Skrevet av Emne: snart sommer.......  (Lest 3522 ganger)

Utlogget pax2k

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 83

snart sommer.......
« : 04. desember 2002, 23:37 »
Hei!
Er en gutt på 21 år som har trent med vekter i ca. 3 år.
Er rimelig fornøyd med styrken og volumet, men kunne VELDIG gjerne kutta kraftig ned på fettprosenten min...(måle i dag med "fettklype" og lå ca. på 24%!!! :-/)

Får på en gjennomsnittelig dag i meg ca. 190g proteiner,ca. 70g fett,ca. 480 karbohydrater fra mat/tilskudd.. Tilsammen ca.3500 Kcal..

Spiser masse, men sundt.  (kylling, ris, brød, melk og spaggethi det går hovedsakelig av.....).

Er 184 høy og veier ca.95kg og kunne tenke meg og gå ned en god del før sommeren.. Noen gode tips på veien???  Er 10-15 kilo urealistisk???   Trener veldig seriøst og er villig til å ofre mye for å nå en mer markert kropp og det UTEN og miste muskler..

Derfor er det vel på tide og se fram mot sommeren allerede før jul??  Smiley..eller???
just because I rock, doesnt mean Im made out of stone

Utlogget tigern

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

  • Pingle for life!
Re: snart sommer.......
« #1 : 05. desember 2002, 09:44 »
Jeg er ingen proff på dette, men jeg "deffet" for første gang i våres og kan gi noen tips på grunnlag av det.

#1 Glem Kg og vekten på badet, tenk på hvordan det ser ut.
Jeg gikk fra bukse størrelse 36 til 32 fra februar til begynnelsen av juni.

#2 bruk lang tid.
Du er inne på noe viktig når du skriver at du skal begynne nå.
Jeg personlig tar med med julen og litt til før jeg begynner oppkjøringen. 1. februar skal jeg begynne og være i mål 1.juni.

#3 trapp ned kalori inntaket sakte men sikkert.
Spiser du 4000 kalorier i dag og trennger 2-2500 kalorier for å opprettholde musklene skal du ikke være nede på bunninntaket før en måned før deffeslutt. dvs 1. mai for meg.
1.feb 4000 kal, 1.mars 3500kal, 1. april 3000kal, 1mai, 2500 kal.

4# Proteinbasert mat (selvfølgelig!)
5# Nok søvn,
6# Pils på Akerbrygge er godt, men FY, så begrens deg så mye som du klarer.

Hva sier dere, Number1, AlexFitness? Er jeg på feil jorde?

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re: snart sommer.......
« #2 : 05. desember 2002, 10:18 »
Veldig gode tips.

Jeg er slettes ingen ekspert på deffing så Alexfitness stiller seg definitivt bedre enn meg på det området.

Selv ville jeg ventet etter jul med deffinge. Det er mye kaker og brus på denne årstiden.  Cheesy
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget masan

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 652
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 652

Re: snart sommer.......
« #3 : 05. desember 2002, 13:29 »
Må vel legge til at man skal trappe opp igjen kalori-inntaket kanskje enda saktere og sikrere..

Utlogget kalleklovn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 368
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 368

Re: snart sommer.......
« #4 : 05. desember 2002, 13:33 »
Gode tips:

1. Mosjoner om morgenen, ikke løpe/jogge, men bare gå raskt i ca 45min-1,5 timer...Du kan selvfølgelig mosjonere til andre tider også (på kvelden før du legger deg f.eks), men på morgenen er blodsukkeret veldig lavt, så du forbrenner fett cellene, istedenfor maten du nylig inntok.

2. Bruk krydder i maten, særlig sterke kryddre som f.eks: Hvitløk/Chili/Ingefær/Cayonepepper etc... (du kan øke forbrenningen med inntil 200 kcal/dag, ved bruk av bare krydder)

3. Som tidligere sagt, så vil det lønne seg å ta av kg over lengre tid... Mange "lurer" seg selv ved å bruke standard dietter, hvor kiloene renner av, men kommer like raskt tilbake Smiley Juster kostholdet ditt optimalt for forbrenning. Bruk mye grønnsaker/frukt og mat med lav GI. Spis mer proteiner og fett (sunne fettsyrer), mens du reduserer karbohydrat inntaket.

4. Det er også viktig å gi det litt tid. Du ser ikke resultatene etter en uke. Det skaper ikke mye motivasjon, når du ikke ser noe forskjell fra da du begynte, til f.eks etter 3-4 uker. Derfor viktig å gi det tid, og gå maksimalt ned 1 kg i uka... (0,5-1,0 kg er optimalt for å redusere fett, men samtidig beholde muskelmasse)

5. Du kan bruke diverse kosttilskudd. Jeg vil anbefale CLA, Linfrøolje og Pyruburn (eller om du får køpt Pyruvate i pulver form?)

6. Du har fått låne boka "Allt om fettforbrenning" av meg, så gå les den Smiley
-kalleklovn-

Utlogget PowerMan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re: snart sommer.......
« #5 : 05. desember 2002, 13:55 »
Mange bra innlegg...
Supplerende informasjon vil bare bli overflødig og lite nyttig!
Teorier om vektreduskjon / deffing er og blir et ubesvart diskusjonstema, men følger du tipsene fra kalleklovn og tigern er du garantert på rett spor!

Mitt tips er: Motivasjon og tålmodighet!
Power is everything...

Utlogget masan

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 652
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 652

Re: snart sommer.......
« #6 : 05. desember 2002, 14:05 »
Når du skal jogge/sykle og slik, ha løypa klar for deg, ikke bare sett igang. Finn ut akkurat hva og hvor du skal!

Utlogget Prodius (MB)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 870
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 870

Re: snart sommer.......
« #7 : 05. desember 2002, 17:35 »
Heldigvis for meg har jeg veldig lite underhudsfett Grin Kan vell si det sånn at jeg har levd usunt helt til nå, og jeg har nesten ikke noe underhudsfett. Det kan jo selvsagt ha noe med at jeg vokser fortsatt å slik..

Jeg har ingen erfaring innen deffing, men jeg tror jeg vil ta av litte grann for sommern.. Trenger et program som jeg kan følge da (har ikke tid til mosjon på morgenen)

Er det noen som har et ferdig oppsatt program jeg kan kikke på, og helle mofifisere litt?

Takk! 8)
Treningsstudio: ¨
Raufoss Badeland¨

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re: snart sommer.......
« #8 : 05. desember 2002, 17:40 »
Hmm.. masse bra å få med seg her, men Kalleklovn, er det sant at frokosten ikke blir brukt om på turen om morgenen? Jeg går til sentrum hver morgen, men spiser en solid frokost, og har til tider vurdert å droppe denne for å brenne fettet, men frokosten er jo dagens viktigste måltid, så man kan liksom ikke det heller...

Er 10-20 min for lite....?

I Muscle Media var det en artikkel om "kardio gerilja" hvorpå man på 12 min (4 min oppvarming, 4 min spurt og 4 min nertrapping) ville brenne fettet intensivt og resten av dagen....
Sant? Noen som har prøvd det?

Takknemlig for alle svar, da jeg og skal begynne å deffe snart...  Grin
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget kalleklovn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 368
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 368

Re: snart sommer.......
« #9 : 05. desember 2002, 19:23 »
Sitat
Hmm.. masse bra å få med seg her, men Kalleklovn, er det sant at frokosten ikke blir brukt om på turen om morgenen? Jeg går til sentrum hver morgen, men spiser en solid frokost, og har til tider vurdert å droppe denne for å brenne fettet, men frokosten er jo dagens viktigste måltid, så man kan liksom ikke det heller...

Er 10-20 min for lite....?

I Muscle Media var det en artikkel om "kardio gerilja" hvorpå man på 12 min (4 min oppvarming, 4 min spurt og 4 min nertrapping) ville brenne fettet intensivt og resten av dagen....
Sant? Noen som har prøvd det?

Takknemlig for alle svar, da jeg og skal begynne å deffe snart...  Grin



Poenget med å mosjonere på morgenen FØR frokost, er for å utnytte kroppens lave blodsukker... Det du bør tenke på, FØR du går ut for å mosjonere er: Drikk 1/2 liter med vann, ta deg en proteinshake på ca 30gr, og drikk gjerne ett par kopper kaffe. Når kroppen er i denne tilstanden (katabol), har den 2 valg på bruk av energi kilde.. Hvis du mosjonerer (går raskt), så vil kroppen bruke energien som ligger i fettet. Jogger/løper du, så må kroppen bruke det andre alternativet som er å bryte ned proteinene i musklene, for så å bruke dette som energi. Det skjer fordi kroppen krever mye mer energi når du løper, og fett energi tar lengre tid å omdanne til "bruk" , enn det nedbryting av proteinene i musklene gjør.

Etter denne mosjonen, kan du spise en solid frokost, da helst basert på proteiner og karbohydrater med lav GI verdi... Hvor lenge du vil gå, kommer ann på hvor god tid du har til dette, og hvor mye du ønsker å forbrenne. Men jeg vil ikke anbefale å gå lengre enn 1,5 timer, da kroppen vil begynne å lete etter alternativ energi, som da blir nedbryting av muskulatur... 10-20 min er ikke akkurat mye. En mann på ca 74 kg vil forbrenne ca 6 kcal/min... så 20 min vil bli ca: 120 kcal. Noe som igjen tilsvarer ca. 13gr. rent fett... Går du en time, vil det bli ca. 40g rent fett... Det høres ikke så mye ut, men i lengden blir det litt... Går du en time hver dag på morgenen i 3 mnd. Blir det ca: 3,6 kg rent fett.

Akkurat det Muscle Media skriver i sin artikkel, høres noe usannsynlig ut, men skal ikke nekte... Kroppen vil forbrenne minimalt med fett ved høy intensitet, den vil da som sagt bruke alternativ energi (f.eks muskelnedbryting)...
-kalleklovn-

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re: snart sommer.......
« #10 : 05. desember 2002, 20:30 »
Det høres jo logisk ut da... 3,6 kg a gitt... også erstatte det med muskler, hihi, god tid til sommeren 8)
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!