Skrevet av Emne: Smerte ved solar plexus ved Hard Bein økt  (Lest 8323 ganger)

Utlogget Sixtus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 67

Smerte ved solar plexus ved Hard Bein økt
« : 01. februar 2013, 21:39 »
Heisann godfolk.
Skal prøve forklare dette så enkelt som mulig likevel oppgi mest mulig info.
Det er ikke helt nytt for meg. Har hatt dette problemet i større grad for noen mnd siden ( september elns )
For noen mnd siden trente jeg Beina veldig hardt! Løfra 200 kg i knepress ( jeg er 180 høy, og var 75 kg da smt har jeg ganske sterke bein iforhold til resten så det var ikke SÅ tungt følte jeg )
Noen dager etter begynte jeg kjenne noe stikking rundt solar plexusen, smt så var det Mye konstant raping og promping. Etter dette hadde pågått halvannen uke dro jeg til legen. Og det ble anntatt at jeg hadde Magekatarr Som skyldes stress , overspising , for sterk mat. ( men jeg merket at jeg ikke hadde store problemer med Magesyre eller oppstøtt )
Jeg fikk resept på Zantac som var syrenøytraliserende som skulle taes i 4 uker.
Men siden jeg ikke stoler blindt på folk besøkte jeg 3 andre leger ink privatlege ( 800 kr ) for at alle skulle fortelle meg omtrent det samme!!!!!
Faen heller tenkte jeg , kanskje jeg stresser uten at jeg er klar over det ( jeg holder på med tøff studie smt. så det er litt stress der, pluss jeg spiste litt sterk og sur mat )
Så jeg tok pillene og holdt kjeft.
Men innerst inni meg selv merka jeg at dette plaget meg mer enn det jeg likte. Etterhvert ble jeg mer mekymret over hva det egentlig det kunne være , jeg begynte med spiste mindre, trente ikke, og var generellt DEPRIMERT! og redd for at jeg kunne hatt påført meg selv indre skader elns.
Etter hvert forflyttet smerten seg til rundt nedre del av ribbebeina , Rundt øvdre delen av magesekken ( som kan ha vært økt magesyre pga jeg stresset mye med denne plagen )
Etter 4-5 uker Fikk jeg nok! Jeg spiste bare smakløs , nøytral mat, uten salt, krydder, eller noe godt.
Jeg bestillte time for Gastroskopi som skulle gi meg NØYAKTIG svar på hva dette var! Om det var betennelse , magestår eller hva nå enn det måtte være.
Etter gastroskopien ( som var det værste jeg noen gang har vært med på ) fikk jeg beskjed at alt så fin ut.
Da tenkte jeg HVA FAN!!
Og etter det ga jeg bare fan og brydde meg ikke lenger. Begynte spise normal mat og ting begynte se lysere ut Smiley
Jeg var i bedre humør og begynte smt å trene igjen rolig.
For noen uke siden har også vekten begynt å øke også fra 70kg og oppover.


SÅ kommer vi til Nådagens periode.
Etter gårdagens Hardøkt med bein. Samme som før bare mindre vekter pga jeg ikke er i samme form som jeg var før problemene. Kjørte 160 kg Knepress. Og det var nok for å den formen jeg er i nå.
Så har nå desverre igjen begynt å kjenne det litt idag, ikke like intenst som forrrige gang men den kortvarige stikkingen er der.
Smt som jeg kjenner litt mer raping enn normalt hvis jeg er aktiv.
Etter mye selvstudie fant jeg ut at jeg hadde flest like symptomer med noe som heter :Refluks
Så Jeg lurer på om Det kan være Anstrengt Lukkemuskel ved puste eller spise røret ?
Har Noen av dere noen gang opplevd lignende ?


Da vet jeg ca hva det faktisk kan være.... what


Tusen takk for alle svar  Smiley



Litt nyttig info:
- Første gang dette skjedde kjørte jeg hardt med Proteinpulver, Gainer , multi vit. , Krill kapsler, Kreatin
- Nå bruker jeg bare små mengder med Protein pulver og Krill kapsler. og overspiser ikke
- Drikker ikke alkohol lenger
- Røyker ikke
- snuser ikke
- Har kutta ned på delvis sterk mat
BULKING IN PROCESS:
70kg [||||||||||||||||||||||||||||||||] 80kg

TRENGER DU HJELP TIL VEKTØKNING KLIKK HER

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Smerte ved solar plexus ved Hard Bein økt
« #1 : 02. februar 2013, 14:36 »
Området i mage/tarm kanalen som du beskriver heter på fagspråket epigastriet, plager fra dette området relateres i stor grad til magesår i mage/tarm, eller refluks som skyldes delvis defekt lukkemuskel mellom spiserøret og magesekken eller andre mer diffuse plager av magesyre. Dette utelukker ikke at plagene kan komme fra andre organer i mage/bryst regionen.

Relevante tilstander:
Refluks: halsbrann/sure oppstøt og sviende smerter i epigastriet. Symptomer kan fremprovoseres/lindres av diett, stilling (liggende/stående) og aktivtet.
For å påvise dette brukes ofte syrenøytraliserende (ved at det lindrer symptomer), men også pH måling og gastroskopi som kan påvise endringer i slimhinnen som følge av skaden fra magesyre.

Magesår (ulcus sykdom): kan bl.a skyldes en bakterie som heter Helicobacter Pylori, overforbruk av smertestillende, stress etc. Kan oppstå både i magesekken og tarm (duodenum)Her kan symptomer være veldig varierende men mange har smerter i epigastriet som lindres av mat og syrenøytraliserende. Her tar man blodprøver med tanke på H.Pylori infeksjon og gastroskopi for å påvise sårlesjoner i mage/tarm.

Funksjonell dypepsi: dette er en tilstand som kan gi kronisk smerter eller ubehag i øvre del av magen, som oppblåsthet, kvalme, brekninger, sure oppstøt og halsbrann. Disponerende faktorer for å utvikle dette er stress, bekymringer, angst, depresjon osv. Dette er en tilstand som er vanskelig å påvise med blodprøver, og gastroskopi osv. En evt diagnose får man på bakgrunn av symptomer og ved å utelukke andre relaterte tilstander.

Matintoleranse (laktose, fruktose, cøliaki osv) gi noe liknende symptomer.

Det er nok vanskelig for mange å akseptere, men allikevel viktig å forstå, at et legebesøk ikke alltid kan gi alle svar man ønsker, nettopp fordi veldig mange tilstander gir få eller diffuse symptomer/tegn som vanskeliggjør en sikker diagnose. En del av utredning og behandling går på å utelukke alvorlige tilstander som trenger målrettet og rask behandling, for deretter å observere endringer som kan gi mer informasjon. I noen tilfeller, f.eks refluks, så er det å starte på syrenøytraliserende både et diagnostisk og terapeutisk tiltak, det vil si at hvis man har utelukket andre tilstander og medisinen har effekt, så kan man være rimelig sikker på at diagnosen er refluks samt at den lindrer symptomene dine.

Jeg vil ikke fjerndiagnostisere via nettet, en utredning krever personlig undersøkelse, bakgrunnshistorie lab prøver ++++. som alle leger skal være kjent med, selv om prøvesvar kan tolkes litt forskjellig fra lege til lege, både fordi alle har subjektive oppfatninger samt at selve prøvesvarene kan variere. Det avhenger av hvilke tester som er gjort osv, men ut ifra det du skriver så ville jeg på generelt basis relatert plagene dine til funksjonell dyspepsi (også kalt gastritt/duodenitt). Det er ikke farlig men kan grense mot refluks hvis hovedsymptomer er sure oppstøt og halsbrann. At du skulle ha indre skader er ikke sannsynlig.

Hvis du ikke merker noen forverring med tanke på kosthold så kan du spise normal mat, og hvis syrenøytraliserende hjelper så kan du fortsette med dette. Videre oppfølging og evt endringer tar du da med legen din slik at man evt kan gjøre en ny vurdering.

-legen

190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Sixtus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 67

Sv: Smerte ved solar plexus ved Hard Bein økt
« #2 : 02. februar 2013, 16:03 »
Takk for flott svar Smiley
Men har vært tatt gastroskopi første gang dette skjedde som du kan lese over.
Denne gang kjenner jeg det relativt mindre, nesten ingenting idag iforhold til igår.

Jeg tror denne plagen henger sammen med trening og dukker opp når jeg tar for mye i opp ned knepress maskinen. Mulig svak lukkemuskel som gjør at den blir annspent og får litt lukkeproblemer.
Derfor jeg tenker om det er mulig at noen andre har opplevd det sammen , da hadde jeg komt et stykke nærmere svaret.

igjen takk , men tror denne plagen skyldes fysisk aktivitet
BULKING IN PROCESS:
70kg [||||||||||||||||||||||||||||||||] 80kg

TRENGER DU HJELP TIL VEKTØKNING KLIKK HER

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Smerte ved solar plexus ved Hard Bein økt
« #3 : 02. februar 2013, 18:40 »
Hold gjerne på din egen teori Wink Du tenker at lukkemuskelen er problemet, men ingen ting av det du beskriver av symptomer har noe med den å gjøre. Du skriver selv at du ikke har hatt problemer med sure oppstøt. Hvis treningen i seg selv skulle vært triggeren, så ville symptomene dine kommet umiddelbart, ikke et par dager etter. Når man heller ikke ser tegn til syreskade i spiserøret under gastroskopi så indikerer dette at lukkemuskel fungerer greit. At du raper og promper mer en vanlig og har ubehag i øvre del av magen bekrefter at det skjer noe i mage/tarm. Men, jeg skal ikke mene så mye mer her Wink Lykke til!
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!