Skrevet av Emne: Kjører meg tom for energi på trening  (Lest 4330 ganger)

Utlogget emiliuzen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Kjører meg tom for energi på trening
« : 08. februar 2013, 00:52 »
Jeg er nå i uke 4 på det velkjente 5x5 programmet. Jeg har vært veldig nøye med å få i meg nok proteiner og raske karbohydrater rett etter trening. Lunsjen min består daglig av 300-400g kjøtt i tillegg til grønnsaker og et par brødskiver. Jeg spiser ca halvparten av lunsjen en time før trening.

På torsdager er det en hard økt med knebøy, beinpress, utfall i Smith-maskin, strake mark og lår curls. Jeg merker, spesielt på denne dagen, at jeg går tom for energi. Eks. I dag måtte jeg avbryte økten etter utfall fordi jeg var helt tom! Jeg føler jeg spiser mye, men skjønner at jeg tydeligvis må ha i meg mere, eller annerledes mat.

Hva og hvor mye bør jeg spise? Jeg er 180 høy, og veier 74kg.

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Kjører meg tom for energi på trening
« #1 : 08. februar 2013, 01:15 »
Du utelukker det viktigste av alt her: hvor mange kalorier inntar du på en dag?

Utlogget emiliuzen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Kjører meg tom for energi på trening
« #2 : 08. februar 2013, 09:26 »
Ca. 2500 kalorier

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Kjører meg tom for energi på trening
« #3 : 08. februar 2013, 11:21 »
Har du en veldig aktiv hverdag ellers da? Og hvor mange økter i uken er det på dette programmet?

2500kcal om dagen bør uansett være nok til at du skal klare å gjennomføre treningen uten større problemer. Enten så er du ikke helt frisk eller så tror jeg du bare må bite tenna sammen og komme deg gjennom det likevel. Det ser jo ut som en relativt hard økt på torsdagene så det er jo ikke rart at du blir ganske kjørt.

Utlogget emiliuzen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Kjører meg tom for energi på trening
« #4 : 08. februar 2013, 11:40 »
Har ikke en veldig aktiv dag ellers nei. Er student, så blir mange timer på ræva:P
Det er 4 økter i uka. Frisk er jeg, har nesten slik hver torsdag i disse 4 ukene. De andre dagene går problemfritt. Presse meg til det ytterste gjør jeg så absolutt. Server kanskje derfor jeg blir så kjørt...

Hva kan være lurt å spise rett før trening evt. for å få mere energi gjennom treningen?

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Kjører meg tom for energi på trening
« #5 : 08. februar 2013, 12:08 »
For det første: 3-400g kjøtt og to brødskiver, delt på to måltider gir altfor lite karbohydrater, og alt for mye proteiner. Karb er det som gir deg krefter. Proteiner kan også omdannes til glukose, men som du merker selv er ikke det veldig effektivt. Så: Flere brødskiver/banan, whatever, mindre protein. På 74 kg trenger du ca 88-150 g proteiner pr dag for å bygge. 400 g kjøtt er 80 g protein, to tykke brødskiver er 7-10 g protein. Så (80+10=90) du har minimumsinntaket for å vokse bare i lunsjen/før treningen. Spre det ut.

Nr 2. Du kjører 5x5, ikke sant? De originale programmene er ikke ment å kjøres med 3-4 ekstra øvelser på ben. Kutt ned. Jeg har faktisk ikke sett dopingfrie folk få gode resultater med så høyt volum. Dessuten er det også snakk om individuell arbeidskapasitet, som kan trenes opp eller ned gjennom livet.
En treningsøkt skal være hard, men ikke et marathon "du skal komme deg igjennom". Den skal være sånn at øvelsen gir deg en følelse av at nå skal jeg jammen få opp noen tunge vekter her, og du skal være klar til det! Ikke sliten og demotivert. Da går det ikke.
Så kutt ned mengden til den siste øvelsen du kan kjøre med pågangsmot (antagelig bare 5x5 i bøy).
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Kjører meg tom for energi på trening
« #6 : 08. februar 2013, 12:09 »
Å ja: redbull eller kaffe er bra vis det funker på deg.
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Kjører meg tom for energi på trening
« #7 : 08. februar 2013, 12:21 »
Nr 2. Du kjører 5x5, ikke sant? De originale programmene er ikke ment å kjøres med 3-4 ekstra øvelser på ben. Kutt ned. Jeg har faktisk ikke sett dopingfrie folk få gode resultater med så høyt volum. Dessuten er det også snakk om individuell arbeidskapasitet, som kan trenes opp eller ned gjennom livet.
En treningsøkt skal være hard, men ikke et marathon "du skal komme deg igjennom". Den skal være sånn at øvelsen gir deg en følelse av at nå skal jeg jammen få opp noen tunge vekter her, og du skal være klar til det! Ikke sliten og demotivert. Da går det ikke.
Så kutt ned mengden til den siste øvelsen du kan kjøre med pågangsmot (antagelig bare 5x5 i bøy).

Tja, om det er det "5x5 powerbuilding" programmet han kjører, så er det jo ikke noe problem å trene såppass mye på en dag, da han har en uke å restituere seg på før neste beinøkt. Er det type stronglifts eller bill starr så blir saken noe helt annet ja, det skal jeg være enig med deg i.
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget emiliuzen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Kjører meg tom for energi på trening
« #8 : 08. februar 2013, 16:19 »
Det er "5x5 powerbuilding" ja. Det kan leses mer om det her: http://www.iform.no/pub/art.php?id=3#.URUVUGdZOSp

Men det er helt klart at jeg da må få i meg mere karbohydrater, men utifra hva som står i linken ovenfor tror jeg ikke at jeg skal gå ned noe særlig på protein mengde. Det er nok sant at kroppen ikke klarer å ta opp alt, men da får den hvertfall nok.

Hvor mye karbohydrater bør jeg få i meg i løpet av en dag da? og når på døgnet bør det spises?

Anngående motivasjon er ikke det noe problem. vi er 3 gutter som pusher hverandre hardt, og det er vel også en faktor som gjør at man klarer å tømme seg mer.

men takk for alle svar! Cheesy

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 143

Sv: Kjører meg tom for energi på trening
« #9 : 08. februar 2013, 21:17 »
I følge den artikkelen så skal du trene sånn og spise sånn. Hvordan funker det for deg?
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget emiliuzen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Kjører meg tom for energi på trening
« #10 : 09. februar 2013, 10:09 »
I følge den artikkelen så skal du trene sånn og spise sånn. Hvordan funker det for deg?

Jeg synes det fungerer bra, og jeg har selv hørt mye bra om dette programmet. Jeg har aldri vært noe særlig opptatt av kosthold i sammenheng med trening, så jeg syntes det var spennende å prøve.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!