Skrevet av Emne: 5 uker på treningsprogram. frykter lite fremgang  (Lest 2409 ganger)

Utlogget fredrik181

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

har nå gått på et intenst 12 ukers treningsprogram i 5 uker. har fulgt programmet bra. litt treig med ete riktig ifølge dietten men kom i gang på ca uke 2. 5 uker med intensiv trening og jeg føler lite resultat i fettap. er det for tidelig i programmet til se noe spesielle endringer?. Har lest og sett bilder av mange som følger dette programmet, og fått meget posetive resultater etter 12 uker.

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Vis det er fettreduskjon som er målet, er kostholdet faktisk enda viktigere enn treningen. Så først og frest bør du ha ett godt kostholdsprogram, også finne ett passende treningsprogram. Det er litt som å velge en bil. Du har mange biler, men ingen kommer noen sted uten riktig drivstoff
29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget fredrik181

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

hehe ja. men dette programmet er laget for og brenne fet. kalt for transformation program :p. prøvde en veldig lav carb diett for å få fart på forbrenning men fant meg helt uten energi til trening.

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 665

Uansett om det er ett " program for å brenne fett" så er det kostholdet som bestemmer. Er du ikke i kaloriunderskudd vil du ikke miste fett.. Og er du for mye i underskudd, men for lite proteiner å dårlig sammensetning av makronæringsstoffene, så vil du miste fett men også mye muskler. Kosthold kosthold kosthold.
29år
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Hei på deg, fredrik191!

Først av alt: Om du har trent i 5 uker, så har du uansett gjort noe veldig fornuftig. Enten du har gått ned i vekt eller ikke - trening har kroppen bare godt av. Husk på alle helsefordelene med å trene. Alt fra lavere blodtrykk, positive effekter på humør, lavere kolesterolnivå, mindre risiko for kreft, slag, hjerte- og karsykdom, diabetes, beinskjørhet, bedre immunforsvar, bedre søvn... Listen fortsetter og fortsetter!

Så ikke bekymre deg for om du ikke har gått ned noe på 5 uker. Fokuser heller på det positive ved at du har begynt å trene! Holder du frem med denne trenden i månedene, og kanskje årene som kommer - ja, da kan du forvente virkelig gode resultater, om du jobber hardt i tillegg!

Ting tar tid, som man sier. Trening tar tid. 5 uker er knapt halvannen måned. Hvor mange har du sett komme i form på halvannen måned? Selv trente jeg i et halvt år før jeg begynte å se resultater på kroppen. Jeg ville bli stor og sterk, men fant fort ut at dette ikke var gjort på hverken en måned, et år eller to år - det er bare noe man kan akseptere med en gang. Enten du vil opp i muskelmasse, ned i fettprosent eller begge deler - dette tar tid. Jo dårligere utgangspunkt, jo lengre tid tar det. På den lyse siden kan alle komme i form. Man må bare være tålmodig og ikke gi opp.

Slike "12 ukers-program" er sjelden noe særlig å skryte av. Jeg vet nøyaktig hva slags program du snakker om, og de har alltid to ting til felles: 1) De lover gull og grønne skoger, og 2) de skuffer deg alltid når du ikke får resultatene de lover. Og enda verre: Mange tror at det er deres feil når de ikke får resultatene de trodde de skulle få! De tror at de ikke jobbet hardt nok, og forstår ikke hvorfor oppskriften ikke fungerte.

Ikke la deg lure av slike program. Mange "før/etter-bilder" som du ser i forbindelse med slike program, er photoshoppet, tatt i ulikt lys m.m. Personen er gjerne bleik og har en dårlig holdning på "før"-bildet, mens personen er solbrun og står med rak rygg og flexer magemusklene på "etter"-bildet. Kanskje han/hun er smurt inn med litt muskelfremhevende olje i tillegg. Mange slike bilder er tatt på samme dag. Det er kun juks.

Ellers er det av og til brukt lengre tid mellom hvert bilde enn det blir påstått, når det først ser veldig ekte ut. Noen ganger er det også dopingmidler inni bildet. Faktisk er det nok mer vanlig enn ikke å bruke dopingmidler i slike sammenhenger, siden dette bare er nok ett ledd i å markedsføre et produkt (Les: Dette handler bare om penger). Det vil være naivt å anta så mye annet, dessverre.

Jeg foreslår at du glemmer slike program for et øyeblikk, og heller vurderer å tenke mer i disse banene:

1. Se på dette som en livsstilsendring du gleder deg til å ta fatt på. Tren for å bli sprek, sunn og få en flott kropp, og spis sunt for å få en kropp som er like sunn innvendig som den ser ut fra utsiden. Du skal fortsette med denne sunne livsstilen i mange år fremover. Først da vil du få en "kvalitetsfysikk".

2. Du trenger IKKE bli hysterisk for å få resultater. Vit dette med en gang. Balanse er en nøkkel. Litt hver dag. Om du går fra å spise mye junk og snacks i ukedagene, til å heller bytte det ut med et par frukt og grønnsaker per dag, og heller kose deg litt i helgene, så har du gjort en stor forbedring bare der. En slik endring kan bli synlig på kroppen over et lengre perspektiv.

3. Ha det bra med deg selv mens du holder på med å forbedre trenings- og spisevanene dine. Ikke straff deg selv med negative tanker og bekymringer om ting ikke har fungert som du trodde, forventet eller håpte på. Se på alt som erfaringer. Ett feilgrep mer, er én erfaring rikere. Du lærer av dine feil.

Dette var bare noen tanker som jeg tenkte jeg kunne dele med deg. Jeg vet ikke om det var så mye hjelp i dem, men. Smiley

Utover dette, skal jeg også bidra med litt kunnskap som jeg tror at kan hjelpe deg videre fra der du er nå.

Jeg starter med å si litt om kosthold. Som Hightow3r sa over meg, er kosthold det viktigste om du vil gå ned i vekt.

Først av alt: Kaloriunderskudd.

Hva er et kaloriunderskudd? Hva er en kalori, i det hele tatt? Kanskje vi skal spørre så basic til å begynne med.

En kalori er en enhet for måling av energi. Det er den enkle definisjonen. Jo flere kalorier noe inneholder, jo mer energi inneholder det. Vi finner kalorier i makronæringsstoffene protein, fett og karbohydrat. Det finnes flere stoff som inngår under definisjonen makronæringsstoff (hydrogen, karbon, magnesium, kalsium etc.), men i forbindelse med kosthold er det kun disse tre du skal konsentrere deg om.

Protein. Fett. Karbohydrat. I disse finnes det kalorier. Energi.

Protein, fett og karbohydrat finner vi i mat, som du så klart vet. Dermed inneholder mat kalorier, og dette er grunnen til at mat gir oss energi.

Så kan vi gå tilbake til det første spørsmålet: Hva er et kaloriunderskudd?

Et kaloriunderskudd er en beskrivelse av tilstanden kroppen er i når den får tilført mindre kalorier (energi) enn den trenger for å kunne holde samme kroppsvekt som den ligger på per dags dato. Det er en enkel måte å forklare det på. Vi har også begrepene kaloribalanse og kalorioverskudd. Førstnevnte går ut på at kroppen får tilført akkurat så mye den trenger for å holde vekten, slik at den hverken går opp eller ned i vekt. Sistnevnte går ut på at kroppen får tilført mer kalorier enn den trenger for å kunne holde samme kroppsvekt, og resultatet blir en økning i kroppsvekt.

Grunnen til at folk legger på seg unødvendig mye fett, er fordi de har vært i et kalorioverskudd over lengre tid. Etterhvert stopper vektøkningen, og de blir liggende i en kaloribalanse, hvor de hverken går opp eller ned. De er dermed blitt vant med å innta et unødvendig høyt antall kalorier per dag, og denne (u)vanen blir hva som er et "normalt kosthold" for dem.

For å gå ned i vekt, er det kun én ting som fungerer. Et kaloriunderskudd. Vi må innta færre kalorier enn hva kroppen får tilført per dags dato, om den ikke går ned nå. Men hva skjer egentlig når vi ligger i et kaloriunderskudd, og hvorfor går vi ned i vekt av det?

Kalorier er energi. Energi er noe kroppen trenger for å fungere. Det er nødvendig for konsentrasjon, fokus, generell ytelse på alle mulige plan i løpet av hverdagen etc. Et kjennetegn ved inntak av lite energi, er trøtthet, dårlig fokus og konsentrasjon, slapphet, trøtthet o.l. Dette skjer fordi kroppen får for lite energi til å fungere optimalt. Konsekvensen av dette er at den må sette i gang en nødsprosess - den må finne alternative måter å få energi på.

Kroppen kan ikke produsere kalorier på egenhånd, men den kan finne det på kroppen likevel - husk: Fett inneholder kalorier. Skjønner?

Kroppen begynner altså å "spise" fra sitt eget kroppsfett for få energi.

Kroppsfett er derfor egentlig "lagret energi", som kroppen har lagret nettopp for slike øyeblikk hvor den får tilført for lite kalorier. Det er derfor veldig fornuftig å ha litt kroppsfett på kroppen, fordi du aldri vet når det kan komme til bruk. Soldater blir f. eks anbefalt å ha en viss fettprosent på kroppen, fordi de kan komme utfor situasjoner hvor de får begrenset med energi gjennom kosten.

Med denne kunnskapen på bordet, håpet jeg det ble lettere å forstå hvorfor det er så viktig med et kaloriunderskudd når du vil ned i vekt. Om du har trent i 5 uker, men likevel ikke går ned i vekt, er det dermed fordi du sannsynligvis spiser for mye og/eller ikke trener på en måte som forbrenner nok kalorier. Du må derfor spise mindre og/eller trene mer.

Men ikke bli helt ekstrem likevel. Det er viktig å ikke gå "amok" med kaloriunderskuddet. Det anbefales generelt ikke å gå under 1200 kcal per dag. Koppen trenger en viss mengde energi for å holde systemet i gang, og det kan være skadelig på både hjertet, hjernen og flere andre organer om man ligger for lavt på kaloriinntaket.

Det er også noe annet jeg vil forklare. Dette med treningen. Du sier at du har trent i 5 uker, men synes ikke at resultatene er så bra. Igjen, som Hightow3r sa over meg, så er kosthold det viktigste. Men helt konkret: Hva ligger det i at kosthold er det viktigste? Jeg mener... Greit, vi forstår at det er viktig med et kaloriunderskudd og alt det der... Men er ikke trening også kjempeviktig for å gå ned i vekt, uansett?

Nei, det er det ikke. Husk på at alt trening egentlig gjør, fra et fettforbrennende perspektiv, er å forbrenne kalorier. Faktisk kan du fint gå ned i vekt uten å trene i det hele tatt. Da vil du gå glipp av helsefordelene ved å trene, men om det kun er reduksjon av fettprosent du er ute etter, så er det faktisk ikke nødvendig å trene. Du kan velge:

1) Spise så lite at du går ned, og droppe treningen.
2) Velge å spise mer, men da må du trene mer også.
3) Gjøre en kombinasjon av begge, hvor du spiser litt mindre, men også trener litt. Dette er gjerne den enkleste metoden, så lenge man ikke virkelig hater å trene. I tillegg er det tross alt mange helsefordeler med trening som man ikke bør snyte seg for.

Verre var det ikke.

Ved å trene, kan du altså - i toerien - fortsette å spise som du gjør nå... Du må bare trene så mye at du forbrenner nok kalorier til å gå ned i vekt. For å ta et utrolig eksempel: Thor Hushovd inntar omtrent 7000 kalorier per dag gjennom hele Tour De France. De samme gjør de andre rytterne, omtrent. For å gi en pekepinne på hvor mye dette er, så tilsvarer det ca. det dobbelte av hva en mann på rundt 80 kg gjerne spiser per dag.

Likevel går Thor Hushovd som regel ned 1-2 kg hvert år under Tour De France. Hvordan er dette mulig, når han spiser 7000 kalorier per dag? Dette er så mye mat at selv en kroppsbygger på elitenivå ville hatt vanskelig for å henge med. Vel... Grunnen er ganske enkelt at Thor Hushovd også forbrenner EKSTREMT mange kalorier når han sitter på sykkelen i flere timer i strekk, hver dag, under hvert Tour De France. Og da er det ganske enkel matte som gjør at han går ned i vekt: Han havner i et kaloriunderskudd = ned i vekt.

Samtidig kan du se på den tidligere kroppsbyggeren Ronnie Coleman, som var kjent for å spise opp i 10.000 kalorier per dag. Forskjellen mellom Thor Hushovd og Ronnie Coleman, er at sistnevnte beveget seg minst mulig utenom vekttreningen, og drev aldri med trening som forbrant mange kalorier (sykling, løping, roing osv.). Vekttrening forbrenner ikke spesielt mange kalorier, mens utholdenhetstrening forbrenner ganske mye.

Så mens Thor Hushovd veier 83 kg, veide Ronnie Coleman rundt 150 kg når han drev på. Nesten dobbelt så mye.



Som du kanskje skjønner, er trening dermed veldig effektivt for å forbrenne kalorier om du gjør nok. Men om du foretrekker å heller spise deg ned i vekt, ved å redusere matinntaket, er dette også fullt mulig.

Enkle råd for å gå ned i vekt, er dermed:

1) Spis mindre

ELLER:

2) Beveg deg mer

ELLER:

3) Gjør en kombinasjon av begge.


Utover dette, anbefaler jeg også å lese mer om kosthold og trening generelt. For å få en bra kroppssammensetning (Les: Et bra forhold mellom muskler og fett), er det like viktig å forstå viktigheten av å innta riktig mengde protein, karbohydrat og fett. Du vil f. eks kunne gå ned i vekt selv om du kun spiser kake og chips hver dag, så lenge kaloriinntaket er lavt nok, men du vil sannsynligvis miste mye muskler på en slik diett pga. mangel på protein. Dette ønsker vi selvsagt ikke. I tillegg vil det ikke være en behagelig opplevelse på kroppen. Du vil ha en kritisk mangel på viktige mikronæringsstoff (kostfiber, vitamin og mineraler), blodsukkernivået kommer til å plage livet av deg osv. (Les: Dårlig fokus, konstrasjon, humør m.m.).

Du har dermed masse å lære om kosthold, særlig om betydningen av + funksjonen til protein, karbohydrat og fett. Jeg kunne brukt tid på å forklare dette også, men noen andre har allerede gjort det for meg (og garantert bedre enn jeg kunne klart det), så jeg linker deg like godt bare dit:

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/riktig-kosthold-nokkelen-til-resultater
https://www.tn.no/drivkraft/artikler/kostholdsoppsett-i-teori-og-praksis

Les disse to artiklene og bruk det som står der.

Sånn. Da håper jeg at jeg har ledet deg inn på et litt bedre spor. Håper du føler at det var en hjelp i det. Smiley

Beklager om jeg ble i overkant på "teskje"-nivå, men jeg tenker at det er bedre å forklare noe for mye enn for lite! Smiley

Spør om det er mer du lurer på. Lykke til videre og god trening!

Utlogget fredrik181

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

hei paramora ! Vil bare si tusen takk for motiverende og hjelpende ord  Smiley .om jeg skulle valgt mellom de 3 alternativene så tar jeg nok trene og endre diett. Noe som jeg har begynt med siste uken Smiley. men har ikke vert så flink på telle kalorier noe som jeg kansje burde begynne med.'
Tenkte legge meg på et inntak mellom 1200 1500 for dagen, det må vell gjøre susen ?.
På trening går er det ikke så mye annet en vekttrening det går i. Har kansje 20min på møllen etter trening med kjapp gange i slakk oppoverbakke.

Men her er hvertfall programmet jeg er på nå http://www.bodybuilding.com/fun/kris-gethin-12-week-daily-trainer.html  . Tenke følge den helt til slutten. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!