Skrevet av Emne: Hjertebank, kortpustet og utmattelse etter trening  (Lest 14652 ganger)

Utlogget Era89

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hjertebank, kortpustet og utmattelse etter trening
« : 07. februar 2013, 17:34 »
Symptomene oppstod for 2 år siden, etter en periode med intensiv styrketrening. Etter 1 og et halvt år uten regelmessig trening, er symptomene fortsatt uforandret.

Under trening kjenner jeg at hjertet slår hardere enn det gjorde før, samtidig som jeg føler en trang til å måtte ta dype pust for å få nok luft.

1 time etter trening blir jeg sliten og trøtt, og har mest lyst til å bare legge meg ned.
Etter 2-4 timer kommer hjertebanken samt også følelsen av å ikke få nok luft. Må hele tiden trekke dype pust manuelt. Hjertebanken blir kraftig av små anstrengelser som å reise seg opp, gå opp trappen etc. Denne tilstanden varer i ca 24 timer og blir betydelig kraftigere avhengig av hvor hard treningen var.

 Har vært igjennom 24-timers EKG og belastnings EKG, som kun påviste ekstraslag som var "normalvaiant". Har ikke hatt EKG i perioden etter trening, når symptomene er mest fremtredene.

Har tatt masse blodprøver, og har normale nivåer av hemoglobin og ferritin.

Andre symptomer som kan ha sammenheng: Lilla neiler, blek hud under øyelokkene.

Som alle andre med udiagnotiserte plager, så har jeg googla meg igjennom halve internett, og funnet ut av det som passer best med de symptomene jeg har er Ventrikkel septumdefekt (VSD). Noen som vet hva jeg burde gjøre?

Mann 23 år.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Hjertebank, kortpustet og utmattelse etter trening
« #1 : 08. februar 2013, 16:15 »
DETTE ER PÅ INGEN MÅTE EN DIAGNOSTISERING I DITT TILFELLE, men jeg kan bidra med noen generelle betraktninger basert på det du skriver.

Med tanke på hjeret, så ville jeg ut ifra det du skriver tenkt en mulig "supraventrikulær takykardi", det finnes forskjellige subtyper som kan identifiseres med hjelp av EKG og elektrofysiologiske studier hos en hjertespesialist. Disse arrytmiene kommer ofte brått, og kan vedvare i alt fra minutter til timer før hjertet spontant slår om til normal rytme igjen. Enkelte av disse arrytmiene kan induseres av f.eks trening (økt input fra nervesytemet til hjertet for å kompensere for økt oksygenbehov). Hjerterytmer som oppstår brått og uventet, har relativt kort varighet, og blir borte spontant, kalles ofte paroksysmal supraventrikulær takykardi. Selv om ektraslag er en normalvariant, så er også dette noe som man ser oppstår forut et takykardiløp på et EKG.

Noen får bare en subjektiv ubehagsfølelse, men mange kan få plager i retningen av det du beskriver, da gjerne hjertebank. Noen får også smerter i brystet. Tungpusthet kan ha mange årsaker, relatert til hjertet så er det ofte fordi hjertet ikke pumper optimalt, enten fordi rytmen er for rask eller uregelmessig. Lilla negler og bleke slimhinner kan relateres til det vi cyanose. Dette kan skyldes at blodet ikke mettes med nok oksygen fra lungene, samt at blodårene i fingrene trekker seg sammen for å øke blodtrykket sentralt i kroppen.

En defekt i veggen mellom ventriklene som du har lest om kan enkelt symptomer ved økt aktivitetsnivå, som f.eks tungpust. Andre symptomer vil har en mer permanent tilstedeværelse. Her er det i hovedsak "shunting" av blod med hjertesvikt som er problemet. Dette er noe som i stor grad avdekkes i tiden etter fødsel. Ved mistanke hos eldre så gjøre det en ekkocardiografi av hjertet. Problemet med å google symptomer er at man finner igjen sine egne symptomer på det meste, og mangler erfaring og kunnskap til å tolke det man leser. Veldig mange sykdommer i hjertet, alt fra de trivielle til mer alvorlige, kan gi tilsvarende symptomer. For å finne riktig diagnose kreves det både fysisk undersøkelse, grundig tidligere sykdomshistorie, familiehistorie osv, samt relevante tester, både for å utelukke og bekrefte tilstander. En utredning kan ta tid fordi det vil være variasjoner av symptomer, de kan være diffuse eller man er nødt til å observere for å kunne få mer rettledende informasjon.

For å kunne hjelpe det så kreves det nøye undersøkelser og kartlegging, så dette skal du selvfølgelig gjøre i samråd med legen din. Det finnes flere tester man kan gjøre, nå vet ikke jeg hva slags vurderingen din lege har gjort, men én mulighet er jo å teste en annen type bærbar EKG monitorering som aktiveres ved arytmi eller som kan legges inntil brystet når du føler ubehaget/hjertebank slik at rytmen registreres. Når det er sagt så finnes det en rekke andre tilstander som ikke direkte har noe med hjertet å gjøre, men som kan gi tilsvarende symptomer. Tung pust i voksen alder skyldes f.eks oftest sykdom i lunger/luftveier.

Konklusjon: rådfør deg mer med legen din med tanke på videre utredning :-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!