Skrevet av Emne: Knebøy med eller uten høy hæl (evt. en kombinasjon)?  (Lest 8279 ganger)

Utlogget bøyergøy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • For i kjøleskapet hjemme er det øl
Jeg har planlagt å trene mye kne-/frontbøy fremover (to til tre ganger uken). Dette dreier seg om styrkeløft-orientert trening.

Til nå har jeg kun trent med et par sko hvor hælen er forholdsvis høy (Do-Win-sko). Jeg lurer på om dette er kurant å bruke på permanent basis, eller om en av og til bør trene med lavere sko for å oppnå bedre resultater gjennom nettopp denne typen variasjon.

Jeg er relativt fersk i gamet (og nærmer meg førti), men er veldig opptatt av å få så optimal teknikk som mulig, gjerne ved å få råd om dette fra mer erfarne utøvere.

Noen innspill på dette ydmyke spørsmålet? what

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Hvorfor bruker du forhøyet hæl? Grunnen til at folk bruker det er vanligvis et mobilitetsproblem i ankelen. Om du klarer å trene knebøy uten med bra teknikk så er det egentlig ingen grunn til å trene med vektløftersko, annet enn at du får bedre feste i gulvet.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget bøyergøy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • For i kjøleskapet hjemme er det øl
Hvorfor bruker du forhøyet hæl? Grunnen til at folk bruker det er vanligvis et mobilitetsproblem i ankelen. Om du klarer å trene knebøy uten med bra teknikk så er det egentlig ingen grunn til å trene med vektløftersko, annet enn at du får bedre feste i gulvet.
Takk for svar!

Jeg har tidligere trent med lav hæl, men etter en liten tids tilvenning med høy hæl, følte jeg at jeg fikk mer trøkk i bøyen og at det virket mer riktig teknisk.

Jeg føler at mobilitet er en av mine sterke sider, men det jeg egentlig lurer på, er om en kan bedre knebøyen ved å variere hæl-høyden..?

Utlogget NullFokus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Hvorfor bruker du forhøyet hæl? Grunnen til at folk bruker det er vanligvis et mobilitetsproblem i ankelen. Om du klarer å trene knebøy uten med bra teknikk så er det egentlig ingen grunn til å trene med vektløftersko, annet enn at du får bedre feste i gulvet.
Så dvs at hvis man feks trener 5x5, med knebøy 3 ganger i uken, så vil man bli sterkere i bøy med flate sko/lav hæl?
Mål: bli like høy som torkel ravndal

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Så dvs at hvis man feks trener 5x5, med knebøy 3 ganger i uken, så vil man bli sterkere i bøy med flate sko/lav hæl?

Nei.

@bøyergøy: hvis sko med hæl føles best har du svaret ditt der. Ikke nødvendig å bytte sko.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget bøyergøy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • For i kjøleskapet hjemme er det øl
Nei.

@bøyergøy: hvis sko med hæl føles best har du svaret ditt der. Ikke nødvendig å bytte sko.

Takk for tips. Må innrømme at jeg føler meg vel i høye hæler. Når jeg løfter, altså

Utlogget NullFokus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Mål: bli like høy som torkel ravndal

Utlogget bøyergøy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • For i kjøleskapet hjemme er det øl
Respekt. Men den toppen er jo så 2009

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Bruk høy hæl om du:

1. Trener for å bli god i vektløfting (siden det brukes vektløftersko i vektløftingskonkurranser)
2. Ønsker at øvelsen skal aktivere fremside lår i høyere grad (det vil også bety mindre aktivering i bakside lår, samt sete- og leggmuskulatur)
3. Har lav mobilitet i ankelledd (dette finner du ut ved å prøve å gjøre dype knebøy på sokkelesten. Om du har vanskeligheter for å komme helt ned pga. at det strekker på baksiden av ankelen når du går helt ned, har du lav mobilitet. Dette kommer av stiv akillessene)
4. Ønsker å redusere presset på nedre rygg. Det er ikke farlig med litt press på nedre rygg under knebøy, men det forutsetter at man har styrke nok til å kunne tåle det, altså at man ikke krummer i ryggen. Grunnen til at en høy hæl reduserer presset på nedre rygg, er fordi man ikke må lene seg like mye frem med en høy hæl.

Merk: Om du bruker høy hæl pga. punkt 3, bør du også sørge for å opparbeide deg større mobilitet i ankelleddet. Du bør ikke være så stiv i akillessenen at du ikke klarer å kjøre dype knebøy med lav hæl. Start med å gjøre tøyningsøvelser regelmessig. Da vil du også kunne variere med høy og lav hæl.

Bruk lav hæl om du:

1. Trener for å bli god i styrkeløft (siden det brukes sko med lav hæl i styrkeløft)
2. Ønsker at øvelsen skal aktivere bakside lår, sete- og leggmuskulatur i høyere grad (det vil også bety mindre aktivering i fremside lår)
3. Har høy mobilitet i ankelledd
4. Kan tåle presset på nedre rygg fordi man er sterk nok til det. Med en lav hæl, må man lene seg mer frem. Er man svak i korsryggen, og samtidig trener tung knebøy med lav hæl slik at man må lene seg en del frem, kan krumming i korsrygg forekomme. Neste stopp kan da bli skader.

Merk: Grunnen til at du vil aktivere mer av fremside lår med høy hæl, er at du kan øke fleksjonen i kneleddet, redusere fleksjonen i hofteleddet og gjøre dette samtidig som ryggen er rett. Hadde du forsøkt å bruke lik teknikk med lav hæl, ville du ramlet bakover fordi tyngepunktet ville skiftet og veltet deg bakover. Skal du trene knebøy med lav hæl, må du altså lene deg mer frem for å ikke ramle bakover/holde balansen. Dette betyr at du må ha mindre fleksjon i kneleddet og høyere fleksjon i hofteleddet.

Med lav/høy fleksjon, mener jeg altså graden av leddutslag. Høy fleksjon i et ledd = stort leddutslag. Lav fleksjon i et ledd = lite leddutslag. Du skjønner sikkert dette, men jeg har opplevd at noen blir litt usikre på dette. Ikke så rart om man ikke er vant til å prate på denne måten til vanlig.

Merk også: Knebøy med høy hæl kan gjøre øvelsen ganske lik frontbøy. Det kommer an på hvor høy hælen er. Viss du ser på dette bildet:



Figur 1: Styrkeløftknebøy - merk den høye hofteleddsfleksjonen (jf. hip angle) og lave kneleddsfleksjonen (jf. knee angle)
Figur 2: Vanlig knebøy - merk den noe mindre hofteleddsfleksjonen og litt høyere kneleddsfleksjonen
Figur 3: Frontbøy - merk den svært lave hofteleddsfleksjonen og svært høye kneleddsfleksjonen

Med svært høy hæl, kan du trene knebøy med en teknikk som er tilnærmet lik fronbøy. Med en noe lavere hæl, men fremdeles høy, vil det bli mer riktig å trene med en teknikk som er mer lik vanlig knebøy. Du kan også trene noe i mellom, avhengig av hvor hælen er.

Frontbøy uten høy hæl krever forresten svært stor mobilitet i ankelledd. Mange har høy nok mobilitet i ankelleddet til å gjøre vanlig knebøy med lav hæl, men for lav mobilitet i ankelleddet til å gjøre frontbøy med lav hæl. Dermed bør mange bruke høy hæl i frontbøy, før de har økt mobiliteten i ankelleddet til et godt nok nivå.

Man merker fort om man har for lav mobilitet i ankelleddet i frontbøy også. Man ender gjerne opp med å lene se frem i ryggen for å holde balansen når man går ned, og/eller at man presser gjennom fremsiden av foten/tærne når man skal opp (du skal alltid presse gjennom hælen, evt. midten av foten, uansett bøy-variant. Det samme gjelder i alle andre pressøvelser for lår, som f. eks beinpress og utfall). Å trene frontbøy på denne måten med vekter, kan være skadelig for knær, samt at mye kraftutveksling vil gå til spille (du kan ikke løfte like tungt, og får dermed ikke den samme treningseffekten). Dette kan også være greit å ha med seg.

Utlogget bøyergøy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

  • For i kjøleskapet hjemme er det øl
Bruk høy hæl om du:

1. Trener for å bli god i vektløfting (siden det brukes vektløftersko i vektløftingskonkurranser)
2. Ønsker at øvelsen skal aktivere fremside lår i høyere grad (det vil også bety mindre aktivering i bakside lår, samt sete- og leggmuskulatur)
3. Har lav mobilitet i ankelledd (dette finner du ut ved å prøve å gjøre dype knebøy på sokkelesten. Om du har vanskeligheter for å komme helt ned pga. at det strekker på baksiden av ankelen når du går helt ned, har du lav mobilitet. Dette kommer av stiv akillessene)
4. Ønsker å redusere presset på nedre rygg. Det er ikke farlig med litt press på nedre rygg under knebøy, men det forutsetter at man har styrke nok til å kunne tåle det, altså at man ikke krummer i ryggen. Grunnen til at en høy hæl reduserer presset på nedre rygg, er fordi man ikke må lene seg like mye frem med en høy hæl.

Merk: Om du bruker høy hæl pga. punkt 3, bør du også sørge for å opparbeide deg større mobilitet i ankelleddet. Du bør ikke være så stiv i akillessenen at du ikke klarer å kjøre dype knebøy med lav hæl. Start med å gjøre tøyningsøvelser regelmessig. Da vil du også kunne variere med høy og lav hæl.

Bruk lav hæl om du:

1. Trener for å bli god i styrkeløft (siden det brukes sko med lav hæl i styrkeløft)
2. Ønsker at øvelsen skal aktivere bakside lår, sete- og leggmuskulatur i høyere grad (det vil også bety mindre aktivering i fremside lår)
3. Har høy mobilitet i ankelledd
4. Kan tåle presset på nedre rygg fordi man er sterk nok til det. Med en lav hæl, må man lene seg mer frem. Er man svak i korsryggen, og samtidig trener tung knebøy med lav hæl slik at man må lene seg en del frem, kan krumming i korsrygg forekomme. Neste stopp kan da bli skader.

Merk: Grunnen til at du vil aktivere mer av fremside lår med høy hæl, er at du kan øke fleksjonen i kneleddet, redusere fleksjonen i hofteleddet og gjøre dette samtidig som ryggen er rett. Hadde du forsøkt å bruke lik teknikk med lav hæl, ville du ramlet bakover fordi tyngepunktet ville skiftet og veltet deg bakover. Skal du trene knebøy med lav hæl, må du altså lene deg mer frem for å ikke ramle bakover/holde balansen. Dette betyr at du må ha mindre fleksjon i kneleddet og høyere fleksjon i hofteleddet.

Med lav/høy fleksjon, mener jeg altså graden av leddutslag. Høy fleksjon i et ledd = stort leddutslag. Lav fleksjon i et ledd = lite leddutslag. Du skjønner sikkert dette, men jeg har opplevd at noen blir litt usikre på dette. Ikke så rart om man ikke er vant til å prate på denne måten til vanlig.

Merk også: Knebøy med høy hæl kan gjøre øvelsen ganske lik frontbøy. Det kommer an på hvor høy hælen er. Viss du ser på dette bildet:



Figur 1: Styrkeløftknebøy - merk den høye hofteleddsfleksjonen (jf. hip angle) og lave kneleddsfleksjonen (jf. knee angle)
Figur 2: Vanlig knebøy - merk den noe mindre hofteleddsfleksjonen og litt høyere kneleddsfleksjonen
Figur 3: Frontbøy - merk den svært lave hofteleddsfleksjonen og svært høye kneleddsfleksjonen

Med svært høy hæl, kan du trene knebøy med en teknikk som er tilnærmet lik fronbøy. Med en noe lavere hæl, men fremdeles høy, vil det bli mer riktig å trene med en teknikk som er mer lik vanlig knebøy. Du kan også trene noe i mellom, avhengig av hvor hælen er.

Frontbøy uten høy hæl krever forresten svært stor mobilitet i ankelledd. Mange har høy nok mobilitet i ankelleddet til å gjøre vanlig knebøy med lav hæl, men for lav mobilitet i ankelleddet til å gjøre frontbøy med lav hæl. Dermed bør mange bruke høy hæl i frontbøy, før de har økt mobiliteten i ankelleddet til et godt nok nivå.

Man merker fort om man har for lav mobilitet i ankelleddet i frontbøy også. Man ender gjerne opp med å lene se frem i ryggen for å holde balansen når man går ned, og/eller at man presser gjennom fremsiden av foten/tærne når man skal opp (du skal alltid presse gjennom hælen, evt. midten av foten, uansett bøy-variant. Det samme gjelder i alle andre pressøvelser for lår, som f. eks beinpress og utfall). Å trene frontbøy på denne måten med vekter, kan være skadelig for knær, samt at mye kraftutveksling vil gå til spille (du kan ikke løfte like tungt, og får dermed ikke den samme treningseffekten). Dette kan også være greit å ha med seg.

Først vil jeg takke for en utfyllende og seriøs tilbakemelding! Jeg må lese dette noen ganger til, før jeg tester de ulike tingene du snakker om på trening – for dette var interessant..

Her kommer en liten kommentar til punktene dine, etterfulgt av et nytt spørsmål:

1.   Målet er å trene meg godt opp i styrkeløft før jeg også begynner skikkelig med vektløfting.
2.   Jeg kan dessverre ingenting om muskelgrupper o.l., men jeg skal lese godt det du skriver om dette..
3.   Dype knebøy faller veldig naturlig for meg, og jeg er ellers ganske myk. Frontbøy er kanskje min favoritt for tiden, fordi jeg synes frontbøy er den øvelsen som føles aller mest naturlig.
4.   Ok, den skjønte jeg..

Spørsmål: Kan de høye hælene jeg tar bøy med nå, være en fordel for meg med tanke på ambisjonen om å også drive med vektløfting – eller bør jeg med tanke på dette vurdere innkjøp av også lave sko for å samtidig bedre fremgangen i styrkeløft?

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Bare hyggelig, og takk for hyggelig tilbakemelding! Smiley

Kan også gi en liten tilbakekommentar på noen av dine kommentarer til punktene:

1.   Målet er å trene meg godt opp i styrkeløft før jeg også begynner skikkelig med vektløfting.
Da foreslår jeg at du trener med lave hæler inntil videre, så sant du er i stand til det (jf. punkt 3 og 4).

2.   Jeg kan dessverre ingenting om muskelgrupper o.l., men jeg skal lese godt det du skriver om dette.
Jepp. Kan kort si det slik:

Quadriceps = Fremside lår.
Omfatter fire muskler som sitter på forsiden av låret. Dette er altså en egen muskelgruppe. Navnet på de ulike musklene (eller "hodene", som det kalles på fagspråket) kan du finne ved et kjapt Google-søk.
- Wikipedia om quadriceps: http://en.wikipedia.org/wiki/Quadriceps_femoris_muscle
- EXRX om quadriceps (www.exrx.net er en MEGET god side for å lære anatomi!): http://www.exrx.net/Muscles/Quadriceps.html

Hamstrings = Bakside lår.
Omfatter fire muskler som sitter på baksiden av låret. Dette er også en egen muskelgruppe. Navnet på de ulike musklene, finner du også her ved et kjapt Google-søk.
- Wikipedia om hamstrings: http://en.wikipedia.org/wiki/Hamstring
- EXRX om hamstrings: http://www.exrx.net/Muscles/Hamstrings.html

Setemuskualatur, på latin kalt "gluteus maximus" = Rumpa, som vi sier på godt norsk.
- Wikipedia om gluteus maximus: http://en.wikipedia.org/wiki/Gluteus_maximus_muscle
- EXRX om gluteus maximus: http://www.exrx.net/Muscles/GluteusMaximus.html

Leggmuskulatur = Muskulatur i leggen. Hovedsaklig bør du kjenne til "gastrocnemius" og "soleus". Du har også "tibialis anterior", som ligger på fremsiden av leggen.
- Wikipedia om gastrocnemius: http://en.wikipedia.org/wiki/Gastrocnemius_muscle
- EXRX om gastrocnemius: http://www.exrx.net/Muscles/Gastrocnemius.html
- Wikipedia om soleus: http://en.wikipedia.org/wiki/Soleus_muscle
- EXRX om soleus: http://www.exrx.net/Muscles/Soleus.html

Dette er de viktigste musklene å kjenne til i underkroppen, mener jeg. Du kommer nok til å høre mye om alle om du fortsetter å lese mye om trening fremover.

3. Dype knebøy faller veldig naturlig for meg, og jeg er ellers ganske myk. Frontbøy er kanskje min favoritt for tiden, fordi jeg synes frontbøy er den øvelsen som føles aller mest naturlig.
Bra å høre at dype knebøy og frontbøy faller naturlig, og at du er myk. Merk likevel at du skal være forsiktig med å kjøre dype knebøy for ryggen sin del. Pass på at bekkenet ikke tilter innover i bunnen. Dette kan føre til skader.

Se disse bildene for å forstå hva jeg mener:


Til venstre: Bekkentilt. Ser du at nedre rygg er krummet? Dette skjer når utøveren ikke har mobilitet nok til å opprettholde korrekt holdning i bunnen. Dette kan føre til skader.
Til høyre: Korrekt bekkenposisjon. Hold slik teknikk hele veien. Klarer du ikke det, går du så langt ned som du kan til å begynne med.

Om du ikke klarer å holde korrekt tenikk hele veien, bør du også implementere trening for å klare å gå helt ned med riktig teknikk etterhvert. Begrenset mobilitet kommer av stramme muskler, derfor bør du gjøre øvelser for å strekke ut musklene som forhindrer deg i å få korrekt teknikk. Det finnes enormt mye info om dette på nettet. Et raskt YouTube-søk ga meg denne filmen: http://www.youtube.com/watch?v=ZgYRkM7HFsk

(husk at bekkentilt på engelsk = pelvic tilt. Greit når/viss du skal søke på det)

"Spørsmål: Kan de høye hælene jeg tar bøy med nå, være en fordel for meg med tanke på ambisjonen om å også drive med vektløfting – eller bør jeg med tanke på dette vurdere innkjøp av også lave sko for å samtidig bedre fremgangen i styrkeløft?"
Det kan de absolutt. De vil føre til korrekt utvikling av muskulaturen i underkroppen, samt knebøyteknikken som brukes i vektløfting.

For styrkeløft vil lavere sko være et bedre valg. Converse-sko er mye brukt pga. den harde, flate og stødige sålen. Ellers er det mange som foretrekker å bare ta av seg skoene, og trene barfot. Flatere får du det ikke, og mange liker også den direkte kontakten mellom gulvet og foten. Dette er riktignok en smakssak. Noen synes kanskje ikke dette føles like stabilt ut. Selv liker jeg å trene uten sko, men tror nok at et par gode, flate sko hadde vært akkurat like bra, om ikke bedre.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Normal bøy: Du er komfortabel med det du har = gjør det!
Smal bøy nakke/ Front bøy: Jeg likete godt mye hæl dordi da ble jeg ikke presset bakover.
KB nakke bred benstilling: Jeg brukte håndballsko (innendørsko/flat sko og likte det bedre)

Jeg har litt tro på å finne sin greie. Lykke til og god helg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!