Skrevet av Emne: Albueproblemer pga ulnarnerven?  (Lest 3377 ganger)

Utlogget SteamTrain

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Albueproblemer pga ulnarnerven?
« : 11. februar 2013, 18:15 »
Har de siste 6-7 årene hatt problemer medialt ved albuen ved push ups, albue ekstensjon osv, samt en sliten følelse i albue/underarm ved sykkling over tid. Samt at armen ikke kan ekstenderes like mye som den andre, dog er ikke forskjellen her stor.

MR viste ikke stort. Men, etter å ha tatt en ultralydundersøkelse ble det funnet en fortykket ulnaris. Fikk råd om konservativ behandling. Og forespeilet at dette tar lang tid, og ikke er en sikker behandling. Ser ut som dette er eneste årsak til problemet

Etter å ha lest på nettet litt har jeg funnet ut at det finnes en operasjon for dette. Så ut som en forholdsvis enkel operasjon med kort rehab. Liten pris å betale i mine øyne..?? Noen med erfaring på dette temaet her??

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Albueproblemer pga ulnarnerven?
« #1 : 11. februar 2013, 23:41 »
Det viktigste her er å finne ut årsaken til problemet før man tenker noe utover konservativ behandling. Hvis det er passasjen hvor n. ulnaris traverserer forbi albuen så finnes det flere årsaker som kan gi plager, mest vanlig er innklemming (sulcus ulnaris syndrom), samt irritasjon ved langvarig friksjon mot bein eller i den muskulære tunnelen distalt for mediale epikondyl. Ultralyd er en sensitiv metode ved irritasjon og en fortykkelse kan tyde på inflammasjon med tilhørende ødem i nerven. Med dette som eneste funn vil konservativ behandling med antiinlammatorisk medikament og hvile være riktig, men om det løser problemet ditt er usikkert. Det kan godt hende at du får tilbake problemet når du begynner å trene igjen. Det finnes forholdsvis enkle kirurgiske inngrep for å behandle slike tilstander ved å frilegge nerven, men riktig behandling krever riktig indikasjon. Symptombildet ditt virker noe atypisk, selv om noe av det du beskriver kan relateres til n. ulnaris.

Hvor har du blitt undersøkt?

I utgangspunktet så vil ikke dine plager slik de er beskrevet være indikasjon for en operasjon, men da uttaler jeg meg på generelt grunnlag da det er sparsomt med informasjon. Man ønsker uansett å forsøke konservativ behandling først, og vurderer deretter behov for en evt operasjon hvis symptomer vedvarer eller symptomene progredierer med motorisk affeksjon. Men til sist så er det din subjektive opplevelse av dine plager som teller, så hvis du føler dette påvirker livskvaliteten din i stor grad så slipper man jo unna en del utvelgelseskriterier ved å ta det privat  Wink

En ortopedisk og nevrologisk undersøkelse med funksjonstes for motoriske og sensoriske utfall, og evt ulnarisnevrografi og EMG kan være greit for å etablere riktig diagnose og vurdere behandling.

190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget SteamTrain

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Albueproblemer pga ulnarnerven?
« #2 : 12. februar 2013, 12:54 »
Takk for grundig svar.

Har som sagt hatt dette problemet lenge. På tide å bli kvitt det? Ser hovedsaklig på yrker med fysiske opptakskrav. Og en albue på dominerende arm som plutselig ikke vil mer ved fysiske ekstensjoner er et lite problem. Derav påvirker det livskvaliteten min. Har de siste årene hatt perioder med hvile. Men, det kommer alltid tilbake raskt ved trening. Smertene vil alltid være der til en viss grad ved full ekstensjon Og jeg har ingen andre patologiske funn.

I grundighetens navn skal jeg ta turen til en nevrolog for nevrologisk undersøkelse. Ved en eventuell styrket mistanke, har du noen tips til hvor man eventuelt kan finne en kompetent kirurg på dette området som kan ta dette endoskopisk

Forresten, jobber du privat? Leger som er grundige tross atypiske symptomer er mangelvare.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Albueproblemer pga ulnarnerven?
« #3 : 12. februar 2013, 13:23 »
Jobber på offentlig sykehus og har ikke ortopedi som spesialfelt, men hjelper gjerne frustrerte pasienter gjennom jungelen når jeg er inne her ;-) Det raskeste vil være f.eks Volvat http://www.volvat.no/om-volvat/ventetider/ventetider_oslo/ortopedi/, der utfører de dagkirurgi med relativt kort ventetid (uker). Det forutsetter som sagt at man har funnet en indikasjon for at et operativt inngrep kan hjelpe deg. En ortoped der kan evt. hjelpe deg med en henvisning til nevrologisk undersøkelse om nødvendig. Som sagt, symptomene du beskriver er ikke helt "tekst bok" med tanke på kun en betent n. ulnaris, men nå vil alltid symptomer variere utifra hvor problemet er og fra pasient til pasient så det kan man ikke mene så mye om uten å få undersøkt deg grundigere.

Bare å sende en PM hvis du lurer på noe mer.

Lykke til!  Smiley
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!