Skrevet av Emne: Markløft grep, hjelp  (Lest 1864 ganger)

Utlogget workhard

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Markløft grep, hjelp
« : 14. mai 2013, 16:51 »
Sliter med at grepet glipper litt når jeg løfter mark. det er vanskelig og holde stanga, føles som den sklir ut av hånden. Det var ikke noe problem før, men nå trener jeg på 160 kg og det begynner og bli slitsomt og holde igjen. noen som har tips?
Jobber mot:
Mark: 200 - Benk:100 - Bøy: 140

Utlogget Steffenj

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 503
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 503

Sv: Markløft grep, hjelp
« #1 : 14. mai 2013, 17:00 »
Trener du med overhåndsgrep eller med alternert grep? Bruker du magnesium for å få bedre grep?
24år
181cm
92kg
Perser m/ utstyr:
Benkpress: 210kg
Knebøy: 210kg
Markløft 250kg

Utlogget rsagneskar

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Sv: Markløft grep, hjelp
« #2 : 14. mai 2013, 17:01 »
spor
ELSKER TRENING!!

94 modell Wink  altså 17 år Smiley

høyde 182cm
vekkt ca: 82kg

Trenings logg

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=123629.new#new



har dysleksi så ikke mas om at jeg skriver dårlig, om de ikke er nødvendig Tongue

Utlogget workhard

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Markløft grep, hjelp
« #3 : 14. mai 2013, 17:26 »
Trener du med overhåndsgrep eller med alternert grep? Bruker du magnesium for å få bedre grep?
Trener med alternert grep, bruker ikke magnesium..
Jobber mot:
Mark: 200 - Benk:100 - Bøy: 140

Utlogget Steffenj

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 503
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 503

Sv: Markløft grep, hjelp
« #4 : 14. mai 2013, 17:54 »
Trener med alternert grep, bruker ikke magnesium..
Du bør ordne deg magnesium, har veldig mye å si. håpløst når grepet blir glatt. Eller så kan du selvfølgelig bruke reimer iblant.
24år
181cm
92kg
Perser m/ utstyr:
Benkpress: 210kg
Knebøy: 210kg
Markløft 250kg

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Markløft grep, hjelp
« #5 : 16. mai 2013, 20:24 »
Om du ikke har et ønske om å ha veldig sterke underarmer, eller skal konkurrere i styrkeløft, så hadde jeg bare kjøpt noen kraftige reimer. Jeg bruker disse, som jeg absolutt kan anbefale:

http://myrevolution.no/gasp-power-wrist-straps

Superkraftige. Tåler alt. Har erfaring med mye dårlige reimer som blir slitt ned etter et års bruk eller bare er ukomfortable. Disse tåler alt, er komfortable og har en praktisk lengde. Grepet er det siste jeg tenker på når jeg bruker disse, fordi de er så komfortable og gir så godt grep at alt fokuset kan rettes mot teknikken.

Du kan selvsagt også bare trene opp grepet. Men det vil ta mer tid. En annen ting jeg vil merke om her, som er minst like mye av grunnen til at jeg foretrekker, og generelt anbefaler, reimer: Med mindre du klarer å trene opp grepet så mye at du klarer å kjøre med overhåndsgrep på alle vekter, vil du før eller senere MÅTTE gå over til mixed grip. Personlig liker jeg ikke det av flere grunner. For det første føles det "awkward" ut, og i tillegg bør du sørge for å skifte grepet fra sett til sett for å unngå at den ene armen alltid blir belastet med overhåndsgrep og den andre med underhåndsgrep. Gjør du ikke dette, kan du på sikt skape muskelubalanser i utviklingen av armene.

Jeg ser også at mange har problemer med å opprettholde riktig holdning i skuldre/øvre rygg-parti med mixed grip. De får ikke brystet skikkelig frem på armen med underhåndsgrep. Men den aller viktigste grunnen: Biceps-avrivning. Når noen river et bicepsfeste i markløft, skjer det nesten alltid pga. to ting, i kombinasjon:

1) Mixed grip
2) Fleksjon i albueleddet i armen som har underhåndsgrep

Har du overhåndsgrep på begge armene, er det langt mindre risiko for å rive et bicepsfeste, selv med fleksjon i albueleddet (noe du ideelt sett ikke bør ha i det hele tatt uansett grep, nettopp for å minimere risikoen for slike avrivninger). Og en slik skade vil du for all del unngå. Innhentingstiden kan være lang, og risikoen for å få problemer senere med samme område er større når du først har hatt en avrivning. Slike skader kan ødelegge svært mye for treningen generelt. Dette er også en grunn til at du alltid bør varme opp armene før du gjør markløft, forresten.

På bakgrunn av dette, anbefaler jeg alltid å bruke reimer når grepet begynner å bli for problematisk. Ikke begynn med mixed grip, er mitt råd. Reimer gjør at du i tillegg kan fokusere på teknikken bedre, uten å bekymre deg for om grepet holder. Det som typisk skjer, når grepet svikter, er at du begynner å dra saktere. Da hender det ofte også at øvre del av ryggen begynner å krumme. Skaderisikoen blir da større, og hele bevegelsen hemmes av grepet ditt.

Markløft er en fin øvelse for å styrke grepet, men det er ikke derfor jeg trener den. Ønsker du et ekstra sterkt grep, vil jeg heller anbefale at du trener grepet på andre måter. F. eks med en wrist roller, eller ved å gjøre det til en vane at du bruker Fat Gripz på diverse armøvelser (http://www.x-life.no/products/fat-gripz). Eller du kan bare enkelt og greit trene statisk holding av en tung stang eller to tunge hantler, og kjøre sett på 30-45 sek. Du kan også bruke Captains of Crush-klyper, og kjøre reps eller kjøre sett på tid hvor du holder klypene inne. Dette er enkle øvelser som gjør susen.

Ellers anbefaler jeg at du kun tar på reimene i markløft når du faktisk trenger dem. På den måten unngår du å bruke de på alle settene, slik at du får en treningseffekt på grepet også helt til det ikke lenger er sterkt nok, før du går over til reimene. Det er den mest logiske måten jeg kan tenke meg å bruke de på. Om du generelt trener mange draøvelser utenom i programmet ditt, så vil du uansett utvikle et bra og sterkt grep. Men som sagt - skal du trene opp grepet ekstra mye, så ville jeg kjørt øvelser som det jeg snakket om. Da får du effekten du ellers ville fått fra markløft, men kan samtidig trene markløft tyngre, tryggere og mer effektivt.

Reimer er IKKE for pingler. Det er det mange som mener, fordi de hjelper deg. Da vil jeg si at man har misforstått noe. Å gjøre seg selv mindre utsatt for skader i en øvelse, ved å bruke et redskap som reimer eller belte, er klokt. Men bruk slikt utstyr kun når det er nødvendig, og du får det beste fra begge verdener.

Håper dette var til noe hjelp.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!