Skrevet av Emne: Syk av trening  (Lest 9532 ganger)

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Syk av trening
« #15 : 04. juni 2013, 09:47 »
jeg har hjulpet en nær venninne med et hormon problem fastlegen ikke hadde kunnskap til..eller vilje.
Hun slet med diverse plager. Jeg så hormon prøvene, der legen sa alle verider var bra. umiddelbart så jeg ubalanse i forholdet mellom progesteron og østrogen, i forhold til når i mestruasjons syklusen prøvene ble tatt. Jeg mente hun var østrogendominant. Og det forklarte alle plagene.

Hun tok med seg den infoen til legen, han var imponert over reserachen, og skulle se på det da. Dermed ble  det  tatt prøver til faste tider og dager for å kartlegge. Han forhørte seg med en endokrinolog. Østrogendominans ble diagnosen og hun fikk progresteronkrem.  Doserings teknikken tar jeg ikke her.
  
Dæven, tror du ikke at hun ble ganske så bra da.

dvs. legen kom ikke på dette av seg selv, men da det ble lagt fram godt researchet, tok han tak i det, og rådførte seg med ekspert.  Flink lege, bare synd at han ikke klarte å se det utifra symptomene hun har hatt i årevis. Men klart hver verdi i for seg var innenfor normalene... bare feil i forhold til når i mndn. Kan utbrodere detaljer, men hører ikke hjemme her

Kan skummelt mye om hormoner, kompis som er medisin student sa for en stund tilbake at jeg mulig  kunne bestått den delen av legestudiet ...sikkert litt på spøk, men det er rimelig mye vi har diskutert innen medisin, og han er mektig imponert. Lege var noe jeg kunne tenkt meg å bli, hadde det ikke vært for at jeg er flink til å tegne, og fikk fort jobb i den bransjen, og for lat til å gidde så mye studier.

Tilbake til poenget, det finnes gode leger, dårlige leger, somregel er de fleste rå når du har klare symptomer og akutte ting, det er mere de sære lidelsene det tar tid å finne ut av.

Som i dette tilfellet her. Det rett er som Glucifer sier... man skal først utelukke de alvorligste kjente problemene først... desverre må man ofte gjøre litt selv for å finne resten, så gå tilbake til legen med sine "ideer".

Jeg har hatt perioder der nå kvelden kommer og jeg skal legge meg, blir jeg mere og mere oppblåst og klarer ikke å trekke inn nok luft, eller få til gjesp. 
Tok de viktigste sjekkene, med hjerte osv. Null feil..
Jeg tror jeg har funnet løsningen... overtrening... trener jeg rett og slett for lenge uten pause, kommer dette.  blir også påvirket av psyken. 
Hvis jeg spiser for mye, og blir stappa, er det vondt å puste, men det går fortsatt... dette føles mere som at det ikke er plass til å få inn nok luft uansett.
Jeg kan finne på å trene hver dag lenge, så  innser etter at jeg må tvinge inn 1-2 dager i uka som pause, hvis ikke får jeg puste problemet, samt ikke få sove.

Ligner litt på det over.


Utlogget Casual

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Sv: Syk av trening
« #16 : 04. juni 2013, 20:12 »
Det at man må kjenne litt på symtpomer for så å komme tilbake til legen for å videreformidle det, viser litt at ikke alle leger er så flinke til å speile og spørre de riktige spørsmålene. Jeg har selv hatt godt over 50 symptomer men siden jeg var oppi det hele så visste jeg ikke hva de spesifikt var. Følte ikke hva de var fordi jeg trodde tilstanden var normal. Og det er vanskeligere å se når det kommer litt etter litt over mange år. Så jeg klarte ikke på egenhånd å viderformidle noe som helst. Men legen burde i hvert fall ha søkt seg inn på 1 av de, og kanskje funnet en ledetråd til en annen, forså å skjønne sammenhengen bedre. Fremfor at jeg selv måtte gjøre den researchen. Men har skjønt i ettertid at det er ikke mulig for noen fastleger fordi kunnskapen er rett og slett ikke i studiet. Og der mener jeg det er et stort hull å fylle. For det finnes ingen som virkelig kan kosthold og ernæring synes jeg. Da snakker jeg om tilfeller av relativt frisk fødte mennesker som har blitt dårlige i ettertid.
En fysisk skade pga. overbelastning vil være noe annet, men jeg mener at mange plager kommer som en etterfølge av kosten, i kombinasjon med overtrening så begynner det plutselig å dukke opp faretegn. Og ikke av treningen ene og alene.

Woodbear, virker som du hadde passert det stoffet med glans. Har selv hørt noe av det samme...men om at jeg vet mer enn de fleste fastleger. Det var det en utdannet lege som sa til meg. Jeg byttet faslege etter mitt siste besøk for ikke så lenge siden, da JEG som ikke var utdannet kunne vite noe om cellenes tilstand selvom jeg har sett det med mine egne øyne. Likte spesielt at han ble utilpass og unngikk øyekontakt når han skjønte at jeg snakket om noe jeg virkelig hadde peiling på. Han er faktisk hyggelig som fy og en av de blideste menneskene jeg har møtt, men når arroganse og nesten en fornektelse i å tenke ut av boksen å se symptomene tar over, så er det hadet bra altså.
Fastlegen til 2 venner av meg reagerer ikke når kosten dems som består av 1 grandiosa hver dag + 1,5L brus. Og de sa at det var ikke noe galt med det. Og med den missvisningen der så tror de faktisk på det at det er grei kost når en Dr. forteller de det.
Et annet tilfelle er en annen venn, som blir tilskrevet en pillecocktail for sosial angst, når han både har vist forandring i atferd og overvektnedgang av å endre kun diett uten medikamenter.

Jeg har selv gått å gjespet konstant i mange år, og også dette med å give etter å få gjespet som ikke går noen ganger. Jeg har hatt et "sug" etter å gjespe men har ikke gått. Gjesping og ikke gjesping om hverandre. Men etter måltid har det som regel kommet av seg selv. Har også hatt akkurat samme problem som å ikke få trukket inn nok luft og tatt ordentlige dype åndedrag. + Dette med dårlig psyke. Jeg hadde vanskelig for å sove både pga. psyken men også oppblåsthet, tungt å puste, får ikke pustet ordentlig.

"Jeg har hatt perioder der nå kvelden kommer og jeg skal legge meg, blir jeg mere og mere oppblåst og klarer ikke å trekke inn nok luft, eller få til gjesp."
Det der er ekstremt interessant, har hatt det samme selv. Men i mitt tilfellet ble dette når jeg LEGGER meg ned. Altså det har vært forskjell på det og stå kontra det å ligge. Vanskeligere å puste når jeg ligger... Har også vært tungt å reise seg pga. energi når jeg har lagt meg og skal opp igjen. Og jeg trente ikke og ga ikke kroppen fysisk eller psykisk påkjenninger overhode. Jeg hadde fortsatt slitt med det hadde jeg ikke tatt saken i egne hender.

Hadde vært interessant å høre hva dere har i kosten. Jeg synes vi mennesker tar for raske beslutninger...Når noe gjør vondt fysisk så tror vi bastant at årsaken er noe direkte fysisk som har trigga det, og at det er noe galt med oss eller at vi har gjort noe fysisk for å få en fysisk skade. Det er ikke alltid tilfellet.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!