fortsatt 672 kalorier protein, som nå blir 33.6 prosent av de få kaloriene han får i seg. Det er fortsatt mulig å få i seg det uten å supplere med proteinpulver men det er vanskeligere. Nå er det mer lettvint å spise som før bare mindre og supplere med mer proteinpulver.  

Det finnes andre veier en min, men for de aller fleste holder det med litt kunnskap om mat og drikke og vilje til å pushe seg på trening over tid for å bygge mer enn nok muskulatur.

@@@Alles utgangspunkt er ikke at de er tynne og har som mål å legge på seg en del kilo muskler. For mange er utgangspunktet at det er en god del overflødig fett som skal bort, samtidig som muskelmassen skal bevares eller økes. Da blir problemstillingen litt annerledes.

Det er det som bør kommuniseres til ungdommen. Hardt arbeid over tid (dvs år) gir resultater.
Ved for mye fokus på tilskudd får en del helt feil fokus og henger seg for mye opp i pulver, gram, kalorier, samt antall minutter før, under og etter økt at ting skal konsummeres.

@@@Alternativet blir fort at man henger seg opp i kalorier, kalorier fra protein osv relatert til hva slags "vanlig" mat man skal ha i seg. Man trenger uansett å få i seg riktig antall kalorier og den nødvendige andelen protein, enten man gjør det på den ene eller den andre måten.

At 16 åringer spiser pulver m.m i øst og vest er feil fokus. Behovet er i all hovedskap bransjeskapt. Det er bare å se på annonseringen på f.eks denne siden.

Yngvar sier i realiteten at det er flere pulverspisere prosentmessig som doper seg blant de som trener aktivt enn blant det som "bare" spiser "vanlig" mat og trener aktivt.
Det har han antagelig helt rett i.

@@@Så for å fremstå som udopet så skal man da ligge unna proteinpulver siden dopere gjerne spiser proteinpulver ? Det blir et spill for galleriet. Det er enda mer sånn at det er flere styrketrenere prosentmessig som doper seg enn blant de som ikke trener styrketrening. Så hvis man skal følge opp den tankegangen så bør man slutte med styrketrening og dermed i enda større grad fremstå som udopet. Hvis du sørger for å bli bleikfeit så er det knapt noen som kommer til å mistenke deg for å være dopet enten du uttaler deg negativt om doping eller ikke.

Det jeg skriver er ikke ett angrep på de som spiser pulver, men noe å ha med seg når man som voksen snakker med unge om kosthold og trening. Vanlige hobby mosjonister trenger det ikke. De fleste idrettsutøvere trenger det heller ikke.

@@@Det er kanskje tvert imot hobbymosjonisten som har mest bruk for proteinpulver. Idrettsutøveren trener gjerne mye og har veldig høy forbrenning og får i seg veldig mye protein gjennom et "vanlig" kosthold, og han skal stort sett holde vekten. Hobbymosjonisten skal typisk ned i vekt, inntar få kalorier og har tilnærmet det samme proteinbehovet.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Forøvrig. Er det noen som har lagt merke til de abnormalt store ørene hans?



Bol..
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Når det gjelder Olympiatoppen. De er sponset av Tine og de promoterer sjokolademelk som restitusjonsdrikk. De tjener penger på å promotere "vanlig mat" som restitusjonsdrikk etter trening, akkurat som en del aktører tjener penger på å promotere proteinpulvershake som restitusjonsdrikk etter trening. At noen tjener penger på å selge et produkt med innhold i et fritt marked er ikke noe negativt.

Nå er det sånn at Tines fremste restitusjonsdrikk, YT, inneholder mer protein enn det vanlig melk gjør. De har rett og slett satt til ekstra melkeprotein og lagd sin egen proteinpulvershake. Den er dessuten ekstremt dyr i forhold til innholdet. De tjener sannsynligvis mer penger på å selge det der enn de fleste aktører tjener på å selge diverse proteinpulver.

Uansett så er det en interessekonflikt her. Tine og andre aktører promoterer "vanlig mat" i forbindelse med trening. Inkludert sine egne ferdigblandede proteinshaker. Tine selger i tillegg melkeproduktet "Styrk" med 50% forhøyet proteinandel som et alternativ til vanlig melk. Tine og andre aktører er selvfølgelig interessert i å ta over markedsandeler fra proteinpulveraktører.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget 1simen1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Idiot. Dette er jo en selfølge, og det skyldes at folk som doper seg, er villig til å ta i bruk alle midler som gir et bedre resultat, inkludert proteintilskudd.

Å bruke dette som argument for at bruk av proteinpulver vil føre til doping, vitner om uvitenhet, eller idioti, jeg vet ikke... kanskje begge deler.

Foreslår at du tar de 100 kg dine med bullcrap og fortsetter diskusjonen på et annet forum, som VG Nett Debatt, hvor sånne som deg og Yngvar fremdeles har noe troverdighet igjen... de fleste på dette forumet har egne erfaringer med proteintilskudd (noe du ikke har, og derfor strengt talt ikke kan bidra seriøst i denne diskusjonen), og jeg vil tro det er for det meste positive erfaringer.

Mine 100 kg med bullcrap, understreker mitt poeng. Det er at proteintilskudd og andre tilskudd ikke er nødvendig for å bygge muskler.

Jeg mener ikke å angripe brukere av kosttilskudd, men prøver å kommunisere at nødvendigheten av tillskudd er mer ett bransjeskapt behov enn ett reelt behov.

Jeg mener at dette er viktig å kommunisere til unge gutter og jenter i tenårene som er i treningsmiljøer. Det holder i massevis med bra kvalitet på treningen, vanlig kost og restitusjon så sant man har disiplin og ikke tar pauser fra trening.

Det handler ikke om å angripe voksne menn og kvinner som spiser pulver. Det handler om å opplyse ungdom om at pulver ikke er ett must for å bygge muskler. Det handler om å få fokus vekk fra kosttillskudd og "snarveier" og få fokus på bra trening og gode matvaner.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Jeg mener at dette er viktig å kommunisere til unge gutter og jenter i tenårene som er i treningsmiljøer. Det holder i massevis med bra kvalitet på treningen, vanlig kost og restitusjon så sant man har disiplin og ikke tar pauser fra trening.

Hva mener du med "vanlig kost" ? Er det å spise akkurat det du har lyst på ? Å spise det som tilfeldigvis blir servert hjemme hvis du er ung ? Spise sunt uten å telle kalorier ? Spise sunt og telle kalorier ? Spise sunt pluss passe på å spise proteinrik mat så lenge det ikke er pulver ? Hva betyr det ?

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Mange amatørmessige/nybegynnere styrke/muskelbyggere har lite eller ingen kunnskap om å optimalisere treningsresultatene gjennom næringsgivende kost. Jeg husker selv det tok et par år før jeg lese meg opp om mat og kosthold.
Istedenfor at disse nybegynnerne mister motivasjon og slutter etter et år med styrketrening, er det bedre at de tar tilskudd og muligens fortsetter lengre, - forhåpentligvis til man leser seg opp om kosthold og den gevinsten riktig mat kan gi.

Vi fleste er enige i at resultatmessig kan man oppnå samme resultater uten proteintilskudd, som med tilskudd. Men dette krever en mye høyere motivasjon, viljestyrke + hos enkelte utøver.
Mange yngre synes også det er litt av "gamet" å være på jakt etter et bra tilskudd, som er bra priset, gir ok smak osv... pluss at tilskuddene er ikke mat, det er noe ekstra som produsentene roser opp i skyene. Så det er litt spenning i bildet osv (snakker her om gjerne de yngre)
Jeg vet godt selv hvor mange treninger jeg hadde droppet hadde det ikke vært for proteinshaken og ekstra energi før trening gjennom koffein.
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Mange amatørmessige/nybegynnere styrke/muskelbyggere har lite eller ingen kunnskap om å optimalisere treningsresultatene gjennom næringsgivende kost. Jeg husker selv det tok et par år før jeg lese meg opp om mat og kosthold.
Istedenfor at disse nybegynnerne mister motivasjon og slutter etter et år med styrketrening, er det bedre at de tar tilskudd og muligens fortsetter lengre, - forhåpentligvis til man leser seg opp om kosthold og den gevinsten riktig mat kan gi.

Vi fleste er enige i at resultatmessig kan man oppnå samme resultater uten proteintilskudd, som med tilskudd. Men dette krever en mye høyere motivasjon, viljestyrke + hos enkelte utøver.

Og så er det det her med personlige preferanser. Man kan spise haugevis med kjøtt og fisk hver dag og få i seg mengder med protein, men hva hvis man ikke har lyst til det ? Fordøyelsen min reagerer negativt på å spise store mengder med kjøtt og jeg er også mildt laktoseintolerant. Melkeproteinpulver reagerer jeg derimot ikke på i det hele tatt. Så det passer meg å basere proteininntaket mitt hovedsaklig på fisk og melkeprotein. Dessuten så synes jeg at de shakene jeg lager og den maten jeg blander proteinpulver i smaker bra. Jeg slipper ganske enkelt å tvinge meg selv til å spise en halv kilo kjøtt og fisk hver dag.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!