Skrevet av Emne: Til alle Crossfittere  (Lest 27436 ganger)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Til alle Crossfittere
« #30 : 08. juli 2013, 16:45 »
Dette innlegget har ingen verdens ting med temaet for tråden å gjøre, men en liten kvervulering i kaffepausen.

Meg bekjent har ingen tatt ut rettighetene til begrepet idrett, eller sport for den saks skyld.

Har har ingen aning om hvordan en Crossfit-konkurranse gjennomføres (har ikke googlet), så jeg er faktisk litt usikker på om det klassifiseres som sport eller idrett. Ikke aner jeg om det arrangeres slike konkurranser i Norge heller.
Siden styrkeløft til tross for avhengigheten av stenger og vekter og slikt er definert som idrett (i motsetning til hoppsport, motorsport, ridesport og slikt) så vil jeg vel tro at også crossfit må defineres som idrett? Det forutsetter selvfølgelig at det utøves i en konkurransesammenheng der det er fastsatte regler for konkurransene (rimelig å anta vil jeg tro).

Dette har selvfølgelig ingen større betydning for de som utøver sin idrett eller sport, men begrepene er nå en gang tross alt vanlig brukte begreper som ikke eies av NIF eller noe annet organ. Ikke meg bekjent i hvert fall - i såfall har de tilrøvet seg en noe merkelig rettighet. Smiley

Det er vel ingen som kan stoppe de fra å kalle det idrett, men det jeg vil frem til er at Crossfit er en business og handler i bunn og grunn om å tjene penger. Øverste organ i "organisasjonen" er en bedrift, og deres mål er også å tjene penger på det de driver med. Her mener jeg det er en klar forskjell fra idrettene underlagt NIF. Synes også at dette at det ikke finnes noe skikkelig system for dopingtesting av utøverne er litt "ikke-idrettslig".

Men det er jo bare min mening og oppfatning, og ikke basert på noen offisiell definisjon på idrett.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Til alle Crossfittere
« #31 : 08. juli 2013, 17:29 »
Det er vel ingen som kan stoppe de fra å kalle det idrett, men det jeg vil frem til er at Crossfit er en business og handler i bunn og grunn om å tjene penger. Øverste organ i "organisasjonen" er en bedrift, og deres mål er også å tjene penger på det de driver med. Her mener jeg det er en klar forskjell fra idrettene underlagt NIF. Synes også at dette at det ikke finnes noe skikkelig system for dopingtesting av utøverne er litt "ikke-idrettslig".

Men det er jo bare min mening og oppfatning, og ikke basert på noen offisiell definisjon på idrett.
 
Godt svart på noe som kun var ment som litt kvervulering mht begrepsbruken og ikke cf i seg selv. Godt svart! :-)

...nå må det jo mht cf nevnes at jeg ikke aner hvordan cf-konkurranser er organisert, men det er nå uansett en fabelaktig treningsform for de som trives med det - helt uavhengig av om noen tjener penger på å organisere treningsmulighetene og eventuelle konkurranser. :-)


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget StigR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Sv: Til alle Crossfittere
« #32 : 08. juli 2013, 18:19 »
Jeg trener CrossFit og har BARE POSITIVE ting å si om det! Har økt i styrke i alle øvelser, har gått ned i fettprosent, fått bedre kondisjon og gått opp i vekt, og er blitt mer fleksibel. Så for min del kommer jeg til å fortsette med CF så lenge jeg har mulighet!!

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Til alle Crossfittere
« #33 : 08. juli 2013, 18:50 »
Jeg trener CrossFit og har BARE POSITIVE ting å si om det! Har økt i styrke i alle øvelser, har gått ned i fettprosent, fått bedre kondisjon og gått opp i vekt, og er blitt mer fleksibel. Så for min del kommer jeg til å fortsette med CF så lenge jeg har mulighet!!

Joda, men hva gjorde du før du begynte med crossfit?
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Til alle Crossfittere
« #34 : 08. juli 2013, 21:00 »
Meg bekjent har ingen tatt ut rettighetene til begrepet idrett, eller sport for den saks skyld.

I dret (i Elnesvågen).
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: Til alle Crossfittere
« #35 : 08. juli 2013, 21:16 »
Crossfit er jo en genial treningsform. Man blir ikke best i en enkelt ting, men blir blir best på å være god i alt Smiley Skulle jeg slutta med strongman, hadde nok cf vært førstevalget å gå over til.
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Til alle Crossfittere
« #36 : 08. juli 2013, 21:20 »
Crossfit er jo en genial treningsform. Man blir ikke best i en enkelt ting, men blir blir best på å være god i alt Smiley Skulle jeg slutta med strongman, hadde nok cf vært førstevalget å gå over til.

Det er sikkert moro å holde på med, men å se på konkurranser blir jo omtrent som å se på tikamp. Ingen er veldig gode på noen ting, så ingen bryr seg. Kanskje tikjemperne kommer for å se på CF-konkurransene?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Til alle Crossfittere
« #37 : 08. juli 2013, 21:21 »
Crossfit er jo en genial treningsform. Man blir ikke best i en enkelt ting, men blir blir best på å være god i alt Smiley Skulle jeg slutta med strongman, hadde nok cf vært førstevalget å gå over til.

Crossfit på høyt nivå blir en form for sirkeltrening nærmest uten pauser og krever en ekstrem form for utholdenhet som andre utøvere får store problemer med å henge med på. Det står respekt av det selv om de ikke er best i noe som helst.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget StigR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Sv: Til alle Crossfittere
« #38 : 08. juli 2013, 22:16 »
Joda, men hva gjorde du før du begynte med crossfit?

Spilte fotball frem til jeg var 21. Ikke hatt noe Organisert/fast trening på 4 år, før jeg i fjor begynte med CrossFit. How come?

Utlogget StigR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Sv: Til alle Crossfittere
« #39 : 08. juli 2013, 22:29 »
Kan ikke vi bare si END TREAD? Og la oss som trener CrossFit få lov til det uten at dere styrkeløftere disser sporten? Det jeg liker aller minst er at de aller aller fleste ( ikke alle ) som snakker dritt om CF har ikke engang testet det ut selv for å gjøre seg opp en mening om det, men bare følger flokken.

Ta dere 10-15 crossfit-økter, og kom tilbake med meningene deres da. Jeg vil vertfall være litt svakere, mer fleksibel og godt trent, enn å være kroppsbygger som er stiv som en stokk og ikke eier kondisjon.

Utlogget Auk89

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 068
  • Honnør: 348
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 068

  • If doing your best aint good enough, get better!!
Sv: Til alle Crossfittere
« #40 : 08. juli 2013, 22:34 »
Styrkeløftere og mange byggere liker å disse alt annet av styrkesporter Grin Bare å bli vandt til, haha
Proteinfabrikken.no

Norges 2. sterkeste mann -105kg 2013
7. plass VM -105kg 2013
1. plass Exhale strongmankonk +100kg 2014
1. plass Gjøvik strongmankonk 2014
1. plass Europas sterkeste mann u105kg 2014

Utlogget Ayørn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Sv: Til alle Crossfittere
« #41 : 08. juli 2013, 22:40 »
Det jeg liker aller minst er at de aller aller fleste ( ikke alle ) som snakker dritt om CF har ikke engang testet det ut selv for å gjøre seg opp en mening om det, men bare følger flokken.

Det samme bruker jeg å si om crack-kokain.
10% luck
2% skill
1% consentrated power of will
45% AAS
37% HGH
5% Insulin
0% Reason to remember the name

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 535
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 535

Sv: Til alle Crossfittere
« #42 : 09. juli 2013, 00:40 »
Spilte fotball frem til jeg var 21. Ikke hatt noe Organisert/fast trening på 4 år, før jeg i fjor begynte med CrossFit. How come?

Som jeg trodde, du hadde ikke drevet med noe styrke/vekt-trening før du begynte med crossfit.
Hørt om newbiegains? ikke? vel nå har du det Smiley

Ta dere 10-15 crossfit-økter, og kom tilbake med meningene deres da. Jeg vil vertfall være litt svakere, mer fleksibel og godt trent, enn å være kroppsbygger som er stiv som en stokk og ikke eier kondisjon.

Kroppsbyggere er ikke nødvendigvis stive som stokker, de fleste byggere (profesjonelle) er nok jævlig "tøyelige", men kondisjonsbiten har du nok rett i p.g.a. at all muskelmassen de besitter trenger veldig mye oksygen. Men hurtige kan de være forde, sjekk denne hvor han (Kevin Levrone, 3x2 plass i mr. Olympia) løper mot Dwain Chambers (var en av verdens beste sprintere). Det er ikke langt bak han kommer.
http://www.youtube.com/watch?v=SVYNWpG7qJk


Crossfit på høyt nivå blir en form for sirkeltrening nærmest uten pauser og krever en ekstrem form for utholdenhet som andre utøvere får store problemer med å henge med på. Det står respekt av det selv om de ikke er best i noe som helst.

Det er sikkert moro å holde på med, men å se på konkurranser blir jo omtrent som å se på tikamp. Ingen er veldig gode på noen ting, så ingen bryr seg. Kanskje tikjemperne kommer for å se på CF-konkurransene?

100% enig! er det rått å se en som clean og jerker en serie fra 80-120kg? Eller er det rått å se vektløftere på samme kroppsvekt gjøre 200kg? nettopp.


Vil også legge til at crossfit sikkert er en bra "treningsform", men det er latterlig lavt nivå på konkurransene. Jeg så en film om han der Rich Froning engang og ingenting imponerte meg nevneverdig.

EDIT: Skal også sies at jeg liker både styrkeløft, bygging, vektløfting og mest av alt strongman, men crossfit har jeg aldri skjønt vitsen med, da man som sagt over her "ikke er best i noe som helst".
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Til alle Crossfittere
« #43 : 09. juli 2013, 08:21 »
Men fra doping til alvor: Jeg tror CF er en av de beste organiserte treningsformene for å holde seg i god form på alle (eller de fleste) måter. Og det er vel hensikten også.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Til alle Crossfittere
« #44 : 09. juli 2013, 10:15 »
Som jeg trodde, du hadde ikke drevet med noe styrke/vekt-trening før du begynte med crossfit.
Hørt om newbiegains? ikke? vel nå har du det Smiley

Kroppsbyggere er ikke nødvendigvis stive som stokker, de fleste byggere (profesjonelle) er nok jævlig "tøyelige", men kondisjonsbiten har du nok rett i p.g.a. at all muskelmassen de besitter trenger veldig mye oksygen. Men hurtige kan de være forde, sjekk denne hvor han (Kevin Levrone, 3x2 plass i mr. Olympia) løper mot Dwain Chambers (var en av verdens beste sprintere). Det er ikke langt bak han kommer.
http://www.youtube.com/watch?v=SVYNWpG7qJk

De filmet stort sett starten og tiden til Chambers. Ifølge følgeteksten så fikk Chambers 6.64 og Levrone 7.8 på den 60 meteren. Det er ganske stor forskjell ! Levrone var ikke mer enn rundt 110 kilo heller, det spørs hvordan det går hvis et beist ala Coleman eller Dennis Wolf skal prøve seg med sine 140 kilo eller noe sånt.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!