Skrevet av Emne: Syk... hvordan bygge seg opp igjen?  (Lest 1284 ganger)

Utlogget jallakoka

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Syk... hvordan bygge seg opp igjen?
« : 17. januar 2013, 16:26 »
Jeg lurte på om noen hadde noen god tips til hvordan jeg kan beste mulig bygge meg opp etter en sykdomsperiode. På julaften merket jeg at apetitten ikke var som den skulle, og dagen etter lå jeg rett ut med høy feber. Dette hadde jeg i ca 10 dager. Jeg gikk til legen på den 4 ca og fikk vite at jeg hadde kyssesyken... Nå har formen blitt bedre og jeg er på skolen igjen. Men jeg får jo ikke lov til å trene selvfølgelig, pga da kan milten sprekke.  Jeg tok blodprøve på forrige onsdag, og fikk vite at prøven var VELDIG på vei ned!  Grin men det var fortsatt ikke helt som det skulle.. Jeg snakket med leget samme dag, han sa jeg kunne begynne å trene (VELDIG ROLIG) i helga som kommer nå.
Skal til legen på mandag, regner da med at prøvene begynner å nærme seg normalt, og om kanskje 1-2 uker er jeg helt frisk.

Så det jeg er lurer på er altså hvordan jeg skal trene for å bygge meg opp til der jeg var på best mulig måte? Jeg gikk ned 7kg under sykdomsperioden.... Trente 5 spiltt før, skal jeg begynne rett på det igjen? eller? hva mener dere Smiley?

Takkær for svar!

Utlogget jallakoka

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Syk... hvordan bygge seg opp igjen?
« #1 : 17. januar 2013, 16:31 »
skal bygge muskler forresten! ikke deffe:)

Utlogget Z

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

Sv: Syk... hvordan bygge seg opp igjen?
« #2 : 17. januar 2013, 16:46 »
Jeg vet at dette ikke er det du vil høre, men dersom du faktisk har hatt kyssesyken kan det være veldig ødeleggende å begynne å trene for tidlig.

Leger vil si at du kan begynne å trene så snart prøvene ser ok ut, men du bør ikke bevege deg i nærheten av et treningsstudio før du FØLER deg bra.

Ikke fortell deg selv at du tror du er sliten fordi du ikke har trent etc. Det er det folk gjør og deretter blir alvorlig, kronisk syke. Jeg foreslår at du leser deg litt opp på dette. Jeg fikk selv kyssesyken i august/september og trente ikke frem til januar. Selv dette kan ha vært litt tidlig. Gikk ned ca 17kg fra september til slutten av desember. Det blir åpenbart strevsomt å bygge seg opp igjen, men det er mye viktigere å bli helt frisk først.

Hvor syke man blir av kyssesyke varierer også veldig. Noen er helt bra etter en måned eller to, men det er tilfeller hvor folk ikke kan gå normalt i trappa før det har gått 2 år (med normale prøver!).

Sier ikke dette for å skremme deg, men du bør være veldig forsiktig.
Beklager å være off topic.


http://www.trim.no/spmsvar/view.php?id=1185

Utlogget jallakoka

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

Sv: Syk... hvordan bygge seg opp igjen?
« #3 : 17. januar 2013, 17:02 »
okei:) takk for svaret, tenker jeg da venter med å trene til leverprøvene er helt vanlige. Legen sa hvertfall til meg at det betyr at jeg er helt frisk?
Ja, som du sier, man må jo føle selv også hvordan kroppen reagerer. Men jeg har gått f.eks til skolen, og føler ikke at jeg blir i nærheten av utmattet av det.
Legen snakket også om at kyssesyken kan ha vært i kroppen min en stund før den slo skikkelig til.
Skal lese artikkelen, takk =)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!