Skrevet av Emne: Klikking og smerte albue  (Lest 4911 ganger)

Utlogget Boz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • Light Weights!
Klikking og smerte albue
« : 24. januar 2013, 16:29 »
Her en trening så fikk jeg plutselig en knekkelyd og smerte på insiden av albuen (mot kroppen) når jeg kjørte smalbenk. Har prøvd å kjøre på med ibux gel og ising de siste to ukene, men smerten er der fortsatt.
Gjør vondere jo tyngre pressøvelser jeg trener Sad
Både kjenner og hører en knekkelyd fra albuen når jeg presser.
Har fortsatt å trene tungt i håp om å presse meg gjennom det. Noen som har vært borti lignende?
Light Weights!

Utlogget Boz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • Light Weights!
Sv: Klikking og smerte albue
« #1 : 28. januar 2013, 16:00 »
bump!
Light Weights!

Utlogget Superhelt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 184
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 184

Sv: Klikking og smerte albue
« #2 : 28. januar 2013, 16:07 »
høres kanskje ut som noe jeg hadde noen år siden. gikk til legen etter noen uker, viste seg at jeg hadde skadet senefestet eller noe sånt. husker ikke helt. ville tatt turen til legen om det ikke gir seg. 2 uker er realtivt lenge. mye tiltak å dra til legen da, vel å merke..

lykke til
Mark: 235
Knebøy: 160
Benk: 145
Alder 23. Høyde 181. 85kg
Superhelt @ www.Norkost.no
Coach Prosjekt 1 1.feb -> (108 - 94g)
Coach Prosjekt 2 1.Jan -> (82-74kg) -Ferdig

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Klikking og smerte albue
« #3 : 28. januar 2013, 17:59 »
Tar forbehold om at jeg ikke har undersøkt deg, og svarer generelt utifra det du har skrevet. Dette høres ut som en skade som leger seg selv, forutsatt at du gir kroppen muligheten til det. Ibux gel lindrer smerter og kan dempe betennelse, men det hjelper fint lite så lenge man fortsetter å stimulere smertestedet med den overbelastningen som har gitt skaden i utgangspunktet. At man blir gående med smerter i 2 uker er et godt eksempel på hva som skjer når man ikke lytter til kroppen Wink

Smerter som følge av skader i muskel/muskelfeste medialt eller på baksiden albuen er relativt vanlig når man kaster seg i gang med tung tricepstrening, ofte kombinert med for lite hvile, dårlig oppvarming og for tunge vekter over tid. Det er omtrent like enkelt å bli kvitt som å få det. Det kommer litt an på type og hvor stor skaden din i er, men i utgangspunktet så er 7 dager TOTAL HVILE OG UTEN SMERTER, gjerne med litt hjelp av Ibux gel, tilstrekkelig for å kunne starte opptrening. Opptrening vil da si å senke intensiteten på treningen (lavere vekter, færre sett, bytte ut øvelser) og gradvis øke over tid. Albuen er et ledd med mye bevegelse og relativt stor friksjon mellom skjellett og muskelsener, dette kan være irriterende på skaden, så det kreves i tillegg litt mer fokus på å holde armen i ro i tillegg til å klare å avstå fra styrketrening (som involverer triceps) en uke, samt at man lytter til kroppen Wink

Lykke til!

190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Boz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • Light Weights!
Sv: Klikking og smerte albue
« #4 : 31. januar 2013, 17:17 »
Takker for flott tebakemelding!
Jeg skal prøve å gi albuen så mye hvile som mulig, selv om det er utrolig frustrerende når jeg er på bulk og prøve å løfte tyngst mulig Sad
Jeg har forresten ingen problemer med benkpress, så lenge jeg holder albuene inntil kroppen.
Vil det da være ok å kjøre benkpress?
De øvelsene som gir meg mest problemer er smallbenk og skulderpress.



Tar forbehold om at jeg ikke har undersøkt deg, og svarer generelt utifra det du har skrevet. Dette høres ut som en skade som leger seg selv, forutsatt at du gir kroppen muligheten til det. Ibux gel lindrer smerter og kan dempe betennelse, men det hjelper fint lite så lenge man fortsetter å stimulere smertestedet med den overbelastningen som har gitt skaden i utgangspunktet. At man blir gående med smerter i 2 uker er et godt eksempel på hva som skjer når man ikke lytter til kroppen Wink

Smerter som følge av skader i muskel/muskelfeste medialt eller på baksiden albuen er relativt vanlig når man kaster seg i gang med tung tricepstrening, ofte kombinert med for lite hvile, dårlig oppvarming og for tunge vekter over tid. Det er omtrent like enkelt å bli kvitt som å få det. Det kommer litt an på type og hvor stor skaden din i er, men i utgangspunktet så er 7 dager TOTAL HVILE OG UTEN SMERTER, gjerne med litt hjelp av Ibux gel, tilstrekkelig for å kunne starte opptrening. Opptrening vil da si å senke intensiteten på treningen (lavere vekter, færre sett, bytte ut øvelser) og gradvis øke over tid. Albuen er et ledd med mye bevegelse og relativt stor friksjon mellom skjellett og muskelsener, dette kan være irriterende på skaden, så det kreves i tillegg litt mer fokus på å holde armen i ro i tillegg til å klare å avstå fra styrketrening (som involverer triceps) en uke, samt at man lytter til kroppen Wink

Lykke til!


Light Weights!

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Klikking og smerte albue
« #5 : 31. januar 2013, 17:28 »
Takker for flott tebakemelding!
Jeg skal prøve å gi albuen så mye hvile som mulig, selv om det er utrolig frustrerende når jeg er på bulk og prøve å løfte tyngst mulig Sad
Jeg har forresten ingen problemer med benkpress, så lenge jeg holder albuene inntil kroppen.
Vil det da være ok å kjøre benkpress?
De øvelsene som gir meg mest problemer er smallbenk og skulderpress.



Det er ikke motstridene å trene smart og bulke samtidig. Med "smart" så mener jeg f.eks å legge fokus over på bein en uke eller to slik at albuen for helt ro og hvile. Fraværet av tricpes og benkpress i den tiden gir ikke noe utslag på hverken størrelse eller styrke når du er ferdig med bulken din, selv om hodet sier noe annet ;-) En vedvarende skade vil hemme deg igjen om noen uker uansett hvis du ikke gjør det skikkelig, så er du tilbake til start. Ved å gi kroppen tid til å lege seg, og ved starte opptrening med litt lettere vekter og andre øvelser (enn de som gir deg plager) så kan du ta det til "next level". Dette er noe av nøkkelen til å kunne beholde kontinuitet og dermed fremgang på treningen år etter år.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Boz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

  • Light Weights!
Sv: Klikking og smerte albue
« #6 : 05. februar 2013, 16:58 »
Jeg har bestemt meg for å ta et par uker pause fra alle øvelser jeg kjenner i albuen Wink
Men det som er merkelig er den kraftige klikkelyden som kommer fra albuen, hva er dette? Er det en nerve som er komt i klem?
Kjenner det spesielt godt når jeg tar vanlige pushups faktisk. Da hører jeg og kjenner jeg en kraftig knepping fra albuen.
Dette er noe som kom over natta kan du si. Sa plutselig pang i albuen når jeg kjørte smalbenk for en stund siden.
Takker forresten for hjelpen!
Light Weights!

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Klikking og smerte albue
« #7 : 05. februar 2013, 18:56 »
Vanskelig å svare på men på generelt basis så skyldes ofte klikkelyder i ledd vakum/trykk som frigjøres fra  leddspalten, bruskfragmenter, unormal bevegelsesbane på beinkomponentene i leddet eller friksjon fra muskelfester eller sener over bein osv. Årsaken til at plutselig eller gradvis oppstår kan være direkte skader, diverse sykdommer osv, men i de aller fleste tilfeller så finner man ingen god forklaring. Det kan godt hende at øvelsen du gjorde tilfeldigvis har rotet litt med anatomien din, men klikkelyder i albue-, skulder- og kneledd er veldig vanlig. Fra en medisinsk perspektiv så finner man ofte ingen unormalheter annet en selve lyden, men f.eks en kiropraktor med kunnskap om emnet kan kanskje finne noe å ta tak i. Det viktigste er om det gir det plager eller ikke, hvis det ikke er noen tegn på inflammasjon, smerter, redusert bevegelsesutslag el liknende så er det ikke noe som trenger å gjøres noe med sånn sett.

Vær oppmerksom på enkelte øvelser når du starter å trene triceps igjen. Spesielt franskpress med z-stang eller hantler, dette er øvelser hvor mange opplever din skade ved overbelastning. På skulderpressen bør du kanskje redusere bevegelsesutslaget ditt litt, slik at ikke kjører stangen/hantlene helt ned til brysthøyde hvis du vanligvis gjør dette. Når det gjelder benkpressen din så kan du førsøke å endre grepet ditt en periode, da gjerne litt bredere hvis du vanligvis holder smalt.

Lykke til!
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!