Skrevet av Emne: Doping blir forbudt?  (Lest 16293 ganger)

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Doping blir forbudt?
« : 27. mars 2013, 18:51 »
Leste denne her om dagen
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2549

Leste om samme shiten i avisa:/

Så hva tenker dere her inne om det?
Orker ikke og se folk skrive hvor skadlige steroider er osv, kom med konkret svar om hvorfor du syntes dette er bra/dårlig!

Utlogget KimBye

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Doping blir forbudt?
« #1 : 05. april 2013, 10:29 »
En idiotisk lov.
Jeg er generelt for mindre forbud. Når det kommer til din egen kropp, så mener jeg folk bør få gjøre mer eller mindre som de vil, gitt at de er over 18 år.
Doping er et filleproblem sammenlignet med: junkfood, godteri og brus, stress osv.
Hvis målet er å forby alt som er skadelig for oss, så ser jeg for meg at vi burde starte med bilkjøring, kjøkkenkniver, idrett og alkohol...

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Doping blir forbudt?
« #2 : 05. april 2013, 10:44 »
Er vel ganske konkret at det er skadelig? At det støtter kriminelle er vel heller ikke ett plus.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget KimBye

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Doping blir forbudt?
« #3 : 05. april 2013, 11:29 »
"Er vel ganske konkret at det er skadelig? At det støtter kriminelle er vel heller ikke ett plus."

Definer skadelig. Tror ikke steroider er spesielt skadelig i forhold til alkohol, sigaretter osv.
At du støtter kriminelle hvis du kjøper bol er jo en sannhet med modifikasjoner, men sett at jeg aksepterer premissene dine, så vil et forbud bare øke fortjenesten til kriminelle, så det argumentet kan du ikke bruke.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Doping blir forbudt?
« #4 : 05. april 2013, 12:59 »
At det er skadelig er mer enn godt nok dokumenter, trenger ikke diskuteres engang. At bolere ikke klarer å innse det før senskadene kommer er noe annet. Røyk er meget skadelig og kunne godt forbys. Alkohol har faktisk helsebringende effekt i lave doser.

Har jo alltid vært ulovlig å selge, så hvorfor skulle det bli noe dyrere med bol? at det nå blir mulig å straffe for bruk vil forhåpetligvis bare gjøre terskelen litt høyere for å begynne, som på lengre sikt muligens vil gjøre at færre blir dratt med på det.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget KimBye

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Doping blir forbudt?
« #5 : 05. april 2013, 16:42 »
At det er skadelig er mer enn godt nok dokumenter, trenger ikke diskuteres engang. At bolere ikke klarer å innse det før senskadene kommer er noe annet. Røyk er meget skadelig og kunne godt forbys. Alkohol har faktisk helsebringende effekt i lave doser.

Har jo alltid vært ulovlig å selge, så hvorfor skulle det bli noe dyrere med bol? at det nå blir mulig å straffe for bruk vil forhåpetligvis bare gjøre terskelen litt høyere for å begynne, som på lengre sikt muligens vil gjøre at færre blir dratt med på det.
Jeg sa vel aldri at steroider ikke var farlig, men jeg sa at hvis man skal følge den praksisen som i dette eksempelet, så er det en hel drøss av ting man bør forby.
Jeg er som nevnt motstander av forbudspolitikk og når det kommer til skadeligheten av steroider ved "normal" bruk, så er det ikke spesielt store farer forbundet med det. Steroider brukes i behandlingsformer ved sykehus på daglig basis og den praksisen har pågått i flere tiår uten store skandaler.
Det du snakker om er missbruk av steroider og vi kan begge være enige om at missbruk er generelt en negativ ting.
Ironien av å ha denne diskusjonen på et treningsforum der så godt som alle "heltene" på førstesiden er steroidebrukere er dog litt i det meste laget...
Jeg vil påpeke at jeg selv ikke har tatt eller vil ta steroider.

Utlogget Motcha

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Doping blir forbudt?
« #6 : 05. april 2013, 17:23 »
Nå er vel det og si at steroider generelt er skadelig, alt er vel skadelig i store mengder?
Når f.eks en normal voksen mann med god helse og som spiser samt trener riktig velger og ta testosteron for og kunne bli større fordi han ser at det tar ganske lang tid/umulig og oppnå den størrelsen han vil ha ved normal trening. Skal han da bli straffet som en kriminell?

And salg av bol så er jo ikke det så veldig farlig. La oss si han/hun som selger/lager hormonene bor i norge så vil jo automatisk meste parten av pengene gå til skatter som er i mat,hus osv osv:)

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Doping blir forbudt?
« #7 : 05. april 2013, 17:48 »
De som omsetter dopingmidler er uten unntak kriminelle, da de enten har kjøpt, innført eller tilvirket dopingmidler i den hensikt å selge. Alt dette er forbudt fra før. Ved å kjøpe av dem støtter du mer eller mindre organisert kriminalitet. I tillegg er det relativt enkelt å observere omgangskretsen deres og se at der foregår det mange andre former for kriminalitet. Jeg klarer å se det, politiet klarer det, og da klarer hvem som helst det. Ingenting av dette har en positiv samfunnseffekt, og da er det ingen grunn til at bruk, eller oppbevaring til eget forbruk skal være tillatt. Har man et hormonproblem kan man oppsøke lege.

Nei, å forby bruk av dopingmidler vil ikke fjerne problemet over natten, og det vil ikke redusere antall dødsfall eller skader som følge av overdreven alkohol- eller tobakksbruk, men det er heller ikke poenget. Poenget er vel snarere å fjerne smutthullet i loven som har gjort det attraktivt for kriminelle nettverk å omsette dopingmidler, og å gjøre det mindre attraktivt for "vanlige" folk å bruke doping som snarvei.

Jeg er klar over at for noen vil et forbud føre til at det blir MER attraktivt å dope seg, men dem virker uansett ikke lovgivning på.

For min del håper jeg at den nye loven fører til at myndighetene klarer å rulle opp flere nettverk som de to som har røket til de siste årene. Håper bare de får tatt hovedmennene og at de får tatt dem tidlig, slik at de ikke rekker å tjene store penger på virksomheten.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Doping blir forbudt?
« #8 : 05. april 2013, 18:15 »
What tjukken said Smiley

Jeg er veldig ambivalent til å skape kriminelle ved å forby ting.
På den ene siden, min liberale, så kunne man for min del avkriminalisert narkotika, åpnet slusene for egenimport av alkohyler og kuttet kvotebegrensningen på sigaretter... Latt de som vil drepe seg selv, gjøre det lykkelig og hurtig Smiley
På den andre siden, så ser jeg positive ting ved å totalforby alkohol, tobakk og steroider HVIS det fører til at folk slutter med det. Og forbud VIL redusere noe av bruken.

Selv om dagens narkotikalovgivning ikke fungerer, så tviler jeg på at vi hadde hatt færre narkomane hvis vi aldri hadde gjort det mer og mer straffbart fra 60tallet av.

Jeg tror nok ikke lovgivers formål med en eventuell lov er å forbedre folkehelsen, men å forsøke å få bukt med sort økonomi og gjøre gråsonen mer tydelig sort/hvit.

Hva med et tredje alternativ:
Tobakk og alkohol selges på polet
Heroin, hasj og amfetamin og steroider reguleres av staten og selges til brukerne fra apoteket. All beslaglagt nark og bol fra grensa kontrolleres og føres inn i beholdningen for salg til AS Norges fortjeneste. Altså BÅDE tjene på det OG la brukerne dø tidligere og så sparer vi på pensjonsutbetalinger der også Smiley

Utlogget KimBye

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Doping blir forbudt?
« #9 : 05. april 2013, 18:50 »

På den andre siden, så ser jeg positive ting ved å totalforby alkohol, tobakk og steroider HVIS det fører til at folk slutter med det. Og forbud VIL redusere noe av bruken.
Vi har et konkret eksempel på hva totalforbud medbærer: Forbudstiden i USA fra 1920 til 1933. det er denne tidsperioden som gjorde mafiaen til en stor aktør.
Totalforbud fungerer kun i diktaturer, selv da vil det finnes folk som vil prøve seg.
Argumentet er litt det samme som forkjempere for dødsstraff bruker; at straffen skal være så avskrekkende at ingen tør å begå kriminalitet. Faktum er at statene i USA som har dødsstraff har minst like høy, om ikke høyere kriminalitet enn statene som ikke har dødsstraff, så igjen vi har konkrete beviser på at slik politikk og tankegang ikke er rotet i virkeligheten.

Jeg vil tro at et system der en person kan gå til sin lege, ta nødvendige tester for så i samarbeid med legen ta en kur med anabole steroider er en langt bedre løsning for alle parter.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Doping blir forbudt?
« #10 : 05. april 2013, 19:32 »
En vesentlig feil i sammenligningen mellom forbudstid og forbud mot dopingmidler er at alkohol var en vare som hadde vært lovlig å fremstille, innføre og omsette siden tidenes morgen. Vi snakker flere tusen år. Det hadde utviklet seg lokale tradisjoner rundt fremstilling av øl, vin og brennevin som kulturprodukter i tillegg til å være rusmidler. Å innføre totalforbud for alkohol på denne måten er noe HELT annet enn å forby et medisinsk preparat som i "beste" fall er et nisjeprodukt omsatt av kriminelle og brukt av spesielt interesserte.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Doping blir forbudt?
« #11 : 05. april 2013, 19:39 »
Jeg vil tro at et system der en person kan gå til sin lege, ta nødvendige tester for så i samarbeid med legen ta en kur med anabole steroider er en langt bedre løsning for alle parter.

Så spørs det om du klarer å finne noen leger som er interessert i å være med på den. Må de så må de, men det er en annen sak. Leger pleier ikke å være spesielt glad i disse hormonelle eksperimentene.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Lundefuglen

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 4 778
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 778

  • Taper aldri på trening.
Sv: Doping blir forbudt?
« #12 : 05. april 2013, 20:02 »
Jeg sa vel aldri at steroider ikke var farlig, men jeg sa at hvis man skal følge den praksisen som i dette eksempelet, så er det en hel drøss av ting man bør forby.
Jeg er som nevnt motstander av forbudspolitikk og når det kommer til skadeligheten av steroider ved "normal" bruk, så er det ikke spesielt store farer forbundet med det. Steroider brukes i behandlingsformer ved sykehus på daglig basis og den praksisen har pågått i flere tiår uten store skandaler.
Det du snakker om er missbruk av steroider og vi kan begge være enige om at missbruk er generelt en negativ ting.
Ironien av å ha denne diskusjonen på et treningsforum der så godt som alle "heltene" på førstesiden er steroidebrukere er dog litt i det meste laget...
Jeg vil påpeke at jeg selv ikke har tatt eller vil ta steroider.

Har egentlig lovet meg selv å holde meg unna dopdebatten, men nå greier jeg ikke styre meg. Til daglig så kuttes folk opp på sykehus, det er helt sant. Av og til kappes bein og armer av til og med. Så lenge det ikke er misbruk, bør jo dette selvsagt bli lovlig på privaten også.

Litt mer seriøst. Jeg jobber med strålebehandlling av kreftpasienter. En dose på 50 Gray til ryggraden går høyst sannsynlig bra. Det er en risiko involvert, men den veies opp mot risikoen ved ikke å behandle (livslengde, smerter osv.) 70 Gray og du ender sannsynligvis opp med en lam pasient. Nå er ikke jeg en ekspert på steroider. Men at det brukes på daglig basis på sykehus uten skandaler, betyr ingenting.

Alt annet bruk av steroider (og EPO osv.) enn medisinsk behandling er misbruk. Uavhengig av røyk, alkohol, junkfood og hva nå enn doingforbudets motstandere måtte finne på å sammenligne det med. Jeg fatter bare ikke hvorfor folk som ikke bruker skal være så mot et forbud.

Judo.

"Ich kann nicht mehr."
Toni Kurz

Utlogget KimBye

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Doping blir forbudt?
« #13 : 05. april 2013, 20:13 »
Så spørs det om du klarer å finne noen leger som er interessert i å være med på den. Må de så må de, men det er en annen sak. Leger pleier ikke å være spesielt glad i disse hormonelle eksperimentene.
Vel, leger skriver ut antidepressiva og p-piller i enorme kvanta, så jeg tror ikke problemet villet ligget hos legene.
Argumentet mitt var først og fremst et eksempel på hvordan man kan gå frem for å løse mange av problemene knyttet til steroider. Tenker da på ting som at folk ikke med sikkerhet vet om de får ekte vare, mangel på kunnskap som fører til feildosering osv.
Oppfølging av helsepersonell under kuren gjør stor forskjell, man kan bla. endre/kutte ut behandlingen om ting ikke går som det skal.
Det at helsesystemet hadde vert ansvarlig for dette hadde fjernet mye av det kriminelle miljøet rundt disse produktene og man hadde fått åpenhet og derav mulighet til å samle inn data på en helt annen måte.
Jeg er langt fra noen ekspert på steroider, men har prøvd å lese litt om emnet og det virker som det er veldig lite seriøs forskning på dette feltet. Det meste dreier seg om ekstreme eksempler om folk som går på ekstreme doser i årevis.
I bla. Florida så finnes det klinikker som du kan gå innom, ta en testosteron test, for så å få forskrevet steroider som behandlingsform. Jeg vet dette er en kontroversielt emne i Florida og at det i praksis er et smutthull i loven som tillater dette, men jeg har ikke klart å finne noe særlig informasjon om negative erfaringer blandt pasientene. Faktum er jo at den mannlige testosteronproduksjonen synker med årene og akkurat som kvinner i overgangsalderen kan få  østrogentilskudd, så har menn samme fordelene av tilskudd av testosteron.
Klinikkene det er snakk om skilner ved lite på alder, så jeg vet ikke om det f.eks er mulig å komme inn som f.eks 20 åring å få steroider injisert, men jeg vil anta det...
Det virker for meg som at moderat steroidebruk har vert offer for skremselspropaganda og at sannheten ligger ett eller annet sted i midten av debatten.
Enhver lege vil fortelle deg at alle legemidler har bieffekter og at bieffektene varierer fra person til person, men at det i en overveiende del av befolkningen, så er bieffektene så små at det er innenfor det akseptable.
Jeg vet ikke nok om steroider til å kunne fordele risikoen av steroider på en skala fra 1 - 100.
Den eneste muligheten for å finne ut av dette er ved langtids studier i kontrollerte former, men slike studier er det som sagt dårlig med.

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Doping blir forbudt?
« #14 : 05. april 2013, 20:18 »
Hvorfor skal en lege gidde å være coach for hobbybolere ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!