avstemning
Spørsmål: Hva er den ultimate kampsport?
Boxing
Kickboxing
MMA
Muay Thai
BJJ
Krav Maga
Kyokushinkai

Skrevet av Emne: Ultimate kampsport?  (Lest 38529 ganger)

Utlogget kimser

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Ultimate kampsport?
« #45 : 18. juli 2013, 17:56 »
MMA eller Krav Maga mener nå jeg, MMA er jo spesielt spennende da vi har flere gode nordmenn i verdenstoppen!

Nå er vel ikke Krav Maga en kampsport, men selvforsvar satt i system. Man konkurerer vel ikke i Krav?

Utlogget frankgjertsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Ultimate kampsport?
« #46 : 21. juli 2013, 19:55 »
Det har du vel egentlig rett i.. Men hvis man skulle satt et system i gang under en kamp, så kan det vel ikke være en ulempe å kunne Krav Maga?
www.frankgjertsen.com  |  MMA-fighter og PT


Fosen Trenings- og Kampsportsenter
Selsbakk Treningssenter
Gymgrossisten

Utlogget kimser

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Ultimate kampsport?
« #47 : 21. juli 2013, 20:35 »
Det har du vel egentlig rett i.. Men hvis man skulle satt et system i gang under en kamp, så kan det vel ikke være en ulempe å kunne Krav Maga?

Enig med deg der Smiley

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Ultimate kampsport?
« #48 : 21. juli 2013, 21:26 »
Det er lett å si at MMA er den ultimate kampsport fordi en dyktig mma-utøver stort sett vil banke opp boksere, brytere osv... Men siden mma består av så mange ulike kampsportgrener kan man vanskelig si at mma er "den" ultimate kampsport siden den består av "alt".

Selv trener jeg mma tre ganger i uka, men det er delt inn i boksing/muy thai/bryting og bjj/grappling. Av disse ulike stilartene mener jeg boksing/muy thai er best egnet til "vanlig" slåssing som man vanligvis tenker på, feks hvis man havner i bråk ute på byen (lite vits å prøve på en armbar i kebabkøen...) One-on-one uten andre som kan slå med barkrakker og ølflasker er bjj/grappling eller bryting å foretrekke.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Ultimate kampsport?
« #49 : 21. juli 2013, 23:12 »
Den ultimate kampsporten er den der man har en ring eller en octogan der man har flere utøvere som barker løs på hverandre. Der har du gladiatorer, for den sterkeste overlever. Det er skikkelig fighting! Tenk om å ha George St.Pierre, Matt Hughes, Anderson Silva, Remi Bonjasky, Por Pramuk, Jon Jones, Mauricio Rua, Jose Aldo, Cain Valesques og Andre Merklin i en og samme ring alle mot hverandre. Det hadde vært en forrykende fight! For alle må liksom være forberedt på å få noen slag og se seg over skulderen, fordi det er mange som er kjappe med svar der... Det er den ultimate kampsporten. Er det ikke? Ved noe sånt så hadde man hatt noe slags en kebabkø som blir nevnt her før hehe.. ;-)

Eller kanskje man skal bare ta en mot en, der man tester skillsa til hver enkelt mot hverandre? Er ikke fighting sånn som skjer på gata? På gata så er det alle mot alle av de som vil slåss.. Det er egentlig det beste å la være å slåss, men de som vil så er det nok best å slå en eller to ganger og stikke for faen meg bort derfra. For man vet aldri når man prøver å slå en fyr, så har han en kompis eller to som godt kan hjelpe mot deg som slår. Jeg vet hva jeg hadde gjort hvis det var en haug av fightere i en octagon i UFC og jeg var der med de, fordi alle skulle slåss mot hverandre... Men nå er det ikke meg, det er disse gutta som kan slåss. Jeg hadde nok bare fått meg noen på tryne og stått å ledd litt, før jeg hadde satt inn turboen. For man vet aldri hvem som er gærn nok til å ta alle sammen.. ;-)

Utlogget Pajero

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 431
  • Honnør: 197
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 431

  • Time for Power!
Sv: Ultimate kampsport?
« #50 : 24. juli 2013, 08:28 »
Jeg ble litt nysgjerrig på hva folk mener om akkurat dette, veldig debatterte temaet.

Ingen kan vel si at en kampsport er bedre enn en annen, men jeg er interessert i å vite hva dere synes. Ikke bare hvem som er best, men jeg er nysgjerrig på hva folk synes er mest underholdende, hva de mener er mest effektivt og gjerne eksempler på fightere fra forskjellige sjangere.


Gjorde meg opp noen erfaringer for ett par måneder tilbake angående hva som ikke er effektivt i en selvforsvars situasjon.  Hadde en hendelse hvor jeg under ett vorspiel ble litt vel stor i kjeften(Hadde drukket rom).

Saken var at en perifær bekjent av meg som hadde trent shotokan karate i 8 måneder befant seg på vorspielet, og jeg endte opp i en kampsport relatert diskusjon med vedkommende.  Mitt argument var at en som har trent styrkeløft over lengre tid ville kunne banke opp en person som har trent kampsport i en kortere periode.  

Han ble noe hissig over mine påstander og ba meg komme med bevis, i tillegg sa han at han nårsomhelst var villig til å gå kamp med en styrkeløfter for å bevise sin sak.  Ettersom jeg var den eneste styrkeløfteren til stede så jeg intet annet valg enn å ta ham på ordet slik at vi kunne avgjøre diskusjonen med en gang.  

Det ble til at vi forflyttet oss ut i hagen for å gå match.  Planen min var simpel, jeg skulle selvsagt unngå standup boksing med ham da dette ville vært idiotisk, med karatebakgrunnen hans ville han jo lett da meg i rein fist trading.  Jeg planla derimot å lure ham til å tro at jeg skulle bokse, for så isteden gå for en takedown veldig tidlig i kampen.  Da han fortsatt var en relativt fersk shotokan utøver gikk jeg ut ifra at bryte/bjj ferdighetene hans var begrenset og jeg ga meg selv bedre odds til å vinne kampen om jeg klarte å få den ned til bakken slik at jeg kunne bruke styrken min til å utføre en submission via grappling.  En annen vorspiel deltager meldte seg frivillig til å være dommer, og i det han markerte at matchen startet skyggebokset jeg meg mot min motstander, dette førte til at han høynet guarden og forberedte seg på slag akkurat slik jeg hadde sett for meg.  Lynkjapt gikk jeg ned i shoot og gikk for takedown forsøket jeg hadde planlagt.

I det jeg skyter forover skjer det to ting, det ene var at motstanderen min rakk og flytte seg litt til siden, det andre var at han ga avgårde en lynkjapp lav hook som traff meg rett i tinningen.  Pga at jeg ikke er vant til å bli slått i hodet førte det til at jeg ble så forvirret at jeg ikke klarte å fullføre takedown forsøket, det at han også var i sideveis bevegelse mens jeg fortsatt hadde momentum forover gjorde at jeg falt og landet på magen.  Etter jeg landa var han lynkjapp med å mounte meg for så å UFC style ground and pounde meg, venstre hånda mi satt fast så mulighetene for selvforsvar var meget begrensede og det var sylflaks at høyre hånda var fri slik at jeg rakk å tappe ut før jeg klarte å pådra meg alvorlige skader.

Hele incidenten var en grov tabbe og feilvurdering fra min side, og konklusjonen er at styrkeløft er totalt ubrukelig som selvforsvars teknikk.  



There can be only one!

Perser:  Knebøy:  80  kg  Benkpress:  72.5  Markløft:112.5  Militærpress:  45 kg - Alle løft gjort uten utstyr eller doping

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Ultimate kampsport?
« #51 : 25. juli 2013, 18:49 »
Er det dine løft? Kan vel ikke akkurat si at du er en viderekommen styrkeløfter hvis du har disse løftene, slik du argumentere med, så derfor må jo den "testen" være ugyldig.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Ultimate kampsport?
« #52 : 25. juli 2013, 22:03 »
Etter min mening er det en stor fordel å være sterk, spesielt i grappling! Med styrke kan man lettere dominere utøvere på bakken og unngå å gå på en submission fra andre med mer erfaring. Spør du meg er styrkeløft et godt utgangspunkt for å begynne med grappling. Skal man bli god i grappling må man ha teknikk, erfaring og styrke. Man klarer seg overraskende godt mot andre mer erfarne utøvere bare med bakgrunn fra styrkeløft. Selvsagt bør man ha litt kondis også...

Når det er sagt så får man mongojuling av de som virkelig er dyktige i grappling/bjj. Fikk prøve meg bittelitt mot UFC veteran Dean Lister som er en av verdens beste bjj-utøvere... Da skjønte jeg hvor sinnsykt gode de aller beste er, og at det trengs mange år med trening for å bli veldig dyktig!!!

Når det gjelder boksing/kickboksing har styrke svært lite å si... Jeg ville gladelig ha bokset mot en styrkeløfter fremfor mer atletiske utøvere som turnere eller håndballspillere. Selv om dette er noe off topic så har styrkeløftere etter min mening størst sjans til å vinne en fight på bakken og satse på ground and pound, evt få inn en choke.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Sv: Ultimate kampsport?
« #53 : 28. juli 2013, 01:00 »
Når det gjelder boksing/kickboksing har styrke svært lite å si...
Forstår ganske kjapt at du ikke driver med noen av delene..  :Smiley
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Ultimate kampsport?
« #54 : 28. juli 2013, 09:48 »
Forstår ganske kjapt at du ikke driver med noen av delene..  :Smiley

Jo da, har trent mma siste året med boksing/muay thai hver uke, har trent karate et par år før dette.

Poenget mitt er at man i stående fighting først og fremst trenger hurtighet og teknikk, og det er ikke like enkelt å omsette stor styrke til bra boksing. Sparkene blir heller ikke mer presise av høye tall i knebøy og i markløft.

Du kan jo forsøke selv å bryte med en styrkeløfter uten bryteerfaring (som jeg har prøvd) kontra å bokse mot samme personen og vurdere hva vedkommende egner seg best til.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Sv: Ultimate kampsport?
« #55 : 28. juli 2013, 23:03 »
Forstår poenget ditt, men kunne vel sagt at det har mindre å si.
Så mener du sikkert innen en vektklasse og, hvis f.eks jeg møter noen som er sterkere enn meg så klarer jeg fint å endre taktikk i forhold til det. Men tenker man ren slåssing så ville du nok heller møtt meg som vanligvis går i -57 kg enn en i -86 som er ca på samme tekniske nivå som meg  Wink
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Ultimate kampsport?
« #56 : 30. juli 2013, 15:21 »
Beklager upresis uttalelse ang styrke og boksing. Styrke er selvsagt kjekt og ha, men min (begrensede) erfaring er at i boksing/kickboksing så har det lite å si hvor mye man løfter i bøy/benk/mark.

Jeg ville mye heller ha bokset mot en sterk og stor styrkeløfter enn en lett og teknisk dyktig bokser... I sparring får jeg mye mer "juling" av instruktørene på ca 70kg enn de store kara på 100kg++

Jeg kan ikke uttale meg generelt, men er av den oppfatning at hvis man er sterk har man større sjanser på bakken enn stående.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Ultimate kampsport?
« #57 : 30. juli 2013, 15:28 »
Og ja, jeg ville selvsagt ha valgt å møte en i -57 fremfor en i -86kg på samme nivå. Men i en ren boksekamp ville jeg ha foretrukket å bokse mot en styrkeløfter på 86kg contra en dyktig bokser i -57kg... Det gjør vondt uansett tyngde... En kar på 67kg knakk nesa mi i fjor i boksing, det var ikke noe artig!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Ultimate kampsport?
« #58 : 04. september 2013, 15:32 »
Alle de "store" og sterke gutta blir rundjult i sparring når de prøver seg på boksinga. Er først når du møter en som er stor og sterk og som KAN sloss at man har et skikkelig problem.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Ultimate kampsport?
« #59 : 04. september 2013, 15:33 »
Jeg vet hva jeg hadde gjort hvis det var en haug av fightere i en octagon i UFC og jeg var der med de, fordi alle skulle slåss mot hverandre... Men nå er det ikke meg, det er disse gutta som kan slåss. Jeg hadde nok bare fått meg noen på tryne og stått å ledd litt, før jeg hadde satt inn turboen. For man vet aldri hvem som er gærn nok til å ta alle sammen.. ;-)

Skulle like å se deg "le litt før du setter inn turboen" etter et par på trynet av de gutta der.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!