Skrevet av Emne: oppvarming på tredemøllen  (Lest 1759 ganger)

Utlogget Ponduz316

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

oppvarming på tredemøllen
« : 21. februar 2013, 22:20 »
heeeei

Den nyeste teorien jeg har blitt servert på treningsstudioet er at man ikke skal varme opp på tredemøllen før styrketrening. Hvorfor husker jeg ikke, men lurer på det hadde noe med å yte maks.

Jeg har nå droppet tredemøllen før styrketrening og satt den etter styrketrening. Jeg har beholdt såklart oppvarming på de forskjellige øvelsene med 15 rolige og behagelige reps før hver enkelt øvelse.

Hva mener folk her? Er dette riktig?

Målet er å bli mer "fit" samtidig som jeg beholder nåværende kroppsvekt..

Dessuten lurte jeg på hvor lenge så er minimum normalt å bruke på tredemøllen? Jeg ligger på 10min hver trening nå hvor jeg ifølge tredemøllen forbrenner 100+ kalorier hver gang.

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: oppvarming på tredemøllen
« #1 : 21. februar 2013, 23:09 »
Det er individuelt om man varmer opp på mølla før eller etter;)
Sånn som jeg varmer opp er at du skal ta halve vekt av det du skal trene med og kjøre like mange reps
Eks: Brystpress med hantel: 14kgx12 24kgx8 10 pushups 32kgx5 så 3x12 med 40kg
Dette er også individuelt vil jeg si, finn deg en fin rutine med oppvarming;) Men husk ikke varm opp for mye og ikke for lite. Og en ting som fungerer for meg er siste varmopp sett skal være litt tungt men ikke mange reps;)

Skal du kjøre tredemølle for og forbenne så ville jeg kjørt itervaller forbrenner mye på kort tid;)

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: oppvarming på tredemøllen
« #2 : 21. februar 2013, 23:41 »
Du skjønner, dette handler ikke om deg og hva som er best for deg. Det handler derimot om trend og fashion. Er sikker på at det var en PT som rådet deg til dette? dry
Neida, finnes mange gode PT'er, men typisk at et studio eller noe i den duren kommer med noe helt nytt og fresht som andre treningsstudioer ikke kan tilby..

Nå var det vel snakk om tredemølla ja, og apropos svada..

Jeg har selv brukt mølla som oppvarming før styrke i snart 5-6 år. Jeg går 10 minutter hurtig gange i stigning. Dette gjør meg god og varm, får i gang blodpumpa og sender blodet rundt i de største lemmene.

Sykling f.eks synes jeg blir litt for inaktivt for oppvarming. Du sitter tross alt..
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Ponduz316

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: oppvarming på tredemøllen
« #3 : 22. februar 2013, 17:59 »
Du skjønner, dette handler ikke om deg og hva som er best for deg. Det handler derimot om trend og fashion. Er sikker på at det var en PT som rådet deg til dette? dry
Neida, finnes mange gode PT'er, men typisk at et studio eller noe i den duren kommer med noe helt nytt og fresht som andre treningsstudioer ikke kan tilby..

Nå var det vel snakk om tredemølla ja, og apropos svada..

Jeg har selv brukt mølla som oppvarming før styrke i snart 5-6 år. Jeg går 10 minutter hurtig gange i stigning. Dette gjør meg god og varm, får i gang blodpumpa og sender blodet rundt i de største lemmene.

Sykling f.eks synes jeg blir litt for inaktivt for oppvarming. Du sitter tross alt..


Har til og med hørt at sykling ikke forbrenner på samme måte som om du jogger. Masse teorier men er aldri sikker! Sånn er det når studioet har masse eldre mannfolk Smiley

Men nei, det kom fra en ganske heftig 50-60 åring! Kan jo anse han som en PT, men ikke faglig hvertfall Tongue Lærte meg mye om kosthold og øvelser for å bygge.

Jeg jogger i ca. 9min før jeg spurter det siste minuttet. Føler at jeg ikke svetter nok under treningen så føles alltid bedre ut etter en tur på tredemøllen.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: oppvarming på tredemøllen
« #4 : 24. februar 2013, 16:09 »
Hvis eneste oppvarming er lette sett med øvelser for overkropp så er neppe kroppen særlig varm når den så skal igang med å takle tunge sett.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget bedoubt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: oppvarming på tredemøllen
« #5 : 28. februar 2013, 09:23 »
Det kan høres ut som om PT’n har overhørt halve setningen på et seminar Cheesy Du skal selvsagt varme opp, men du kan godt droppe mølla. Dynamisk oppvarming vil være mye mer effektivt, da får du både en generell oppvarming samt at du får varmet opp de musklene som skal brukes.
Du må uansett ta oppvarmingssett før du starter med knebøy/mark/benk, men du trenger ikke noe særlig oppvarmingssett før du tar eventuelle tilleggsøvelser utover disse øvelsene.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: oppvarming på tredemøllen
« #6 : 28. februar 2013, 09:37 »
Annbefaler rotator cuff øvelser og skuldermobilitet (med for eks. strikk) før dra/press-øvelser. Og som han ovenfor meg sier, dynamisk sekvens spesielt for korsrygg og hoftemobilitet. God oppvarming er både skadeforebyggende, optimaliserer teknikken og er av den erfaring at treningen generelt blir bedre kvalitetsmessig mtp. fokus, styrke etc.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!