Skrevet av Emne: Noen som kan tolke denne MR beskrivelsen jeg fikk av legen?  (Lest 6728 ganger)

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Var å tok MR av min høyre skulder grunnet AC-ledd som stikker ut betydlig i forhold til venstre siden, etter en hendelse under hantel benk. Skulle prøve meg på hantel benk og plutselg sa det knas på bak siden av skulder og forside og la merke til at AC ledd stakk betydlig ut. Men sett på bilder fra 3 år siden at AC ledded har alltid vært sånn.

uansett, dette er MR beskrivelsen jeg fikk:

"Acromion har konkav nedre kontur, således type 2 form. Acromiohumeral avstand måler omtrent 5mm, således trangere plassforholdsubacromialt. Litt øket væske subacromialt og i bursa subdeltoideus som ved lettgradig bursitt. Ingen tegn til ruptur hverken i supraspinatus eller infraspinatus sener. Man ser mindre forandringer subchondralt i AC-ledd, teng til irritasjon der, dog ingen steppdannelse, ingen tegn til kapselskade.

Litt markert sulcus under bicpes labrale komplex. Corahumeral avstand måler omtrent 14mm, således gode plassforhold der. Normal subscapularissene, normal plassert bicepssene caput longum i sulcus. Mindre spalte ses i chondilabral overgang dorsalt i glenohumeralledd, kan være utrykk for diskontinuitet, for øvrig ingen patologiske forandringer ses i labrum.

Normalt signal og volum i rotatorcuff musklatur. Man ser i caput humeri dorsallt subchondrale signalforandringer, kan representere intraossøs ganglion."


Fikk en resept på Voltaren for 1 uke.

Smerte kan forsvinne helt, men med en gang jeg trener(det gjør ikke vondt under trening) kan det plutselig gjøre vondt etter 2 dager når jeg våkner om morgen.
Kan forresten ikke ta benk bevegelsen, benkpress, hantel benk etc.
Men kan ta dips med 30kg uten problem, men så blusser det opp 2 dager etterpå selv om det ikke gjorde vondt på trening.


Setter pris på om noen kan tolke beskrivelsen.

Takk
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Nummerering i parantes samsvarer med nummerering på vedlagt bilde:

MR beskrivelsen din gir utrykk for en trangere spalte en normal mellom hodet på humerus beinet (2) og acromion (3). Dette kan føre til en irritasjon med påfølgende inflammasjon i posen (bursa) som ligger under acromion (3) ved trening/repeterende bevegelser. En betennelse i denne posen (som skal motvirke friksjon) mellom acromion (3) og hodet på humerus (2) kalles ofte bursitt. Smertene kommer stort sett når skulderene løftes ut 90 grader eller mer fra kroppen, da blir det enda trangere i denne spalten, og bursa, muskler, sener, nerver osv som ligger i mellom disse to beinstrukturene (2, 3) klemmes. Dette betegnes som en innklemmingstilstand eller i andre tilfeller impingement syndrom

Ellers så er det mye fagspråk som egentlig bare forteller at man ikke finner noe spesielt unormalt, annet en noe de tolker som en ganglion (væskeansamling, omsluttet av en tynn hinne) inne i beinet, på baksiden av hodet på humerus beinet (2).

MR kan understøtte en årsak til plagene dine, men husk at dette bare er et supplement til de undersøkelser og kartlegging som gjøres av legen din, så for å svar på videre spørsmål og evt behandling bør du ta dette den veien. Hvis du ikke har fått det kan du be om en henvisning til en ortoped. Voltaren kan hjelpe på betennelsen din, men på sikt så løser det ikke problemet ditt sånn sett.



190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Nummerering i parantes samsvarer med nummerering på vedlagt bilde:

Takk for veldig breskrivelse!

Her er forresten en film av MR bildene.

Link:
http://www.youtube.com/embed/oPxMSMpJDEU


Men en annen ting er kragbeinet som stikker ut, dette har det gjort i tydligvis lengre tid(år) Og noe som irriterte meg var at de ikke ville ta MR av begge skuldre når jeg først var der. Det var egentlig grunnen til at jeg ble henvist til MR at AC og kragbein stakk ut betydlig/løst i forhild til venstre siden.

Jaja har fått henvisning til ortoped nå for å se på kragbeinet.
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Ja, beklager, svarte vel kanskje ikke på det. Når det gjelder anatomiske varianter av kravebein og øvrig skjelletkomponenter så er disse utbredt. Det høres vel ikke alltid logisk ut for de som kommer å oppsøker hjelp, og personlig så forsøker jeg ihvertfall å forklare det til hver enkelt pasient. Det viktigste verktøyet vi har er å få vite om deg, din tidligere helse og inngående informasjon rundt skade/symptom debut, samt den fysiske undersøkelsen som gjøres av deg. Dette vil gi grunnlag for om man tenker deg er nødvendig med videre undersøkelser (f.eks blodprøver, røntgen, MR etc.), og i såfall hvilke.

Det å ta en MR bilde innebærer flere hensyn, både økonomisk, samt at det bør være gitt at undersøkelsen kan gi informasjon ved å bekrefte eller utelukke en tilstand. Jeg kan ikke mene noe om de vurdering som er gjort i ditt tilfelle, men hvis legen som har undersøkt deg har tolket det som at deformiteten din i skulder ikke skyldes noe akutt, og at den fysiske undersøkelsen av den andre var normal, så ville ikke et bilde av den "friske" skulderen gitt noe mer informasjon. At neste skritt da er en ortopedisk vurdering høres fornuftig ut.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Ok skjønner takk. Grunnen til at jeg tenkte det ville vært greit me MR/ røntgen av begge skuldre er å se om det er symmetri eller skjevhet i overkroppen. Har lest at scapula kan skyve oppover og presse AC leddet oppover.

Smerten ligger i supra og infraspinatus(bakside av skulder), serlig hvis jeg skal klø meg på ryggen eller tar albuen i 90 grader og pusher til høyre(ut fra kroppen). Dette er vel bare den bursa greia som blir irritert hver gang jeg rører på armen.
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!