Skrevet av Emne: Styrketrening og kyssesyken  (Lest 7854 ganger)

Utlogget musculus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Styrketrening og kyssesyken
« : 29. april 2013, 14:11 »
Hvordan er det med styrketrening med og etter kyssesyken?

Har for øyeblikket kyssesyken - men føler meg egentlig veldig fin..
Er ikke slapp, kun litt sår i halsen (Der litt betyr nesten ubetydelig).

Er VELDIG kjipt og opparbeide seg nye nivåer med styrke før sommersesongen - for så og ligge syk i noe som nå nærmer seg 4 uker - og gå tilbake til et nivå lignende en utegris på lavkalori diett!

Har mistet MYE størrelse (mye er sikkert vannvekt) - og er veldig keen på å komme i gang for å bygge opp igjen det jeg kan:)

Det sies at man skal være 'i ro' 1-2 måneder etter kyssesyken.
Betyr det at jeg må vente ytterlige 1-2 måneder etter jeg blir erklært frisk - når jeg allerede føler meg treningsklar?

Vet at ventetiden har med milt-fare å gjøre - men er milt-faren til stede ved moderat belastning i styrkeøvelser som; militærpress/markløft/curls/benk osv?

Legen presiserte at om jeg drev med "kontaktsport" som bryting/boksing osvosv , skulle jeg droppe helt ut grunnet slag-fare. Men håper da ingen slår meg i mage når jeg løfter vekte?

Noen med erfaring eller viten, så setter jeg pris på hjelp!
Vet at alle ildsjeler som trener så svetta renner vet hvor vanskelig det er å ta så mye som én uke pause! 4 er verre! Og tanken på 1-2 måneder til er helt J*...

Takker for svar! Smiley
Markløft:140kg 1RM
Benkpress: 95kg 1RM

178cm høy,80kg BW - 19år

Utlogget Glenn71

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Styrketrening og kyssesyken
« #1 : 29. april 2013, 15:22 »
Man skal helst vente til man får klar singnal fra legen. (blodprøver/leververdier)
Jeg holdt på med boksing når jeg fikk kyssesyken, treneren min sendte meg hjem tvert.
Og på jobben fikk jeg ikke lov til å løfte noen ting, så det lønner seg å ta det rolig.

Hadde uansett ventet til jeg hadde fått klarsignal fra legen før jeg hadde startet å løfte.

Får håpe det går fort over. Nabo jenta driver med dansing og hun har fått kyssesyken.
Hun får ikke lov å danse på 2-3 mnd.  Undecided



BP - 120 kg     12.10.2015
ML - 200 kg     20.10.2015
KB - 150 kg

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Styrketrening og kyssesyken
« #2 : 29. april 2013, 16:46 »
Det er flere ting du skal tenke på når du har kyssesyken. Det er helt riktig at det finnes mer alvorlige komplikasjoner (spesielt relatert til milten) som gjør at man fraråder pasientet å trene tungt, drive med kontaktsport osv. I tillegg må du huske at treningen i seg selv stimulerer immunsystemet ditt, som i sin tur kan reaktivere sykdomstilstanden din. Dette kan føre til en forverring og forlengelse av sykdomsforløpet.

Avgjørelsen om når du kan begynne å trene igjen bør avgjøres av legen din, og man ser da på din kliniske tilstand (om du har feber, muskelsmerter, føler det sliten osv), blodprøver med spesielt fokus på leververdier og antistoffer, og om du fortsatt har forstørret milt. Legen din bør gjøre en helhetsvurdering når tiltanden din har vært stabil og UTEN noen form for symptomer, det vil si at du klarer å gjennomføre daglige aktivteter uten at du kjenner at du er syk, i minimum en uke. Kyssesyken utarter seg veldig individuelt fra person til person, noen har veldig korte forbigående symptomer og kan starte opp etter 4-5 uker, mens andre må vente lenger, men dette må altså legen din vurdere ut ifra sykdomsforløpet ditt.

I olympiatoppen så brukes følgende retningslinjer for de som bedriver toppidrett når det gjelder oppstart av trening og de 5-6 første ukene:
1) La treningen være så lett at du ikke blir betydelig anstrengt i pusten og/eller at pulsen ikke går over 120 slag pr min.
2) Begynn med treningsøkter som varer kun 20-30 min, gjerne vekselvis lett styrke og utholdenhetstrening, og øk varigheten med ca 5 min for hver treningsøkt
3) Ha en restitusjon/hviledag mellom hver treningsdag, dvs trening 2.hver dag første uka
4) Observer nøye hvordan du tolererer treningen underveis og hvor godt du henter deg inn dagen etter
trening før du gjennomfører neste treningsøkt.
5) Ta en pause på 2-3 dager, evt. konferer med legen din hvis du opplever tilbakefall av symptomer fra
sykdomsperioden.
6) Hvis de første 3 treningene over ca 6 dager (Periode 1) har gått uten problemer, kan du fortsette med en
forsiktig progresjon av intensiteten i treningen og antall treningsøkter pr uke i tillegg til varigheten på øktene (Periode 2-5).

Dette er GENERELLE RÅD basert på deres erfaringer, og som det også presiserer av Olympiatoppen så er det legen din og han/hennes medisinske ekspertise som ligger til grunn for den endelige avgjørelsen. Det er alltid kjedelig å få opphold i treningen, men husk at du mest sannynlig har veldig mange badesesonger igjen hvor du kan være i toppform ;-)

-legen
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget musculus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Sv: Styrketrening og kyssesyken
« #3 : 30. april 2013, 01:59 »
Det er flere ting du skal tenke på når du har kyssesyken. Det er helt riktig at det finnes mer alvorlige komplikasjoner (spesielt relatert til milten) som gjør at man fraråder pasientet å trene tungt, drive med kontaktsport osv. I tillegg må du huske at treningen i seg selv stimulerer immunsystemet ditt, som i sin tur kan reaktivere sykdomstilstanden din. Dette kan føre til en forverring og forlengelse av sykdomsforløpet.

Avgjørelsen om når du kan begynne å trene igjen bør avgjøres av legen din, og man ser da på din kliniske tilstand (om du har feber, muskelsmerter, føler det sliten osv), blodprøver med spesielt fokus på leververdier og antistoffer, og om du fortsatt har forstørret milt. Legen din bør gjøre en helhetsvurdering når tiltanden din har vært stabil og UTEN noen form for symptomer, det vil si at du klarer å gjennomføre daglige aktivteter uten at du kjenner at du er syk, i minimum en uke. Kyssesyken utarter seg veldig individuelt fra person til person, noen har veldig korte forbigående symptomer og kan starte opp etter 4-5 uker, mens andre må vente lenger, men dette må altså legen din vurdere ut ifra sykdomsforløpet ditt.

I olympiatoppen så brukes følgende retningslinjer for de som bedriver toppidrett når det gjelder oppstart av trening og de 5-6 første ukene:
1) La treningen være så lett at du ikke blir betydelig anstrengt i pusten og/eller at pulsen ikke går over 120 slag pr min.
2) Begynn med treningsøkter som varer kun 20-30 min, gjerne vekselvis lett styrke og utholdenhetstrening, og øk varigheten med ca 5 min for hver treningsøkt
3) Ha en restitusjon/hviledag mellom hver treningsdag, dvs trening 2.hver dag første uka
4) Observer nøye hvordan du tolererer treningen underveis og hvor godt du henter deg inn dagen etter
trening før du gjennomfører neste treningsøkt.
5) Ta en pause på 2-3 dager, evt. konferer med legen din hvis du opplever tilbakefall av symptomer fra
sykdomsperioden.
6) Hvis de første 3 treningene over ca 6 dager (Periode 1) har gått uten problemer, kan du fortsette med en
forsiktig progresjon av intensiteten i treningen og antall treningsøkter pr uke i tillegg til varigheten på øktene (Periode 2-5).

Dette er GENERELLE RÅD basert på deres erfaringer, og som det også presiserer av Olympiatoppen så er det legen din og han/hennes medisinske ekspertise som ligger til grunn for den endelige avgjørelsen. Det er alltid kjedelig å få opphold i treningen, men husk at du mest sannynlig har veldig mange badesesonger igjen hvor du kan være i toppform ;-)

-legen
Takk for et langt og godt svar!
For vente på videre beskjeder fra legen da.
Skal inn og ta ny blodprøver om en ukes tid - så håper den viser at jeg er frisk Smiley

Takk for god hjelp!
Markløft:140kg 1RM
Benkpress: 95kg 1RM

178cm høy,80kg BW - 19år

Utlogget musculus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Sv: Styrketrening og kyssesyken
« #4 : 06. mai 2013, 01:50 »
Har nå følt meg helt topp i over en uke - nærmere 2!
Symptomfri, og føler heller ingen slapphet- som noen gjør.

Har lest endel og det presiseres alltid at "Tung fysisk belastning" eller kampsport der du opplever hard kontakt mot magen skal utelates, men angående trening kan man "trene om man føler seg frisk nok til det" - men spare litt på kreftene og ikke kjøre seg helt ut.

Skal ikke til legen igjen før om noen dager (han ville vente 2 uker før vi tok nye prøver).
Lurer derfor på hva dere tenker om å starte opp litt igjen?
Tenker jeg dropper de tunge baseøvelsene (spesielt da knebøy og markløft) - ettersom jeg kan tenke disse legger mer press på magen enn f.eks militærpress/benk.

Men å starte med noen enkle øvelser kan vel ikke være helt bak mål?
Tenker i retning curls, pullups, sidehev, fronthev osvosv (litt mer på isolasjonssiden).
Markløft:140kg 1RM
Benkpress: 95kg 1RM

178cm høy,80kg BW - 19år

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!