Skrevet av Emne: 5x5x5x???  (Lest 1316 ganger)

Utlogget yiddoHotspur

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

5x5x5x???
« : 17. mars 2013, 13:11 »
nå næremer det seg sykkelseson for meg og vil derfor trappe ned litt styrketreninga, men virker dette programmet litt fornuftig med tanke på og beholde litt styrke?

5sett chins x 5rep
5sett markløft x 5rep
5sett knebøy x 5srep
5sett armypress x 5rep
5sett benkpress x 5rep

2-3ganger i uka

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: 5x5x5x???
« #1 : 17. mars 2013, 16:11 »
Helt greit, det. Om du trives med det og har fremgang, så er det ingenting i veien for å trene slik. Når du starter et nytt program, start alltid med å spørre deg selv disse to spørsmålene:

1) Er det trygt (har du nok treningsgrunnlag for å kunne trene dette programmet uten å pådra deg skader?)
2) Får du bra fremgang?

Er svaret "ja" på begge, så er det bare å kjøre på.

Et forslag, for å skape variasjon i programmet og gjøre at du fokuserer på litt forskjellige muskelgrupper fra dag til dag, er å endre på rekkefølgen på øvelsene på de ulike dagene. F. eks kan du variere om du kjører knebøy før markløft eller omvendt. På den måten endrer du hvilke muskelgrupper du legger mest vekt på fra dag til dag. Trener du knebøy, vil du ta mer på fremside lår enn bakside, og i markløft vil du ta mer på bakside enn fremside. Generelt vil du alltid yte best i den øvelsen du trener først, derfor er det fornuftig å endre litt på rekkefølgen i blant, så du ikke alltid trener den ene øvelsen med mer energi og fokus enn den neste osv.

Men det er slike småting du fint kan kjenne på underveis. Du kan også variere på om du starter med overkroppsøvelser eller underkroppsøvelser o.l.

Pass også på å variere belastningen uken gjennom. Anbefaler at du bruker denne belastningssyklusen:

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1446

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: 5x5x5x???
« #2 : 17. mars 2013, 16:45 »
Er dette å trappe ned? Ser like mye ut som å trappe opp, spør du meg.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: 5x5x5x???
« #3 : 17. mars 2013, 17:02 »
Jeg bør legge til at belastningssyklusen jeg anbefalte ( http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/page1934.html ) sømmer seg best i forbindelse med en periode hvor man faktisk går inn for å bli sterkere. Jeg glemte meg litt når jeg skrev innlegget, og kom ikke på at du ville trappe ned på styrketreningen i forbindelse sykling. Kom på dette når jeg leste innlegget til Andre. Smiley

I så fall vil jeg legge til at du også må finne ut hvor tungt du kan trene selv, uten at det går på bekostning av syklingen din. Slik jeg forstår det, så er det syklingen du vil ha hovedfokus på.

F. eks kan du velge å trene noen få av øvelsene etter belastningssyklusen over ( http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/page1934.html ), mens du kan trene veldig lett på andre øvelser, hvor du velger mer belastningen etter hva du føler for.

Det er tross alt en del øvelser her, så du må kjenne selv hvor tungt du kan kjøre i alle sammen. Du skal tross alt hente deg inn fra både styrketrening og sykling.

Kan jeg også komme med et personlig forslag, som ikke har noe med dette oppsettet å gjøre, så vil jeg foreslå dette:

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/trening-for-kontinuerlig-fremgang

Og så velger du programmet i bunnen som heter "Uke 1-10 Hypertrophy". Start lett i 4x4-øvelsene (knebøy, benkpress og markløft). Du kan også kutte ut smal benkpress eller franskpress på dag 2.

Det oppsettet skulle jeg tro at ikke burde være noe problem å kjøre i forbindelse med en sykkelsesong. Da kjører du noe litt tungt (4x4-øvelsene), mens du kjører andre øvelser litt lettere. Blir det for mye, er det selvsagt bare å trene litt lettere. Du kan også vurdere å bare ta noen sett mindre, eller droppe noen øvelser helt. Start med å kutte i øvelsene som ikke er 4x4-øvelser, om du først skal gjøre noen endringer.

Ellers vet jeg jo ikke hvor seriøst du vil gå inn for sykling, og hvor viktig det er for deg å opprettholde styrke/bygge litt videre på styrken i sykkelsesongen. Dermed må du jo bare se an hvordan du selv føler i forhold til dette opplegget.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!