Skrevet av Emne: Forbedre løpetid?  (Lest 11010 ganger)

Utlogget Scottn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Forbedre løpetid?
« : 31. mars 2013, 13:42 »
Hei!

Vet ikke om dette er postet på riktig sted, men det var det beste stedet jeg fant som passer til spørsmålet mitt.
Det er en distanse på omtrent 2,4km som jeg har lyst å forbedre løpetiden min på (altså jeg vil løpe distansen på kortere tid enn det jeg gjør nå). Sist gang jeg prøvde, brukte jeg i underkant av 11 minutter. Er dette en bra tid?

På hvilken måte skal jeg trene meg fram til dette på kortest og best mulig måte?
Intervaller (hvor lenge/mange isåfall?), jogging på høyt tempo, jogging på lavt tempo, eller noe helt annet?

Hadde vært flott om dere begrunner svarene deres også. Smiley
Takk på forhånd!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Forbedre løpetid?
« #1 : 31. mars 2013, 13:52 »
Da jeg var i militæret i 95 så måtte du løpe 3 km på 13 minutter for å kvalifisere til det militære idrettsmerket.

4x4 intervalltrening fungerer sikkert bra.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Forbedre løpetid?
« #2 : 31. mars 2013, 13:59 »
Kanskje ikke svaret du er ute etter, men forbedring av løpetiden kan oppnås ved enten tilskudd av ekstra hormoner eller kastrering, avhengig av hva man legger i ordet "forbedring".
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Scottn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Forbedre løpetid?
« #3 : 31. mars 2013, 14:03 »
Kanskje ikke svaret du er ute etter, men forbedring av løpetiden kan oppnås ved enten tilskudd av ekstra hormoner eller kastrering, avhengig av hva man legger i ordet "forbedring".

Tenker på forbedring jeg kan oppnå gjennom trening. Wink


Da jeg var i militæret i 95 så måtte du løpe 3 km på 13 minutter for å kvalifisere til det militære idrettsmerket.

4x4 intervalltrening fungerer sikkert bra.
3km på 13 minutter høres absolutt overkommelig ut, er en stund siden jeg løp 2,4-distansen sist gang.
Driver med intervaller fra før av, men er bare usikker på om det er det som fungerer best. Wink

Takker for svar!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Forbedre løpetid?
« #4 : 31. mars 2013, 14:13 »
Kanskje ikke svaret du er ute etter, men forbedring av løpetiden kan oppnås ved enten tilskudd av ekstra hormoner eller kastrering, avhengig av hva man legger i ordet "forbedring".

Det hørtes eugenisk ut.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Scottn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Forbedre løpetid?
« #5 : 06. april 2013, 19:50 »
Flere som vil komme med innspill?

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Forbedre løpetid?
« #6 : 06. april 2013, 20:07 »
På en så kort distanse så vil intervall og korte harde økter (ca den distansen du skal løpe)gi best fremgang. Det du trenger er økt o2 opptak og klare å holde høy fart over litt tid, til dette vil langkjøring fungere dårlig.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Scottn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Forbedre løpetid?
« #7 : 08. april 2013, 22:46 »
Takker for svar!

Springeøktene mine går i hovedsak ut på det du nevner her, med intervaller (kjører gerilja kardio). Løper i tillegg den distansen jeg skal prøve å forbedre tiden min på på så høyt tempo som jeg klarer. Får håpe jeg ser framgangen jeg vil se dersom jeg fortsetter som jeg gjør, da!


Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Sv: Forbedre løpetid?
« #8 : 09. april 2013, 13:15 »
Obs: Dette er noe jeg aldri har prøvd ut selv, så aner ikke om det faktisk funker, men det høres interessant ut... Jeg fikk et tips en gang om å finne målet, dvs. hvor fort jeg hadde lyst til å løpe den distansen jeg hadde sett meg ut. Så var anbefalingen å sette ut (etter oppvarming) i det tempoet (selv om man ikke evnet å holde det tempoet hele distansen), og holde det så lenge som mulig. Neste gang burde man da holde litt lenger, og litt lenger, til man til slutt klarte hele distansen på avmålt tid. Vil nok fungere best på tredemølle som man kan sette hastigheten på... Jeg syntes absolutt det var en interessant hypotese, men har aldri testet eller hørt om noen som har testet det.

Selv løp jeg mye intervall (både 4x4 og lengre intervaller, opp mot 9-10 minutter i dragene) og 3000 for å forbedre tiden min på 3000... Nådde 11:20 som bestetid, som jeg som overhodet ikke har løpekropp var ganske fornøyd med Smiley Men det var mange år siden... sukk...

Utlogget Scottn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Sv: Forbedre løpetid?
« #9 : 10. april 2013, 17:20 »
Takker for svar!

Jeg, som ikke har peiling på hvordan slikt fungerer, kan heller ikke verifisere/falsifisere dette, men synes absolutt det ser interessant ut! Kan hende jeg tar helt feil, men ser for meg at det kanskje vil fungere bedre jo nærmere målet man er. For eksempel, hvis man vil løpe 10 minutter på 19 km/t, og ikke klarer ett minutt engang, vil kanskje intervaller være mer effektivt?
Er som sagt veldig usikker, men foreløpig tror jeg nok jeg holder meg til det jeg allerede gjør, så får vi se. Smiley

Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Sv: Forbedre løpetid?
« #10 : 12. april 2013, 12:30 »
Ja, det høres absolutt logisk ut. Men uansett hva du velger: lykke til Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!