Skrevet av Emne: En rookie ber ydmykt om innspill ift. restitusjonstid =)  (Lest 838 ganger)

Utlogget austom

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hei!

Jeg er altså en av disse som har trent usaklig lite i løpet av livet, men som endelig har funnet fram til treningsgleden. Har vel egentlig ikke noe spesielt mål med treningen utover det å holde meg i form, bli litt sterkere og stramme litt opp. Veier i dag ca. 75 kilo og er 25 år.

Uten særlig mye kunnskap om trening (det er work in progress, og skal lese flittig blant annet her), har jeg sett behovet for å delta på gruppetimer på senteret der jeg går. Synes det er gøy. Særlig ett av programmene har jeg fått veldig sansen for, og det er lagt opp som sirkeltrening (såkalt X Fit på Elixia) med følgende øvelser, der det er to øvelser per stasjon - A og B. Det er 45 sekunder per øvelse med 10 sekunders pause mellom hver, og det er 30 sekunder pause mellom hver stasjon.

Post 1: A - Biceps curl  og B - Spensthopp med hantler
Post 2: A - Planke med opptrekk og B - Opptrekk med vektstang
Post 3: A - Dips og B - Burpees
Post 4: A - Thrusters og B - "Saksecrunch", løfte ben og rygg samtidig

Hva er umiddelbare tanker om et slikt opplegg?
Jeg har også en periode deltatt på en tilsvarende time dagen etter, men på et annet senter der opplegget er litt annerledes.

Post 1: A - Opptrekk med vektstang og B - "Liggende ben-push", der man ligger på rygg og senker ben kontrollert ned, hever de og pusher bena i været
Post 2: A - Statisk 90 grader med vektskive og B - Pull-ups
Post 3: A - Spensthopp og B - Fronthev med vektskive
Post 4: A - Planke med opptrekk og B - Stå i planke og løfte motsatt arm og ben
Post 5: A - Push-ups på bosu-ball og knebøy med vektstang

Det jeg egentlig lurer på er om det er mot sin hensikt å gå på denne gruppetimen to dager i strekk. Har ikke så god peiling på restitusjonstid, men jeg synes disse øktene er veldig morsomme :-) Men dersom det ikke er anbefalt får jeg jo revurdere, det er jo ingen vits hvis det ødelegger mer enn det hjelper!

De lærde strides jo om dette, så kunnskapsløs som jeg er hadde det vært gøy med litt input herfra.


Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

I prinsippet mener jeg at dette bør gå helt greit. Spensthopp er bra trening og ser at det ligger inne på begge programmene. Avhengig av hvor mange og hvor tungt du kjører er det vel kanskje det du bør være mest oppmerksom på - dette kan være belastende for knær. Har du en normalvekt i fht høyde bør dette gå greit. Kjør gjerne litt leg-extention(knestrekk) i gymmet for å styrke muskulaturen rundt kneet, samt leggpress. Skikkelige sko kommer selvsagt også godt med. Generelt vil to slike økter ikke virke overbelastende - med mindre du trener mye utenom. Legg inn minst et par fridager i uken hvis det er tilfelle.
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Gå til:  

Bygg mer muskler og bli sterkere i vanlig benkpress med gulvpress.

Et varmt bad forbrenner fett

Trening03.03.2021397

Se her hvor mye du kan forbrenne ved å ligge å kose deg i badekaret eller jacuzzien.
Se video.

Kakene som bygger muskler

Kosthold26.01.20211427

Kaker er ikke lengre ensbetydende med masse sukker.

5 øvelser med strikk

Trening25.01.2021434

Disse øvelsene kan du gjøre når som helst, hvor som helst.