Skrevet av Emne: Rykk problem  (Lest 12937 ganger)

Utlogget Akslur

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 252

Rykk problem
« : 26. januar 2013, 13:14 »
Hei!

Har prøvd å lete litt rundt på nett og på forumet, men finner ikke svar, så jeg prøver å lage en tråd! Smiley

Jeg sliter litt med rykk teknikken, finner ikke helt ut hvor stanga skal treffe rundt hoftepartiet. Flere sier jo  at stanga skal treffe sånn "midt i hofta", der du kan ha stanga i en hvilende posisjon eller noe sånt, men jeg klarer SÅ OFTE å treffe det jævlade kukbeinet eller hva det nå er, og får veldig veldig vondt, selv bare med stang!

Jeg har prøvd å ha enda litt bredere grep for å treffe høyere, men det blir veldig unaturlig og jeg er ikke langt ifra enden på hver side (som er ganske bredt siden jeg bare er 1.65 høy).

Jeg fikk en tanke om at jeg kanskje må "shrugge" før stanga treffer kroppen, slik at den treffer høyere?

Setter pris på tips og råd!

Hilsen vektløfting noob!
Loggen min

Mine raw perser:
Benkpress: 2x100kg
Markløft: 180kg
Knebøy: 167,5kg
Støt: 90kg
Rykk: 70kg

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Rykk problem
« #1 : 26. januar 2013, 13:38 »
Interessant! håper det kommer noen gode svar så legger igjen et spor.
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget Jostein Frøyd

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 350

Sv: Rykk problem
« #2 : 26. januar 2013, 15:25 »
Det er vanskelig og gi konkrete tilbakemeldinger over nett, anbefaler å få hjelp en plass hvor noen kan løfting.

hvis det er umulig.
-Når stanga treffer det punktet som du snakker om, så treffer den trolig akkurat for høyt oppe.
Får å få stanga til å treffe lenger ned er det flere ting som kan prøves. Først er sikkert lurt og filme løfta dine. Hvis du bøyer armene før stanga treffer hofta, så drar du stanga opp til det vonde punktet. Da bør du øve på å slappe av i armene, de skal helst være strake helt opp til stanga kommer til hofta.

Hvis armene dine er strake hele veien opp til hofta, bør du flytte grepet litt inn, så lite som mulig så du får stanga akkurat under der det gjør vondt.   

 

Utlogget Akslur

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 252

Sv: Rykk problem
« #3 : 26. januar 2013, 15:55 »
Sitat
Det er vanskelig og gi konkrete tilbakemeldinger over nett, anbefaler å få hjelp en plass hvor noen kan løfting.

Hadde det bare vært så lett, tror ikke vi har noe vektløfting miljø i Tromsø :/

Sitat
-Når stanga treffer det punktet som du snakker om, så treffer den trolig akkurat for høyt oppe.
Får å få stanga til å treffe lenger ned er det flere ting som kan prøves. Først er sikkert lurt og filme løfta dine. Hvis du bøyer armene før stanga treffer hofta, så drar du stanga opp til det vonde punktet. Da bør du øve på å slappe av i armene, de skal helst være strake helt opp til stanga kommer til hofta.

Hvis armene dine er strake hele veien opp til hofta, bør du flytte grepet litt inn, så lite som mulig så du får stanga akkurat under der det gjør vondt.

Du mener altså at stangen burde treffe under "kukbeinet"? Og ikke over, altså ca. der jeg har buksebeltet?

Når du nevner filming, så kan jo det være en god idé, men tror ikke jeg bøyer armene, fokuserer på teknikk siden jeg ikke er noen god løfter Smiley

Men skal prøve å flytte grepet litt inn, hadde bare inntrykk av at det var mer "korrekt" å treffe over peisn, altså der buksebeltet er til vanlig.
Loggen min

Mine raw perser:
Benkpress: 2x100kg
Markløft: 180kg
Knebøy: 167,5kg
Støt: 90kg
Rykk: 70kg

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Rykk problem
« #4 : 27. januar 2013, 11:35 »
Et annet alternativ er at de som opplever smerte i det stanga treffer hofta har ofte problem med at stanga er for langt fra kroppen i draget og så skyver hofta hardt frem (og drar med armene ofte). Da rekker man å bygge opp mye horisontal fart før stanga treffer hofta og det gjør vondt.


Utlogget Akslur

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 252

Sv: Rykk problem
« #5 : 27. januar 2013, 13:38 »
Et annet alternativ er at de som opplever smerte i det stanga treffer hofta har ofte problem med at stanga er for langt fra kroppen i draget og så skyver hofta hardt frem (og drar med armene ofte). Da rekker man å bygge opp mye horisontal fart før stanga treffer hofta og det gjør vondt.

Takker for svar!
Det kan jo hende at dette er saken, men ikke hovedproblemet. Er det dog ikke meningen at man skal treffe stanga rimelig hardt? Selvfølgelig ikke ha stanga for langt fra kroppen, men normal avstand.

Uansett, problemet er ikke at jeg får smerte idet stanga treffer hofta, men i det stanga treffer kukbeinet Cheesy Fant ut at det heter pubic bone.
Loggen min

Mine raw perser:
Benkpress: 2x100kg
Markløft: 180kg
Knebøy: 167,5kg
Støt: 90kg
Rykk: 70kg

Utlogget bmw123

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 985
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 985

Sv: Rykk problem
« #6 : 28. januar 2013, 00:56 »
Du mener altså at stangen burde treffe under "kukbeinet"? Og ikke over, altså ca. der jeg har buksebeltet?

Det kommer an på om du 'sægger' eller ikke.

Utlogget Solas

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: Rykk problem
« #7 : 29. januar 2013, 02:16 »
Selvfølgelig ikke ha stanga for langt fra kroppen, men normal avstand.

Det skal ikke være noen avstand. Sweep the bar!

http://www.youtube.com/watch?v=gKzZ-Cf9VuQ

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Rykk problem
« #8 : 29. januar 2013, 08:04 »
Takker for svar!
Det kan jo hende at dette er saken, men ikke hovedproblemet. Er det dog ikke meningen at man skal treffe stanga rimelig hardt? Selvfølgelig ikke ha stanga for langt fra kroppen, men normal avstand.

Uansett, problemet er ikke at jeg får smerte idet stanga treffer hofta, men i det stanga treffer kukbeinet Cheesy Fant ut at det heter pubic bone.

"Treffe hardt" er åpent for tolkninger, men poenget er at du skal sette fart på stanga OPPOVER, ikke UTOVER. Hvis stanga er veldig nærme kroppen i det du retter ut vil energien overføres oppover. Hvis stanga er langt fra kroppen blir mye av energien overført i horisontal retning. Da får du for det første vondt og for det andre en veldig bue på banen til stanga. Med buen vil du hoppe forover, eller dra stanga bakover igjen og mest sannsynlig miste bakover.

"Langt" fra kroppen er et veldig relativt begrep her, alle nybegynnere jeg har sett har stanga for langt fra kroppen og det er ofte et problem selv erfarne løftere får når vekta blir tung.

Så vidt jeg har skjønt er Jostein en av de bedre trenerne i Norge så kanskje han har en bedre måte å forklare på. Video vil dog hjelpe.

Utlogget Akslur

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 252

Sv: Rykk problem
« #9 : 29. januar 2013, 12:40 »
"Langt" fra kroppen er et veldig relativt begrep her, alle nybegynnere jeg har sett har stanga for langt fra kroppen og det er ofte et problem selv erfarne løftere får når vekta blir tung.

Du har nok rett, etter å ha sett "sweep the bar" filmen ser jeg at jeg har gjort helt feil, altså med stanga for langt ifra kroppen.

Har ikke fått testa noe i det siste, men når jeg får muligheten:

1. Sweep the bar - passe på at avstand er minimal / bruker latsa til å dra stanga inn
2. Passe på at armene er strake
3. Flytte grepet litt inn hvis nr. 1 og 2 ikke funker.

Vi får se Smiley
Loggen min

Mine raw perser:
Benkpress: 2x100kg
Markløft: 180kg
Knebøy: 167,5kg
Støt: 90kg
Rykk: 70kg

Utlogget Akslur

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 252

Sv: Rykk problem
« #10 : 02. februar 2013, 03:12 »
Update

Etter å ha testet litt, så tror jeg at jeg nå har løst problemet helt! Det som fungerte var altså å øve på "sweep the bar" - tror nok jeg har hatt litt for mye avstand fra stang til kropp tidligere, og fikk derfor vondt.
Loggen min

Mine raw perser:
Benkpress: 2x100kg
Markløft: 180kg
Knebøy: 167,5kg
Støt: 90kg
Rykk: 70kg

Utlogget Glenn71

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Rykk problem
« #11 : 01. april 2013, 21:49 »
Ellers så har du masse tips på denne youtube kanalen.
http://www.youtube.com/user/CaliforniaStrength/videos?flow=grid&view=0

Ikke glem å få med deg løftene til Donny Shankle. Smiley
BP - 120 kg     12.10.2015
ML - 200 kg     20.10.2015
KB - 150 kg

Utlogget Akslur

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 252

Sv: Rykk problem
« #12 : 01. april 2013, 22:59 »
Ellers så har du masse tips på denne youtube kanalen.
http://www.youtube.com/user/CaliforniaStrength/videos?flow=grid&view=0

Ikke glem å få med deg løftene til Donny Shankle. Smiley

Ser på den allerede Smiley
Loggen min

Mine raw perser:
Benkpress: 2x100kg
Markløft: 180kg
Knebøy: 167,5kg
Støt: 90kg
Rykk: 70kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!