Skrevet av Emne: lysketrekk eller brokk?  (Lest 6130 ganger)

Utlogget jensaugust

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

lysketrekk eller brokk?
« : 26. april 2013, 00:12 »
Hei! jeg spiller aktivt fotball i 3.divisjon.

Her en dag snødde det mye på trening, og jeg skled og kjende tydelig at det strakk seg i høgre lysk (har aldri hatt strekk før dette)

Jeg har spilt fotball en gang i uka etter dette, og må gi meg etter 45 min spilling fordi foten henger ikke med når jeg løper, kjenner ut som støt når foten strekker seg bakover.. Det er 6 uker siden jeg pådro meg strekken, og nå lurer jeg på om det er brokk. Og ja, har tatt det veldig med ro på desse treningene. Springer ikke til vanlig i ukene nå som jeg har denne plagen.

Når jeg presser skrittet/livet forover, kjenner jeg tydelig en tjukk og hard blodåre (kjenner tydelig hjertebank) ca. 6-7 cm til høgre for skrittet, det er jo akkurat der lysken er..

Noen som vet noe? burde jeg kontakte lege?

Utlogget MorePain

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: lysketrekk eller brokk?
« #1 : 26. april 2013, 00:28 »
Brokk i skrittet så er det noe muffens med testiklene vanligvis. Lyskestrekk er jævlig smertefullt, hatt det sjøl. Og hatt brokk å, og da forsvant det faen meg en testikkel opp i magen. Men er det tvil, gå til en lege og sleng utstyret i bordet:)

Utlogget jensaugust

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: lysketrekk eller brokk?
« #2 : 26. april 2013, 10:51 »
hva gjorde du med brokken? rare er at jeg har vært i toppform helt til jeg skled betydlig og strakk lysken mye på trening, etter dette har denne harde blodåra kommet på samme side og jeg må slutte løpingen etter en halvtimes tid. det gjorde jeg aldri før jeg strakk lysken. kan ikke se samenhengen

Utlogget jensaugust

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: lysketrekk eller brokk?
« #3 : 26. april 2013, 16:16 »
snakket med lege nå, han sa det kan bære brokk, men så lege testiklene er i pungen, og jeg ikke har mye smerter og er rød på området, så tviler han veldig sterkt. men skal på sjekk mandag

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: lysketrekk eller brokk?
« #4 : 26. april 2013, 20:47 »
For det første, brokk har ingen ting med testiklene å gjøre. Brokk er en utposning av bukhulen (med eller uten tarminnhold) gjennom et svekket område av bukveggen, enten som følge av en medfødt defekt/svakhet eller etter en operasjon i buken. Lyskebrokk kan presentere i to former, direkte eller indirekte lyskebrokk. Førstnevnte kjennes gjerne på midten av lyskebåndet, sistenevnte følger sædstrengen ned i pungen, men har altså ingen ting med testiklene å gjøre. Hvis du ikke har noen smerter eller andre plager så har du ingen form for brokk som trenger akuttbehandling. Brokken blir vanligvis synlig når du øker buktrykket, enten ved hosting eller f.eks når du løfter tungt, og kan da vanligvis dyttes tilbake. Dette kan du prøve hjemme.

Jeg uttaler meg på generelt grunnlag, det er umulig å si hva du har uten å undersøke deg hos lege, men det høres ikke umiddelbart ut som brokk du beskriver. Pulseringen du kjenner høres ut som den delen av hovedpulsårene som går ned i beinet, og en traume/strekk høres mest sannsynlig ut. Samtidig er stedet du beskriver i nærheten av der en direkte lyskebrokk vil dukke opp. Hvis du er bekymret så koster det lite med et besøk til lege, han/henne vil lett kunne diagnostisere en evt brokk.

Edit: så du hadde fått deg time. Lykke til!  Wink

-legen
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget jensaugust

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: lysketrekk eller brokk?
« #5 : 26. april 2013, 21:20 »
takker for svar!:) det hjalp mye. kom nettopp fra en løperunde, kjenner det litt hele tiden, men ikke smerte. kjenner bare at jeg ikke har toppfart eller at ene foten er litt mer redusert enn den andre. den klumpen jeg kjenner som er liten, men litt større enn på venstre fot, har veldig høy puls når jeg trykker på den, kjennes ut som en pulsåre ja. har som sagt ingen smerte men vet for noen uker siden at etter do besøk så verkte det som FAEN etter jeg satt på do, dette har skjedd 2-3 ganger, er helt jævlig verk i ca 15 minutter. men dette har bare skjedd 2-3 ganger de siste 9 mnd.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: lysketrekk eller brokk?
« #6 : 26. april 2013, 21:30 »
legen din kan nok raskt avgjøre om det er brokk eller en blodåre på mandag ;-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget jensaugust

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: lysketrekk eller brokk?
« #7 : 29. april 2013, 14:14 »
Kom fra legen nå, han kjente på stedet mens jeg hostet, og bekreftet at der er en gang/åre som er noe hard, som muligens er noe fiber i, og kanskje tarminnhold (tvilsomt). Men siden jeg ikke har smerte eller er rød, så blir jeg sendt til en strålingsundersøkelse om 1 uke (ikke akutt). husker ikke navne på denne undersøkelsen Smiley

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: lysketrekk eller brokk?
« #8 : 29. april 2013, 16:23 »
Dette kan minne mer om det som heter "Gilmore´s groin", eller på norsk kaldt idrettsbrokk. Skade på muskulatur og bindevev i lysken kan muligens forårsake denne klumpen, og press på underliggende blodårer kan gi pulseringen du kjenner. Det er ikke en brokk i rette forstand men tilstanden kan gi liknende symptomer, så det å utelukke en brokk er ofte en del av utredningen. En kjapp ultralyd hadde vært kostnadseffektivt og raskt gitt svar på en evt skjult brokk, men hvis det er MR du er henvist til så vil man kunne se om det forandringer i muskulaturen din.

Du kan lese mer om idrettsbrokk her: http://nhi.no/trening/idrettsskader/idrettsbrokk-28143.html?page=1
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget jensaugust

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: lysketrekk eller brokk?
« #9 : 29. april 2013, 22:40 »
ultralyd var det han sa ja Smiley skal det om 1-2 uker, fikk ikke akutt. Han sa han tviler sterkt på det er en indirekte eller direkte brokk for jeg har null smerter til vanlig enten når jeg hoster eller annet. Ingen hevelse/rødhet heller.

Synes idrettsbrokk hørtes mer naturlig ut, siden jeg har hatt dette siden jeg strakk lysken under en fotballtrening. Hadde strekken i 2 uker, men satt igjen litt smerte enda, akkurat i det området.

Du er lege er du ikke? Jeg klippet storetå-nagla mi for mye på innsiden, har vært rød og håvent nå i 8 uker, vondt også. Har leget den med grønnsåpe sikkert 10-12 ganger, men ingenting skjer. Burde jeg kontakte lege her også, eller vil den lege seg selv? Smiley takker for svar!:)

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: lysketrekk eller brokk?
« #10 : 29. april 2013, 22:51 »
Kan være at neglen din har begynt å gro nedover i tåa? For om tåa bare vokser ut som normalt ville du ikke hadde den inflammasjonen som du beskriver.
Men så er også tærne et meget fint sted for bakterier generelt, lunt, varmt og godt ^^

Og ja, det burde du kontakte lege for. Selv har jeg en kompis som fikk henvisning til en plastisk kirurg som fixa problemet på notime.
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget jensaugust

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: lysketrekk eller brokk?
« #11 : 29. april 2013, 22:54 »
Neglen vokser normalt men akkurat der hevelsen/rødheten er så er det bare løs hud og neglen kommer oppe opp og fremover så jeg får klippet den normalt. Er skikkelig ilt og rødt..

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: lysketrekk eller brokk?
« #12 : 29. april 2013, 22:55 »
Neglen vokser normalt men akkurat der hevelsen/rødheten er så er det bare løs hud og neglen kommer oppe opp og fremover så jeg får klippet den normalt. Er skikkelig ilt og rødt..

Kommer det puss ut av tåa? Eller kan du se noe i det området hvor det er rødt å hovent?
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget jensaugust

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: lysketrekk eller brokk?
« #13 : 29. april 2013, 23:00 »
Kommer ikke væske eller noe betent nei. Er bare hard, rød og øm hud, litt hevelser

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: lysketrekk eller brokk?
« #14 : 29. april 2013, 23:10 »
Sag av foten og skru på ny Smiley
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!