Skrevet av Emne: får ikke kontakt med latsen  (Lest 4737 ganger)

Utlogget outsidern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 67

får ikke kontakt med latsen
« : 13. mai 2013, 02:41 »
hei ! jeg har trent styrke en stund nå, men jeg sliter utrolig med å få kontakt med lats.. har prøvd med lavere vekter osv i nedtrekk, seated cable row, pullups..  jeg presser brystet GODT frem, og klemmer skulderbladene mine alt jeg kan "ned og sammen"   føler fortsatt at det er liksom rett under skuldrene jeg kjenner treninga, og ikke nedover langs ryggen..  om jeg ikke husker feil, så er det mere " trapezius" jeg kjenner det godt i. aldri blitt støl i lats, og aldri kjent noe pump nedover der.. noen som har noen forslag? har klart å lede av stresset fra biceps, men still så er det ikke noe kontakt med lats..


kan det foresten henge sammen med mye bryst trening?  trente bryst 2 ganger i uka før.. ganske fornøyd med bryst, men rygg er det null kontakt..

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 764
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 764

Sv: får ikke kontakt med latsen
« #1 : 13. mai 2013, 03:03 »
Enkelte mennesker har diagnosen non-latissimusdorsiable og er født uten lats.
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 395
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 395

  • Eg skal bli sterk.
Sv: får ikke kontakt med latsen
« #2 : 13. mai 2013, 03:05 »
Kontakt-shmontakt.

Så lenge du gjør bevegelsen rett, så må du nesten bruke de riktige musklene. Ikke heng deg for mye opp i dette med kontakt. Fokuser heller på god teknikk, og på å bli sterkere.

Utlogget Sortin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 442
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 442

  • litt for kort og litt for tykk
Sv: får ikke kontakt med latsen
« #3 : 13. mai 2013, 03:08 »
Eneste måten jeg føler kontakt med lats på er når jeg er skikkelig påpasselig med å trekke med albuene. ser mange som tar roing f.eks der de leder vekten med nevene, dette føler jeg iallefall leder til at det er mer biceps og øvrerygg som jobber, skal jeg få igang latsa må albuene ned og bak.
Høyde: 179cm... Vekt: 90 kg... Alder: 26...

jobber mot: Slikt som øl kommer i

RAW perser @ 106
Bøy: 185 KG
Benk med stopp: 145 KG
Mark: 242,5 KG
Press: 85x2x2 KG
Power jerk: 110 kg

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116757.msg1790899;topicseen#new
div max 07.06.2013 s 11
Sweet gains are made of Dreams - væiking power

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 764
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 764

Sv: får ikke kontakt med latsen
« #4 : 13. mai 2013, 03:11 »
Kontakt-shmontakt.

Så lenge du gjør bevegelsen rett, så må du nesten bruke de riktige musklene. Ikke heng deg for mye opp i dette med kontakt. Fokuser heller på god teknikk, og på å bli sterkere.

Evis sier dette p.g.a. at han er styrkeløfter, og styrkeløftere er som kjent født uten lats. Derfor har Evis aldri hatt pump i latsen og fokuserer kun på å bli sterkere i øvelsen selv om han aldri kommer til å få noen visuell endring på ryggen, kun bicepsgains.
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 395
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 395

  • Eg skal bli sterk.
Sv: får ikke kontakt med latsen
« #5 : 13. mai 2013, 03:17 »
Evis sier dette p.g.a. at han er styrkeløfter, og styrkeløftere er som kjent født uten lats. Derfor har Evis aldri hatt pump i latsen og fokuserer kun på å bli sterkere i øvelsen selv om han aldri kommer til å få noen visuell endring på ryggen, kun bicepsgains.

Typisk at en strongman-utøver (også kjent som narkoman steroidemisbruker) kommer å sier noe sånt. Får dere altså internett i fengselet, mr Kalibergym?

Utlogget storkman

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 764
  • Honnør: 212
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 764

Sv: får ikke kontakt med latsen
« #6 : 13. mai 2013, 03:32 »
Typisk at en strongman-utøver (også kjent som narkoman steroidemisbruker) kommer å sier noe sånt. Får dere altså internett i fengselet, mr Kalibergym?

Jeg er ikke noen strongman-utøver enda men blir vel det etterhvert. Jeg blir neppe noen steroid/narkomanmisbruker eller bruker av den grunn. Forøvrig trener jeg på gymmet her oppe på HiVe mesteparten av året, og du er velkommen til å teste meg når som helst.
Men ikke la all aggresjonen fra melkedopingen ta overhånd nå, er jo ikke min feil at dere er født uten lats Wink
6. plass, Norges Sterkeste -90kg 2014
7. plass, Norges Sterkeste -90kg 2015
15. plass, Verdens Sterkeste -90kg 2015

Logg: Storkman - Loggbok

Instagram: steffenryg

Utlogget outsidern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 67

Sv: får ikke kontakt med latsen
« #7 : 13. mai 2013, 13:11 »
blitt veldig flink til å lede av stresset fra biceps, og har fått en til å se på ryggen min når jeg ror f.eks. sier det ser riktig ut.. men aldri hatt noe pump nedover ryggen/ latsen liksom

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 034
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 034

Sv: får ikke kontakt med latsen
« #8 : 13. mai 2013, 13:46 »
Har du prøvd å sjekke nettverksinnstillingene på mobilen? Evt ring kundesupport.
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget outsidern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 67

Sv: får ikke kontakt med latsen
« #9 : 13. mai 2013, 22:03 »
idag så prøvde jeg å ro med litt bredere grep "bytta håndtaket med en sånn litt breier greie".. følte det var mye bedre for latsen..men over alt på nettet så står det at det skal være bedre om du holder lengre inne .. noen som har samme prob. som meg?Tongue

Utlogget Hightow3r

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 697
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 697

  • I wear a tanktop, because I'm a tank!
Sv: får ikke kontakt med latsen
« #10 : 13. mai 2013, 22:09 »
er du sikker på at du i det hele tatt har store nok lats enda til å kunne kjenne det så gærnt mye Huh Tren nå bare rygg øvelser for svarten, du bruker ryggen i mer eller mindre grad uansett. Og den VILL vokse vis du spiser nok mat. Tren ryggen og driit å om du kjenner det i ryggen..
20år (1993)
Høyde: 1.93m


Benkpress: 170
Markløft: 190
Knebøy: 160
Militærpress sittende: 105kg x 2 !

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=121808.msg1808980;topicseen#new

My dad told me I could be anything... so I became shredded!

Utlogget Hey bruh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: får ikke kontakt med latsen
« #11 : 13. mai 2013, 23:30 »
Få noen til å stå og poke deg i latsene mens du tar nedrekk. Det gjør det mye lettere å få kontakt. Også er det sykt kleint i tillegg om det er en random du spør.

Utlogget outsidern

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 67

Sv: får ikke kontakt med latsen
« #12 : 16. mai 2013, 03:27 »
joda Smiley jeg er veldig sikker på at jeg klarer å ikke belaste biceps for mye, men kjenner det still mere oppe på sidene med skuldrene liksom.. og IKKe langs sidene, vist det er der man skal skjenne det så godt..

Utlogget Mysterion

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

  • I am Mysterion
Sv: får ikke kontakt med latsen
« #13 : 16. mai 2013, 12:06 »
Jeg har selv hatt store problemer med å få kontakt med latissimus dorsi, men etter mye lesing og eksperimentering føler jeg nå å ha kommet skikkelig igang. Nå vil jeg ramse opp mulige utfordringer og beskrive det som fungerte for min del, i denne omgang med hovedvekt på nedtrekk.

Praktisk talt alle har noen muskler som krever ekstra innsats og/eller kreativitet å stimulere til vekst. Det handler først og fremst om genetikk og aktivitetshistorie - muskler som man brukte mye i oppveksten vil som regel være lettere å utvikle også senere i livet.

Utifra din beskrivelse tror jeg at teres major er den dominante muskelen i nedtrekksøvelser, til tross for at den er en mye mindre muskel. Små muskler får lettere pump, og dersom teres major dominerer vil man nok kjenne mest aktivitet "rett under skuldrene", som du nevner i startinnlegget.

Videre bør det nevnes at stølhet kan være dårlig egnet som et universalt mål for hvorvidt man har oppnådd kontakt med en gitt muskel, eller for den del har hatt en effektiv treningsøkt. Enkelte øvelser fører sjelden til stølhet, samtidig som noen muskler sjelden blir støle nesten uansett hva de utsettes for. Det som først og fremst forårsaker stølhet, er at musklene jobber mot sterk motstand mens de er i strekk. Sammenlign for eksempel hantelpress mot pec-dec - førstenevnte øvelse er mye mer "brutal", og tvinger musklene ut i tilnærmet full strekk mens albuene er langt fra kroppen, og gir dermed stor motstand i øvelsens nederste fase. Latissimus dorsi tror jeg er en muskel det er vanskelig å oppnå stølhet i. Både egen og andres erfaringer peker ihvertfall mot dette (også personer som har lettere for å stimulere nevnte muskel til vekst).

Problemet med baseøvelser i denne sammenhengen er at de involverer flere muskler, slik at den dominante muskelen som regel vil "ta over" og gjøre mesteparten av arbeidet. Dermed opprettholdes den uheldige balansen mellom to konkurrerende muskler.

Derfor anbefaler jeg i første omgang å satse på lange sett med isolasjonsøvelser, for å forbedre "mind-muscle connection" og musklenes blodtilførsel. Jeg foreslår da pullovers, enten stående ved nedtrekksapparatet, eller aller helst liggende på benk mens du holder en hantel eller vektskive med begge hendene. Eksperimentér med lengden på bevegelsesbanen, og pass på å holde konstant muskelspenn, dvs at armene aldri peker rett opp. Personlig foretrekker jeg å ha ryggstøttens vinkel justert til 20-30°, men andre kan foretrekke en annen vinkel. Målet er altså  å oppnå kontakt med latissimus dorsi, samtidig som du unngår å involvere andre muskler, da særlig pectoralis major. Dette er klart lettere å oppnå hvis du på forhånd er skikkelig støl i pecs - stølhet i de musklene man vil unngå å involvere ser jeg på som et svært nyttig verktøy når man ønsker å oppnå kontakt med svake områder. Lange sett med lette vekter kan og bør utføres ofte, selv for svake områder, fordi denne typen trening ikke er særlig traumatisk, hverken for muskler eller nervesystem. Slike øvelser kan også gjøres før du utfører eventuelle baseøvelser, da det kan gjøre det lettere å føle musklene jobbe under for eksempel nedtrekk. Over tid vil lange sett med isolasjonsøvelser lære deg å føle muskelen bedre.

Til slutt vil jeg gi noen anbefalinger angående utførelsen av nedtrekk:
For å involvere den ytre delen av lats foretrekker jeg å enten kjøre unilateralt og med pronert grep, eller å kjøre bilateralt med bredt grep, og føre stangen bak nakken. Når man kjører unilateralt kan man virkelig fokusere på å føre albuen ned og ut til siden, og kjenne sterk kontraksjon. Uansett hvilken av disse du velger, anbefaler jeg å holde ryggen helt rak når du bruker pronert grep og ønsker å fokusere på den ytre delen av muskelen.

Når man bruker enten nøytralt eller supinert grep, synes jeg det er helt greit å lene seg litt bakover, så lenge man ikke bruker nedre del av ryggen til å rykke i starten av bevegelsen. Når man lener seg litt bakover i slutten av bevegelsesbanen føler jeg at albuen skånes litt, og at man får større motstand fordi overarmen ikke peker rett ned, men i en vinkel som gir større motstand.


Still gjerne flere spørsmål! Håper du får noe ut av tipsene mine Smiley

Utlogget Believe

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 134
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 134

Sv: får ikke kontakt med latsen
« #14 : 16. mai 2013, 12:46 »
Kan prøve 4 sek ned, 2 sek hold og 4 sek tilbake på brede nedtrekk, (kan gjørest med alle ryggøvelser), mucle mind connection blir da bedre og en får vanvittig pump av det, etterhvert så kan du øke belastningen med raskere reps. Time to fly Wink

Gå til:  

Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?