Skrevet av Emne: Godt trent - sliter med sit-ups  (Lest 4061 ganger)

Utlogget mariofrans

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Godt trent - sliter med sit-ups
« : 28. februar 2013, 18:36 »
Heisann,

er helt ny her inne, så håper jeg har lagt posten i riktig kategori...

Det har seg sånn at jeg skal søke befalsskole nå snart, og til opptaket er det greit å være i god form. Det er da 3000m, push ups, pull ups og sit ups som gjelder. Push-ups og pull ups regner jeg med å kunne klare greit med litt trening frem mot sommeren. Klarer 37 push ups og 7 pull ups, har ikke trent på lenge så burde klare å dra opp en god del på disse frem til sommeren.

Problemet er da sit-ups'ene. Disse gjøres på denne
http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/fos/bilder-video/Sider/slik-utf%C3%B8res-styrketestene.aspx måten (med bena på en kasse og en person som sitter oppå)

Anser meg selv som rimelig godt trent, men sliter ekstremt med sit-upsene. Ikke for å skryte, men sixpacken er der også (ikke veldig markert, men når jeg strammer ser man det godt). Husker for mange år siden kunne jeg fint ta sit-ups, men nå går det virkelig ikke lenger. Spesielt den vanlige varianten uten noe vekt på bena er 100% klin umulig. Klarer ikke skjønne hvilke muskler man skal bruke for å komme seg opp. Når jeg skulle teste maks på millitærvarianten klarte jeg bare 14stk.. Blir ekstremt sliten i både bein, lår(?) og mage. Hvis man sammenlikner med han fyren på videoen som tar sit-ups ser man at han klarer å bøye seg gradvis oppover, først med hodet så skuldre osv. Dette er noe jeg ikke klarer, føler jeg drar opp hele kroppen samtidig og bruker magemusklene uten at det fører til noe som helst. Teknikken er sikkert helt på trynet.

Noen som kan komme med tips? Er virkelig flaut når broren din som er mye yngre enn deg og nesten ikke trener kommer å slår meg kraftig i denne øvelsen. Og ikke minst å komme på opptak til befalsskolen og ikke klare minstekravet i sit-ups engang..
En ting er sikkert, det blir mye sit-ups fremover..

- mariofrans

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Godt trent - sliter med sit-ups
« #1 : 28. februar 2013, 19:30 »
Situps involverer i tillegg til magemuskulaturen også hoftebøyerene og det inkluderer Sartorius som går på skrå over låret og et av de fire hodene på Quadriceps, Rectus Femoris :



Enkelte spenner de musklene veldig når de blir sliten i situps, det kan hjelpe å prøve å slappe av der og konsentrere seg om det som foregår nærmere mageregionen.

Det er stor forskjell på hvor gode folk er i situps, det har en del med kroppsbygning å gjøre. Jeg har alltid vært god i det. Tok 370 i en gymtime da jeg var 11 uten å bli sliten, bare litt matt. Kjørte reps med 63 kilo vekt en gang, men det ble bare tull. Mest ryggstrekker og skuldre, tror jeg.  dry

Å konsentrere seg om å bøye magen litt etterhvert er vel ikke noe særlig vits hvis man skal ta så mange som mulig, bedre å få til en effektiv teknikk. Du må selvfølgelig starte med å bøye litt opp men hovedsaklig blir det å dra hele overkroppen med en liten bøy etterhvert.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget bedoubt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Godt trent - sliter med sit-ups
« #2 : 01. mars 2013, 07:23 »
Som SFV skriver handler ikke sit ups i militæret bare om mage, du må også bruke hoftebøyerne.

Når jeg trente til militæret var dette en uvant øvelse, men når du først kommer i gang vil du snart klare mange reps. Bare å trene på denne type situps, så går det nok.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Godt trent - sliter med sit-ups
« #3 : 01. mars 2013, 10:12 »
Det er da bare bra å trene hoftebøyerne, de representerer ganske mye muskulatur sammenlagt, inkludert inne i mageregionen. Hvis du klarer det kunststykket å isolere rectus abdominis fra alt annet og så bare trener det så betyr jo det ganske enkelt at du ikke trener noe av det andre.

En del som kun trener baseøvelser sånn som knebøy og markløft får trent magemuskulaturen en del gjennom det men det har liten effekt på hoftebøyerne. Det kan ende med at det blir tungt å løfte knærne !  Tongue

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget mariofrans

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Godt trent - sliter med sit-ups
« #4 : 17. mars 2013, 21:37 »
Trener og trener denne type sit-ups, merker ikke veldig mye fremgang, men litt har det blitt.

Dere sier at denne øvelsen bruker mye hofteleddsbøyere, jeg merker ikke annet enn at jeg blir sliten i magen av denne øvelsen. Finnes det noen gode øvelser for å finne ut om man har god styrke i hofteleddsbøyerne?

Har også lest mye forskjellig om strekking av hofteleddsbøyerne. Kan det være en idé å strekke hofteleddsbøyerne for å bli bedre i sit-ups?

Å gå ned igjen er også veldig tungt, så bruker mye unødvendige krefter her vil jeg tro. Tips?

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Godt trent - sliter med sit-ups
« #5 : 17. mars 2013, 22:06 »
Skjønner ikke mye av det der men du kan jo legge inn en video.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Godt trent - sliter med sit-ups
« #6 : 24. mai 2013, 12:49 »
Angående å bli sliten i lårene av situps. Rectus femoris, en av de fire lårstrekkerne, deltar i situps og lignende øvelser. Den deltar vanligvis i liten grad men hvis man kjører øvelsen til utmattelse med veldig mange reps så vil den komme mer på banen når de andre musklene begynner å bli for slitne til å opprettholde en normal teknikk. Spesielt skjer det med øvelser der kneet er bøyd.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!